Organisation

Søfartsstyrelsen

Scandinavian Star-direktør siger, at han var i kontakt med Søfartsstyrelsen, inden skibet blev sat i fart

Knap tre måneder før, at Scandinavian Star blev indsat på sin rute, henvendte rederidirektør Ole B. Hansen sig ifølge sin egen forklaring til en overskibsinspektør i Søfartsstyrelsen. Direktøren ville høre, om manglende sprinkleranlæg i passagerkahytterne var et problem, fremgår det af en aktindsigt. Det strider umiddelbart imod styrelsens mangeårige forklaring om ikke at have noget at gøre med Scandinavian Star

Nye oplysninger peger på, at Søfartsstyrelsen ville kontrollere Scandinavian Star – men ikke nåede det

Hvis Scandinavian Star havde været kontrolleret af myndighederne, før skibet blev sat til at sejle med passagerer, kunne en række fejl og mangler være opdaget inden mordbranden i 1990. Nu peger oplysninger i en aktindsigt på, at styrelsen faktisk ville kontrollere skibet. Den nåede det bare ikke

Scandinavian Star: Søfartsstyrelsen undersøgte ikke uenighed mellem ansatte

30 år efter mordbranden på Scandinavian Star har Søfartsstyrelsen på trods af nye oplysninger stadig ikke undersøgt uenigheden om, hvorvidt styrelsens ansatte kendte til skibet, inden det blev sat i rute. Det understreger, at sagen aldrig er blevet undersøgt til bunds, mener folketingsmedlemmer

Pressen holdes væk fra rundspørge om Scandinavian Star

For anden gang har Søfartsstyrelsen afvist at give aktindsigt i, hvad medarbejdere har fortalt om katastrofeskibet Scandinavian Star. En offentliggørelse vil vise et ’ufuldstændigt billede’, der vil ’forstyrre den politiske proces’, mener styrelsen

Søfartsstyrelsen beskyldes for ’bortforklaringer’ om Scandinavian Star

Tidligere formand for Sømændenes Forbund Henrik Berlau langer hårdt ud efter den forklaring på manglende kontrol af Scandinavian Star, som Folketinget langt om længe har fået fra Søfartsstyrelsen. Ifølge Berlau undertrykker Søfartsstyrelsen sandheden om forspillet til katastrofen, der kostede 159 personer livet, heraf 25 børn

Søfartsstyrelsen har kasseret dokumenter om Scandinavian Star

Fem kasser med dokumenter bl.a. om ’opklaring og kontrol’ af katastrofen på Scandinavian Star blev kasseret i forbindelse med aflevering til Rigsarkivet. Erhvervsminister Troels Lund Poulsen vil nu have sagen undersøgt

Søfartsstyrelsen erkender fejl

Det var først, da Information i foråret 2016 bad om aktindsigt i materialet, at Søfartsstyrelsen fik journaliseret de 10 dokumenter

Minister blev presset under samråd om Scandinavian Star

Selv om erhvervsminister Troels Lund Poulsen gjorde sig store anstrengelser under gårsdagens samråd om Scandinavian Star for at forsikre om sin vilje til at få alle oplysninger frem, var der adskillige spørgsmål, han ikke lige kunne svare på

Henvendelser om Scandinavian Star blev holdt ude af Søfartsstyrelsens system

Ikke nok med, at Søfartsstyrelsen talte en medarbejder fra på egen hånd at henvende sig til norsk politi med sin mulige viden om brandkatastrofen på Scandinavian Star. Nu viser det sig, at styrelsen end ikke journaliserede henvendelserne, selv om de ifølge en ekspert havde pligt til det

Scandinavian Star: Kan detaljer være for små, når det drejer sig om 159 døde?

En række offentliggjorte mails kaster lys over, hvordan danske myndigheder agerede i sommeren 2014, da to tidligere skibsinspektører tilbød at kontakte norsk politi, der netop havde genoptaget efterforskningen af branden på Scandinavian Star

Sider

Mest læste

  1. Knap tre måneder før, at Scandinavian Star blev indsat på sin rute, henvendte rederidirektør Ole B. Hansen sig ifølge sin egen forklaring til en overskibsinspektør i Søfartsstyrelsen. Direktøren ville høre, om manglende sprinkleranlæg i passagerkahytterne var et problem, fremgår det af en aktindsigt. Det strider umiddelbart imod styrelsens mangeårige forklaring om ikke at have noget at gøre med Scandinavian Star
  2. Hvis Scandinavian Star havde været kontrolleret af myndighederne, før skibet blev sat til at sejle med passagerer, kunne en række fejl og mangler være opdaget inden mordbranden i 1990. Nu peger oplysninger i en aktindsigt på, at styrelsen faktisk ville kontrollere skibet. Den nåede det bare ikke
  3. Det er første gang siden ulykken, at Flemming Thue Jensen udtaler sig offentligt om skyldspørgsmålet.
  4. Der er for mange useriøse flagstater, som kører friløb, når det drejer sig om at gennemføre og håndhæve de internationale regler
  5. Selv om erhvervsminister Troels Lund Poulsen gjorde sig store anstrengelser under gårsdagens samråd om Scandinavian Star for at forsikre om sin vilje til at få alle oplysninger frem, var der adskillige spørgsmål, han ikke lige kunne svare på
  6. Søndag holder Flemming Thue Jensen pressemøde i Oslo, hvor han fortæller om sin private efterforskning.