Organisation

Tate Modern

Leder
2. november 2020

Vi bliver nødt til at se på Ku Klux Klan-malerier, hvis vi vil af med racismen

Tate Modern har suspenderet en kurator, der har kritiseret museets beslutning om at sløjfe en udstilling af Philip Gustons malerier af hætteklædte KKK-mænd. Det er en foruroligende censur af ytringsfrihed og af kunst, der udfordrer os ved at vise, at ondskaben bor i os selv – og det er arrogant over for publikums ret til at se og dømme selv
Guston malede flest klansmænd i 1960’erne. »De er selvportrætter,« sagde Guston, som var en hvid, jødisk mand. »Jeg opfatter det sådan, at det er mig, der sidder der bag masken.« For Gustons værker holder ikke ondskaben og racismen ud i strakt arm, men tvinger os til at se indad og få øje på den i os selv.
Essay
12. april 2019

Sådan her ville det se ud, hvis modehuset Balenciagas instagramkonto kunne dyrke sex med sig selv

På den oprindelige Brexit-dag tager den forkølede forfatter Ida Holmegaard på Tate Modern i London for at se tidens mest hypede kunstværk, Anne Imhofs performanceværk ’SEX’, hvor Imhof og hendes performere leder publikum rundt i en blanding af et forvrænget modeunivers, en tysk natklub og en fantasi om underkastelse
Frances Chiaverini, Josh Johnson, Eliza Douglas, Ian Edmonds, Mickey Mahar, Enad Marouf, Jakob Eilinghoff, Billy Bultheel i Anne Imhofs ’Sex’, Tate Modern, London. Stillet til rådighed af kunstneren og Galerie Buchholz
Essay
11. januar 2019

Vævekunst, man får lyst til at nærme sig, røre ved og læne sig mod

Vi tilbringer det meste af vores liv i tæt kontakt med stof: tøj, sengetøj, duge, telte, håndklæder, viskestykker. Tekstiler er både sprog og ikke sprog, funktion og fortælling og nærmest så tæt på os, at de føles som en del af kroppen. Materialet i sig selv er så fuldt af potentiale. Forfatter Ida Holmegaard skriver fra London om vævekunst og en af tekstilkunstens pionerer, Anni Albers
Anni Albers i sin vævestue på Black Mountain College i 1937.
Anmeldelse
20. oktober 2017

Superflex’s gyngeinstallation er et spektakulært flop

Monotont, banalt og trivielt. The Observers kunstanmelder er alt andet end imponeret over Superflex og deres nye installation i museet Tate Moderns prestigiøse Turbinehal
Problemet med Superflex’ projekt er, at selv om de højt besungne ambitioner kan lyde besnærende, så er selve oplevelsen aldeles banal.
Interview
20. oktober 2017

Dansk revolution i en tremandsgynge

Den danske kunstnergruppe Superflex har indtaget Tate Modern og verdens vigtigste udstillingsrum. Kritikere kalder udstillingen banal, men kunstnerne selv mener, at den kan forandre verden
Der er for meget fokusering på det individualiserede – på at finde sig selv, mener Superflex, der vil have folk til at gynge sammen. Fra venstre: Jakob Fenger, Rasmus Nielsen og Bjørnstjerne Christiansen.
28. december 2016

Rauschenberg og hans venner

For første gang i ti år falder Venedig Biennalen og Documenta i Kassel sammen i 2017, og begge disse ekstraordinære, ekstravagante udstillinger har igennem historien vist, at de har fingeren på den til en hver tid moderne puls
Et værk af Cy Twomble bliver tilpasset af en medarbejder på Sotheby’s.
Anmeldelse
13. maj 2016

For lidt lys i pæren hos Mona Hatoum på Tate Modern

Den libanesisk-britiske installations- og performancekunstner er fuld af umiddelbart forførende lysende ideer, men det er, som om den dybere mening med det hele udebliver
Der opstår alt for ofte en manko mellem genstand og idé i Mona Hatoums udstilling, lyder kritikken. Her er det værket ’Lighthouse’. Juan Carlos Hidalgo/EFE
Anmeldelse
1. april 2016

Fotografier der virker

I en omfattende udstilling om fotografi og performance afsøger Tate Modern i London, hvordan fotografi igennem tiderne har været nært knyttet til ideen om at iscenesætte og skabe fiktioner gennem et medie, der ellers er uhjælpeligt associeret med visuel sandhed
Lige så vanskeligt det kan være at fastholde essensen i en performance i et øjebliksbillede, ligeså eminent kan den rette fotograf skabe performative illusioner.
Anmeldelse
1. august 2015

Lysende nærvær

Den første, store retrospektive udstilling med amerikanske Agnes Martin bekræfter myten om en enspænder og særling, der drev abstraktionen til dens yderste kant i lyriske undersøgelser af linjens muligheder
Agnes Martins værk ‘Friendship’ fra 1963.
Anmeldelse
21. november 2009

Superhelte forsøger at redde Palæstina

Sansour og Ashery har skabt et interessant møde i et eksperimenterende og politisk kunstværk, hvor deres alter egos, superheltene Nonel og Vovel, sætter sig for at redde Palæstina.

Sider

  • Baggrund
    19. juni 2009

    Magtens top 100 i dansk kunst

    Olafur Eliasson er den mest magtfulde person i dansk kunst. Læs om ham og de 99 øvrige magtfulde i billedkunstens elite
  • 6. oktober 2008

    Maleriet, der blev levende

    Den abstrakte maler Mark Rothkos udstilling på Tate Modern får tiden til at gå i stå
    /b> er store, abstrakte billeder, der ofte kun har to dominerende farver.
  • Essay
    11. januar 2019

    Vævekunst, man får lyst til at nærme sig, røre ved og læne sig mod

    Vi tilbringer det meste af vores liv i tæt kontakt med stof: tøj, sengetøj, duge, telte, håndklæder, viskestykker. Tekstiler er både sprog og ikke sprog, funktion og fortælling og nærmest så tæt på os, at de føles som en del af kroppen. Materialet i sig selv er så fuldt af potentiale. Forfatter Ida Holmegaard skriver fra London om vævekunst og en af tekstilkunstens pionerer, Anni Albers
    Anni Albers i sin vævestue på Black Mountain College i 1937.
  • 7. februar 2008

    Mine inspirationskilder er hverdagsliv og science fiction

    Ivan Andersen blander hverdagsliv og uvirkelighed i sine malerier. Han er aktuel med udstillingen 'It's all downhill from here' på Galleri Bo Bjerggaard
    Ivan Andersen blander hverdagsliv og uvirkelighed i sine malerier. Han er aktuel med udstillingen 'It's all downhill from here' på Galleri Bo Bjerggaard
  • 12. juli 2008

    'Kvinder kan ikke blive store kunstnere'

    Således lyder påstanden fra en engelsk kunstkritiker, og ser man alene på kunstmarkedet omsætning, har han ret – mænds værker sælger for langt højere priser
  • 30. juni 2008

    Dansk billedkunstner i stald hos Londons topgallerist

    Galleri Victoria Miro i London kan betyde et nyt internationalt gennembrud for Jesper Just
    Det hotte Gallery Victoria Miro råder over det største kommercielle udstillingsrum i London. Her ses den tidligere victorianske madrasfabrik udefra - stilfuldt moderniseret og tilføjet en enorm lys udstillingshal.
  • Interview
    20. oktober 2017

    Dansk revolution i en tremandsgynge

    Den danske kunstnergruppe Superflex har indtaget Tate Modern og verdens vigtigste udstillingsrum. Kritikere kalder udstillingen banal, men kunstnerne selv mener, at den kan forandre verden
    Der er for meget fokusering på det individualiserede – på at finde sig selv, mener Superflex, der vil have folk til at gynge sammen. Fra venstre: Jakob Fenger, Rasmus Nielsen og Bjørnstjerne Christiansen.