Organisation

Skuespilhuset

Anmeldelse
8. december 2021

Linn Ullmanns roman er endt som kikset teater på Skuespilhuset

Linn Ullmanns roman om den aldrende Ingmar Bergman er blevet til diffust teater i Peter Langdals rodede instruktion på Skuespilhuset
Linn Ullmanns roman om den aldrende Ingmar Bergman er blevet til diffust teater i Peter Langdals rodede instruktion på Skuespilhuset
Anmeldelse
15. oktober 2021

Søren Sætter-Lassen har nøglen til Molière, men ’Den indbildt syge’ burde være sjovere

Søren Sætter-Lassen skaber en suveræn hypokonderfigur i ’Den indbildt syge’ på Skuespilhuset. Men Molières gamle komedie virker ikke helt så morsom, som den kunne være
Søren Sætter-Lassen er forrygende komisk i rollen som ’Den indbildt syge’ på Skuespilhuset.
Anmeldelse
3. juni 2021

Intet på CPH Stage slår Kirsten Dehlholms dødsrige i ’Amduat. En iltmaskine’

Teaterfestivalen CPH Stage 2021 byder på dans i græs og opera i sand. Men den største oplevelse har været Hotel Pro Formas og Kirsten Dehlholms dødsforestilling ’Amduat. En iltmaskine’
’Amduat. En iltmaskine’ sætter publikum direkte ind i egypternes dødeverden hos Hotel Pro Forma.
Anmeldelse
7. november 2020

Eminent Kirsten Olesen tryllebinder i rollen som Goebbels’ sekretær i ’Et tysk liv’

Kirsten Olesen i rollen som Goebbels’ sekretær bliver i sig selv et studie i den store skuespillers fuldendte teknik. Forestillingen drives frem af skyld som grundtema og udgør i sit hele en fremragende monolog om at være sekretær i nazisternes propagandaministerium
Kirsten Olesen i rollen som Goebbels’ sekretær bliver i sig selv et studie i den store skuespillers fuldendte teknik. Forestillingen drives frem af skyld som grundtema og udgør i sit hele en fremragende monolog om at være sekretær i nazisternes propagandaministerium
Anmeldelse
30. september 2020

Nora lades alene tilbage, mens Heddas pistolleg præges af ligegyldighed

Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed
Sicilia Gadborg Høegh fremstår ung og feminin i sin barnligt naive fortolkning af Nora.
Anmeldelse
15. september 2020

Esben Smed er en Hamlet, der handler, men tragedien udebliver i tragedien over dem alle

Det Kongelige Teaters ’Hamlet’ er for alle. Letforståelig og prangende. Men den efterlader en del ubesvarede spørgsmål
Esben Smed er en forrygende Hamlet på Skuespilhuset. Men iscenesættelsen er noget udvendig.
Feature
13. marts 2020

Kultur i en coronatid: »Vi spritter og spritter som aldrig før«

Overalt i samfundet har coronavirussen ført forandringer med sig. Det gælder også i kulturlivet, hvor aflysninger og begrænsninger på udstillinger og teaterstykker præger dagsordenen. Information aflagde kulturlivet et besøg på en tirsdag, der bød på ny køkultur med en meters afstand og håndsprit i stride strømme – lige fra Statens Museum for Kunst til DGI-byens bowlinghal. Dagen efter blev Danmark lukket ned
På Statens Museum for Kunst i København indførte de tirsdag øgede restriktioner på, hvor mange mennesker, der måtte være på museet af gangen, og vagter holdt øje med antal og at de besøgende holdt behørig afstand. Her er det besøgende ved den populære Anna Ancher-udstilling. Torsdag blev museet helt lukket.
Klumme
29. august 2019

Det skader ikke at tvivle lidt på, om det man laver, er værd at vise frem

Byen er fuld af folk, der udtrykker sig, koncerter, shows og udstillinger. Med al den personlige udfoldelse, hvem har så brug for mere kunst, mere kultur? Som udøver skader det ikke at tvivle lidt på sig selv, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann
Tvivlen er vigtig for udøveren af kunst. Det er sceneinstruktør Katrine Wiedemann blevet mindet om af forfatteren Michel Houellebecq. »Jeg elsker Houellebecq, fordi han stadig tvivler på sig selv. Hvordan skal man ellers holde sin egen tvivl ud? Måske den tvivl er vigtig. Det håber jeg,« skriver hun i denne kommentar.
Feature
4. maj 2019

Fra filosoffen i tønden til filosoffen i badekarret – de intellektuelle superstjerner har fundet en ny scene

I oldtidens Grækenland kunne man tage en tønde på. I efterkrigstiden kunne man iscenesætte sig selv på de parisiske cafeer. I dag holder de intellektuelle superstjerner shows. Som den franske filosof Bernard-Henri Lévy, der søndag hoppede fuldt påklædt i et badekar foran et fyldt Skuespilhus. Superstjernegørelsen af samfundets intellektuelle er ikke ny – men det er kommercialiseringen, siger lektor
I oldtidens Grækenland kunne man tage en tønde på. I efterkrigstiden kunne man iscenesætte sig selv på de parisiske cafeer. I dag holder de intellektuelle superstjerner shows. Som den franske filosof Bernard-Henri Lévy, der søndag hoppede fuldt påklædt i et badekar foran et fyldt Skuespilhus. Superstjernegørelsen af samfundets intellektuelle er ikke ny – men det er kommercialiseringen, siger lektor
Anmeldelse
28. september 2018

Christian Lollike har pakket et selviscenesættende ytringsfrihedsshow ind i Oehlenschlægers ’Aladdin’

»Hvor er de sjældne få, som vor gave forstå,« spørger Sicilia Gadborg Høeghs fortæller i ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater. Citatet stammer fra Oehlenschlægers digt om guldhornene, men ordene kunne lige så vel være blevet sagt i dag af instruktør Christian Lollike. For hele ’Aladdin’-forestillingen er et ekko af den heftige debat om racisme og politisk korrekthed, som fulgte i kølvandet på Teater Sort/Hvids omdiskuterede ’White Nigger/Black Madonna’ i foråret
Østens mystik møder aktuelle samfundsdebatter og unødige provokationer i ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater.

Sider

  • Baggrund
    18. marts 2010

    Holberg er stadig holdbar

    250 år efter sin død synes Ludvig Holberg mere aktuel end nogensinde. Teatrene spiller ham, gymnasie­eleverne læser ham, og forskerne debatterer ham. Hans satiriske komedier rækker hen over århundreder og taler direkte ind i vores samtid. Men det er paradoksalt nok i hans mindre kendte tekster, at han har mest at sige os
    250 år efter sin død synes Ludvig Holberg mere aktuel end nogensinde. Teatrene spiller ham, gymnasie­eleverne læser ham, og forskerne debatterer ham. Hans satiriske komedier rækker hen over århundreder og taler direkte ind i vores samtid. Men det er paradoksalt nok i hans mindre kendte tekster, at han har mest at sige os
  • Anmeldelse
    12. marts 2012

    ’Hun siger, hun er bange for mørke’

    Sådan lyder en replik i det sansende, argentinske stykke ’Revolvertrilogien’ på Skuespilhuset. Og når tilskueren sidder i kulsort mørke og hører truslerne hvisle, så passer replikken meget godt
    Selvmordstrangen stortrives i Rune David Grues iscenesættelse af det argentinske stykke ’Revolvertrilogien’ – med en stålsat skolepige som revolveruddeler. Her Bebiane Ivalo Kreutzmann som pigen.
  • Anmeldelse
    25. september 2012

    Monsterfiasko

    Uheldet forfulgte også ’Lulu’ under premieren. Og selv om Jens Albinus var en fabelagtig forfører af den skønne, unge Danica Curcic, så blev forestillingen en pinlig oplevelse
    Lulu, den drevne barneluder spillet af Danica Curcics, forførte rask væk Jens Albinus, så hans krop stivnede i fryd og rædsel på samme tid. Men herfra gik der teknisk uheld og pinagtighed i forestillingen.
  • Anmeldelse
    22. december 2011

    Kulturoplevelser hitter som julegaver

    Danskerne har fået materiel forstoppelse, og vi vil gerne signalere, at vi er kulturelle og sådan nogle, der går op i åndslivet. Derfor ligger der et væld af teaterforestillinger, koncerter, tivoliture og årskort til yndlingsmuseet under træet i år
    Populært. Det Kongelige Teater, der også ind i næste år har ’Kældermennesket’ på repertoiret, har oplevet en stigning på 25 procent i salg af gavekort, når man sammenligner med samme måned sidste år.
  • Anmeldelse
    29. november 2011

    Er kældermennesket bare en nørd?

    Rune David Grue har gjort Dostojevskijs kældermenneske mainstream. Rasmus Bjerg spiller outsideren, hvis farlighed ligger i det utilregnelige. Men er det farligt nok?
    Kældermennesket kaster rundt med sin kvindedrøm i Det Røde Rums mainstream-tolkning af Dostojevskij. Men Rasmus Bjerg smider dukkepigen fra sig det sekund, han erkender, at han længes efter kærligheden. Fordi han ikke magter at være andet end betragter.
  • Anmeldelse
    12. december 2011

    Sortsynsregn over Ibsen

    Tyskeren Michael Thalheimer har ikke megen livsglæde til overs for Ibsens ’Gengangere’ på Det Kgl. Teater
  • Anmeldelse
    15. oktober 2021

    Søren Sætter-Lassen har nøglen til Molière, men ’Den indbildt syge’ burde være sjovere

    Søren Sætter-Lassen skaber en suveræn hypokonderfigur i ’Den indbildt syge’ på Skuespilhuset. Men Molières gamle komedie virker ikke helt så morsom, som den kunne være
    Søren Sætter-Lassen er forrygende komisk i rollen som ’Den indbildt syge’ på Skuespilhuset.
  • 19. januar 2009

    Koncertsal med akustisk overskud

    DR SymfoniOrkestret, DR's kor og en række verdenssolister lod ved lørdagens gallakoncert publikum opleve det store Studie 1's ufattelige akustiske potentiale. Intensitet, præcision og en fantastisk klanglig brillans gennemsyrede aftenens musikalske præstationer
    Koncerthusets Studie 1 er den største af husets fire sale - her under fredagens prøver. Lørdag aften fyldtes salen af 1.800 gæster, og aftenen var én lang performance af virtuose numre, serveret overskudsagtigt af internationale stjernesolister.