Organisation

Skuespilhuset

Nora lades alene tilbage, mens Heddas pistolleg præges af ligegyldighed

Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed

Esben Smed er en Hamlet, der handler, men tragedien udebliver i tragedien over dem alle

Det Kongelige Teaters ’Hamlet’ er for alle. Letforståelig og prangende. Men den efterlader en del ubesvarede spørgsmål

Kultur i en coronatid: »Vi spritter og spritter som aldrig før«

Overalt i samfundet har coronavirussen ført forandringer med sig. Det gælder også i kulturlivet, hvor aflysninger og begrænsninger på udstillinger og teaterstykker præger dagsordenen. Information aflagde kulturlivet et besøg på en tirsdag, der bød på ny køkultur med en meters afstand og håndsprit i stride strømme – lige fra Statens Museum for Kunst til DGI-byens bowlinghal. Dagen efter blev Danmark lukket ned

Det skader ikke at tvivle lidt på, om det man laver, er værd at vise frem

Byen er fuld af folk, der udtrykker sig, koncerter, shows og udstillinger. Med al den personlige udfoldelse, hvem har så brug for mere kunst, mere kultur? Som udøver skader det ikke at tvivle lidt på sig selv, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann

Fra filosoffen i tønden til filosoffen i badekarret – de intellektuelle superstjerner har fundet en ny scene

I oldtidens Grækenland kunne man tage en tønde på. I efterkrigstiden kunne man iscenesætte sig selv på de parisiske cafeer. I dag holder de intellektuelle superstjerner shows. Som den franske filosof Bernard-Henri Lévy, der søndag hoppede fuldt påklædt i et badekar foran et fyldt Skuespilhus. Superstjernegørelsen af samfundets intellektuelle er ikke ny – men det er kommercialiseringen, siger lektor
Anmeldelse

Christian Lollike har pakket et selviscenesættende ytringsfrihedsshow ind i Oehlenschlægers ’Aladdin’

»Hvor er de sjældne få, som vor gave forstå,« spørger Sicilia Gadborg Høeghs fortæller i ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater. Citatet stammer fra Oehlenschlægers digt om guldhornene, men ordene kunne lige så vel være blevet sagt i dag af instruktør Christian Lollike. For hele ’Aladdin’-forestillingen er et ekko af den heftige debat om racisme og politisk korrekthed, som fulgte i kølvandet på Teater Sort/Hvids omdiskuterede ’White Nigger/Black Madonna’ i foråret

’Den kroniske uskyld’ beskriver uskyldstabet til alle generationer og livsfaser

60 år efter udgivelsen sætter Elisa Kragerup nu en af de mest læste danske romaner nogensinde, Klaus Rifbjergs hovedværk ’Den kroniske uskyld’, op som teater. Romanen, der forvirrede og splittede samtidens anmeldere, er stadig helt relevant, siger eksperter. Og måske netop derfor har det i dramatiseringen ikke været nødvendigt at skrive så meget som et nyt ord i manuskriptet, der ikke i forvejen stod i romanen
Anmeldelse

Brinkmann-teater føles som en mellemting mellem sketchshow og brainstorm

Der er masser af komik og lidt kedsomhed i at gennemspille Svend Brinkmanns nejhat-/jahat-situationer og påbud om at sige nej til coach og nej til følelser og nej til kage og bare stå fast på scenen

Kulturlektier

Informations anmeldere sammensætter hver uge den optimale kulturpakke til weekend og hverdag for alle oplevelseslystne

Anderledes Strindbergfortolkning viser prisen ved at udleve sine erotiske fantasier

Amanda Collins unge frøken Julie gør Henning Jensens herskabstjener kulret. Hans forpinte ansigt afslører prisen for at udleve sine erotiske fantasier om en yngre kvinde i Staffan Valdemar Holms aldersmanipulerede Strindberg-fortolkning i Skuespilhuset

Sider

Mest læste

  1. Det Kongelige Teaters ’Hamlet’ er for alle. Letforståelig og prangende. Men den efterlader en del ubesvarede spørgsmål
  2. 250 år efter sin død synes Ludvig Holberg mere aktuel end nogensinde. Teatrene spiller ham, gymnasie­eleverne læser ham, og forskerne debatterer ham. Hans satiriske komedier rækker hen over århundreder og taler direkte ind i vores samtid. Men det er paradoksalt nok i hans mindre kendte tekster, at han har mest at sige os
  3. Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed
  4. Den gamle dame besøgte byen med stolthed og styrke. Men spændende er Det Kgl. Teaters giga-satsning desværre ikke
  5. Uheldet forfulgte også ’Lulu’ under premieren. Og selv om Jens Albinus var en fabelagtig forfører af den skønne, unge Danica Curcic, så blev forestillingen en pinlig oplevelse
  6. Desillusionen er drivkraften i både 'Bygmester Solness' og 'Et Dukkehjem', der lige nu iscenesættes på henholdsvis Folketeatret og i Skuespilhuset. Der er overraskende mange lighedspunkter i de to iscenesættelser - i hvert fald i mandetolkningerne
  7. Tyskeren Michael Thalheimer har ikke megen livsglæde til overs for Ibsens ’Gengangere’ på Det Kgl. Teater
  8. Amanda Collins unge frøken Julie gør Henning Jensens herskabstjener kulret. Hans forpinte ansigt afslører prisen for at udleve sine erotiske fantasier om en yngre kvinde i Staffan Valdemar Holms aldersmanipulerede Strindberg-fortolkning i Skuespilhuset