Organisation

Statens Kunstfond

De magtfulde kulturfonde

Private fonde styrer kulturlivet. Den politiske opgave er at få det bedst mulige ud af dem

Den dansk kulturpolitik er indrettet sådan, at private fonde har initiativet, mens staten skal bruge skatteborgenes penge til at drive, som fondene har sat i gang. Det er oplagt for den nye kulturminister, Joy Mogensen (S), at sikre langsigtede kulturpolitiske mål

Kulturchef i Nordea-fonden: »Selvfølgelig har kunsten en værdi i sig selv. Men den bør også bruges aktivt til noget andet«

De private fondes indflydelse på kulturen bliver større og større. En af dem, som har formuleret et helt tydeligt formål med sine støttekroner, er Nordea-fonden. Her giver man penge til kunst og kultur, som gør noget godt for os mennesker. Der er nemlig en masse andre steder, man kan få støtte til »kolde udstillinger inden for samtidskunst«, lyder det fra kulturchefen

Private fonde styrer dansk kulturliv

Mens staten skærer løs på kulturområdet, stiger bevillingerne fra private fonde. Deres bidrag til kulturlivet er enormt, men magtforskydningen er ifølge eksperter problematisk – både for kulturen og for demokratiet

Egon Clausen: DF’s kulturpolitik er hjemstavnsnepotisme

Dansk Folkepartis kulturpolitik er udtryk for en særlig form for nepotisme, som godt nok ikke er baseret på biologiske slægtsforhold, men som støtter ens åndelige fætre og kusiner. Derfor skal Filmskolen flyttes til Odense og Det Danske Filmakademi til Svendborg, og der er mere i vente

Kunst er ikke en konkurrence

Statens Kunstfond efterlyser unge »elitekunstnere« med potentiale til at vinde »fodfæste på det internationale arbejdsmarked«. Det får en til at tænke på, dengang poesi og billedkunst var olympiske discipliner. Det er de heldigvis ikke længere. For kunst er ikke en sport, der handler om at være bedst. Og det er netop Statens Kunstfonds opgave at sikre, at det forbliver sådan

Engang var kunsten og den politiske debat langt tættere forbundne

Lasse Horne Kjældgaard vil i ’Meningen med velfærdsstaten’ vise, at debatten om velfærdsstaten er en vigtig ramme for at forstå periodens litterære værker

Kunsten bliver kvalt i konkurrencestaten

Regeringens nye talentindsats repræsenterer et kunstsyn, hvor kunsten først og fremmest er en vare, og den gode kunstner er den, der kan sælge sine varer på markedet. Man kan overveje, hvilken kunst der kommer ud af det

Grønlandske kunstnere fanget i økonomisk ingenmandsland

Den grønlandske forfatter Niviaq Korneliussen har fået afslag på støtte fra Statens Kunstfond, fordi hun bor i Grønland. Selv om hendes bog er skrevet på dansk og udgives af Gyldendal. Mange grønlandske kunstnere fanges som hun i et identitetsmæssigt og økonomisk ingenmandsland, som kan resultere i, at de ikke får støtte. Og det bliver ikke lettere for dem, hvis løsrivelsen bliver en realitet
Forfattere og penge

Succesfuld krimiforfatter: »Penge har indflydelse. De er med til at sikre kvalitet«

Jesper Stein Larsens krimier sælger i titusindevis. Som optakt til uddelingen af Kunstfondens arbejdslegater fortæller den tidligere journalist om, hvordan der for ham er en klar sammenhæng mellem penge, tid og kvalitet

De store kulturinstitutioner skal ikke være demokratiske – de skal være elitære

Alex Ahrendtsen, kulturordfører for Dansk Folkeparti, har ret, når han siger, at Danmark generelt er blevet centraliseret. København dominerer vores lille land – kulturel, økonomisk og politisk. Men han tager fejl, når han vil løse det problem via Statens Kunstfond

Sider

Mest læste

  1. Mange danskere elsker manden med den hvide støttekrave, uden at vide, hvad han hedder, og den netop afdøde Peter Rindal støttede engang uafvidende en af de mest avantgardistiske elektroniske komponister i kongeriget
  2. Mens staten skærer løs på kulturområdet, stiger bevillingerne fra private fonde. Deres bidrag til kulturlivet er enormt, men magtforskydningen er ifølge eksperter problematisk – både for kulturen og for demokratiet
  3. Maleren Carl-Henning Pedersen tilbagelagde distancen København-Paris t/r til fods i de sidste febrilske dage, før Anden Verdenskrig brød ud. Han ville se Picasso og Chagall, inden Europa lukkede...
  4. Lasse Horne Kjældgaard vil i ’Meningen med velfærdsstaten’ vise, at debatten om velfærdsstaten er en vigtig ramme for at forstå periodens litterære værker
  5. Magten og magtens mennesker skal hele tiden udfordres, siges imod, systemer står altid for fald
  6. Som barn følte forfatteren Bent Haller, at han skulle omskrive ting for at få kontakt med selv den nærmeste familie, derfor måtte han finde metoder til at gøre opmærksom på, at han var tilstede. Det lykkedes først rigtigt, da han fik sin første skrivemaskine
  7. Olafur Eliasson er den mest magtfulde person i dansk kunst. Læs om ham og de 99 øvrige magtfulde i billedkunstens elite
  8. I 2001 erklærede forfatteren Claus Beck-Nielsen sig for død. Siden har skiftende figurer fortsat hans produktion i regi af kunstfabrikken Das Beckwerk. Her smelter virkelighed og fiktion sammen i en radikal avantgardisme, som har gjort projektet til kult i kunstverdenen