Organisation

Statens Museum for Kunst

Danh Vo er en stilsikker kunstnerisk elegantier

Danske Danh Vo, der er blevet en international stjerne i kunstverdenen, indtager Statens Museum for Kunst med en totaliscenesættelse af centrale dele af museet samt mere end 75 værker fra de seneste 15 år. Værkernes appel til eftertænksomhed bliver vakt gennem kunstnerens suveræne æstetiske forførelse, som charmerer til refleksion

Regeringens kulturudspil lugter af valgflæsk

Den ekstra tilførsel af støttekroner til kulturen er både uventet og tiltrængt, men den ændrer ikke på, at der stadig skal spares på driften

Ursula Reuter Christiansens ’Skarpretteren’ var måske ikke frihedskæmpende nok i 70’erne – men den virker i dag

Ursula Reuter Christiansens kønspolitiske hovedværk, filmen ’Skarpretteren’ fra 1972, blev i sin tid buet ud af feminister i Berlin. Nu fortryller den på Statens Museum for Kunst omgivet af sine tørre montrer. Hos galleri Sabsay, hvor kunstnerens nye malerier udstilles, er eventyrdrømmen stadig skramlet og tvivlende
Nekrolog

Kasper Monrad (1952-2018): I kunsten har alt en funktion

Kasper Monrad, overinspektør og seniorforsker ved Statens Museum for Kunst, er død. Han var et skattet bindeled mellem samlingen og samfundet, mellem Danmark og udlandet, samt mellem museet og medierne, skriver hans gymnasieven, Erik Skyum-Nielsen

Kulturlektier

Informations anmeldere sammensætter hver uge den optimale kulturpakke til weekend og hverdag for alle oplevelseslystne

Den tyske kunstner Nairy Baghramians installation har en aura af konceptuel coolness

Man skal udvise agtpågivenhed, hvis man bevæger sig ind i x-rummets luftige installation, som balancerer skrøbeligt i rummet, men hviler på tungt idégods

Billedsprog: På min 14-årsfødselsdag havde jeg sex første gang. Min kæreste var 13 år ligesom Térése

Maleriet er fra 1938 og hedder Théréses Drømme. Det er udstillet på Metropolitan Museum of Art i New York og er malet af franskmanden Balthasar Klossowski også kendt som Balthus
G((o))ng Tomorrow Festival

Kødklumpens kamp for at ramme kunsten

88 mennesker presset sammen på et alt, alt for lille område – som sædceller om et æg. I færd med en befrugtning, der kræver 88 fingre på hver af klaverets 88 tangenter – ramt samtidig. Informations musikredaktør har været ’embedded’ journalist, midt i kødklumpen, ved opførslen af den japanske legende Keiji Hainos værk ’Miracle’. Og sidenhen til en koncert med Haino og Bisse og deres frygtløse musikalske vokabularium

Glem alt om at holde på dine hemmeligheder, for du deler dem allerede med alle andre

Du er ikke alene med din fortvivlelse, angst og skam, forsikrer den engelske kunstner Gillian Wearing os om i sine urovækkende og stærke værker, som kan ses på Statens Museum for Kunst

Regeringen vil også have Statens Museum for Kunst i Thy

I regeringens finanslov indgår et forslag om at bruge seks mio. kr. på en afdeling af Statens Museum for Kunst i Thy. Det er første gang, at museet åbner en filial uden for hovedstaden

Sider

Mest læste

  1. Den ekstra tilførsel af støttekroner til kulturen er både uventet og tiltrængt, men den ændrer ikke på, at der stadig skal spares på driften
  2. Danske Danh Vo, der er blevet en international stjerne i kunstverdenen, indtager Statens Museum for Kunst med en totaliscenesættelse af centrale dele af museet samt mere end 75 værker fra de seneste 15 år. Værkernes appel til eftertænksomhed bliver vakt gennem kunstnerens suveræne æstetiske forførelse, som charmerer til refleksion
  3. Olafur Eliasson er den mest magtfulde mand i dansk kunst. Information afslører i dag en top 100 liste over billedkunstens magtelite baseret på en undersøgelse gennemført af kunstanmelder Michael Jeppesen
  4. Kasper Monrad, overinspektør og seniorforsker ved Statens Museum for Kunst, er død. Han var et skattet bindeled mellem samlingen og samfundet, mellem Danmark og udlandet, samt mellem museet og medierne, skriver hans gymnasieven, Erik Skyum-Nielsen
  5. Kulturministeriet skal vælge besparelser politisk - ikke med grønthøster, mener DF's ordfører Alex Ahrendtsen.
  6. Museumsgenstande er ifølge Rigsrevisionen gået tabt, fordi opmagasinering har været utilstrækkelig.
  7. Med udstillingen ’What’s Happening?’ sætter Statens Museum for Kunst fokus på 1960’erne og 1970’ernes bevidsthedsskred i kunsten, der udfordrede samfundsnormerne og banede nye veje for, hvad kunst kunne være. Men er opsigtsvækkende happenings i disse oplevelsesøkonomiske tider stadig et udtryk for oprør?