Organisation

Tesla

Center for Vild Analyse: Elon Musk dyrker drengedrømmene og beskytter os mod virkeligheden

Når man drømmer stort og skævt og sætter verden i gang med nye, spændende projekter, ender man som regel præcis, hvor man begyndte

Kryptobussen kører – mod en spændende fremtid eller snarlig selvdestruktion

Det er en vild tid for bitcoin, der på det seneste har oplevet store værdistigninger og tiltagende interesse fra tunge investorer. Spørgsmålet er, om kryptovalutaens udvikling indvarsler en ny form for økonomi eller en spekulativ boble

Vi står på tærsklen til et klimapolitisk gennembrud – og en radikalt forandret klode

Krigen imod klimabenægterne er vundet, og pandemiens år kan vise sig at være et vendepunkt i klimakampen, skriver den amerikanske forfatter og erklærede klimaalarmist David Wallace-Wells. Men selv i det bedst tænkelige scenarie skal vi indstille os på en verden, der er højst ulig den, vi kender i dag

Elbiler er ’smarte’ trojanske heste for techgiganter, der tager magten over vores adfærd

Elbilerne er udstyret med digitale assistenter, der indsamler vores data og gør det så let for os at shoppe, at vi glemmer at tænke os om. Så længe elbilproducenterne er allieret med techgiganterne, er vores muligheder for at handle frit truet, skriver forsker i elektroniske systemer Anders T. Christensen i dette debatindlæg

Fossilbilen er den nye Nokia-telefon, men det har bilkommissionen ikke fattet

Mens bilbranchen og resten af verden forbereder sig på en elbilrevolution, agerer bilkommissionen, som var de Nokia, der ikke lige havde set iPhonen komme. Den konservatisme risikerer at trække den grønne omstilling i langdrag, skriver tidligere embedsmand i Finansministeriet Peter Rasmussen i dette debatindlæg

Bent Nielsens solceller på hustaget giver overskud af strøm til 6.000 kilometer i elbilen om året

AFSNIT 6: Solceller på hustaget og elbil i garagen virker som en smart kombination, fordi man kan bruge overskudsstrømmen til at lade bilen op. Informations journalist har fået elbil, men bor i lejlighed i byen. Han er kørt ud til Bent Nielsen og Hanne Smidth, der har sparet syv ton CO2 på deres private forbrug

At få ladet sin elbil i dag minder om at have en mobil i start-90’erne

AFSNIT 2: Informations journalist har besluttet, at han skal have en elbil. I første afsnit fandt han ud af, at det vil få hans families private CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Men udbygningen af ladestandere i Danmark er stadig ny og vanskelig at finde rundt i for en byboer i lejlighed – og der er stor forskel på, hvad det koster at fylde strøm på elbilen

Vi skal bruge menneskets vildeste våben imod klimaforandringerne

Den globale kapital er ikke idealistisk, den er opportunistisk. Og den løber nu væk fra sorte investeringer mod grøn energi. Men det kræver politik, offentlig kritik og oplyst aktivisme at få det til at blive den radikale omstilling, vi har brug for

Kinas muslimer tvinges til fødselskontrol og tre andre historier fra verden

Flere hundredtusinder kvinder fra muslimske minoriteter i det vestlige Kina bliver presset og tvunget til at abortere, bruge prævention og til sterilisering. Det har fået fødselsraten til at styrtdykke og er et langsomt folkemord, siger ekspert

Elbilen kommer. Nu vil Europa selv prøve at sætte strøm til den

Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?

Sider

Mest læste

  1. Krigen imod klimabenægterne er vundet, og pandemiens år kan vise sig at være et vendepunkt i klimakampen, skriver den amerikanske forfatter og erklærede klimaalarmist David Wallace-Wells. Men selv i det bedst tænkelige scenarie skal vi indstille os på en verden, der er højst ulig den, vi kender i dag
  2. AFSNIT 6: Solceller på hustaget og elbil i garagen virker som en smart kombination, fordi man kan bruge overskudsstrømmen til at lade bilen op. Informations journalist har fået elbil, men bor i lejlighed i byen. Han er kørt ud til Bent Nielsen og Hanne Smidth, der har sparet syv ton CO2 på deres private forbrug
  3. AFSNIT 2: Informations journalist har besluttet, at han skal have en elbil. I første afsnit fandt han ud af, at det vil få hans families private CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Men udbygningen af ladestandere i Danmark er stadig ny og vanskelig at finde rundt i for en byboer i lejlighed – og der er stor forskel på, hvad det koster at fylde strøm på elbilen
  4. Overalt i erhvervslivet har man kigget misundeligt på, hvordan teknologi-firmaer i Silicon Valley har formået at skabe en virksomhedskultur, hvor medarbejderne er på arbejde døgnet rundt. Nu tyder noget på, at bussen har kørt så hurtigt, at hjulene er ved at falde af
  5. Kina og USA sætter dagsordenen for fremtidens bilmarked. Derfor skal det tyske bilimperium se at komme ud af sin indbildte overlegenhed og blive mere som Tesla, siger førende bilanalytiker. Ellers risikerer det at falde fra hinanden sammen med en væsentlig del af Tysklands selvforståelse og økonomi
  6. Mens bilbranchen og resten af verden forbereder sig på en elbilrevolution, agerer bilkommissionen, som var de Nokia, der ikke lige havde set iPhonen komme. Den konservatisme risikerer at trække den grønne omstilling i langdrag, skriver tidligere embedsmand i Finansministeriet Peter Rasmussen i dette debatindlæg
  7. Når man drømmer stort og skævt og sætter verden i gang med nye, spændende projekter, ender man som regel præcis, hvor man begyndte
  8. Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?