Organisation

Trafikstyrelsen

Kronik
2. maj 2012

Særinteresser fylder Københavns lunger med os

Luften i København er mere beskidt, end EU tillader. Blandt årsagerne er dårlig trafikplanlægning, der bygger på rapporter med bestilte, fordrejede konklusioner og et trafikpolitisk system, der lader en lang række parter mele deres egen kage
De sidste sporvogne blev taget af gaderne i 1972 og sejlet til Egypten. De udledte i hvert fald mindre dieselos, end de seneste 40 års buskørsel har gjort. Sporvogn linie 6 på vej  ad Vesterbrogade med Rådhuspladsen i baggrunden i august 1951.
Nyhed
2. december 2010

Den danske regering accepterer bevæbnede vagter på fly til USA

Justitsminister Lars Barfoed går nu ind for, at bevæbnede air marshals – 'luftsheriffer' – får lov til at være ombord på amerikanske fly mellem Danmark og USA. Danske piloter og kabinepersonale mener, at kampen mod terrorister skal føres på jorden og ikke i 10 kilometers højde
Justitsminister Lars Barfoed går nu ind for, at bevæbnede air marshals – 'luftsheriffer' – får lov til at være ombord på amerikanske fly mellem Danmark og USA. Danske piloter og kabinepersonale mener, at kampen mod terrorister skal føres på jorden og ikke i 10 kilometers højde
Baggrund
21. april 2010

DSB vil have lov til at satse på udlandet

SF og S vil gøre det nemmere for DSB at byde på togkontrakter i Europa. Men det er dyrt og risikabelt at byde sig til. Fortrolige dokumenter viser, at DSB allerede har brugt mere end en kvart milliard kr. alene på at lave tilbud. Enhedslisten er meget kritisk over for ideen
Nyhed
24. marts 2010

DSB skiller sig af med topchefen for jernbanesikkerhed

En afgørende brik skal snart på plads i puslespillet om det skandaliserede IC4-projekt, der fortsat kæmper med svære computerproblemer. DSB's sikkerhedschef er kritisk over for togene, men blev sendt hjem med mundkurv på. Ny chef kommer fra Søværnets skoleskibe, hvilket vækker undren
Mens DSB profilerer sig på, at IC4-projektet for alvor er i fremdrift, er sikkerhedschefen ikke længere ombord.
Nyhed
17. august 2009

Hidtil ringeste service til togpassagerer på Kystbanen

Passagererne på den udliciterede togstrækning på Kystbanen har aldrig fået et så dårligt produkt som nu, viser Trafikstyrelsens seneste opgørelse. Pendlerne raser. Den nye private togoperatør betaler rekordstore store bøder
Passagererne på den udliciterede togstrækning på Kystbanen har aldrig fået et så dårligt produkt som nu, viser Trafikstyrelsens seneste opgørelse. Pendlerne raser. Den nye private togoperatør betaler rekordstore store bøder
Nyhed
4. juli 2009

IC4-tog er dyre i drift

En rapport fra Trafikstyrelsen viser, at de dieseldrevne IC4-tog bruger langt mere energi pr. kilometer end eltog. Der skal elektrificeres i et langt højere tempo, end det nu er planen, mener en trafikforsker
Baggrund
12. juni 2009

IC4-tog skal på ferie til Italien

Et rigtig IC4-tog nøjes ikke med strækningen fra Århus til København. Forude venter de hjemlige himmelstrøg i Italien atter
Nyhed
6. maj 2009

'Gode tog til alle', siger DSB - men hvornår?

IC4-skandalen rammer nu passagererne med fuld styrke. Men det kan blive værre. 15 års ansvarsforflygtigelse og undskyldninger vil give svære problemer for jernbanen mange år endnu
Et par tidligere direktører i jernbanesektoren siger, at passagererne nu er i den værst tænkelige situation. Få IC4-tog kører alene sporadisk rundt. Nytteværdien er lille. Nu kan ét sammenkobles, men så er der alle de andre, der med DSB-s ord er ramt af sygdommen -fejl-.
Baggrund
25. april 2009

IC4-skandalen nu på skinner

Passagerernes glæde over at køre i IC4-tog har lange udsigter. Der går længe, inden togene kommer til at spille en nævneværdig rolle i kollektiv trafik. Få af de tog, der er her, er i drift. De andre er smækfyldt med fejl, siger DSB
Nyhed
3. april 2009

Kæmpe retssag om IC4-togenes forsinkelse på vej

DSB's kommende generation af tog forsvinder i horisonten. Scenariet, alle gerne havde undgået, rykker tættere på. Et langvarigt slagsmål i retten om 83 spøgelses-togsæt og over tre mia. kr. for brudte italienske løfter gennem otte år
DSB arbejder på højtryk med en omfattende nødplan i erkendelse af, at IC4-togene måske aldrig kommer til at køre på skinner. For snart et år siden stillede DSB den italienske producent Ansaldobreda et ultimatum: 14 togsæt skulle være leveret til maj 2009. Der er i dag godt tre uger til.

Sider

  • Kronik
    2. maj 2012

    Særinteresser fylder Københavns lunger med os

    Luften i København er mere beskidt, end EU tillader. Blandt årsagerne er dårlig trafikplanlægning, der bygger på rapporter med bestilte, fordrejede konklusioner og et trafikpolitisk system, der lader en lang række parter mele deres egen kage
    De sidste sporvogne blev taget af gaderne i 1972 og sejlet til Egypten. De udledte i hvert fald mindre dieselos, end de seneste 40 års buskørsel har gjort. Sporvogn linie 6 på vej  ad Vesterbrogade med Rådhuspladsen i baggrunden i august 1951.