Organisation

Søfartsstyrelsen

Kronik
9. september 2021

Havmiljøet er for vigtigt til, at vi kan begå de samme fejl, som vi begik på landjorden

Den uheldige udvikling for havmiljøet kan vendes, men det kræver gentænkning af havnplanforslaget med økologisk bæredygtighed som ledestjerne. Underprioriteringen af naturen i havet til fordel for økonomiske interesser kender vi fra landjorden, så lad os ikke gentage fejlen, skriver marinbiolog og lektor emeritus Michael Olesen i denne kronik
Hvis vi skal optimere udnyttelsen af havet, skal vi satse på i så høj grad som muligt at bevare og genskabe livsbetingelserne for den mangfoldighed af vilde dyr og planter, som havet heldigvis stadig rummer.
Dødsbrand
26. august 2021

Sømandsformand: Søfartsstyrelsen brød loven ved ikke at inspicere Scandinavian Star

Søfartsstyrelsen skulle have stoppet Scandinavian Star, inden den i april 1990 blev sat i rutefart mellem Frederikshavn og Oslo. Undladelsen fik fatale konsekvenser for 159 passagerer, mener den tidligere formand for Sømændenes Forbund, Henrik Berlau, der nu anklager styrelsen for direkte at have brudt loven
Katastrofen på Skandinavian Star natten til den 7. april 1990 kostede 159 personer livet. Søfartsstyrelsen brød dansk lov, da de lod Scandinavian Star gå i fast rutefart med passagerer fra en dansk havn uhindret, usynet og uden farttilladelse, lyder anklagen nu fra Henrik Berlau, der er tidligere formand for Sømændenes Forbund.
Scandinavian Star
6. marts 2021

Erhvervsminister vil undersøge Søfartsstyrelsens forklaring om Scandinavian Star

Erhvervsminister Simon Kollerup har igangsat en undersøgelse af, om Søfartsstyrelsen havde pligt til at undersøge Scandinavian Star eller ej, inden skibet i 1990 blev sat i fart. Trods flere tidligere undersøgelser mener ministeren, at spørgsmålet stadig står ’uskarpt’. Det ligner en voldsom kritik af Søfartsstyrelsen, mener tidligere formand for Sømandsforbundet Henrik Berlau
Erhvervsminister, Simon Kollerup (S), fotograferet i Erhvervsministeriet.
Nyhed
17. juni 2020

Scandinavian Star-direktør siger, at han var i kontakt med Søfartsstyrelsen, inden skibet blev sat i fart

Knap tre måneder før, at Scandinavian Star blev indsat på sin rute, henvendte rederidirektør Ole B. Hansen sig ifølge sin egen forklaring til en overskibsinspektør i Søfartsstyrelsen. Direktøren ville høre, om manglende sprinkleranlæg i passagerkahytterne var et problem, fremgår det af en aktindsigt. Det strider umiddelbart imod styrelsens mangeårige forklaring om ikke at have noget at gøre med Scandinavian Star
Rederidirektør Ole B. Hansen (t.v.) og kaptajn Hugo Larsen i en pause mellem vidneafhøringer i Sø- og Handelsrettet i København i 1990 efter katastrofen på Scandinavian Star. Ole B. Hansen blev senere dømt i Danmark for overtrædelse af lov om sikkerhed til søs. En straf han dog aldrig afsonede, fordi han stak af til Spanien.
Nyhed
3. juni 2020

Nye oplysninger peger på, at Søfartsstyrelsen ville kontrollere Scandinavian Star – men ikke nåede det

Hvis Scandinavian Star havde været kontrolleret af myndighederne, før skibet blev sat til at sejle med passagerer, kunne en række fejl og mangler være opdaget inden mordbranden i 1990. Nu peger oplysninger i en aktindsigt på, at styrelsen faktisk ville kontrollere skibet. Den nåede det bare ikke
Nye oplysninger, som Information har fået aktindsigt i, viser, at skibsinspektørerne ville have kontrolleret Scandinavian Star, men de nåede det bare ikke. Mordbranden kom dem i forkøbet.
Nyhed
13. maj 2020

Scandinavian Star: Søfartsstyrelsen undersøgte ikke uenighed mellem ansatte

30 år efter mordbranden på Scandinavian Star har Søfartsstyrelsen på trods af nye oplysninger stadig ikke undersøgt uenigheden om, hvorvidt styrelsens ansatte kendte til skibet, inden det blev sat i rute. Det understreger, at sagen aldrig er blevet undersøgt til bunds, mener folketingsmedlemmer
I DR-dokumentarserien om Scandinavian Star siger en tidligere skibsinspektør fra Søfartsstyrelsens kontor i Frederikshavn, at hverken han eller andre på kontoret kendte til, at færgen var ankommet til byens havn. Men det modsiges af andre på kontoret, viser aktindsigt. Godt en uge senere udbryder branden på færgen på vej fra Oslo til Frederikshavn.
Interview
31. marts 2017

Pressen holdes væk fra rundspørge om Scandinavian Star

For anden gang har Søfartsstyrelsen afvist at give aktindsigt i, hvad medarbejdere har fortalt om katastrofeskibet Scandinavian Star. En offentliggørelse vil vise et ’ufuldstændigt billede’, der vil ’forstyrre den politiske proces’, mener styrelsen
Baggrund
14. december 2016

Søfartsstyrelsen beskyldes for ’bortforklaringer’ om Scandinavian Star

Tidligere formand for Sømændenes Forbund Henrik Berlau langer hårdt ud efter den forklaring på manglende kontrol af Scandinavian Star, som Folketinget langt om længe har fået fra Søfartsstyrelsen. Ifølge Berlau undertrykker Søfartsstyrelsen sandheden om forspillet til katastrofen, der kostede 159 personer livet, heraf 25 børn
Folketinget har måttet vente i fem måneder for at få Søfartsstyrelsens svar på, hvorfor Scandinavian Star ikke blev kontrolleret af danske myndigheder, inden færgen blev sat i rutefart mellem Frederikshavn og Oslo den 1. april 1990. Mens skibet var på vej til Oslo natten til den 7. april 1990, blev der påsat flere brande, der førte til 159 passagerers død.
Nyhed
14. september 2016

Søfartsstyrelsen har kasseret dokumenter om Scandinavian Star

Fem kasser med dokumenter bl.a. om ’opklaring og kontrol’ af katastrofen på Scandinavian Star blev kasseret i forbindelse med aflevering til Rigsarkivet. Erhvervsminister Troels Lund Poulsen vil nu have sagen undersøgt
Nyhed
9. juli 2016

Søfartsstyrelsen erkender fejl

Det var først, da Information i foråret 2016 bad om aktindsigt i materialet, at Søfartsstyrelsen fik journaliseret de 10 dokumenter

Sider