Organisation

Sort/Hvid

Anmeldelse
30. september 2022

Det eneste, Lollike ikke kan slå i modbydelighed, er virkeligheden, men han kommer forbandet tæt på

’Underværket’ er knap 900 siders udvalg fra den højproduktive tekstmaskine kaldet Christian Lollike fra årene 2004-2018. Det er en hård omgang
Med ’Underværket’ får man en fremragende mulighed for at opholde sig i den særlige blanding af nutid og historieskrivning, som et stykke Lollike-dramatik altid er.
Interview
9. september 2022

Madame Nielsen vil frelse verden: »Der er ikke længere noget helle. Vi kan ikke gemme os«

I forestillingen ’Verdensfrelserinden’ er Madame Nielsen parat til at ofre sit liv og sin krop for klimakampen. Men hun kan ikke engagere sig i det forestående valg. »Vi må stoppe med at tænke i events,« siger kunstneren
Billederne, der bringes sammen med denne artikel, er en del af et kunstnerisk samarbejde mellem fotograf Sofie Amalie Klougart og Madame Nielsen. De forestiller forfatterens forvandling til et dyr.
Interview
29. juli 2022

Christian Lollike vil have grumheden i Holbergs stykker frem

Som yngre var dramatiker og instruktør Christian Lollike optaget af tung, tysk alvor og forbandt Holberg med lalleglade komedier. Så spurgte Aarhus Teater, om han ville sætte ’Erasmus Montanus’ op, og sådan gik det til, at han blev decideret begejstret for Holberg og den ofte oversete grumhed i hans stykker
Christian Lollike i spejlrum skabt Franciska Zahle og Helle Damgård. Instruktørens opsætning af Erasmus Montanus er en af de mest roste og prisvindende Holberg-opsætninger i de seneste år.
Anmeldelse
9. marts 2022

Lollike er vist selv blevet blindet af ’Sandmanden’

Psykogyseren ’Sandmanden’ på Aarhus Teater er en visuelt flot forestilling med gipsstøv og dansere i vilde spring. Men Christian Lollikes dramatisering støver til i metakommentarer om manipulation
Gipsstøvet lægger sig flot og dekadent overalt på scenen i ’Sandmanden’ på Aarhus Teater. Men gipsen og halvmørket slører også fortællingen, så forestillingen kommer til at virke underligt distanceret.
Anmeldelse
5. februar 2022

Britney-teaterkoncerten 'Work Bitch' er en morsom og tåkrummende hybrid, der kan noget

#FreeBritney-bevægelsen er afsættet for teaterkoncerten ’Work Bitch’ på Sort/Hvid. En samfundskritisk forestilling, der er en fryd for lattermusklerne – og som sætter nye standarder for, hvad en agurk kan bruges til på en scene
#FreeBritney-bevægelsen er afsættet for teaterkoncerten ’Work Bitch’ på Sort/Hvid. En samfundskritisk forestilling, der er en fryd for lattermusklerne – og som sætter nye standarder for, hvad en agurk kan bruges til på en scene
Anmeldelse
15. januar 2021

Højsangen som popsang

Morten Søndergaard og Marie Koldkjær Højlund i tværdisciplinært samarbejde mellem litteratur og musik
Sangeren Marie Koldkjær Højlund har indgået et tværdisciplinært samarbejde med forfatteren Morten Søndergaard og udgivet værket 'Intet er nok'. 
Anmeldelse
15. september 2020

At gå i Teater Sort-Hvid med Morten Hee Andersen er som at snuppe en GPS-rute mod evigt liv

Teaterforestillingen ’NUL’ skaber det nulpunkt, som vi alle sammen frygter. Og som vi måske alle sammen også længes efter at opleve
Teaterforestillingen ’NUL’ skaber det nulpunkt, som vi alle sammen frygter. Og som vi måske alle sammen også længes efter at opleve
Kommentar
31. august 2020

Stor kunst vil gå tabt, hvis man skærer i støtten til Husets Teater og Sort/Hvid

Sort/Hvid og Husets Teater skaber på næsten mirakuløs vis stykker af høj kunstnerisk kvalitet ud af meget få midler. Det ville være et tab for dansk teater både nu og i fremtiden, hvis Københavns Kommune skærer i støtten til dem, skriver 15 teaterforskere i fælles opråb til Kultur- og Fritidsudvalget
’Sort/Hvid og Husets Teater har de seneste år markeret sig som kunstneriske fyrtårne i det danske kulturlandskab. Som teatre, der på hver deres måde formår at kombinere brændende aktuelle problemstillinger’, skriver 14 teaterforskere i dette debatindlæg. Billedet er fra Sort/Hvids nye forestilling, ’En fortælling om blindhed’, der er produceret i samarbejde med og lige nu spiller på Aarhus Teater.
Klumme
20. december 2019

Lise Rønnes opsang til Politiken husker os på, at vi anmeldere skal tænke os om

Jeg skrev om en skuespillerinde, at hun var ’spinkel og yndefuld’. Må man overhovedet det? Hvad gør man som anmelder, når afsenderen er fysisk til stede i værket? Må man så beskrive personens fysiske fremtræden? Debatten om nedsættende anmeldelser af kvindelige værter understreger, at vi skal tænke os bedre om, skriver teater- og litteraturanmelder Nanna Goul i dette debatindlæg
Jeg skrev om en skuespillerinde, at hun var ’spinkel og yndefuld’. Må man overhovedet det? Hvad gør man som anmelder, når afsenderen er fysisk til stede i værket? Må man så beskrive personens fysiske fremtræden? Debatten om nedsættende anmeldelser af kvindelige værter understreger, at vi skal tænke os bedre om, skriver teater- og litteraturanmelder Nanna Goul i dette debatindlæg
Baggrund
17. december 2019

Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt
Det blev vildt og varmblodet i Sort/Hvids opsætning af ’Don Juan’, både sangere og skuespillere flirtede heftigt med publikum, der blev sært opstemte.

Sider