Organisation

SIGNA

Anmeldelse
22. juni 2021

Kunstnerduoen SIGNA får en anden verden til at ånde under Ørestaden

SIGNA går med ’The Market’ i en ny, og meget vellykket retning. Tidligere forestillingers totalteater er byttet ud med en udstilling, der fremmaner en begærsfremkaldende tomhed
Centralt i Simians store, hvidvæggede og kvadratiske kælderlokale står seks pavilloner, løst sammensat i temaer, bevogtet af menneskelignende mannequindukker, i aflagt, omend meget moderne udseende, tøj, med skjulte ansigter.
Baggrund
17. december 2019

Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt
Det blev vildt og varmblodet i Sort/Hvids opsætning af ’Don Juan’, både sangere og skuespillere flirtede heftigt med publikum, der blev sært opstemte.
Anmeldelse
6. september 2019

SIGNA tvinger dig til at tage del i smerten og være i ubehaget

SIGNAs totalforestilling ’Det Åbne hjerte’ får gennem en hel nat sit publikum til at kæmpe med egen selvgodhed og passivitet i det personlige møde med udsatte mennesker. Men er det kunstnerisk interessant også at blive lokket til at græde over egne problemer?
Ida Holmegaard fik karakteren Natalie som sin mentor og skulle følge hende rundt i forestillingen som medlidende til hendes udsathed. Hun blev spillet af Marie Skovgaard Larsen (tredje fra højre) så overbevisende, at skribenten stadig bekymrer sig for hende. Foto: Erich Goldmann/SIGNA.
Interview
27. marts 2010

'Salò er ikke en butik, hvor kunden altid har ret'

Debatten om 'Salò' har været under lavmålet, mener kvinden bag stykket, Signa Köstler. Hun havde forventet en ophedet diskussion, men ikke kritik baseret på antagelser og rygter. Ambitionen var at blotlægge den afstumpethed, der ifølge performancekunstneren præger tidsånden. Tilskuerne burde vide, at der ikke ventede dem en hyggelig aften i teatret
''Salò' er bevidst gjort meget håbløs og grusom. Samtidig er det klart, at 'Salò' ikke er for sarte sjæle eller folk med psykiske problemer. Kunsten er en alvorlig sag. Den skal ikke være letfordøjelig og ufarlig. Så flytter den ingenting. Men for mig at se har mange tilskuere, der kom til 'Salò' for at undersøge og forstå, bragt håb med sig ind i håbløs-heden,' siger ophavskvinden Signa Köstler.
Anmeldelse
16. marts 2010

'Saló' trækker SM-folket i teatret

Mens forestillingen lanceres som en kritik af grusomhed og objektgørelse af mennesket, lokker selv samme temaer masser af tilskuere til. SM-butik takkede nej til sponsoraftale
Mens forestillingen lanceres som en kritik af grusomhed og objektgørelse af mennesket, lokker selv samme temaer masser af tilskuere til. SM-butik takkede nej til sponsoraftale
12. marts 2010

Teatret, hvor publikum er nogen, man spytter på

Forestillingen 'Saló' udforsker overgrebets anatomi. Rie Føge fik det at føle på egen krop. Gruppen bag projektet har et etisk problem, mener kritikere. De bryder folk ned, men samler dem ikke op igen bagefter. En forestilling er først vellykket, når den rykker noget i publikum, mener teaterdirektøren
Både skuespillere og tilskuere ydmyges i Republiques 'Saló'-forestilling i en privat villa på Østerbro. Blandt andet havde en af gæsterne en ubehagelig og ydmygende oplevelse, da hun efter et besøg blev inviteret til at at besøge huset igen og lave mad til deltagerne.
  • Anmeldelse
    16. marts 2010

    'Saló' trækker SM-folket i teatret

    Mens forestillingen lanceres som en kritik af grusomhed og objektgørelse af mennesket, lokker selv samme temaer masser af tilskuere til. SM-butik takkede nej til sponsoraftale
    Mens forestillingen lanceres som en kritik af grusomhed og objektgørelse af mennesket, lokker selv samme temaer masser af tilskuere til. SM-butik takkede nej til sponsoraftale
  • 12. marts 2010

    Teatret, hvor publikum er nogen, man spytter på

    Forestillingen 'Saló' udforsker overgrebets anatomi. Rie Føge fik det at føle på egen krop. Gruppen bag projektet har et etisk problem, mener kritikere. De bryder folk ned, men samler dem ikke op igen bagefter. En forestilling er først vellykket, når den rykker noget i publikum, mener teaterdirektøren
    Både skuespillere og tilskuere ydmyges i Republiques 'Saló'-forestilling i en privat villa på Østerbro. Blandt andet havde en af gæsterne en ubehagelig og ydmygende oplevelse, da hun efter et besøg blev inviteret til at at besøge huset igen og lave mad til deltagerne.
  • Baggrund
    17. december 2019

    Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

    Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt
    Det blev vildt og varmblodet i Sort/Hvids opsætning af ’Don Juan’, både sangere og skuespillere flirtede heftigt med publikum, der blev sært opstemte.
  • Anmeldelse
    6. september 2019

    SIGNA tvinger dig til at tage del i smerten og være i ubehaget

    SIGNAs totalforestilling ’Det Åbne hjerte’ får gennem en hel nat sit publikum til at kæmpe med egen selvgodhed og passivitet i det personlige møde med udsatte mennesker. Men er det kunstnerisk interessant også at blive lokket til at græde over egne problemer?
    Ida Holmegaard fik karakteren Natalie som sin mentor og skulle følge hende rundt i forestillingen som medlidende til hendes udsathed. Hun blev spillet af Marie Skovgaard Larsen (tredje fra højre) så overbevisende, at skribenten stadig bekymrer sig for hende. Foto: Erich Goldmann/SIGNA.