Organisation

Superflex

Artikler
Anmeldelse
16. september 2022

Det nationale kunstmuseum sprængt i stykker indefra

’Forbindelser’, efterårets udstilling på Statens Museum for Kunst, er et stort fællesværk, der med postkort fra et land, der ikke længere findes, og falske nationalscener splitter ideen om en homogen kulturstat ad. Det er godgørende sabotage midt i æstetikkens højborg
Ana Pavlović: ’Paper Theater’ (2019)
Kunståret 2021
10. december 2021

Årets skandale, årets kunstner og årets udstilling: Vi ser tilbage på kunsten i 2021

Hvad var den helt store skandale på kunstscenen i år? Og hvad skal der til for, at en udstilling bliver årets bedste? Informations kunstredaktør har udvalgt de ti mest tanke- og opsigtsvækkende kunstbegivenheder i året, der gik
Hvad var den helt store skandale på kunstscenen i år? Og hvad skal der til for, at en udstilling bliver årets bedste? Informations kunstredaktør har udvalgt de ti mest tanke- og opsigtsvækkende kunstbegivenheder i året, der gik
Anmeldelse
5. april 2019

Underjordiske øvelser i tålmodighed

Superflex skaber undergangsstemning i Cisternerne på Frederiksberg, men det er ikke selve kunsten, som giver den stærkeste oplevelse
I udstillingens brochure står der, at Superflex skaber et billede af en verden, efter at menneskeheden er uddød, men denne illusion brister hurtigt. Toiletterne giver godt nok en postapokalyptisk feeling, men neonbudskabet minder om, at verden faktisk endnu ikke er gået under. Sammensætningen frembringer en ambivalens, de fleste af os bærer på: På den ene side frygten for, at det går rigtigt ilde, og på den anden side visheden om, at det faktisk ikke er for sent.
Anmeldelse
20. oktober 2017

Superflex’s gyngeinstallation er et spektakulært flop

Monotont, banalt og trivielt. The Observers kunstanmelder er alt andet end imponeret over Superflex og deres nye installation i museet Tate Moderns prestigiøse Turbinehal
Problemet med Superflex’ projekt er, at selv om de højt besungne ambitioner kan lyde besnærende, så er selve oplevelsen aldeles banal.
Interview
20. oktober 2017

Dansk revolution i en tremandsgynge

Den danske kunstnergruppe Superflex har indtaget Tate Modern og verdens vigtigste udstillingsrum. Kritikere kalder udstillingen banal, men kunstnerne selv mener, at den kan forandre verden
Der er for meget fokusering på det individualiserede – på at finde sig selv, mener Superflex, der vil have folk til at gynge sammen. Fra venstre: Jakob Fenger, Rasmus Nielsen og Bjørnstjerne Christiansen.
Kommentar
20. oktober 2017

Hvis Mette Bock tager en tur i Superflex’ gynger, bør hun løfte blikket og ikke blot have umiddelbar succes for øje

Superflex er sammen med kunstnere som Kirstine Roepstorff, Tal R, Elmgreen og Dragset og Olafur Eliasson bevis på, at kunstnerisk talent i velkoordineret samarbejde med et effektivt kunststøttesystem kan bane vejen for international succes. Det kunne vores kortsynede kulturminister lære meget af
Superflex er sammen med en række andre kunstnere et bevis på, at kunstnerisk talent i velkoordineret samarbejde med et effektivt kunststøttesystem kan bane vejen for international succes.
Note
17. marts 2017

Anbefalinger i byen uge 11

Man siger, at nogle mennesker kan læses som en åben bog. Lørdag tager Københavns Hovedbibliotek udtrykket bogstaveligt og tilbyder udlån af ... mennesker
Læserbrev
10. februar 2014

SUPERFLEX lytter ikke til kritik

Sandheden er, at SUPERFLEX’ Guaraná Power næppe piller ved de herskende økonomiske modeller
Kommentar
30. januar 2014

SUPERFLEX støver ikke rundt som frelsere i Amazonas

SUPERFLEX’s projekter skader de fattigste, påstår Christian Groes-Green. Vi afviser hans anklager som forkerte og står ved vores valg af samarbejdspartnere
Kommentar
17. januar 2014

Godhedens kunst

Kunstnergruppen Superflex fører sig frem som de svages forkæmper. Men gruppens projekter skader de allersvageste

Sider

  • Baggrund
    19. juni 2009

    Magtens top 100 i dansk kunst

    Olafur Eliasson er den mest magtfulde person i dansk kunst. Læs om ham og de 99 øvrige magtfulde i billedkunstens elite
  • Baggrund
    19. juni 2009

    Magtens top 10 i dansk kunst

    Olafur Eliasson er den mest magtfulde mand i dansk kunst. Information afslører i dag en top 100 liste over billedkunstens magtelite baseret på en undersøgelse gennemført af kunstanmelder Michael Jeppesen
    Olafur Eliasson er den mest magtfulde mand i dansk kunst. Information afslører i dag en top 100 liste over billedkunstens magtelite baseret på en undersøgelse gennemført af kunstanmelder Michael Jeppesen
  • 7. februar 2009

    Manden de ikke kunne slå ihjel

    Mens vi gik og troede, at kulturradikalismen var døende, har Superflex - Danmarks mest succesfulde kunstgruppe - nok engang taget Poul Henningsen under behandling. Og de er ikke alene: Forskningsprojekter til millioner, bogudgivelser, teater, pop, dokumentarfilm. Alle vil have en bid af PH
    Mens vi gik og troede, at kulturradikalismen var døende, har Superflex - Danmarks mest succesfulde kunstgruppe - nok engang taget Poul Henningsen under behandling. Og de er ikke alene: Forskningsprojekter til millioner, bogudgivelser, teater, pop, dokumentarfilm. Alle vil have en bid af PH
  • Interview
    11. januar 2014

    Læserne spørger: Rasmus Nielsen fra Superflex

    I stedet for at besvare de tilsendte spørgsmål fra Informations læsere har Rasmus Nielsen fra kunstnergruppen Superflex valgt at sabotere konceptet og skrive nogle nye. Her er hans svar
    Rasmus Nielsen. Udgør med Jakob Fenger og Bjørnstjerne Christiansen kunstnergruppen Superflex, som for tiden udstiller på Charlottenborg. Blandt Superflex’ projekter er Superkilen på Nørrebro, læskedrikken Guarana Power, open source-øllen Free Beer, ’Power Toilets’ som kopierer toiletterne i FN’s Sikkerhedsråd, og plakaten ’Foreigners, please don’t leave us alone with the Danes’, som Politiken netop har kaldt et ’monument over en intellektuel fallit’ og et ’minde om en indstilling, hvor man i stedet for at præge diskussionen stiller sig uden for samtalen med den antagelse, at de andre er åndssvage’.
  • Kunståret 2021
    10. december 2021

    Årets skandale, årets kunstner og årets udstilling: Vi ser tilbage på kunsten i 2021

    Hvad var den helt store skandale på kunstscenen i år? Og hvad skal der til for, at en udstilling bliver årets bedste? Informations kunstredaktør har udvalgt de ti mest tanke- og opsigtsvækkende kunstbegivenheder i året, der gik
    Hvad var den helt store skandale på kunstscenen i år? Og hvad skal der til for, at en udstilling bliver årets bedste? Informations kunstredaktør har udvalgt de ti mest tanke- og opsigtsvækkende kunstbegivenheder i året, der gik
  • Anmeldelse
    20. oktober 2017

    Superflex’s gyngeinstallation er et spektakulært flop

    Monotont, banalt og trivielt. The Observers kunstanmelder er alt andet end imponeret over Superflex og deres nye installation i museet Tate Moderns prestigiøse Turbinehal
    Problemet med Superflex’ projekt er, at selv om de højt besungne ambitioner kan lyde besnærende, så er selve oplevelsen aldeles banal.
  • 20. februar 1999

    Saatchis seneste kuld

    Reklamefirmaet Saatchi & Saatchi sikrede Margaret Thatchers valgsejr i 1979. Siden 1985 har den ene af Saatchi-brødrene, den 51-årige Charles, sat en vovet dagsorden for samtidskunsten i England Hvordan går det med kunstmæcenerne i det 20...
  • 11. januar 2002

    Kunstens kulturelle kapital

    En liberal-økonomisk forbindelse mellem kunst og erhvervsliv er ikke ny, men en problemstilling, kunsten har forholdt sig til i flere år. Alligevel sker der nye store ændringer i disse år