Organisation

Teater Grob

Anmeldelse
14. juni 2021

’Vita Danica’ er en Pernille Rosendahl-koncert med lækre baggrundsdansere. Den balance er skæv

I sangforestillingen ’Vita Danica’ på Aarhus Teater optræder Pernille Rosendahl som stjerne, mens Holstebro Dansekompagni reduceres til baggrundsdansere – og de danske tilskuere skildres som latterlige bondeefterkommere
’Vita Danica’ bliver til en uheldig danmarkssatire i Sargun Oshanas bizarre iscenesættelse på Aarhus Teater.
Anmeldelse
18. maj 2021

Så forfærdeligt stærkt kan krigsteater være

Teaterforestillingerne ’Som brødre’ på Grob og den hjerteskærende ’Zinkdrengene’ på Husets Teater handler begge om mænd, der slås og slår ihjel – og om kvinder, der elsker dem og sørger over dem. Og sorgen klæber sig fast i tilskuerens sind
Men behøvede det at ende i vold? Den mørke Alexander Mayah Larsen og den lyse Kasper Dalsgaard spiller to sønner af en dansk mor og en iransk far i den stærke teaterforestilling ’Som brødre’ på Teater Grob.
Interview
4. december 2020

To nye teaterchefer drømmer om at gøre teatret til et tempel for fremtidens mennesker

Liv Helm og Sargun Oshana tilhører en generation af yngre teaterchefer, der hellere vil skabe arbejdsfællesskaber med plads til at gøre og sige noget uventet end stå stejlt på deres egne kompromisløse ideer. Information har talt med dem om, hvad der skal ske, når de om lidt overtager ansvaret for hver sit københavnske teater
Liv Helm og Sargun Oshana vil som ledere af henholdsvis Husets Teater og Teater Grob gerne gøre op med den tradition, der er etableret her på Hofteatret (der i dag huser Teatermuseet), hvor teatret var underholdning for kongen. De ønsker at teatret skal have samme væsentlighed som i lande, der har oplevet revulotioner.
Anmeldelse
27. november 2020

Ursula Andkjærs tekst er lige så ustyrlig som resten af ’Jeg tror, jeg elsker Wonder Woman’

I en candyflossfarvet scenografi og iført absurde kostumer fremfører Ellen Hillingsø på Teater Grob Ursula Andkjær Olsens nyskrevne monolog om ... midtlivskrise? Overforbrug? Instruktør Niels Erlings retning drukner i iscenesættelsens mange påfund
Ellen Hillingsø er tilstedeværende på en måde, der kan mærkes. Hendes stemme og hendes intense blik går godt i spænd med den kropslighed, der er kendetegnende for Niels Erlings instruktion.
Anmeldelse
3. november 2020

Disse små, onde ryk fremad i soldaternes brystkasser sætter sig i din egen krop

Tue Bierings hemmelighed i ’My Deer Hunter’ er, at han får teaterforestillingens fire krigsveteraner til at være helt trygge i rollen som sig selv. Med selvhadet evigt parat på aftrækkeren
Dådyret hænger i projektørlyset og er parat til at blive flået og stegt – ligesom de mennesker, der har skabt traumer i sindene hos de udsendte soldater i ’My Deer Hunter’.
Anmeldelse
25. februar 2020

I ’Rædsel’ er angsten den bedste ven

På Teater Grob har et fremragende hold skabt en særdeles vellykket og begavet – og ikke mindst humoristisk og håndgribelig – forestilling om angst. I en tid, hvor angst blandt især børn og unge nærmest har udviklet sig til en epidemi, er det en superaktuel forestilling, man bør unde sig selv
Hvordan ville det se ud, hvis vi kunne se en psykisk lidelse som angst? På Teater Grob har dramtikeren Anna Bro i forestillingen Rædsel manet fysisk liv i angsten og givet den en krop – og virkningen er slående!
Anmeldelse
9. november 2019

»Det var sgu nemmere, da jeg var ung. Da gik man til Karl Ove, for han havde god sæd«

Se på solen, den er mørk som natten! I ’Solformørkelse’ på Teater Grob hober traumerne sig langsomt, men sikkert op i et bergmansk familiedrama om svigt, overgreb, løgne og barnløshed. En enormt velspillet og heftig tåreperser af en forestilling
Ulla Henningsen og Anette Støvelbæk spiller mor og datter i Teater Grobs ’Solformørkelse’.
Anmeldelse
7. september 2018

Det er lidt for let at le af orgasmer og orgonenergi i teaterstykke om Wilhelm Reich

Det på alle måder veldrejede teaterstykke ’Sexpol’ om, hvordan psykoanalytikeren Wilhelm Reichs orgasmedyrkende fascismekritik gik galt, er næsten så fuld af fornuft, at det bliver forstemmende. For der er også noget trist ved at sidde på sikker afstand og le så let ad den fortidige idealismes forvildelser
Teater Grobs skuespillere lægger krop til fortællingen om Wilhelm Reichs mislykkede forsøg på at bekæmpe fascismen med en seksuel revolution.
Anmeldelse
13. oktober 2017

’Human Nature’ er teater begravet i jord og lydeffekter

Naturmystikken drager i Line Mørkebys strittende sorgfortælling ’Human Nature’. Men sanseeffekterne begraver også tilskueren
Jorden og dens lyde er ved at opsluge både et sørgende par og fortællerkvinden i Katapults forestilling ’Human Nature’. Og tilskueren er ved at ryge med ned i det sorte hul.
Anmeldelse
15. september 2017

Tre forestillinger om at finde sig selv i mødet med en anden

’Hej, jeg er et menneske.’ Sådan lyder en af replikkerne fra Hamlet til Ofelia i ’#AMLET’, der er digteren Caspar Erics spændende debut som dramatiker. Men denne replik kunne lige så godt have lydt fra kvinden, der rammes af en hjerneblødning i ’Slag’ på Bådteatret. Eller på Teater Grob, hvor ’Maria og Mohamed’ byder på et smukt sjælemøde mellem en dansk og en somalisk skuespiller
Simon Mathew og Olivia Joof Lewerissa er intense i rollerne som Amlet og Felia, der ikke må få hinanden i Caspar Erics interessante dramatikerdebut #AMLET på Aarhus Teater.

Sider

  • Interview
    4. december 2020

    To nye teaterchefer drømmer om at gøre teatret til et tempel for fremtidens mennesker

    Liv Helm og Sargun Oshana tilhører en generation af yngre teaterchefer, der hellere vil skabe arbejdsfællesskaber med plads til at gøre og sige noget uventet end stå stejlt på deres egne kompromisløse ideer. Information har talt med dem om, hvad der skal ske, når de om lidt overtager ansvaret for hver sit københavnske teater
    Liv Helm og Sargun Oshana vil som ledere af henholdsvis Husets Teater og Teater Grob gerne gøre op med den tradition, der er etableret her på Hofteatret (der i dag huser Teatermuseet), hvor teatret var underholdning for kongen. De ønsker at teatret skal have samme væsentlighed som i lande, der har oplevet revulotioner.
  • Anmeldelse
    25. februar 2020

    I ’Rædsel’ er angsten den bedste ven

    På Teater Grob har et fremragende hold skabt en særdeles vellykket og begavet – og ikke mindst humoristisk og håndgribelig – forestilling om angst. I en tid, hvor angst blandt især børn og unge nærmest har udviklet sig til en epidemi, er det en superaktuel forestilling, man bør unde sig selv
    Hvordan ville det se ud, hvis vi kunne se en psykisk lidelse som angst? På Teater Grob har dramtikeren Anna Bro i forestillingen Rædsel manet fysisk liv i angsten og givet den en krop – og virkningen er slående!
  • Anmeldelse
    7. maj 2014

    Spies rimer på gammel gris

    Teaterforestillingen ’Heidi’ skildrer en autentisk historie om rejsekongen, der købte sig teenagepiger som slaver i en barsk teaterdokumentar, der rammer kvalmepunktet
  • 18. maj 2005

    Broen og den favre skov

    Hun var forhutlet som nærigmutter i Camping på Kaleidoskop og afbleget som naboenke i HVIS med Teater Grob. Men i begge roller brillerede Jannie Faurschou med sin underdrevne dejlighed...
  • Anmeldelse
    18. maj 2021

    Så forfærdeligt stærkt kan krigsteater være

    Teaterforestillingerne ’Som brødre’ på Grob og den hjerteskærende ’Zinkdrengene’ på Husets Teater handler begge om mænd, der slås og slår ihjel – og om kvinder, der elsker dem og sørger over dem. Og sorgen klæber sig fast i tilskuerens sind
    Men behøvede det at ende i vold? Den mørke Alexander Mayah Larsen og den lyse Kasper Dalsgaard spiller to sønner af en dansk mor og en iransk far i den stærke teaterforestilling ’Som brødre’ på Teater Grob.
  • Anmeldelse
    14. juni 2021

    ’Vita Danica’ er en Pernille Rosendahl-koncert med lækre baggrundsdansere. Den balance er skæv

    I sangforestillingen ’Vita Danica’ på Aarhus Teater optræder Pernille Rosendahl som stjerne, mens Holstebro Dansekompagni reduceres til baggrundsdansere – og de danske tilskuere skildres som latterlige bondeefterkommere
    ’Vita Danica’ bliver til en uheldig danmarkssatire i Sargun Oshanas bizarre iscenesættelse på Aarhus Teater.
  • 15. marts 2007

    Modstandens metode

    Det er i modstanden, det interessante ligger. Der, hvor vi forsøger at lægge låg på vores følelser. Thomas Levin uddyber her: Hvordan spiller Thomas fra Nørrebro kaptajnen, der vendte hjem fra Irak for at opdage, at det er så ualmindelig uinteressant, hvilken kop kaffen skal serveres i?
  • 17. maj 2003

    Swingerdrømme

    Teater Grob spiller bogstaveligt talt røven ud af bukserne i Weis&Wiedemanns swingerklub. Alligevel er Panduro ikke langt borte