Organisation

Skuespilhuset

Anmeldelse
21. oktober 2022

Atomforskerens dilemma bliver ved med at knitre, efter forestillingen ’København’ er slut

Teaterforestillingen om Niels Bohrs mystiske møde med Werner Heisenberg i 1941 er en uhyggeligt aktuel skildring af forskere, der forsøger at forstå rækkevidden af deres egne opfindelser. Med Margrethe Bohr som stykkets stærke samvittighed
Spændingen knitrer mellem Jens Jørn Spottags afventende Niels Bohr og Mikkel Arndts ivrige Werner Heisenberg i forestillingen ’København’ på Skuespilhuset. I mens følger Karen-Lise Mynsters følsomme Margrethe Bohr mændenes møde med skepsis.
Anmeldelse
28. september 2022

Holberg holder fremtiden åben

Dansk teaters 300-års jubilæum er blevet grundigt fejret – fra ’Jeppe på Bjerget’ som slotsudflugt til ’Den Vægelsindede’ som datingcomedy. Og med en manisk Holberg, der formildes af en munter kvinde med kaffe i ’Den Poetiske Raptus’
Anders Juul spiller den maniske Holberg, da han pludselig rammes af skrivelidenskab og skriver mere end 25 komedier på fem år, i’ Den poetiske raptus’ på Folketeatret.
Anmeldelse
19. juli 2022

Henning Jensens rå erindringer rummer ingen forsonende glemsel

Den forbandet velskrevne erindringsbog ’En skidt knægt’ af skuespilleren Henning Jensen er et stærkt og følelsesafklaret portræt af en psykisk syg mor og en søn, der forsøger at få hendes kærlighed ved at spille roller
’En skidt knægt’ er forbandet godt skrevet. Hvert kapitel skriver sig selv op mod et suspense, hvis spænding først bliver udløst langt senere.
Anmeldelse
9. maj 2022

Er man et offer, hvis man melder sig til at blive spist? – og andre spørgsmål fra aktuelle teaterforestillinger

Lysterne udleves i teatret. Der er dog mere komik end liderlighed i teaterfortolkningen af ’O’s historie’ på Husets Teater. Til gengæld er ’Kannibalen’ på Skuespilhuset en overrumplende historie om ømhed
’Kannibalen’ er baseret på den sande historie om tyskerne Armin Meiwes og Bernd-Jürgen Brandes, der spilles af henholdsvis Patrick Baurichter (tv.) og Morten Burian (th.).
Anmeldelse
29. april 2022

Det Kongelige Teaters overvældende ’Odysseen’ er en blodig desillusion af dimensioner

Blodet drypper overalt i den uhyggeligt vellykkede opsætning af ’Odysseen’ på Skuespilhuset. For Anja Behrens og Nathalie Mellbye har både skabt en blændende, symbolsk fortolkning af Homers klassiker – og af krigen i Ukraine
Nathalie Mellbyes vilde aluminiumsscenografi er en bloddryppende smuk ramme om krigens hæslighed i Anja Behrens' opsætning af ’Odysseen’ på Skuespilhuset.

 
Anmeldelse
16. marts 2022

Euripides’ Medea bliver på Skuespilhuset gjort til en stærk kvinde, men det kniber med balancen

Signe Egholm Olsen er en stærk Medea over for Rasmus Bjergs poppede Jason i den græske tragedie på Skuespilhuset med skønsang og grumhed. Tilsat tre minutters eminent magtspil af Jens Jørn Spottag
Signe Egholm Olsen bliver mest interessant i det glimt, hvor hun åbner for smerten i sin stærke fortolkning af den frygtindgydende tragedieskikkelse i ’Medea’ på Skuespilhuset. Her over for Jens Jørn Spottag som kong Kreon uden for hendes parcelhus med de to bange sønner bag vinduerne.
Anmeldelse
31. januar 2022

’Fængselsdigte’ på Skuespilhuset med Karen-Lise Mynster er torturteater med barsk poesi

Karen-Lise Mynsters øjne flammer pludselig op i et strålende smil i forestillingen ’Fængselsdigte’ på Skuespilhuset. Her forstår man, at den torterede digter Mahvash Sabet nødvendigvis måtte vinde over sine bødler til sidst
Enkelheden bliver til voldsomhed i Karen-Lise Mynsters rå dramatisering af Mahvash Sabets ’Fængselsdigte’ på Skuespilhuset.
Anmeldelse
24. januar 2022

Man kan ikke få øjnene fra Makka Kleist

Teater Freeze Productions har skabt endnu en lille teaterperle med Makka Kleists kloge forestilling ’Præsten og åndemaneren’ om missionæren Hans Egede i Grønland
Makka Kleist er igen fremragende med sin livlige tale og sine udtryksfulde hænder, sådan som hun sidder på sin køkkenstol op ad et foto af en betonghetto.
Anmeldelse
8. december 2021

Linn Ullmanns roman er endt som kikset teater på Skuespilhuset

Linn Ullmanns roman om den aldrende Ingmar Bergman er blevet til diffust teater i Peter Langdals rodede instruktion på Skuespilhuset
Linn Ullmanns roman om den aldrende Ingmar Bergman er blevet til diffust teater i Peter Langdals rodede instruktion på Skuespilhuset
Anmeldelse
15. oktober 2021

Søren Sætter-Lassen har nøglen til Molière, men ’Den indbildt syge’ burde være sjovere

Søren Sætter-Lassen skaber en suveræn hypokonderfigur i ’Den indbildt syge’ på Skuespilhuset. Men Molières gamle komedie virker ikke helt så morsom, som den kunne være
Søren Sætter-Lassen er forrygende komisk i rollen som ’Den indbildt syge’ på Skuespilhuset.

Sider

  • Anmeldelse
    21. oktober 2022

    Atomforskerens dilemma bliver ved med at knitre, efter forestillingen ’København’ er slut

    Teaterforestillingen om Niels Bohrs mystiske møde med Werner Heisenberg i 1941 er en uhyggeligt aktuel skildring af forskere, der forsøger at forstå rækkevidden af deres egne opfindelser. Med Margrethe Bohr som stykkets stærke samvittighed
    Spændingen knitrer mellem Jens Jørn Spottags afventende Niels Bohr og Mikkel Arndts ivrige Werner Heisenberg i forestillingen ’København’ på Skuespilhuset. I mens følger Karen-Lise Mynsters følsomme Margrethe Bohr mændenes møde med skepsis.
  • Anmeldelse
    7. november 2020

    Eminent Kirsten Olesen tryllebinder i rollen som Goebbels’ sekretær i ’Et tysk liv’

    Kirsten Olesen i rollen som Goebbels’ sekretær bliver i sig selv et studie i den store skuespillers fuldendte teknik. Forestillingen drives frem af skyld som grundtema og udgør i sit hele en fremragende monolog om at være sekretær i nazisternes propagandaministerium
    Kirsten Olesen i rollen som Goebbels’ sekretær bliver i sig selv et studie i den store skuespillers fuldendte teknik. Forestillingen drives frem af skyld som grundtema og udgør i sit hele en fremragende monolog om at være sekretær i nazisternes propagandaministerium
  • Baggrund
    18. marts 2010

    Holberg er stadig holdbar

    250 år efter sin død synes Ludvig Holberg mere aktuel end nogensinde. Teatrene spiller ham, gymnasie­eleverne læser ham, og forskerne debatterer ham. Hans satiriske komedier rækker hen over århundreder og taler direkte ind i vores samtid. Men det er paradoksalt nok i hans mindre kendte tekster, at han har mest at sige os
    250 år efter sin død synes Ludvig Holberg mere aktuel end nogensinde. Teatrene spiller ham, gymnasie­eleverne læser ham, og forskerne debatterer ham. Hans satiriske komedier rækker hen over århundreder og taler direkte ind i vores samtid. Men det er paradoksalt nok i hans mindre kendte tekster, at han har mest at sige os
  • Feature
    28. april 2018

    ’Den kroniske uskyld’ beskriver uskyldstabet til alle generationer og livsfaser

    60 år efter udgivelsen sætter Elisa Kragerup nu en af de mest læste danske romaner nogensinde, Klaus Rifbjergs hovedværk ’Den kroniske uskyld’, op som teater. Romanen, der forvirrede og splittede samtidens anmeldere, er stadig helt relevant, siger eksperter. Og måske netop derfor har det i dramatiseringen ikke været nødvendigt at skrive så meget som et nyt ord i manuskriptet, der ikke i forvejen stod i romanen
    Klaus Rifbjergs Tore og Janus portrætteret af Morten Hee Andersen og Simon Bennebjerg.
  • Anmeldelse
    28. september 2022

    Holberg holder fremtiden åben

    Dansk teaters 300-års jubilæum er blevet grundigt fejret – fra ’Jeppe på Bjerget’ som slotsudflugt til ’Den Vægelsindede’ som datingcomedy. Og med en manisk Holberg, der formildes af en munter kvinde med kaffe i ’Den Poetiske Raptus’
    Anders Juul spiller den maniske Holberg, da han pludselig rammes af skrivelidenskab og skriver mere end 25 komedier på fem år, i’ Den poetiske raptus’ på Folketeatret.
  • Anmeldelse
    19. juli 2022

    Henning Jensens rå erindringer rummer ingen forsonende glemsel

    Den forbandet velskrevne erindringsbog ’En skidt knægt’ af skuespilleren Henning Jensen er et stærkt og følelsesafklaret portræt af en psykisk syg mor og en søn, der forsøger at få hendes kærlighed ved at spille roller
    ’En skidt knægt’ er forbandet godt skrevet. Hvert kapitel skriver sig selv op mod et suspense, hvis spænding først bliver udløst langt senere.
  • 19. januar 2009

    Koncertsal med akustisk overskud

    DR SymfoniOrkestret, DR's kor og en række verdenssolister lod ved lørdagens gallakoncert publikum opleve det store Studie 1's ufattelige akustiske potentiale. Intensitet, præcision og en fantastisk klanglig brillans gennemsyrede aftenens musikalske præstationer
    Koncerthusets Studie 1 er den største af husets fire sale - her under fredagens prøver. Lørdag aften fyldtes salen af 1.800 gæster, og aftenen var én lang performance af virtuose numre, serveret overskudsagtigt af internationale stjernesolister.
  • Baggrund
    26. november 2011

    Kældermennesket er kommet op i lyset og ud på nettet

    Dostojevskijs kældermenneske er ikke bare en fiktiv figur, som han vises lige nu på Det Kongelige Teater. Han findes derude i virkeligheden som type. En type, som debattører tager i brug for at beskrive en aggressiv modpart. Men det er for nemt bare at affærdige ham som en latterlig mand, der sidder i sine hullede underbukser og kommenterer ondsindet på internettet. For nogle gange har han ret
    Rasmus Bjerg spiller hovedrollen i Det Kgl. Teaters opsætning af Dostojevskijs ’Kældermennesket’.