Organisation

Tesla

Elbiler er ’smarte’ trojanske heste for techgiganter, der tager magten over vores adfærd

Elbilerne er udstyret med digitale assistenter, der indsamler vores data og gør det så let for os at shoppe, at vi glemmer at tænke os om. Så længe elbilproducenterne er allieret med techgiganterne, er vores muligheder for at handle frit truet, skriver forsker i elektroniske systemer Anders T. Christensen i dette debatindlæg

Fossilbilen er den nye Nokia-telefon, men det har bilkommissionen ikke fattet

Mens bilbranchen og resten af verden forbereder sig på en elbilrevolution, agerer bilkommissionen, som var de Nokia, der ikke lige havde set iPhonen komme. Den konservatisme risikerer at trække den grønne omstilling i langdrag, skriver tidligere embedsmand i Finansministeriet Peter Rasmussen i dette debatindlæg

Bent Nielsens solceller på hustaget giver overskud af strøm til 6.000 kilometer i elbilen om året

AFSNIT 6: Solceller på hustaget og elbil i garagen virker som en smart kombination, fordi man kan bruge overskudsstrømmen til at lade bilen op. Informations journalist har fået elbil, men bor i lejlighed i byen. Han er kørt ud til Bent Nielsen og Hanne Smidth, der har sparet syv ton CO2 på deres private forbrug

At få ladet sin elbil i dag minder om at have en mobil i start-90’erne

AFSNIT 2: Informations journalist har besluttet, at han skal have en elbil. I første afsnit fandt han ud af, at det vil få hans families private CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Men udbygningen af ladestandere i Danmark er stadig ny og vanskelig at finde rundt i for en byboer i lejlighed – og der er stor forskel på, hvad det koster at fylde strøm på elbilen

Vi skal bruge menneskets vildeste våben imod klimaforandringerne

Den globale kapital er ikke idealistisk, den er opportunistisk. Og den løber nu væk fra sorte investeringer mod grøn energi. Men det kræver politik, offentlig kritik og oplyst aktivisme at få det til at blive den radikale omstilling, vi har brug for

Kinas muslimer tvinges til fødselskontrol og tre andre historier fra verden

Flere hundredtusinder kvinder fra muslimske minoriteter i det vestlige Kina bliver presset og tvunget til at abortere, bruge prævention og til sterilisering. Det har fået fødselsraten til at styrtdykke og er et langsomt folkemord, siger ekspert

Elbilen kommer. Nu vil Europa selv prøve at sætte strøm til den

Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?

Tay og tre andre robotter der er gået amok, har drevet mennesker til vanvid og forårsaget fatale ulykker

Her er fire eksempler på robotters manglende sociale evner – og hvorfor det kan give mening, at de bliver mere socialt intelligente i fremtiden

I det kommende årti vil bilen ændre sig radikalt. Tyskerne er først lige ved at indse det

Kina og USA sætter dagsordenen for fremtidens bilmarked. Derfor skal det tyske bilimperium se at komme ud af sin indbildte overlegenhed og blive mere som Tesla, siger førende bilanalytiker. Ellers risikerer det at falde fra hinanden sammen med en væsentlig del af Tysklands selvforståelse og økonomi

Elon Musk arbejder 120 timer om ugen. Men måske er vi snart færdige med at tilbede den evigt arbejdende iværksætter

Overalt i erhvervslivet har man kigget misundeligt på, hvordan teknologi-firmaer i Silicon Valley har formået at skabe en virksomhedskultur, hvor medarbejderne er på arbejde døgnet rundt. Nu tyder noget på, at bussen har kørt så hurtigt, at hjulene er ved at falde af

Sider

Mest læste

  1. Overalt i erhvervslivet har man kigget misundeligt på, hvordan teknologi-firmaer i Silicon Valley har formået at skabe en virksomhedskultur, hvor medarbejderne er på arbejde døgnet rundt. Nu tyder noget på, at bussen har kørt så hurtigt, at hjulene er ved at falde af
  2. AFSNIT 6: Solceller på hustaget og elbil i garagen virker som en smart kombination, fordi man kan bruge overskudsstrømmen til at lade bilen op. Informations journalist har fået elbil, men bor i lejlighed i byen. Han er kørt ud til Bent Nielsen og Hanne Smidth, der har sparet syv ton CO2 på deres private forbrug
  3. Elbilerne er udstyret med digitale assistenter, der indsamler vores data og gør det så let for os at shoppe, at vi glemmer at tænke os om. Så længe elbilproducenterne er allieret med techgiganterne, er vores muligheder for at handle frit truet, skriver forsker i elektroniske systemer Anders T. Christensen i dette debatindlæg
  4. Danskerne valgte brugte biler, da de pludselig skulle finde alternativer til offentlig transport.
  5. Mens bilbranchen og resten af verden forbereder sig på en elbilrevolution, agerer bilkommissionen, som var de Nokia, der ikke lige havde set iPhonen komme. Den konservatisme risikerer at trække den grønne omstilling i langdrag, skriver tidligere embedsmand i Finansministeriet Peter Rasmussen i dette debatindlæg
  6. Flere hundredtusinder kvinder fra muslimske minoriteter i det vestlige Kina bliver presset og tvunget til at abortere, bruge prævention og til sterilisering. Det har fået fødselsraten til at styrtdykke og er et langsomt folkemord, siger ekspert
  7. I de sidste tre måneder af 2020 rullede der 180.570 biler ud fra Teslas fabrikker i Kina og Californien.
  8. Stuttgart kæmper hårdt for at presse de forurenende dieselbiler ud. Men selv i Tysklands bilby nummer ét kæmper de førende bilproducenter fortsat med at sende en elbil på markedet, der for alvor kan levere et gennembrud. Den tyske bilbranche er kørt i den forkerte retning