Organisation

Teater Grob

Anmeldelse
14. juni 2021

’Vita Danica’ er en Pernille Rosendahl-koncert med lækre baggrundsdansere. Den balance er skæv

I sangforestillingen ’Vita Danica’ på Aarhus Teater optræder Pernille Rosendahl som stjerne, mens Holstebro Dansekompagni reduceres til baggrundsdansere – og de danske tilskuere skildres som latterlige bondeefterkommere
’Vita Danica’ bliver til en uheldig danmarkssatire i Sargun Oshanas bizarre iscenesættelse på Aarhus Teater.
Interview
4. december 2020

To nye teaterchefer drømmer om at gøre teatret til et tempel for fremtidens mennesker

Liv Helm og Sargun Oshana tilhører en generation af yngre teaterchefer, der hellere vil skabe arbejdsfællesskaber med plads til at gøre og sige noget uventet end stå stejlt på deres egne kompromisløse ideer. Information har talt med dem om, hvad der skal ske, når de om lidt overtager ansvaret for hver sit københavnske teater
Liv Helm og Sargun Oshana vil som ledere af henholdsvis Husets Teater og Teater Grob gerne gøre op med den tradition, der er etableret her på Hofteatret (der i dag huser Teatermuseet), hvor teatret var underholdning for kongen. De ønsker at teatret skal have samme væsentlighed som i lande, der har oplevet revulotioner.
Anmeldelse
27. november 2020

Ursula Andkjærs tekst er lige så ustyrlig som resten af ’Jeg tror, jeg elsker Wonder Woman’

I en candyflossfarvet scenografi og iført absurde kostumer fremfører Ellen Hillingsø på Teater Grob Ursula Andkjær Olsens nyskrevne monolog om ... midtlivskrise? Overforbrug? Instruktør Niels Erlings retning drukner i iscenesættelsens mange påfund
Ellen Hillingsø er tilstedeværende på en måde, der kan mærkes. Hendes stemme og hendes intense blik går godt i spænd med den kropslighed, der er kendetegnende for Niels Erlings instruktion.
Anmeldelse
3. november 2020

Disse små, onde ryk fremad i soldaternes brystkasser sætter sig i din egen krop

Tue Bierings hemmelighed i ’My Deer Hunter’ er, at han får teaterforestillingens fire krigsveteraner til at være helt trygge i rollen som sig selv. Med selvhadet evigt parat på aftrækkeren
Dådyret hænger i projektørlyset og er parat til at blive flået og stegt – ligesom de mennesker, der har skabt traumer i sindene hos de udsendte soldater i ’My Deer Hunter’.
Anmeldelse
25. februar 2020

I ’Rædsel’ er angsten den bedste ven

På Teater Grob har et fremragende hold skabt en særdeles vellykket og begavet – og ikke mindst humoristisk og håndgribelig – forestilling om angst. I en tid, hvor angst blandt især børn og unge nærmest har udviklet sig til en epidemi, er det en superaktuel forestilling, man bør unde sig selv
Hvordan ville det se ud, hvis vi kunne se en psykisk lidelse som angst? På Teater Grob har dramtikeren Anna Bro i forestillingen Rædsel manet fysisk liv i angsten og givet den en krop – og virkningen er slående!
Anmeldelse
9. november 2019

»Det var sgu nemmere, da jeg var ung. Da gik man til Karl Ove, for han havde god sæd«

Se på solen, den er mørk som natten! I ’Solformørkelse’ på Teater Grob hober traumerne sig langsomt, men sikkert op i et bergmansk familiedrama om svigt, overgreb, løgne og barnløshed. En enormt velspillet og heftig tåreperser af en forestilling
Ulla Henningsen og Anette Støvelbæk spiller mor og datter i Teater Grobs ’Solformørkelse’.
Anmeldelse
7. september 2018

Det er lidt for let at le af orgasmer og orgonenergi i teaterstykke om Wilhelm Reich

Det på alle måder veldrejede teaterstykke ’Sexpol’ om, hvordan psykoanalytikeren Wilhelm Reichs orgasmedyrkende fascismekritik gik galt, er næsten så fuld af fornuft, at det bliver forstemmende. For der er også noget trist ved at sidde på sikker afstand og le så let ad den fortidige idealismes forvildelser
Teater Grobs skuespillere lægger krop til fortællingen om Wilhelm Reichs mislykkede forsøg på at bekæmpe fascismen med en seksuel revolution.
Anmeldelse
13. oktober 2017

’Human Nature’ er teater begravet i jord og lydeffekter

Naturmystikken drager i Line Mørkebys strittende sorgfortælling ’Human Nature’. Men sanseeffekterne begraver også tilskueren
Jorden og dens lyde er ved at opsluge både et sørgende par og fortællerkvinden i Katapults forestilling ’Human Nature’. Og tilskueren er ved at ryge med ned i det sorte hul.
Anmeldelse
15. september 2017

Tre forestillinger om at finde sig selv i mødet med en anden

’Hej, jeg er et menneske.’ Sådan lyder en af replikkerne fra Hamlet til Ofelia i ’#AMLET’, der er digteren Caspar Erics spændende debut som dramatiker. Men denne replik kunne lige så godt have lydt fra kvinden, der rammes af en hjerneblødning i ’Slag’ på Bådteatret. Eller på Teater Grob, hvor ’Maria og Mohamed’ byder på et smukt sjælemøde mellem en dansk og en somalisk skuespiller
Simon Mathew og Olivia Joof Lewerissa er intense i rollerne som Amlet og Felia, der ikke må få hinanden i Caspar Erics interessante dramatikerdebut #AMLET på Aarhus Teater.
Anmeldelse
26. august 2016

Ung, brun og søgende

Joan Rang Christensens teaterstykke om at være ikkehvid i Danmark er blevet til svidende godt teater på Grob. Din hudfarve betyder tydeligvis mere, end du måske går og tror
Skuespillerne i ’Vinger’ på Grob spiller med maksimal styrke og humor – og brunøjet desperation

Sider

  • Anmeldelse
    7. maj 2014

    Spies rimer på gammel gris

    Teaterforestillingen ’Heidi’ skildrer en autentisk historie om rejsekongen, der købte sig teenagepiger som slaver i en barsk teaterdokumentar, der rammer kvalmepunktet
  • 6. august 1998

    Kultur i ugen

    Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,TORBEN BILLE,ERIK THYGESEN,og ANNE MIDDELBOE CHRISTENSEN *MoDi MunDi er en udstilling med skulpturer og malerier af Mogens Møller og med særlige gæster: Malerinden Dorte Dahlin og Bunker Secret Society...
  • 17. maj 2003

    Swingerdrømme

    Teater Grob spiller bogstaveligt talt røven ud af bukserne i Weis&Wiedemanns swingerklub. Alligevel er Panduro ikke langt borte
  • Nyhed
    29. december 2009

    Realityteater med drømmeskred

    Dansk scenekunst i 00'erne ville allerhelst være realistisk teater. Også selv om performanceteatret og dukketeatret sammen med dansen og teaterkoncerten tilbød raffinerede stiliseringer. Teatret drømte om drømmen ...
    Det er synd for menneskene, men det var fantastisk for det danske teaterpublikum, at Katrine Wiedemann og Maja Ravn fortolkede 'Et Drømmespil' på Betty Nansen Teatret med Sofie Gråbøl og Oluf Johannessen som de forelskede. Her er idyllen ved komfuret dog allerede forstyrret af Laura Bro. Velkommen, realisme!
  • Baggrund
    26. maj 2010

    Monsteret Fritzls liv på scenen

    Joseph Fritzl, der holdt sin datter fanget i en kælder i 24 år og lavede syv børn på hende, har inspireret til stykket 'Blondinen, Brunetten, Svinet og Sengen'. Folkene bag stykket ønsker både at bryde tabuer og samtidig undersøge de psykologiske mekanismer, der gør, at tilsyneladende almindelige mennesker gør de mest uhyrlige ting ved deres børn og samtidig lever et pænt borgerligt familieliv
    Victor Marcussen, Marijana Jankovic og Kathrine Høj Andersen er de tre medvirkende i stykket, der er inspireret af den uhyrlige sag fra Østrig, hvor en far spærrede sin datter inde i 24 år i sin egen kælder, mens hans kone og andre børn boede og levede uanende ovenpå.
  • Interview
    4. december 2020

    To nye teaterchefer drømmer om at gøre teatret til et tempel for fremtidens mennesker

    Liv Helm og Sargun Oshana tilhører en generation af yngre teaterchefer, der hellere vil skabe arbejdsfællesskaber med plads til at gøre og sige noget uventet end stå stejlt på deres egne kompromisløse ideer. Information har talt med dem om, hvad der skal ske, når de om lidt overtager ansvaret for hver sit københavnske teater
    Liv Helm og Sargun Oshana vil som ledere af henholdsvis Husets Teater og Teater Grob gerne gøre op med den tradition, der er etableret her på Hofteatret (der i dag huser Teatermuseet), hvor teatret var underholdning for kongen. De ønsker at teatret skal have samme væsentlighed som i lande, der har oplevet revulotioner.
  • Anmeldelse
    9. november 2019

    »Det var sgu nemmere, da jeg var ung. Da gik man til Karl Ove, for han havde god sæd«

    Se på solen, den er mørk som natten! I ’Solformørkelse’ på Teater Grob hober traumerne sig langsomt, men sikkert op i et bergmansk familiedrama om svigt, overgreb, løgne og barnløshed. En enormt velspillet og heftig tåreperser af en forestilling
    Ulla Henningsen og Anette Støvelbæk spiller mor og datter i Teater Grobs ’Solformørkelse’.