Organisation

Teater V

Anmeldelse
17. november 2021

’Til ungdommen’ er en veludført teatercollage om overgangen fra barn til voksen

På Teater V har Pelle Koppel oversat og iscenesat Linn Skåbers bog ’Til ungdommen’. Den ene korte scene afløser den næste som perler på en snor i en vellykket iscenesættelse, der både favner teenagerens vanskelighed ved at navigere i alt det nye og sorg over det, der er væk for altid
Forestilligen ’Til ungdommen’ med blandt andet Nanna Eide er en virkelig veldrejet forestilling, som formår at indfange sit publikum og afgjort vil vække genklang hos både unge og voksne
Anmeldelse
21. oktober 2021

Christina Selden leverer modig og morsomt teater om at føle sig som en nålepude for kemoen

Skuespilleren Christina Selden står og smiler i den barske og overraskende muntre monolog ’Hvorfor mig?’ om at få kræft – og om at gå gennem en ufattelig rå behandling for at blive rask
Christina Selden smiler, mens hun spiller hovedrollen i sin egen, usentimentale rædselsberetning om at blive ramt af kræft i forestillingen ’Hvorfor mig?’ på Teater V.
Anmeldelse
3. juni 2020

True crime-digidrama på Future V udnytter onlineformatets muligheder

En livestream, en mystisk kuvert og en forsvunden søster. ’Safe Space’ på Teater V’s nye virtuelle scenerum, Future V, er et actionpacked og rørende drama, der sendes live på onlineplatformen Zoom
’Safe Space’ er dramatik skabt til at spille online, og det fungerer.
Baggrund
22. december 2017

Klassikerne var det mest radikale og det mest aktuelle i 2017

I 2017 vendte teatret blikket væk fra flygtningestrømmens ukendte ansigter og over mod os selv og vores danske selvtilfredshed – og vores vægring mod at få forstyrret vores verden. Men økonomisk set mangler scenekunsten en kulturminister, der oprigtigt vil beskytte teatret
Andreas Jebros iltre og visionære Erasmus Montanus ankom til denne papverden af mistroiskhed og stagnation i Christian Lollikes geniale Holberg-fortolkning på Aarhus Teater.
Anmeldelse
17. november 2017

Sebastian på scenen er teaterkoncert uden teater

Lasse Popp skuffer med sin flade teaterkoncert over Sebastians gamle plade ’Ulvehøjen’ for Limfjordsteatret
Musikerne i UMPAS leger veloplagt med som ulveflok for Lasse Popps førerulv i ’Ulvehøjen’ på turne med Limfjordsteatret. Men forestillingen mangler drama.
30. december 2016

Da teatret ringede på døren

Teateråret 2016 bød på stærke teaterforestillinger over hele landet om vores kejtede forhold til flygtningestrømmen og virkeligheden. Og vores danskerangst for at åbne døren
Uduelige redningsveste blev til dansekostumer i Christian Lollikes afgørende flygtningeteaterforestilling Living Dead på Aarhus Teater og hos Teater Sort/Hvid i Pakhus 11. Her stegte tre dukkemaskerede danskere sild i køkkenet, mens de talte om flygtninge. Men de turde ikke svare dørtelefonen.
Anmeldelse
9. december 2016

Sangen om din indre digter

Den hypermaniske teaterkoncert ’Højskolesangbogen’ på Skuespilhuset ligger langt fra den fabelsmukke ’Sange for Freden’ på Teater V – og fra den digterdybe ’Svantes lykkelige dag’ på Nørrebro Teater. Svante synger den smukkeste sang
Højskolesangbogen byder på sofahoppen og vrængesange på Skuespilhuset.
Baggrund
19. juni 2015

Charmerende Bertelsen i tophemmelig forestilling

Kan en, der ikke er skuespiller, spille teater uden prøver eller instruktør? Vil forestillingen stadig blive oplevet som vellykket og professionel? Det er den bizarre og velgørende udfordring i ’Rød Kanin Hvid Kanin’
’Rød Kanin Hvid Kanin’ udføres hver aften af en person, der ikke aner, hvad der skal ske – og forestillingen forbliver en hemmelighed mellem denne engangsperformer og aftenens publikum.
Anmeldelse
8. maj 2015

Rævepis og uglegylp ud over Lars von Trier

Hvis dramatikeren Jakob Weis havde holdt sig til sin satire over Lars von Trier, kunne Jens Jørn Spottags portræt af filmskaberen være blevet legendarisk. Men nu fiser forestillingen på Teater V ud i en utroværdig retssag om ytringsfrihed
Jens Jørn Spottag spiller blændende godt og neurotisk og magthaveriske filminstruktøren Lars von Trier, der ser sig selv og sine uigennemtænkte naziudtalelser på video fra det famøse pressemøde i Cannes.
Anmeldelse
10. november 2014

’Jeg har det en smule stramt med Shakespeare’

Sådan lyder en flabet replik på Bellevue Teatret. Men Shakespeare inspirerer til det hele lige nu. Også til det dybe og mærkelige i Lydia Bunks drømmespil på Teater V i Valby
Alt foregår i slowmotion og forvrænget sorthed i 'Men lever man?' på Teater V. Her er det Palle Koppel, der triller med tebordet, mens Ellen Hillingsø styrer Shakespearedrømmen

Sider