Organisation: Skuespilhuset

Seneste artikler
Henning Jensen på jagt efter sine nøgler i Thomas Bendixens overbevisende ’Med sne’.

Derfor vil jeg aldrig glemme Henning Jensen

’Hvor fanden er min nøgle?’ lyder det uhyggeligt overbevisende fra Henning Jensen i Thomas Bendixens stærke demensforestilling ’Med sne’ på Skuespilhuset
Uduelige redningsveste blev til dansekostumer i Christian Lollikes afgørende flygtningeteaterforestilling Living Dead på Aarhus Teater og hos Teater Sort/Hvid i Pakhus 11. Her stegte tre dukkemaskerede danskere sild i køkkenet, mens de talte om flygtninge. Men de turde ikke svare dørtelefonen.

Da teatret ringede på døren

Teateråret 2016 bød på stærke teaterforestillinger over hele landet om vores kejtede forhold til flygtningestrømmen og virkeligheden. Og vores danskerangst for at åbne døren
Højskolesangbogen byder på sofahoppen og vrængesange på Skuespilhuset.

Sangen om din indre digter

Den hypermaniske teaterkoncert ’Højskolesangbogen’ på Skuespilhuset ligger langt fra den fabelsmukke ’Sange for Freden’ på Teater V – og fra den digterdybe ’Svantes lykkelige dag’ på Nørrebro Teater. Svante synger den smukkeste sang
Ødipus har ondt i sine fødder, så hans hustru vasker og plejer dem, mens hans grufulde livsspådom langsomt afsløres i Elisa Kragerups intense spændingsfortolkning af den græske tragedie på Skuespilhuset.

Sarte fødder hos gamle grækere

’Ødipus’ på Skuespilhuset er blevet en forfriskende fysisk fortolkning af Sofokles’ gamle tragedie. Men Elisa Kragerups iscenesættelse mister grebet om ’Antigone’
Verden bliver diset, og husenes mure forsvinder i Kim Brandstrups originale dansefortolkning af Søren Ulrik Thomsens digte i ’Rystet spejl’. Her Tobias Praetorius i munter fodboldkamp med Clara la Cour Bødtcher-Jensen.

Dansende snestorm i spejlet

Kim Brandstrups ballet over Søren Ulrik Thomsens forfatterskab er en svimlende smuk sansehvirvlen ind i fortiden og døden. Med Tobias Praetorius som muskuløs charmeyngling

Miljøhilsen til Holberg

’Barselstuen 2.0’ er blevet til en sjov klimafarce med Tina Gylling Mortensen som vidunderlig tsunami på Skuespilhuset

Kend din Kenter

’King Lear’ er blevet en rodet komedie i Peter Langdals forvirrede iscenesættelse af Shakespeares store kongetragedie
Foto: Natascha Thiara Rydvald

Desillusioner i paradis

’Omstigning til Paradis’ lyser op i Egill Pálssons lykkeligt moralfrie fortolkning på Skuespilhuset. Med Charlotte Munck, Peter Plaugborg og Signe Egholm Olsen som desperadoer i Tennessee Williams overrumplende moderne verden
Solodanseren Gudrun Bojesen danser generøst med sin gravide mave i den smukke drømmeforestilling Horisonten.

Drømmesmuk horisont

Åben Dans og Det Kongelige Teater har skabt den smukkeste fusionsforestilling. Aldrig før har Skuespilhusets scenerum virket så magisk
Markedet er blevet til en guddom, der bor i os alle: I gæstearbejderen fra Dubai og den gældsatte husejer fra Hvidovre. ’Markedet (er ikke noget sted)’ viser, hvordan den globale stoledans spiller os ud mod hinanden.

Markedet tager bolig i os

Med spiritisme og spraglet flerstemmighed forsøger Det Røde Rum at finde hoved og hale på kapitallogikken. ’Markedet (er ikke noget sted)’ er et forrygende bud på økonomikritisk scenekunst

Sider

Mest læste

  1. Uheldet forfulgte også ’Lulu’ under premieren. Og selv om Jens Albinus var en fabelagtig forfører af den skønne, unge Danica Curcic, så blev forestillingen en pinlig oplevelse
  2. Kim Brandstrups ballet over Søren Ulrik Thomsens forfatterskab er en svimlende smuk sansehvirvlen ind i fortiden og døden. Med Tobias Praetorius som muskuløs charmeyngling
  3. Thomas Vinterberg latterliggør kollektivet som institution. Derfor bliver Skuespilhusets stykke temmelig uinteressant. Men Benedikte Hansen sætter ild til illusionerne om fri sex
  4. Dramatiseringen af Tom Kristensens roman på Skuespilhuset er blevet hamrende flot. Men tilskueren kommer aldrig helt tæt på stanken af bræk og brændende byer
  5. Den hypermaniske teaterkoncert ’Højskolesangbogen’ på Skuespilhuset ligger langt fra den fabelsmukke ’Sange for Freden’ på Teater V – og fra den digterdybe ’Svantes lykkelige dag’ på Nørrebro Teater. Svante synger den smukkeste sang
  6. Overlæge får skulderklap for arbejde med behandlingsform, der aktiverer immunforsvar i kampen mod kræftceller.
  7. I virkeligheden er den ændrede ensemblestrategi et signal om, at Det Kongelige Teater følger med tiden. Et udtryk for at nationalscenen satser mere på repertoiret end på enkeltkunstnere – stjerner eller ej
  8. ’Hvor fanden er min nøgle?’ lyder det uhyggeligt overbevisende fra Henning Jensen i Thomas Bendixens stærke demensforestilling ’Med sne’ på Skuespilhuset