Organisation

Skuespilhuset

Det skader ikke at tvivle lidt på, om det man laver, er værd at vise frem

Byen er fuld af folk, der udtrykker sig, koncerter, shows og udstillinger. Med al den personlige udfoldelse, hvem har så brug for mere kunst, mere kultur? Som udøver skader det ikke at tvivle lidt på sig selv, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann

Fra filosoffen i tønden til filosoffen i badekarret – de intellektuelle superstjerner har fundet en ny scene

I oldtidens Grækenland kunne man tage en tønde på. I efterkrigstiden kunne man iscenesætte sig selv på de parisiske cafeer. I dag holder de intellektuelle superstjerner shows. Som den franske filosof Bernard-Henri Lévy, der søndag hoppede fuldt påklædt i et badekar foran et fyldt Skuespilhus. Superstjernegørelsen af samfundets intellektuelle er ikke ny – men det er kommercialiseringen, siger lektor
Anmeldelse

Christian Lollike har pakket et selviscenesættende ytringsfrihedsshow ind i Oehlenschlægers ’Aladdin’

»Hvor er de sjældne få, som vor gave forstå,« spørger Sicilia Gadborg Høeghs fortæller i ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater. Citatet stammer fra Oehlenschlægers digt om guldhornene, men ordene kunne lige så vel være blevet sagt i dag af instruktør Christian Lollike. For hele ’Aladdin’-forestillingen er et ekko af den heftige debat om racisme og politisk korrekthed, som fulgte i kølvandet på Teater Sort/Hvids omdiskuterede ’White Nigger/Black Madonna’ i foråret

’Den kroniske uskyld’ beskriver uskyldstabet til alle generationer og livsfaser

60 år efter udgivelsen sætter Elisa Kragerup nu en af de mest læste danske romaner nogensinde, Klaus Rifbjergs hovedværk ’Den kroniske uskyld’, op som teater. Romanen, der forvirrede og splittede samtidens anmeldere, er stadig helt relevant, siger eksperter. Og måske netop derfor har det i dramatiseringen ikke været nødvendigt at skrive så meget som et nyt ord i manuskriptet, der ikke i forvejen stod i romanen
Anmeldelse

Brinkmann-teater føles som en mellemting mellem sketchshow og brainstorm

Der er masser af komik og lidt kedsomhed i at gennemspille Svend Brinkmanns nejhat-/jahat-situationer og påbud om at sige nej til coach og nej til følelser og nej til kage og bare stå fast på scenen

Kulturlektier

Informations anmeldere sammensætter hver uge den optimale kulturpakke til weekend og hverdag for alle oplevelseslystne

Anderledes Strindbergfortolkning viser prisen ved at udleve sine erotiske fantasier

Amanda Collins unge frøken Julie gør Henning Jensens herskabstjener kulret. Hans forpinte ansigt afslører prisen for at udleve sine erotiske fantasier om en yngre kvinde i Staffan Valdemar Holms aldersmanipulerede Strindberg-fortolkning i Skuespilhuset
Anmeldelse

Othello er en lesbisk kvinde

Kvindeskønheden dominerer i Elisa Kragerups Shakespeare-fortolkning af ’Othello’. Men ironien spænder ben for kærligheden

Derfor vil jeg aldrig glemme Henning Jensen

’Hvor fanden er min nøgle?’ lyder det uhyggeligt overbevisende fra Henning Jensen i Thomas Bendixens stærke demensforestilling ’Med sne’ på Skuespilhuset

Da teatret ringede på døren

Teateråret 2016 bød på stærke teaterforestillinger over hele landet om vores kejtede forhold til flygtningestrømmen og virkeligheden. Og vores danskerangst for at åbne døren

Sider

Mest læste

  1. 60 år efter udgivelsen sætter Elisa Kragerup nu en af de mest læste danske romaner nogensinde, Klaus Rifbjergs hovedværk ’Den kroniske uskyld’, op som teater. Romanen, der forvirrede og splittede samtidens anmeldere, er stadig helt relevant, siger eksperter. Og måske netop derfor har det i dramatiseringen ikke været nødvendigt at skrive så meget som et nyt ord i manuskriptet, der ikke i forvejen stod i romanen
  2. Byen er fuld af folk, der udtrykker sig, koncerter, shows og udstillinger. Med al den personlige udfoldelse, hvem har så brug for mere kunst, mere kultur? Som udøver skader det ikke at tvivle lidt på sig selv, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann
  3. Der er masser af komik og lidt kedsomhed i at gennemspille Svend Brinkmanns nejhat-/jahat-situationer og påbud om at sige nej til coach og nej til følelser og nej til kage og bare stå fast på scenen
  4. 250 år efter sin død synes Ludvig Holberg mere aktuel end nogensinde. Teatrene spiller ham, gymnasie­eleverne læser ham, og forskerne debatterer ham. Hans satiriske komedier rækker hen over århundreder og taler direkte ind i vores samtid. Men det er paradoksalt nok i hans mindre kendte tekster, at han har mest at sige os
  5. I oldtidens Grækenland kunne man tage en tønde på. I efterkrigstiden kunne man iscenesætte sig selv på de parisiske cafeer. I dag holder de intellektuelle superstjerner shows. Som den franske filosof Bernard-Henri Lévy, der søndag hoppede fuldt påklædt i et badekar foran et fyldt Skuespilhus. Superstjernegørelsen af samfundets intellektuelle er ikke ny – men det er kommercialiseringen, siger lektor
  6. Det Kongelige Teater viser Molières klassiske karakterkomedie fra 1666 i en version, der fryder øjne, ører og lattermuskler. Og det, man ler ad, er det moderne menneske, dets selvoptagethed og overfladiske, sociale networking
  7. Uheldet forfulgte også ’Lulu’ under premieren. Og selv om Jens Albinus var en fabelagtig forfører af den skønne, unge Danica Curcic, så blev forestillingen en pinlig oplevelse
  8. Dostojevskijs kældermenneske er ikke bare en fiktiv figur, som han vises lige nu på Det Kongelige Teater. Han findes derude i virkeligheden som type. En type, som debattører tager i brug for at beskrive en aggressiv modpart. Men det er for nemt bare at affærdige ham som en latterlig mand, der sidder i sine hullede underbukser og kommenterer ondsindet på internettet. For nogle gange har han ret