Organisation

Scandinavian Star

Sagen om Scandinavian Star, hvor 159 omkom som følge af mordbranden i 1990, får igen opmærksomhed i 2020. Læs Informations artikler om sagen her.

Artikler
Interview
4. november 2022

Per Petterson: »Jeg ville være norsk forfatter, ikke Scandinavian Star-forfatter«

I sin nye bog ’Mit Abruzzo’ har den hæderkronede norske forfatter Per Petterson sluppet fiktionen og kastet sig over dagbogsformen. Vi tog på besøg i Oslo, hvor han fortalte om at skrive om Scandinavian Star-branden, der dræbte store dele af hans familie, og om en ny forms frihed
I sin nye bog ’Mit Abruzzo’ har den hæderkronede norske forfatter Per Petterson sluppet fiktionen og kastet sig over dagbogsformen. Vi tog på besøg i Oslo, hvor han fortalte om at skrive om Scandinavian Star-branden, der dræbte store dele af hans familie, og om en ny forms frihed
Leder
12. september 2022

Læren af Scandinavian Star: Stol aldrig på en myndighed, der frikender sig selv

I 32 år har Søfartsstyrelsen frikendt sig selv for ethvert ansvar for, at Scandinavian Star i 1990 blev sat i passagerfart mellem Frederikshavn og Oslo, selv om skibet havde store sikkerhedsmangler. Nu er den forklaring faldet til jorden
159 mennesker blev dræbt i branden ombord på Scandinavian Star i 1990. 
Scandinavian Star
7. september 2022

Drøje hug til Søfartsstyrelsen: Scandinavian Star skulle have været kontrolleret inden første afgang

I modsætning til hvad Søfartsstyrelsen har hævdet i årevis, burde skibsinspektører have kontrolleret Scandinavian Star, inden det i april 1990 blev sat i fart med passagerer, konkluderer en officiel juridisk undersøgelse. Det kunne have reddet 159 mennesker fra at omkomme på dødsskibet
I modsætning til hvad Søfartsstyrelsen har hævdet i årevis, burde skibsinspektører have kontrolleret Scandinavian Star, inden det i april 1990 blev sat i fart med passagerer, konkluderer en officiel juridisk undersøgelse. Det kunne have reddet 159 mennesker fra at omkomme på dødsskibet
Scandinavian Star
10. januar 2022

Eftersyn af Bahamas-skib øger kritik af myndighedssvigt i Scandinavian Star-sag

I december 1983 besigtigede Søfartsstyrelsen det Bamahas-flagede skib Scandinavia, inden det blev sat i rutefart mellem København og Oslo. Det husker både overstyrmanden og kaptajnen. Det har betydning for en pågående undersøgelse af myndighedernes rolle i forhold til katastrofeskibet Scandinavian Star, som ikke blev synet før branden i 1990, der kostede 159 menneskeliv
Overlevende hjælpes i land fra det udbrændte Scandinavian Star i april 1990. Både Scandinavia og Scandinavian Star var passagerskibe, begge med Bahamas-flag, begge på rute fra Danmark til Norge, begge omfattet af samme regler. De er derfor sammenlignelige, siger den tidligere sømandsformand Henrik Berlau.
Dødsbrand
26. august 2021

Sømandsformand: Søfartsstyrelsen brød loven ved ikke at inspicere Scandinavian Star

Søfartsstyrelsen skulle have stoppet Scandinavian Star, inden den i april 1990 blev sat i rutefart mellem Frederikshavn og Oslo. Undladelsen fik fatale konsekvenser for 159 passagerer, mener den tidligere formand for Sømændenes Forbund, Henrik Berlau, der nu anklager styrelsen for direkte at have brudt loven
Katastrofen på Skandinavian Star natten til den 7. april 1990 kostede 159 personer livet. Søfartsstyrelsen brød dansk lov, da de lod Scandinavian Star gå i fast rutefart med passagerer fra en dansk havn uhindret, usynet og uden farttilladelse, lyder anklagen nu fra Henrik Berlau, der er tidligere formand for Sømændenes Forbund.
Scandinavian Star
21. maj 2021

24 år for sent støtter Folketinget en undersøgelse af økonomien bag mordbranden på Scandinavian Star

Tilbage i 1997 forkastede et stort flertal i Folketinget at få undersøgt de mulige økonomiske motiver bag mordbranden på Scandinavian Star i april 1990. I mellemtiden er mange af nøglepersonerne døde, så hvorfor skulle der gå 24 år?
Mordbranden på Scandinavian Star i påsken 1990 kostede 159 menneskeliv. Nu støtter et enigt folketing en undersøgelse af økonomiske motiver bag branden.
Scandinavian Star
6. marts 2021

Erhvervsminister vil undersøge Søfartsstyrelsens forklaring om Scandinavian Star

Erhvervsminister Simon Kollerup har igangsat en undersøgelse af, om Søfartsstyrelsen havde pligt til at undersøge Scandinavian Star eller ej, inden skibet i 1990 blev sat i fart. Trods flere tidligere undersøgelser mener ministeren, at spørgsmålet stadig står ’uskarpt’. Det ligner en voldsom kritik af Søfartsstyrelsen, mener tidligere formand for Sømandsforbundet Henrik Berlau
Erhvervsminister, Simon Kollerup (S), fotograferet i Erhvervsministeriet.
Scandinavian Star
20. februar 2021

Justitsministeriet afviser kendskab til vigtigt mødereferat om Scandinavian Star

Få dage efter branden på Scandinavian Star i 1990 var Justitsministeriets kontorchef Johan Reimann i Oslo for at drøfte en nordisk undersøgelse af katastrofen. I mødereferatet nævnte han, at USA havde tilbudt at komme med oplysninger om skibet. I dag afviser ministeriet kendskab til referatet – og ministeriet ønsker heller ikke at modtage en kopi
Det er ikke lykkedes Justitsministeriet at finde et mødereferat, som ellers skulle vise, at amerikanerne tilbage i 1990 tilbød at bidrage med deres oplysninger om Scandinavian Star.
Leder
9. februar 2021

Ny undersøgelse af Scandinavian Star: Hatten af for Hækkerup

Justitsminister Nick Hækkerup har haft modet til at gøre op med den falske melodi om, at danske myndigheder for længst har undersøgt ejer- og forsikringsforhold for norgesbåden Scandinavian Star. Så Folketingets partier drøfter nu, hvordan en sådan undersøgelse kan etableres, og det sker i en hidtil uset fælles stemning af, at det er nu eller aldrig
Den 7. april 1990 omkom 159 personer som følge af en række påsatte brande på Scandinavian Star, der var på vej fra Oslo til Frederikshavn.
Nyhed
3. februar 2021

Nick Hækkerup har gjort op med myndighedernes falske melodi om Scandinavian Star

Det skulle tage 18 år, før myndighederne indrømmede, at dansk politi aldrig efterforskede ejer- og forsikringsforholdene for katastrofeskibet Scandinavian Star. Information har kigget på en opsigtsvækkende indrømmelse fra justitsministeren, der gør op med myndighedernes falske melodi
159 personer omkom i branden på Scandinavian Star. Tidligere justitsministre har forsikret Folketinget om, at skibets ejer- og forsikringsforhold var en del af efterforskningen, men det erkender Nick Hækkerup (S) nu, at de ikke var.

Sider

  • Interview
    4. november 2022

    Per Petterson: »Jeg ville være norsk forfatter, ikke Scandinavian Star-forfatter«

    I sin nye bog ’Mit Abruzzo’ har den hæderkronede norske forfatter Per Petterson sluppet fiktionen og kastet sig over dagbogsformen. Vi tog på besøg i Oslo, hvor han fortalte om at skrive om Scandinavian Star-branden, der dræbte store dele af hans familie, og om en ny forms frihed
    I sin nye bog ’Mit Abruzzo’ har den hæderkronede norske forfatter Per Petterson sluppet fiktionen og kastet sig over dagbogsformen. Vi tog på besøg i Oslo, hvor han fortalte om at skrive om Scandinavian Star-branden, der dræbte store dele af hans familie, og om en ny forms frihed
  • Anmeldelse
    9. marts 2020

    DR’s nye dokumentar om Scandinavian Star er en imponerende kraftpræstation

    En ny fremragende dokumentar i seks afsnit om branden om bord på Scandinavian Star fortæller om en af de mest tragiske skandinaviske begivenheder på denne side af Anden Verdenskrig. Det gøres både grundigt, sobert og fængende
    Dokumentaren om Scandinavian Star overbeviser, blandt andet fordi den kommer så vidt omkring gennem de mange kilder, og fordi kildernes individuelle historier foldes så effektivt ud.
  • Anmeldelse
    24. januar 2020

    Asta Olivia Nordenhofs umanerligt gode debutroman er en fortælling om vold og kærlighed

    ’Penge på lommen – Scandinavian Star Del 1’ er Asta Olivia Nordenhofs debutroman. Det er en historisk roman om de seneste 80 års danske samfund. Forhåbentlig går der ikke syv år, før hun beriger dansk litteratur med endnu en bog
    Selv om romangenren er ny for Asta Olivia Nordenhof, er fokus stadig det samme: det udsatte liv i alle dets facetter.
  • Interview
    17. januar 2020

    Asta Olivia Nordenhof: »Hvis man vil kritisere kapitalismen, må man også kritisere kærligheden«

    Syv år efter at Asta Olivia Nordenhof fik sit gennembrud med digtsamlingen ’det nemme og det ensomme’, har den nu 31-årige forfatter foretaget et drastisk genreskift: Hendes nye bog, ’Scandinavian Star. Del 1: Penge på lommen’, er en historisk roman, der som den første af i alt syv skal fortælle om kapitalismens menneskelige konsekvenser
    asta olivia nordenhof penge på lommen scandinavian star
  • Nyhed
    17. juni 2020

    Scandinavian Star-direktør siger, at han var i kontakt med Søfartsstyrelsen, inden skibet blev sat i fart

    Knap tre måneder før, at Scandinavian Star blev indsat på sin rute, henvendte rederidirektør Ole B. Hansen sig ifølge sin egen forklaring til en overskibsinspektør i Søfartsstyrelsen. Direktøren ville høre, om manglende sprinkleranlæg i passagerkahytterne var et problem, fremgår det af en aktindsigt. Det strider umiddelbart imod styrelsens mangeårige forklaring om ikke at have noget at gøre med Scandinavian Star
    Rederidirektør Ole B. Hansen (t.v.) og kaptajn Hugo Larsen i en pause mellem vidneafhøringer i Sø- og Handelsrettet i København i 1990 efter katastrofen på Scandinavian Star. Ole B. Hansen blev senere dømt i Danmark for overtrædelse af lov om sikkerhed til søs. En straf han dog aldrig afsonede, fordi han stak af til Spanien.
  • Scandinavian Star
    10. januar 2022

    Eftersyn af Bahamas-skib øger kritik af myndighedssvigt i Scandinavian Star-sag

    I december 1983 besigtigede Søfartsstyrelsen det Bamahas-flagede skib Scandinavia, inden det blev sat i rutefart mellem København og Oslo. Det husker både overstyrmanden og kaptajnen. Det har betydning for en pågående undersøgelse af myndighedernes rolle i forhold til katastrofeskibet Scandinavian Star, som ikke blev synet før branden i 1990, der kostede 159 menneskeliv
    Overlevende hjælpes i land fra det udbrændte Scandinavian Star i april 1990. Både Scandinavia og Scandinavian Star var passagerskibe, begge med Bahamas-flag, begge på rute fra Danmark til Norge, begge omfattet af samme regler. De er derfor sammenlignelige, siger den tidligere sømandsformand Henrik Berlau.
  • Scandinavian Star
    20. februar 2021

    Justitsministeriet afviser kendskab til vigtigt mødereferat om Scandinavian Star

    Få dage efter branden på Scandinavian Star i 1990 var Justitsministeriets kontorchef Johan Reimann i Oslo for at drøfte en nordisk undersøgelse af katastrofen. I mødereferatet nævnte han, at USA havde tilbudt at komme med oplysninger om skibet. I dag afviser ministeriet kendskab til referatet – og ministeriet ønsker heller ikke at modtage en kopi
    Det er ikke lykkedes Justitsministeriet at finde et mødereferat, som ellers skulle vise, at amerikanerne tilbage i 1990 tilbød at bidrage med deres oplysninger om Scandinavian Star.
  • Scandinavian Star
    6. marts 2021

    Erhvervsminister vil undersøge Søfartsstyrelsens forklaring om Scandinavian Star

    Erhvervsminister Simon Kollerup har igangsat en undersøgelse af, om Søfartsstyrelsen havde pligt til at undersøge Scandinavian Star eller ej, inden skibet i 1990 blev sat i fart. Trods flere tidligere undersøgelser mener ministeren, at spørgsmålet stadig står ’uskarpt’. Det ligner en voldsom kritik af Søfartsstyrelsen, mener tidligere formand for Sømandsforbundet Henrik Berlau
    Erhvervsminister, Simon Kollerup (S), fotograferet i Erhvervsministeriet.