Organisation

Sort/Hvid

Anmeldelse
15. januar 2021

Højsangen som popsang

Morten Søndergaard og Marie Koldkjær Højlund i tværdisciplinært samarbejde mellem litteratur og musik
Sangeren Marie Koldkjær Højlund har indgået et tværdisciplinært samarbejde med forfatteren Morten Søndergaard og udgivet værket 'Intet er nok'. 
Anmeldelse
15. september 2020

At gå i Teater Sort-Hvid med Morten Hee Andersen er som at snuppe en GPS-rute mod evigt liv

Teaterforestillingen ’NUL’ skaber det nulpunkt, som vi alle sammen frygter. Og som vi måske alle sammen også længes efter at opleve
Teaterforestillingen ’NUL’ skaber det nulpunkt, som vi alle sammen frygter. Og som vi måske alle sammen også længes efter at opleve
Kommentar
31. august 2020

Stor kunst vil gå tabt, hvis man skærer i støtten til Husets Teater og Sort/Hvid

Sort/Hvid og Husets Teater skaber på næsten mirakuløs vis stykker af høj kunstnerisk kvalitet ud af meget få midler. Det ville være et tab for dansk teater både nu og i fremtiden, hvis Københavns Kommune skærer i støtten til dem, skriver 15 teaterforskere i fælles opråb til Kultur- og Fritidsudvalget
’Sort/Hvid og Husets Teater har de seneste år markeret sig som kunstneriske fyrtårne i det danske kulturlandskab. Som teatre, der på hver deres måde formår at kombinere brændende aktuelle problemstillinger’, skriver 14 teaterforskere i dette debatindlæg. Billedet er fra Sort/Hvids nye forestilling, ’En fortælling om blindhed’, der er produceret i samarbejde med og lige nu spiller på Aarhus Teater.
Klumme
20. december 2019

Lise Rønnes opsang til Politiken husker os på, at vi anmeldere skal tænke os om

Jeg skrev om en skuespillerinde, at hun var ’spinkel og yndefuld’. Må man overhovedet det? Hvad gør man som anmelder, når afsenderen er fysisk til stede i værket? Må man så beskrive personens fysiske fremtræden? Debatten om nedsættende anmeldelser af kvindelige værter understreger, at vi skal tænke os bedre om, skriver teater- og litteraturanmelder Nanna Goul i dette debatindlæg
Jeg skrev om en skuespillerinde, at hun var ’spinkel og yndefuld’. Må man overhovedet det? Hvad gør man som anmelder, når afsenderen er fysisk til stede i værket? Må man så beskrive personens fysiske fremtræden? Debatten om nedsættende anmeldelser af kvindelige værter understreger, at vi skal tænke os bedre om, skriver teater- og litteraturanmelder Nanna Goul i dette debatindlæg
Baggrund
17. december 2019

Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt
Det blev vildt og varmblodet i Sort/Hvids opsætning af ’Don Juan’, både sangere og skuespillere flirtede heftigt med publikum, der blev sært opstemte.
Anmeldelse
27. november 2019

Teaterforestillingen Electronic er en langtrukken og kikset klubnat

Teater Sort/Hvid fortæller overfladisk verdens- og musikhistorie fra en forvokset festabes perspektiv. Replikkerne dvæler ved fortiden med en sentimental nostalgi, bygget op af klichéer. Kun når musikken står alene, er klubfornemmelsen der
Tobias Shaw, Pernille Koch og Anton Hjejle spiller påtaget overstadigt, når de deler bøllehatte og smiley-t-shirts ud, karikerer dansemoves og forsøger at hive et meget modvilligt publikum med ud på scenegulvet.

Foto: Emilia Therese
Anmeldelse
30. september 2019

Forestillingen ’Hvid tegner sort model’ vil have publikum til at se sit eget blik

Der er plads til både refleksion og konfrontation i Sort/Hvids nye croquis-stykke ’Hvid Tegner Sort Model’, der forsøger at eksperimentere sig frem til nye måder at tale om køn og race på
Sort/Hvids nye forestilling ’Hvid tegner sort model’ begynder med en croquissession.
Anmeldelse
9. september 2019

Teateranmeldelse: Kom til teater i Hareskoven, hvis du vil have dødsangst med krymmel

I en udflugt til Hareskoven præsenteres Sort/Hvids publikum humoristisk for dødsangst og inviteres til at dvæle lidt ved døden. Det fungerer glimrende – hvis altså ikke man skulle forvente at få en decideret ny erkendelse om egen dødelighed. Og hvor er det dansk at gribe til lavkomik, når vi skal tale om noget svært som døden
Samtalen om døden i Hareskoven bliver lidt for uforpligtende.
Anmeldelse
9. august 2019

Anmeldelse af Don Juan på Sort/Hvid: Okay, lad os dyrke sex på dametoilettet

Don Juan er død for længst, men hans ånd lever driftigt videre på teatret Sort/Hvid, der i disse dage slår dørene op for en sjældent set kombination af nyfortolket opera, performance og eminent forførelse af publikum. Det er trods skønhedsfejl lidt af en begivenhed
Alle mændene er konsekvent iklædt dametøj og bordelkostumer som kvinderne, og driften, den udadvendte erotiske kraft, er den samme.
Baggrund
10. maj 2019

Grådlabil anmelder: »Det kan aldrig være en garant for æstetisk kvalitet, at noget får os til at græde«

Vi ved, at en film er god, når en anmelder skriver, at den fik hende til at knibe en tåre. Men hvis kunstnere spekulerer i at producere tårepersere ud fra helt nøgterne parametre og med henblik på at sælge billetter, hvordan kan kritikeren så vide, om hendes gråd er uforfalsket eller fremkaldt af simpel manipulation? Og er det overhovedet professionelt at græde over kunst? I vores serie om grådkultur er vi nået til: kulturkritikken
Vi ved, at en film er god, når en anmelder skriver, at den fik hende til at knibe en tåre. Men hvis kunstnere spekulerer i at producere tårepersere ud fra helt nøgterne parametre og med henblik på at sælge billetter, hvordan kan kritikeren så vide, om hendes gråd er uforfalsket eller fremkaldt af simpel manipulation? Og er det overhovedet professionelt at græde over kunst? I vores serie om grådkultur er vi nået til: kulturkritikken

Sider