Organisation

Statens Museum for Kunst

Kunstneres fascination af afrikanere er ikke det samme som kolonial nedslagtning

I ny udstilling på Statens Museum for Kunst anklages Emil Noldes og Ernst Ludwig Kirchners 100 år gamle kunst for at bidrage til raceundertrykkelse. Men man kan ikke pålægge datidens oprørere tidens normer og fordomme, skriver forfatter og billedhugger Bjørn Poulsen i dette debatindlæg

Der er intet nyt i, at SMK sætter fokus på kunstens kulturelle kontekst

Informations litteraturredaktør kritiserer Statens Museum for Kunst for at reducere værkerne til deres kulturelle, koloniale kontekst. Men der er intet nyt i dette, og det er noget, museerne altid har gjort, skriver kunstner Kristian Marstal i dette debatindlæg

Esben Weile Kjær: »Vi lever i en billedøkonomi, hvor dem der bliver kigget på, er dem der har vundet«

Den tyske performancekunstner Anne Imhof kan for første gang opleves i Danmark, hvor SMK lægger skærm til videoudgaven af verdenshittet ’SEX’ fra 2019. Information inviterede den danske performancekunstner Esben Weile Kjær med på tur for at tale om hans og Imhofs møder mellem kunst og mode

SMK’s nye vej fra kunstmuseum til kulturhistorisk museum er en farlig vej at slå ind på

Ja, et kunstmuseum som SMK skal turde gå nye veje og formidle kunstens og kunstnernes delagtighed i fortidens ugerninger, men må aldrig ende der, hvor kunsten udelukkende gøres til udtryk for en bestemt tid, samfundsorden eller ideologi

Følsom historieskildring eller identitetspolitisk storangreb: SMK har sat gang i en debat om kuratering

Statens Museum for Kunsts store forårssatsning ’Kirchner og Nolde til diskussion’ har delt anmelderstanden i to. De kuratoriske valg er blevet kaldt både »følsomme« og »komplekse«, mens andre ser dem som led i et »identitetspolitisk storangreb«. Information har været på besøg i udstillingen med kuratorerne
Kirchner & Nolde

Velkommen til Statens Museum for Skyld og Skam

Kirchner & Nolde-udstillingen på SMK er epokegørende i sit syn på kunst og den sammenhæng, kunsten bliver skabt i. Som kunstudstilling er den mindre vellykket

I Marie Kølbæk Iversens storslåede kunst er hvide svaner mere urovækkende end sorte

I en lille soloudstilling med den foruroligende titel »NÅR«, væver billed- og videokunstner Marie Kølbæk Iversen elegant så fremmede emner som katastrofeteori, folkeviser og biodiversitet sammen. Svaner vugger først beroligende, så faretruende
Kunståret 2020

Kunstredaktionen ser tilbage på årets værk, årets kunstner og årets kosmiske krammer

Hvor gik vores kunstkritikere hen, når de kunne gå ud i år, og hvad ville de gerne vende tilbage til? Det afslører de i denne oversigt over det bedste ved kunståret 2020

I branchen forstår man godt Rosa Marie Frangs frustration over kunstneres vilkår i Danmark

I ’Rosas Reality Radio’ lufter kunstneren Rosa Marie Frang sin frustration over at være kunstner i det danske velfærdssamfund. Vi har taget nogle af de spørgsmål, som værket rejser, med videre til folk i branchen

Bertel Haarder: Fælles økonomikrav fra kulturlivet vil svække den folkelige opbakning

Coronakrisen har ramt kulturlivet hårdt, og brancheorganisationerne føler ikke, at politikerne lytter til dem, og diskuterer, om de skal forene sig. Spørgsmålet er, om det er deres egen eller politikernes skyld – og hvad man kan gøre ved det. Information har bedt tre tidligere kulturministre om råd

Sider

Mest læste

  1. Kirchner & Nolde-udstillingen på SMK er epokegørende i sit syn på kunst og den sammenhæng, kunsten bliver skabt i. Som kunstudstilling er den mindre vellykket
  2. Ursula Reuter Christiansens kønspolitiske hovedværk, filmen ’Skarpretteren’ fra 1972, blev i sin tid buet ud af feminister i Berlin. Nu fortryller den på Statens Museum for Kunst omgivet af sine tørre montrer. Hos galleri Sabsay, hvor kunstnerens nye malerier udstilles, er eventyrdrømmen stadig skramlet og tvivlende
  3. Statens Museum for Kunsts store udstilling ’Hammershøi og Europa’ viser en enestående samling af Hammershøis værker, men fejler totalt i selve grundpræmissen om at vise kunstnerens forbindelser med en række samtidige
  4. Olafur Eliasson er den mest magtfulde mand i dansk kunst. Information afslører i dag en top 100 liste over billedkunstens magtelite baseret på en undersøgelse gennemført af kunstanmelder Michael Jeppesen
  5. Statens Museum for Kunsts store forårssatsning ’Kirchner og Nolde til diskussion’ har delt anmelderstanden i to. De kuratoriske valg er blevet kaldt både »følsomme« og »komplekse«, mens andre ser dem som led i et »identitetspolitisk storangreb«. Information har været på besøg i udstillingen med kuratorerne
  6. Olafur Eliasson er den mest magtfulde person i dansk kunst. Læs om ham og de 99 øvrige magtfulde i billedkunstens elite
  7. 28 sekunder. Så kort tid bruger den gennemsnitlige museumsgæst på hvert værk på et kunstmuseum. I forbindelse med serien ’De moderne hjerner & kunsten’ udfordrer fire af kulturredaktionens journalister dén tendens ved at tilbringe intet mindre end 60 minutter med ét værk
  8. I ny udstilling på Statens Museum for Kunst anklages Emil Noldes og Ernst Ludwig Kirchners 100 år gamle kunst for at bidrage til raceundertrykkelse. Men man kan ikke pålægge datidens oprørere tidens normer og fordomme, skriver forfatter og billedhugger Bjørn Poulsen i dette debatindlæg