Organisation

Statens Kunstfond

I branchen forstår man godt Rosa Marie Frangs frustration over kunstneres vilkår i Danmark

I ’Rosas Reality Radio’ lufter kunstneren Rosa Marie Frang sin frustration over at være kunstner i det danske velfærdssamfund. Vi har taget nogle af de spørgsmål, som værket rejser, med videre til folk i branchen

Rosas Reality Radio udstiller kunstneren som frustreret, forvirret, for rasende – og for fattig

Billedkunstner og radiodokumentarist Rosa Marie Frang har lavet et sprudlende lydværk, en charmerende og rasende og indtagende podcast om livet som udkørt kunstner. Hun er for personlig, for meget, for vred, men netop dermed, som kunstner, åbner hun op for en anden slags samtale om, hvorvidt vi rent faktisk værdsætter dem, der slider sig ned for kunst, i Danmark

Der er rigtig god julestemning mellem Pernille Rosendahl og Kristian Jensen og blandt de nominerede til Turner-prisen

And the award goes to ... Alle de nominerede til Turner-prisen, der har overtalt komiteen til at lade dem dele sejren. Imens har Venstres Kristian Jensen fundet sammen med Swan Lee-sangerinde Pernille Rosendahl, og et nyt kunsttyveri har ramt Tyskland

Staten skal ikke støtte kultur. Staten skal investere i kultur

Staten skal investere massivt i de skabende kunstnere personligt. Ikke kun fordi kunst er vigtig, men fordi det også giver mening rent samfundsøkonomisk. Selv hvis man hader kunst, bør man gå ind for en fordobling af arbejdslegaterne under Statens Kunstfond, skriver forfatter og formand for Danske skønlitterære Forfattere Peter Adolphsen i dette debatindlæg
De magtfulde kulturfonde

Private fonde styrer kulturlivet. Den politiske opgave er at få det bedst mulige ud af dem

Den dansk kulturpolitik er indrettet sådan, at private fonde har initiativet, mens staten skal bruge skatteborgenes penge til at drive, som fondene har sat i gang. Det er oplagt for den nye kulturminister, Joy Mogensen (S), at sikre langsigtede kulturpolitiske mål

Kulturchef i Nordea-fonden: »Selvfølgelig har kunsten en værdi i sig selv. Men den bør også bruges aktivt til noget andet«

De private fondes indflydelse på kulturen bliver større og større. En af dem, som har formuleret et helt tydeligt formål med sine støttekroner, er Nordea-fonden. Her giver man penge til kunst og kultur, som gør noget godt for os mennesker. Der er nemlig en masse andre steder, man kan få støtte til »kolde udstillinger inden for samtidskunst«, lyder det fra kulturchefen

Private fonde styrer dansk kulturliv

Mens staten skærer løs på kulturområdet, stiger bevillingerne fra private fonde. Deres bidrag til kulturlivet er enormt, men magtforskydningen er ifølge eksperter problematisk – både for kulturen og for demokratiet

Egon Clausen: DF’s kulturpolitik er hjemstavnsnepotisme

Dansk Folkepartis kulturpolitik er udtryk for en særlig form for nepotisme, som godt nok ikke er baseret på biologiske slægtsforhold, men som støtter ens åndelige fætre og kusiner. Derfor skal Filmskolen flyttes til Odense og Det Danske Filmakademi til Svendborg, og der er mere i vente

Kunst er ikke en konkurrence

Statens Kunstfond efterlyser unge »elitekunstnere« med potentiale til at vinde »fodfæste på det internationale arbejdsmarked«. Det får en til at tænke på, dengang poesi og billedkunst var olympiske discipliner. Det er de heldigvis ikke længere. For kunst er ikke en sport, der handler om at være bedst. Og det er netop Statens Kunstfonds opgave at sikre, at det forbliver sådan

Engang var kunsten og den politiske debat langt tættere forbundne

Lasse Horne Kjældgaard vil i ’Meningen med velfærdsstaten’ vise, at debatten om velfærdsstaten er en vigtig ramme for at forstå periodens litterære værker

Sider

Mest læste

  1. Billedkunstner og radiodokumentarist Rosa Marie Frang har lavet et sprudlende lydværk, en charmerende og rasende og indtagende podcast om livet som udkørt kunstner. Hun er for personlig, for meget, for vred, men netop dermed, som kunstner, åbner hun op for en anden slags samtale om, hvorvidt vi rent faktisk værdsætter dem, der slider sig ned for kunst, i Danmark
  2. I ’Rosas Reality Radio’ lufter kunstneren Rosa Marie Frang sin frustration over at være kunstner i det danske velfærdssamfund. Vi har taget nogle af de spørgsmål, som værket rejser, med videre til folk i branchen
  3. Nekrolog. Digteren Asger Stig Møller kom pludselig på forsiderne ved sin pludselige død i lejligheden på Nørrebro. Han kom fra en succesrig, politisk familie, som mageligt kunne have været tema for et romanværk af Christian Kampmann, for bag facaden lurede dæmonerne
  4. Mange danskere elsker manden med den hvide støttekrave, uden at vide, hvad han hedder, og den netop afdøde Peter Rindal støttede engang uafvidende en af de mest avantgardistiske elektroniske komponister i kongeriget
  5. Lasse Horne Kjældgaard vil i ’Meningen med velfærdsstaten’ vise, at debatten om velfærdsstaten er en vigtig ramme for at forstå periodens litterære værker
  6. Mens staten skærer løs på kulturområdet, stiger bevillingerne fra private fonde. Deres bidrag til kulturlivet er enormt, men magtforskydningen er ifølge eksperter problematisk – både for kulturen og for demokratiet
  7. Maleren Carl-Henning Pedersen tilbagelagde distancen København-Paris t/r til fods i de sidste febrilske dage, før Anden Verdenskrig brød ud. Han ville se Picasso og Chagall, inden Europa lukkede...
  8. Den dansk kulturpolitik er indrettet sådan, at private fonde har initiativet, mens staten skal bruge skatteborgenes penge til at drive, som fondene har sat i gang. Det er oplagt for den nye kulturminister, Joy Mogensen (S), at sikre langsigtede kulturpolitiske mål