Organisation

Teater Grob

Anmeldelse
28. april 2022

Teater Grob har Grauballemanden som scoop i sæsonens særeste forestilling

’Denisova 11’ er en ambitiøs teaterforestilling om at se menneskehedens evolutionshistorie i et nyt perspektiv. Men på Teater Grob virker Joan Rang Christensens nye stykke som et bizart mix af folkekomedie, protestteater og drømmespil
Evolutionshistorien bliver både til komedie og klimaprotest i Joan Rang Christensens teaterstykke ’Denisova 11’ på Teater Grob.
Anmeldelse
16. november 2021

Blussende teaterdebat om Danmarks deltagelse i Irakkrigen

Teaterforestillingen ’Den retfærdige kriger’ undersøger Danmarks grunde til at gå ind i Irakkrigen. Researchen bag forestillingen er stærk, men det prisværdige dokudrama mangler dramatisk spænding
Teaterforestillingen ’Den retfærdige kriger’ undersøger Danmarks grunde til at gå ind i Irakkrigen. Researchen bag forestillingen er stærk, men det prisværdige dokudrama mangler dramatisk spænding
Anmeldelse
18. maj 2021

Så forfærdeligt stærkt kan krigsteater være

Teaterforestillingerne ’Som brødre’ på Grob og den hjerteskærende ’Zinkdrengene’ på Husets Teater handler begge om mænd, der slås og slår ihjel – og om kvinder, der elsker dem og sørger over dem. Og sorgen klæber sig fast i tilskuerens sind
Men behøvede det at ende i vold? Den mørke Alexander Mayah Larsen og den lyse Kasper Dalsgaard spiller to sønner af en dansk mor og en iransk far i den stærke teaterforestilling ’Som brødre’ på Teater Grob.
  • Anmeldelse
    3. november 2020

    Disse små, onde ryk fremad i soldaternes brystkasser sætter sig i din egen krop

    Tue Bierings hemmelighed i ’My Deer Hunter’ er, at han får teaterforestillingens fire krigsveteraner til at være helt trygge i rollen som sig selv. Med selvhadet evigt parat på aftrækkeren
    Dådyret hænger i projektørlyset og er parat til at blive flået og stegt – ligesom de mennesker, der har skabt traumer i sindene hos de udsendte soldater i ’My Deer Hunter’.
  • Interview
    4. december 2020

    To nye teaterchefer drømmer om at gøre teatret til et tempel for fremtidens mennesker

    Liv Helm og Sargun Oshana tilhører en generation af yngre teaterchefer, der hellere vil skabe arbejdsfællesskaber med plads til at gøre og sige noget uventet end stå stejlt på deres egne kompromisløse ideer. Information har talt med dem om, hvad der skal ske, når de om lidt overtager ansvaret for hver sit københavnske teater
    Liv Helm og Sargun Oshana vil som ledere af henholdsvis Husets Teater og Teater Grob gerne gøre op med den tradition, der er etableret her på Hofteatret (der i dag huser Teatermuseet), hvor teatret var underholdning for kongen. De ønsker at teatret skal have samme væsentlighed som i lande, der har oplevet revulotioner.
  • Anmeldelse
    14. juni 2021

    ’Vita Danica’ er en Pernille Rosendahl-koncert med lækre baggrundsdansere. Den balance er skæv

    I sangforestillingen ’Vita Danica’ på Aarhus Teater optræder Pernille Rosendahl som stjerne, mens Holstebro Dansekompagni reduceres til baggrundsdansere – og de danske tilskuere skildres som latterlige bondeefterkommere
    ’Vita Danica’ bliver til en uheldig danmarkssatire i Sargun Oshanas bizarre iscenesættelse på Aarhus Teater.
  • Anmeldelse
    16. november 2021

    Blussende teaterdebat om Danmarks deltagelse i Irakkrigen

    Teaterforestillingen ’Den retfærdige kriger’ undersøger Danmarks grunde til at gå ind i Irakkrigen. Researchen bag forestillingen er stærk, men det prisværdige dokudrama mangler dramatisk spænding
    Teaterforestillingen ’Den retfærdige kriger’ undersøger Danmarks grunde til at gå ind i Irakkrigen. Researchen bag forestillingen er stærk, men det prisværdige dokudrama mangler dramatisk spænding
  • 30. december 2008

    Drømmen om det perfekte teaterhus

    Og så en opvågnen til mindre ambitiøse forestillinger. Farvel og tak til sceneåret 2008 med de udspekulerede rammer
    Nej, Orestien på Odense Teater lykkedes ikke. Alligevel var den årets mest beundringsværdige forestilling - fordi den var den mest passionerede og kompromisløse.
  • Nyhed
    29. december 2009

    Realityteater med drømmeskred

    Dansk scenekunst i 00'erne ville allerhelst være realistisk teater. Også selv om performanceteatret og dukketeatret sammen med dansen og teaterkoncerten tilbød raffinerede stiliseringer. Teatret drømte om drømmen ...
    Det er synd for menneskene, men det var fantastisk for det danske teaterpublikum, at Katrine Wiedemann og Maja Ravn fortolkede 'Et Drømmespil' på Betty Nansen Teatret med Sofie Gråbøl og Oluf Johannessen som de forelskede. Her er idyllen ved komfuret dog allerede forstyrret af Laura Bro. Velkommen, realisme!
  • Kommentar
    19. juni 2012

    Trendy teaterleg

    ’Reading’ er blevet det nye sort. Hvor er det skønt, at visse teatre modigt åbner dørene ind til teaterlaboratoriet. For tilskuerne står i kø for at lege med
    Skuespillerne kørte i 7. gear under Husets Teaters readings. Her er det Karin Bang Heinemeier, der bliver forfulgt af Mikkel Løvenholt Reenberg, Rasmus Hammerich og Peter Flyvholm i det norske stykke ’More’.
  • Anmeldelse
    7. maj 2014

    Spies rimer på gammel gris

    Teaterforestillingen ’Heidi’ skildrer en autentisk historie om rejsekongen, der købte sig teenagepiger som slaver i en barsk teaterdokumentar, der rammer kvalmepunktet