Organisation

Transportministeriet

Artikler
Leder
25. marts 2023

Forsøg med trængselsafgift: Der kommer en god løsning om to år, tre år, syv år … måske

Venstres transportminister, Thomas Danielsen, giver nu startskud til et forsøg med roadpricing i de største byer. Det er rigtig godt, men det er ganske uvist, hvad det resulterer i og hvornår. Ventetiden kunne med fordel bruges til at diskutere bilismens voldsomme dominans i vores tilværelse
Det skal blive dyrere at køre bil i de store byer.
Klumme
1. december 2022

Det er på tide med et selvstændigt ligestillingsministerium

Den kommende regering bør vise, at man tager ligestilling alvorligt ved at oprette et selvstændigt ligestillingsministerium og opdatere Finansministeriets kønnede ADAM-model, så den mere korrekt reflekterer kvinders bidrag til samfundsøkonomien
Ligestillingsressortet har altid ligget sammen med et andet ministerium: Kirke-, Fiskeri- og senest Transportministeriet, hvor Trine Bramsen (S) indtil valget var minister.
Klima
14. maj 2022

Efter hård kritik bliver byggeriet af Lynetteholmen udskudt et år, og ministre får næser

Både miljø- og transportministeren fik torsdag en næse for at vildlede Folketinget i sagen om Lynetteholmen, og projektet forventes nu at blive sat på pause i et år. Det slam, som skulle have været dumpet i Køge Bugt, skal i stedet deponeres på selve halvøen, mener regeringen
Torsdag fik både miljøminister Lea Wermelin (S) og transportminister Trine Bramsen (S) en næse for at have vildledt Folketinget, primært ved ikke at informere om en henvendelse fra den svenske miljøminister, som kritiserer planerne om den såkaldte klapning af slam i Køge Bugt.
Leder
31. marts 2022

Ingen vil tage ansvar efter regeringens lidt for smarte manøvre

Regeringen har igen tilbageholdt væsentlige oplysninger for Folketinget. Denne gang om Lynetteholmen i København, og dermed risikerer Danmark at have overtrådt EU’s miljøregler. Nu vil ministeren ikke tage ansvar for miseren, og det er et problem.
Folketinget er ikke blevet orienteret om en henvendelse fra den svenske miljøminister, som udtrykte bekymring for etableringen af Lynetteholmen. Det kan ifølge flere juraeksperter være et brud på både EU’s miljøregler og danske forvaltningsretlige regler.
Læserbrev
8. februar 2022

Politikerne hader ikke personbilen. Det er busser, tog og cykler, der mangler kærlighed

Når politikerne vedtager en infrastrukturplan, som bygger veje og broer for 64 milliarder kroner, er det absurd at anklage dem for at være bilfobiske. Men tænk, hvis de faktisk var det, så vi kunne få prioriteret den kollektive trafik og cyklismen, skriver journaliststuderende Emil Hee Senstrup i denne replik
Leder
5. februar 2022

Det var rigtigt at vælte transportministeren, han bidrog til den falske fortælling om den grønne omstilling

Det var i sig selv uacceptabelt, at transportministeriet tilbageholdt beregninger af klimabelastning i infrastrukturplanen. Men den er en decideret skandale, fordi den bidrog til regeringen falske fortælling om en grøn omstilling uden for store forandringer
Afgående transportminister Benny Engelbrecht (S) indgav sin afskedsbegæring til dronning Margrethe den 4. februar 2022.
Infrastruktur
3. februar 2022

Eksperter underkender ministers kerneargument i sagen om manglende CO2-tal

Tal for CO₂-udledning i anlægsfasen kunne sagtens have været udleveret til Folketinget, siger flere eksperter. Transportministeriet fastholder, at tallene ifølge en faglig vurdering ikke var retvisende
Tal for CO₂-udledning i anlægsfasen kunne sagtens have været udleveret til Folketinget, siger flere eksperter. Transportministeriet fastholder, at tallene ifølge en faglig vurdering ikke var retvisende
Analyse
31. januar 2022

Manglende orientering om CO2-udledning belaster transportminister Benny Engelbrecht

Transportministeren skal i et samråd forklare, hvorfor CO₂-beregninger ikke blev fremlagt for Folketinget. Den spegede sag handler om nogle tal, der allerede var offentlige, nogle, der ikke var ’robuste nok’, og andre, der angiveligt stadig mangler
Transportminister Benny Engelbrecht (S) skal i et samråd forklare, hvorfor Folketingets partier ikke fik oplysninger om CO₂-udledningen fra anlægsfasen under forhandlingerne om regeringens infrastrukturplan.
Kronik
25. januar 2022

Økonomien bag Lynetteholm-projektet holder ikke, den er et illusionsnummer

Lynetteholm-projektet bliver aldrig ’selvfinansieret’ og står nu over for store økonomiske problemer, der i værste fald kan betyde, at skatteyderne må betale. Stop projektet efter fase 1, før det også får miljømæssige konsekvenser, skriver arkitekt Per Henriksen og civilingeniør Hans Schjær-Jacobsen i denne kronik
Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen, transportminister Benny Engelbrecht og adm. direktør for By & Havn Anne Skovbro tog i sidste uge det første første spadestik på Lynetteholm ved Lynetteholms byggeplads på Refshaleøen.
Læserbrev
24. september 2021

Kære transportminister: Uden flere busser tvinges folk til at komme for sent på arbejde

Vi er enige med transportministeren, når han påpeger, at det er skønt, at vi kan vende tilbage til den kollektive transport. Men vi må indse, at alt ikke er som før. Håndsprit er fint, men der er behov for flere busser, når vi skal kunne holde afstand og samtidig nå på arbejde til tiden, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i dette debatindlæg
Vi er enige med transportministeren, når han påpeger, at det er skønt, at vi kan vende tilbage til den kollektive transport. Men vi må indse, at alt ikke er som før. Håndsprit er fint, men der er behov for flere busser, når vi skal kunne holde afstand og samtidig nå på arbejde til tiden, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i dette debatindlæg

Sider