Organisation

Statens Museum for Kunst

Anmeldelse
10. marts 2022

Det roder helt vildt på Statens Museum for Kunsts store forårssatsning. På den gode måde

Plastiknips og shamanisme forenes på den verdensberømte sydkoreanske kunstner Haegue Yang første og fremragende soloudstilling i Skandinavien. Og åh, hvor vil man gerne røre. Bare lidt
Plastiknips og shamanisme forenes på den verdensberømte sydkoreanske kunstner Haegue Yang første og fremragende soloudstilling i Skandinavien. Og åh, hvor vil man gerne røre. Bare lidt
Ugens anbefalinger
18. februar 2022

Ugens anbefalinger: Museernes faste samlinger, podcastafsløring om Mother Teresa og curling

Vi kommer vidt omkring i denne uges anbefalinger fra kulturredaktionen, der har set på faldende nøgne mænd på SMK, lyttet til ubehagelige sandheder om Mother Teresa og er blevet grebet af curling
En podcast har fået Anna von Sperling til at spørge sig selv: Gør det Mother Teresas bidrag til verdens fattige og ikke mindst synet på dem mindre, at hun var en ret uflink religiøs ekstremist?
Essay
17. januar 2022

L.A. Rings ’Tøbruddet’ er en langvarig tilstand af venten

Vinteren er alt andet end snehvid, den er grå og mudret. I dette afsnit af Informations serie om vinterkunstværker skriver kunstkritiker Bodil Skovgaard Nielsen om vintermørket som en nødvendig livstilstand
Jeg tror ikke så meget på mirakler, som jeg tror på tid. Det er den sandere virkelighed, jeg finder i Rings vintermaleri.
Anmeldelse
10. december 2021

Mørket er både voldsomt og nådigt hos Piranesi

Hvis man ikke har så aktiv en indre angstbørs som forfatter Harald Voetmann, kan man måske nøjes med at beundre Piranesis tekniske kunnen på Statens Museum for Kunst og behøver ikke at vakle skrækslagne derfra. ’Piranesi – syner og sandhed’ er en stor oplevelse
Uhyggelig kunst, men også en stor oplevelse på Statens Museum for Kunst. G.B. Piranesi, Murpillen med kæderne. Blad fra Fængselsfantasierne (senere tilstand), efter 1761.
Leder
23. november 2021

Lad os få uenigheder med på det nye kolonihistoriske museum, tak!

Fortiden kan gøre folk meget sure. Det gælder også den arbejdsgruppe, der skal belyse, hvordan Danmarks kolonihistorie skal formidles. Gid man havde en form for institution, hvor netop den slags diskussioner kunne foldes ud …
Vestindisk Pakhus blev bygget som lagerbygning for de koloniprodukter, der blev hjemført fra de Vestindiske Øer. Det var især kaffe samt sukker, korn og byggematerialer.
Baggrund
19. november 2021

»White innocence«, usaglig aktivisme og undskyldninger. Her står kampen om et dansk kolonimuseum

Betyder det noget for et fremtidigt kolonimuseum, om slavegjorte mennesker har arbejdet der? Hvorfor beskylder forskerne i en regeringsnedsat arbejdsgruppe hinanden for mangel på faglighed? Vi udreder trådene i diskussionen af, hvordan Danmarks kolonihistorie skal skrives
Betyder det noget for et fremtidigt kolonimuseum, om slavegjorte mennesker har arbejdet der? Hvorfor beskylder forskerne i en regeringsnedsat arbejdsgruppe hinanden for mangel på faglighed? Vi udreder trådene i diskussionen af, hvordan Danmarks kolonihistorie skal skrives
Kommentar
1. oktober 2021

Museerne har endelig fundet kvinders værker frem, lad os give dem en chance, før vi bliver trætte af temaet

De danske museer får på puklen for at reklamere med kunst lavet af kvinder. Men kritikken lugter af æstetisk snæversyn
Lene Adler Petersens værk fra 1976 ’Tingene din historie, befri dig for tingene’, der lige nu kan ses på SMK’s udstilling ’Efter stilheden’.
Anmeldelse
1. oktober 2021

Virtuos filmkabaret spørger, hvornår kunstneren tages alvorligt i de voksnes verden

Astrup & Bordorffs filmkabaret ’Kunstmuseet’ på SMK spekulerer over det moderne museum i en drøm om kunstens og arbejdets integritet og spørger i en hjerteskærende, udbrændt divasang, hvornår kunstneren får lov at blive voksen
Skuespilleren Danica Curcic optræder i Astrup og Bordorffs filmkabaret ’Kunstmuseet’ som en slags vampyrspøgelseskvinde med tusindårigt hår. Filmstill fra ’Kunstmuseet – En filmkabaret af Astrup & Bordorff’, 2021.
Anmeldelse
28. august 2021

100 års protestkunst af kvinder på SMK er dybt originale bearbejdninger af vrede og mod

Fejringen af 50-året for rødstrømpebevægelsen på Statens Museum for Kunst viser, at politisk kunst kan være alt andet end endimensionel, og at kvindekampen er lige så aktuel i dag som for 100 og 50 år siden
’Kvinder frem’ er et af de to malerier af Ursula Reuter Christiansen, der åbner ballet i udstillingssalene.
Kommentar
9. juni 2021

Kunstneres fascination af afrikanere er ikke det samme som kolonial nedslagtning

I ny udstilling på Statens Museum for Kunst anklages Emil Noldes og Ernst Ludwig Kirchners 100 år gamle kunst for at bidrage til raceundertrykkelse. Men man kan ikke pålægge datidens oprørere tidens normer og fordomme, skriver forfatter og billedhugger Bjørn Poulsen i dette debatindlæg
I ny udstilling på Statens Museum for Kunst anklages Emil Noldes og Ernst Ludwig Kirchners 100 år gamle kunst for at bidrage til raceundertrykkelse. Men man kan ikke pålægge datidens oprørere tidens normer og fordomme, skriver forfatter og billedhugger Bjørn Poulsen i dette debatindlæg

Sider

  • Baggrund
    31. juli 2010

    At male det kjære Danmark

    Sådan lød maleren Johan Thomas Lundbyes programerklæring, når han med staffeli og malerkasse drog ud i sommerlandet for at afbilde motiver som 'Gåsetårnet i Vordingborg'. Den var ikke gået på Kunstakademiet i dag
    'Gåsetårnet i Vodringborg fra 1842 af Johan Thomas Lundbye. Men der er ingen forgyldt gås på tårnet. Maleriet måler141 x 156,5 cm.
  • Anmeldelse
    14. februar 2020

    Anna Anchers køn skal ikke udelades, for at hun fremstår som en stor kunstner – tværtimod

    Med en stor pragtudstilling viser Statens Museum for Kunst skagensmaleren Anna Ancher i et nyt lys, der fremhæver hendes kunstneriske kvaliteter, men sætter hendes køn i skyggen. Det er en misforståelse: Kønnet skal ikke udelades, for at Anna Ancher fremstår som en stor kunstner
    Anna Ancher: ’Kunstnerens mor Ane Hedvig Brøndum i den røde stue’, 1909.
  • Anmeldelse
    10. marts 2022

    Det roder helt vildt på Statens Museum for Kunsts store forårssatsning. På den gode måde

    Plastiknips og shamanisme forenes på den verdensberømte sydkoreanske kunstner Haegue Yang første og fremragende soloudstilling i Skandinavien. Og åh, hvor vil man gerne røre. Bare lidt
    Plastiknips og shamanisme forenes på den verdensberømte sydkoreanske kunstner Haegue Yang første og fremragende soloudstilling i Skandinavien. Og åh, hvor vil man gerne røre. Bare lidt
  • Anmeldelse
    27. marts 2015

    Happeningkunsten er kommet i glas og ramme

    Med udstillingen ’What’s Happening?’ sætter Statens Museum for Kunst fokus på 1960’erne og 1970’ernes bevidsthedsskred i kunsten, der udfordrede samfundsnormerne og banede nye veje for, hvad kunst kunne være. Men er opsigtsvækkende happenings i disse oplevelsesøkonomiske tider stadig et udtryk for oprør?
    ’Den kvindelige kristus’ alias Lene Adler Petersen i 1969 på Børsen. I dag er happeningens eneste rester korset med gulnede stofstrimler og sejl­garn omkring, der kan ses i en montre på SMK.
  • Interview
    17. juni 2010

    Kvindetegnet kan være et våben, et smykke, et kors, en tanke

    Kvindetegnet opfattes ved første øjekast som et rødstrømpepolitisk statement, men det rummer så meget poesi og humor i mødet mellem billederne og tegnet. I en ny bog, 'Kvindetegnet', går det igen i hundredvis af varianter, hvor det ikke skal opleves som et historisk kampværk - men mere som en undersøgelse af det kvindelige
    Kvindetegnet opfattes ved første øjekast som et rødstrømpepolitisk statement, men det rummer så meget poesi og humor i mødet mellem billederne og tegnet. I en ny bog, 'Kvindetegnet', går det igen i hundredvis af varianter, hvor det ikke skal opleves som et historisk kampværk - men mere som en undersøgelse af det kvindelige
  • Analyse
    9. december 2017

    Billedsprog: På min 14-årsfødselsdag havde jeg sex første gang. Min kæreste var 13 år ligesom Térése

    Maleriet er fra 1938 og hedder Théréses Drømme. Det er udstillet på Metropolitan Museum of Art i New York og er malet af franskmanden Balthasar Klossowski også kendt som Balthus
    Maleriet er fra 1938 og hedder Théréses Drømme. Det er udstillet på Metropolitan Museum of Art i New York og er malet af franskmanden Balthasar Klossowski også kendt som Balthus
  • 24. maj 2011

    De national-uromantiske er kommet ind i varmen

    I Statens Museum for Kunsts nyophængning af samlingen af dansk kunst 1750-1900 har de kunstnere, der reagerede mod den national-romantiske selvtilstrækkelighed fået plads i kunsthistorien. At de både siden og i deres samtid er blevet set lidt skævt til, siger lige så meget om kulturhistorien som om kunsthistorien
    I Statens Museum for Kunsts nyophængning af samlingen af dansk kunst 1750-1900 har de kunstnere, der reagerede mod den national-romantiske selvtilstrækkelighed fået plads i kunsthistorien. At de både siden og i deres  samtid er blevet set lidt skævt til, siger lige så meget om kulturhistorien som om kunsthistorien
  • Kronik
    2. december 2000

    ...Men er det kunst?

    Vi står over for et nybrud i historien, hvor maleriet igen gør sig fri af kunstens stive institutioner Lørdagskronikken Hvad er egentlig god kunst? I sin kontroversielle nye bog Æstetik og filosofi (anmeldt i Information den 23...