Organisation

Søfartsstyrelsen

Leder
12. september 2022

Læren af Scandinavian Star: Stol aldrig på en myndighed, der frikender sig selv

I 32 år har Søfartsstyrelsen frikendt sig selv for ethvert ansvar for, at Scandinavian Star i 1990 blev sat i passagerfart mellem Frederikshavn og Oslo, selv om skibet havde store sikkerhedsmangler. Nu er den forklaring faldet til jorden
159 mennesker blev dræbt i branden ombord på Scandinavian Star i 1990. 
Scandinavian Star
7. september 2022

Drøje hug til Søfartsstyrelsen: Scandinavian Star skulle have været kontrolleret inden første afgang

I modsætning til hvad Søfartsstyrelsen har hævdet i årevis, burde skibsinspektører have kontrolleret Scandinavian Star, inden det i april 1990 blev sat i fart med passagerer, konkluderer en officiel juridisk undersøgelse. Det kunne have reddet 159 mennesker fra at omkomme på dødsskibet
I modsætning til hvad Søfartsstyrelsen har hævdet i årevis, burde skibsinspektører have kontrolleret Scandinavian Star, inden det i april 1990 blev sat i fart med passagerer, konkluderer en officiel juridisk undersøgelse. Det kunne have reddet 159 mennesker fra at omkomme på dødsskibet
Statsstøttede rederier
28. januar 2022

Selv om danske rederier kan se frem til en formidabel indtjening, får de millioner i statsstøtte

Hvorfor skal handelsflåden have statsstøtte, når rederierne har udsigt til kæmpeoverskud? Det er godt og fornuftigt, mener skatteminister Morten Bødskov og rederierne, mens SF og Enhedslisten foreslår ændringer
En håndfuld af blandt andet tidligere kaptajner og sømænd har sidste år etableret en arbejdsgruppe, der kalder sig ’Statsstøtte i det blå’. Gruppen kritiserer i første omgang, at det er praktisk talt umuligt at få oplyst den reelle størrelse af statsstøtten til rederierne. På billedet er det verdens største containerskib Marstal MÆRSK.
Scandinavian Star
10. januar 2022

Eftersyn af Bahamas-skib øger kritik af myndighedssvigt i Scandinavian Star-sag

I december 1983 besigtigede Søfartsstyrelsen det Bamahas-flagede skib Scandinavia, inden det blev sat i rutefart mellem København og Oslo. Det husker både overstyrmanden og kaptajnen. Det har betydning for en pågående undersøgelse af myndighedernes rolle i forhold til katastrofeskibet Scandinavian Star, som ikke blev synet før branden i 1990, der kostede 159 menneskeliv
Overlevende hjælpes i land fra det udbrændte Scandinavian Star i april 1990. Både Scandinavia og Scandinavian Star var passagerskibe, begge med Bahamas-flag, begge på rute fra Danmark til Norge, begge omfattet af samme regler. De er derfor sammenlignelige, siger den tidligere sømandsformand Henrik Berlau.
Kronik
9. september 2021

Havmiljøet er for vigtigt til, at vi kan begå de samme fejl, som vi begik på landjorden

Den uheldige udvikling for havmiljøet kan vendes, men det kræver gentænkning af havnplanforslaget med økologisk bæredygtighed som ledestjerne. Underprioriteringen af naturen i havet til fordel for økonomiske interesser kender vi fra landjorden, så lad os ikke gentage fejlen, skriver marinbiolog og lektor emeritus Michael Olesen i denne kronik
Hvis vi skal optimere udnyttelsen af havet, skal vi satse på i så høj grad som muligt at bevare og genskabe livsbetingelserne for den mangfoldighed af vilde dyr og planter, som havet heldigvis stadig rummer.
Dødsbrand
26. august 2021

Sømandsformand: Søfartsstyrelsen brød loven ved ikke at inspicere Scandinavian Star

Søfartsstyrelsen skulle have stoppet Scandinavian Star, inden den i april 1990 blev sat i rutefart mellem Frederikshavn og Oslo. Undladelsen fik fatale konsekvenser for 159 passagerer, mener den tidligere formand for Sømændenes Forbund, Henrik Berlau, der nu anklager styrelsen for direkte at have brudt loven
Katastrofen på Skandinavian Star natten til den 7. april 1990 kostede 159 personer livet. Søfartsstyrelsen brød dansk lov, da de lod Scandinavian Star gå i fast rutefart med passagerer fra en dansk havn uhindret, usynet og uden farttilladelse, lyder anklagen nu fra Henrik Berlau, der er tidligere formand for Sømændenes Forbund.
Scandinavian Star
6. marts 2021

Erhvervsminister vil undersøge Søfartsstyrelsens forklaring om Scandinavian Star

Erhvervsminister Simon Kollerup har igangsat en undersøgelse af, om Søfartsstyrelsen havde pligt til at undersøge Scandinavian Star eller ej, inden skibet i 1990 blev sat i fart. Trods flere tidligere undersøgelser mener ministeren, at spørgsmålet stadig står ’uskarpt’. Det ligner en voldsom kritik af Søfartsstyrelsen, mener tidligere formand for Sømandsforbundet Henrik Berlau
Erhvervsminister, Simon Kollerup (S), fotograferet i Erhvervsministeriet.
Nyhed
17. juni 2020

Scandinavian Star-direktør siger, at han var i kontakt med Søfartsstyrelsen, inden skibet blev sat i fart

Knap tre måneder før, at Scandinavian Star blev indsat på sin rute, henvendte rederidirektør Ole B. Hansen sig ifølge sin egen forklaring til en overskibsinspektør i Søfartsstyrelsen. Direktøren ville høre, om manglende sprinkleranlæg i passagerkahytterne var et problem, fremgår det af en aktindsigt. Det strider umiddelbart imod styrelsens mangeårige forklaring om ikke at have noget at gøre med Scandinavian Star
Rederidirektør Ole B. Hansen (t.v.) og kaptajn Hugo Larsen i en pause mellem vidneafhøringer i Sø- og Handelsrettet i København i 1990 efter katastrofen på Scandinavian Star. Ole B. Hansen blev senere dømt i Danmark for overtrædelse af lov om sikkerhed til søs. En straf han dog aldrig afsonede, fordi han stak af til Spanien.
Nyhed
3. juni 2020

Nye oplysninger peger på, at Søfartsstyrelsen ville kontrollere Scandinavian Star – men ikke nåede det

Hvis Scandinavian Star havde været kontrolleret af myndighederne, før skibet blev sat til at sejle med passagerer, kunne en række fejl og mangler være opdaget inden mordbranden i 1990. Nu peger oplysninger i en aktindsigt på, at styrelsen faktisk ville kontrollere skibet. Den nåede det bare ikke
Nye oplysninger, som Information har fået aktindsigt i, viser, at skibsinspektørerne ville have kontrolleret Scandinavian Star, men de nåede det bare ikke. Mordbranden kom dem i forkøbet.
Nyhed
13. maj 2020

Scandinavian Star: Søfartsstyrelsen undersøgte ikke uenighed mellem ansatte

30 år efter mordbranden på Scandinavian Star har Søfartsstyrelsen på trods af nye oplysninger stadig ikke undersøgt uenigheden om, hvorvidt styrelsens ansatte kendte til skibet, inden det blev sat i rute. Det understreger, at sagen aldrig er blevet undersøgt til bunds, mener folketingsmedlemmer
I DR-dokumentarserien om Scandinavian Star siger en tidligere skibsinspektør fra Søfartsstyrelsens kontor i Frederikshavn, at hverken han eller andre på kontoret kendte til, at færgen var ankommet til byens havn. Men det modsiges af andre på kontoret, viser aktindsigt. Godt en uge senere udbryder branden på færgen på vej fra Oslo til Frederikshavn.

Sider