Organisation

Sømændenes Forbund

Dødsbrand
26. august 2021

Sømandsformand: Søfartsstyrelsen brød loven ved ikke at inspicere Scandinavian Star

Søfartsstyrelsen skulle have stoppet Scandinavian Star, inden den i april 1990 blev sat i rutefart mellem Frederikshavn og Oslo. Undladelsen fik fatale konsekvenser for 159 passagerer, mener den tidligere formand for Sømændenes Forbund, Henrik Berlau, der nu anklager styrelsen for direkte at have brudt loven
Katastrofen på Skandinavian Star natten til den 7. april 1990 kostede 159 personer livet. Søfartsstyrelsen brød dansk lov, da de lod Scandinavian Star gå i fast rutefart med passagerer fra en dansk havn uhindret, usynet og uden farttilladelse, lyder anklagen nu fra Henrik Berlau, der er tidligere formand for Sømændenes Forbund.
Nyhed
3. december 2011

Hvad man ikke ved, har man ikke ondt af

Danske skibe fragter i stor stil våben til verdens konfliktzoner, hvor de risikerer at blive brugt til at krænke menneskerettighederne. Der er behov for større politisk kontrol med danske rederiers våbentransporter, også fordi en del af transporterne går gennem piratfarvande
Danske skibe fragter i stor stil våben til verdens konfliktzoner, hvor de risikerer at blive brugt til at krænke menneskerettighederne. Der er behov for større politisk kontrol med danske rederiers våbentransporter, også fordi en del af transporterne går gennem piratfarvande
Nyhed
8. september 2009

Dansk-somalier: Danica White's besætning kunne være løsladt efter tre døgn

Ifølge dansk-somalieren Musse Sheikh ville kaprerne Danica White løslade besætningen allerede tre døgn efter piratoverfaldet i juni 2007. Hvorfor skulle der så gå næsten tre måneder, før søfolkene kom fri? spørger han
Nyhed
27. august 2009

Begmand til kaprede søfolk

Ingen erstatning til de søfolk fra Danica White, der var gidsler i 83 døgn, bestemte byretten. Derfor må sølov-givningen ændres, lyder opfordringen fra søfolkenes advokat
Nyhed
26. august 2009

Principel piratdom på vej

Kan nogen drages til ansvar for, at det danske fragtskib Danica White uden udkig og uden effektiv indøvelse af overfaldsalarm sejlede så tæt på Somalia i 2007, at skibet blev kapret? Og skal nogen betale for de følger, det har fået for besætningen at være gidsler i 83 døgn? Det får vi svar på i dag i Københavns Byret
Kan nogen drages til ansvar for, at det danske fragtskib Danica White uden udkig og uden effektiv indøvelse af overfaldsalarm sejlede så tæt på Somalia i 2007, at skibet blev kapret? Og skal nogen betale for de følger, det har fået for besætningen at være gidsler i 83 døgn? Det får vi svar på i dag i Københavns Byret
Baggrund
26. august 2009

'For fanden, så har vi piraterne'

Danica Whites styrmand Tage Kramer stod og nød det gode vejr, da han ud af et koøje så bagenden af en lille let båd. Få sekunder senere myldrede svært bevæbnede pirater rundt på det danske fragtskib
26. august 2009

Sømændenes Forbund ønsker mere ansvarlighed

En sømand må have ret til at stå af, hvis skibet sejler ind i risikofyldt farvand, mener Sømændenes Forbund
17. september 2008

Sømandens mikrofon

Et sidste interview med Preben Møller Hansen, som tog den mytologiske hemmelighed om 'manden med papkassen' med sig i graven
12. september 2008

Sømændenes formand takker af

Tidligere formand for Sømændenes Forbund Preben Møller Hansen er død. Han blev 79 år
Preben Møller Hansen.
18. juli 2008

Eventyr med mislyde

Skibsreder Per Henriksen står som eksponent for et tvetydigt fænomen i dansk økonomi: Anpartscirkuset, en tvivlsom skattefidus, som berigede samfundet med skibe og vindmøller. Han sagde, at han ville begraves i sin Mercedes
Efter kort tids sygdom døde skibsreder Per Henriksen onsdag. Han har efterladt sig en milliard kroner i gave til det danske samfund. Arkiv

Sider

  • 12. september 2008

    Sømændenes formand takker af

    Tidligere formand for Sømændenes Forbund Preben Møller Hansen er død. Han blev 79 år
    Preben Møller Hansen.
  • Dødsbrand
    26. august 2021

    Sømandsformand: Søfartsstyrelsen brød loven ved ikke at inspicere Scandinavian Star

    Søfartsstyrelsen skulle have stoppet Scandinavian Star, inden den i april 1990 blev sat i rutefart mellem Frederikshavn og Oslo. Undladelsen fik fatale konsekvenser for 159 passagerer, mener den tidligere formand for Sømændenes Forbund, Henrik Berlau, der nu anklager styrelsen for direkte at have brudt loven
    Katastrofen på Skandinavian Star natten til den 7. april 1990 kostede 159 personer livet. Søfartsstyrelsen brød dansk lov, da de lod Scandinavian Star gå i fast rutefart med passagerer fra en dansk havn uhindret, usynet og uden farttilladelse, lyder anklagen nu fra Henrik Berlau, der er tidligere formand for Sømændenes Forbund.
  • 17. september 2008

    Sømandens mikrofon

    Et sidste interview med Preben Møller Hansen, som tog den mytologiske hemmelighed om 'manden med papkassen' med sig i graven