Søfartsstyrelsen skulle have stoppet Scandinavian Star, inden den i april 1990 blev sat i rutefart mellem Frederikshavn og Oslo. Undladelsen fik fatale konsekvenser for 159 passagerer, mener den tidligere formand for Sømændenes Forbund, Henrik Berlau, der nu anklager styrelsen for direkte at have brudt loven
Danske skibe fragter i stor stil våben til verdens konfliktzoner, hvor de risikerer at blive brugt til at krænke menneskerettighederne. Der er behov for større politisk kontrol med danske rederiers våbentransporter, også fordi en del af transporterne går gennem piratfarvande
Ifølge dansk-somalieren Musse Sheikh ville kaprerne Danica White løslade besætningen allerede tre døgn efter piratoverfaldet i juni 2007. Hvorfor skulle der så gå næsten tre måneder, før søfolkene kom fri? spørger han
Ingen erstatning til de søfolk fra Danica White, der var gidsler i 83 døgn, bestemte byretten. Derfor må sølov-givningen ændres, lyder opfordringen fra søfolkenes advokat
Kan nogen drages til ansvar for, at det danske fragtskib Danica White uden udkig og uden effektiv indøvelse af overfaldsalarm sejlede så tæt på Somalia i 2007, at skibet blev kapret? Og skal nogen betale for de følger, det har fået for besætningen at være gidsler i 83 døgn? Det får vi svar på i dag i Københavns Byret
Danica Whites styrmand Tage Kramer stod og nød det gode vejr, da han ud af et koøje så bagenden af en lille let båd. Få sekunder senere myldrede svært bevæbnede pirater rundt på det danske fragtskib
Skibsreder Per Henriksen står som eksponent for et tvetydigt fænomen i dansk økonomi: Anpartscirkuset, en tvivlsom skattefidus, som berigede samfundet med skibe og vindmøller. Han sagde, at han ville begraves i sin Mercedes