Organisation

Statens Museum for Kunst

Det er godt tænkt at lade Elmgreen & Dragset udlægge Hammershøi på SMK, men de kunne godt have udnyttet friheden

SMK har inviteret Elmgreen & Dragset til at gribe ned i samlingen og sætte den i relation til samtidskunsten. Idéen er god, men resultatet er blandet, og man vandrer symptomatisk lige igennem det værk, som Elmgreen & Dragset selv har bidraget med

Glyptotekets bronzemanderøve og SMK’s silikonesexdukker minder om, at kampen om kroppen langtfra er slut

Vores anmelder havde forventet en samtidskritik af vores nypuritanisme og narcissistiske behov for ’perfekte poseringer’ på Glyptotekets nye udstilling. I stedet mødte hun 1900-tallets marmorkroppe en til en. Men både den og Sidsel Meineche Hansens værker på SMK om en ny posthuman sexindustri vidner fra hvert sit sted om, at særligt den kvindelige krop stadig er en kampzone

Sonja Ferlov Mancobas spirituelle værker på SMK er dansk kunsthistorie, når den er allerbedst

Det er ikke skænket synderlig meget opmærksomhed i den klassiske kunsthistorie, men der ligger en dyb optagethed af det åndelige i det meste af den abstrakte kunst i det tyvende århundrede. Således også, og med rytme, liv og bevægelse, i Sonja Ferlov Mancobas værker, der for første gang bliver foldet helt ud i ny smuk udstilling på Statens Museum for Kunst

Joachim Koesters fotografier nørder en bevidsthedsudvidelse frem

Joachim Koesters værker på SMK er knastørre i udtrykket, men handler om at udvide bevidstheden. Udstillingen efterlod Informations anmelder med en fornemmelse af, at det måske alligevel lader sig gøre at fotografere det usynlige

Danh Vo er en stilsikker kunstnerisk elegantier

Danske Danh Vo, der er blevet en international stjerne i kunstverdenen, indtager Statens Museum for Kunst med en totaliscenesættelse af centrale dele af museet samt mere end 75 værker fra de seneste 15 år. Værkernes appel til eftertænksomhed bliver vakt gennem kunstnerens suveræne æstetiske forførelse, som charmerer til refleksion

Regeringens kulturudspil lugter af valgflæsk

Den ekstra tilførsel af støttekroner til kulturen er både uventet og tiltrængt, men den ændrer ikke på, at der stadig skal spares på driften

Ursula Reuter Christiansens ’Skarpretteren’ var måske ikke frihedskæmpende nok i 70’erne – men den virker i dag

Ursula Reuter Christiansens kønspolitiske hovedværk, filmen ’Skarpretteren’ fra 1972, blev i sin tid buet ud af feminister i Berlin. Nu fortryller den på Statens Museum for Kunst omgivet af sine tørre montrer. Hos galleri Sabsay, hvor kunstnerens nye malerier udstilles, er eventyrdrømmen stadig skramlet og tvivlende
Nekrolog

Kasper Monrad (1952-2018): I kunsten har alt en funktion

Kasper Monrad, overinspektør og seniorforsker ved Statens Museum for Kunst, er død. Han var et skattet bindeled mellem samlingen og samfundet, mellem Danmark og udlandet, samt mellem museet og medierne, skriver hans gymnasieven, Erik Skyum-Nielsen

Kulturlektier

Informations anmeldere sammensætter hver uge den optimale kulturpakke til weekend og hverdag for alle oplevelseslystne

Den tyske kunstner Nairy Baghramians installation har en aura af konceptuel coolness

Man skal udvise agtpågivenhed, hvis man bevæger sig ind i x-rummets luftige installation, som balancerer skrøbeligt i rummet, men hviler på tungt idégods

Sider

Mest læste

  1. Sådan lød maleren Johan Thomas Lundbyes programerklæring, når han med staffeli og malerkasse drog ud i sommerlandet for at afbilde motiver som 'Gåsetårnet i Vordingborg'. Den var ikke gået på Kunstakademiet i dag
  2. Med udstillingen ’What’s Happening?’ sætter Statens Museum for Kunst fokus på 1960’erne og 1970’ernes bevidsthedsskred i kunsten, der udfordrede samfundsnormerne og banede nye veje for, hvad kunst kunne være. Men er opsigtsvækkende happenings i disse oplevelsesøkonomiske tider stadig et udtryk for oprør?
  3. SMK har inviteret Elmgreen & Dragset til at gribe ned i samlingen og sætte den i relation til samtidskunsten. Idéen er god, men resultatet er blandet, og man vandrer symptomatisk lige igennem det værk, som Elmgreen & Dragset selv har bidraget med
  4. Olafur Eliasson er den mest magtfulde mand i dansk kunst. Information afslører i dag en top 100 liste over billedkunstens magtelite baseret på en undersøgelse gennemført af kunstanmelder Michael Jeppesen
  5. Jean-François Lyotard, der døde fornylig, kom fra en ultra-venstre-tradition og fornam med intuitivt skarpsyn, hvor den fremtidige undertrykkelse ventede. - En ven skriver mindeord TRO & FILOSOFI Jeg ved ikke om denne fornemmelse af breche i erkendelsesfronten, som jeg føler ved Jean-François' død, skal gøre det ud for en erstatning for savnet...
  6. Vores anmelder havde forventet en samtidskritik af vores nypuritanisme og narcissistiske behov for ’perfekte poseringer’ på Glyptotekets nye udstilling. I stedet mødte hun 1900-tallets marmorkroppe en til en. Men både den og Sidsel Meineche Hansens værker på SMK om en ny posthuman sexindustri vidner fra hvert sit sted om, at særligt den kvindelige krop stadig er en kampzone
  7. Olafur Eliasson er den mest magtfulde person i dansk kunst. Læs om ham og de 99 øvrige magtfulde i billedkunstens elite
  8. Kvindetegnet opfattes ved første øjekast som et rødstrømpepolitisk statement, men det rummer så meget poesi og humor i mødet mellem billederne og tegnet. I en ny bog, 'Kvindetegnet', går det igen i hundredvis af varianter, hvor det ikke skal opleves som et historisk kampværk - men mere som en undersøgelse af det kvindelige