Organisation

Transportministeriet

Læserbrev
24. september 2021

Kære transportminister: Uden flere busser tvinges folk til at komme for sent på arbejde

Vi er enige med transportministeren, når han påpeger, at det er skønt, at vi kan vende tilbage til den kollektive transport. Men vi må indse, at alt ikke er som før. Håndsprit er fint, men der er behov for flere busser, når vi skal kunne holde afstand og samtidig nå på arbejde til tiden, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i dette debatindlæg
Vi er enige med transportministeren, når han påpeger, at det er skønt, at vi kan vende tilbage til den kollektive transport. Men vi må indse, at alt ikke er som før. Håndsprit er fint, men der er behov for flere busser, når vi skal kunne holde afstand og samtidig nå på arbejde til tiden, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i dette debatindlæg
Kronik
22. september 2021

Corona skræmte os væk fra bus og tog. Nu har klimaet brug for, at vi kommer tilbage

Der er ingen restriktioner tilbage i den kollektive trafik, men Sundhedsstyrelsen opfordrer os stadig til at holde afstand. Det skaber utryghed om, hvorvidt bus og tog er et ansvarligt valg, og det er ærgerligt, når klimaet har brug for passagererne, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back
Vi skal selvfølgelig alle gøre, hvad vi kan for at reducere smitte, men er det den rigtige måde at gøre det på? Kan den individualistiske diskurs stå alene? Ansvarsfralæggelsen kan bidrage til større utryghed ved at bruge den kollektive trafik, fordi man ikke længere kan regne med, at folk holder afstand, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i denne kronik.
Infrastrukturplan
2. juli 2021

Eksperter: Misvisende at kalde transportplan ’klimaneutral’

Regeringen kalder sin nye infrastrukturplan klimaneutral, men ifølge eksperter giver det åbenlyst ikke mening. De kritiserer blandt andet, at CO2-udslippet fra selve anlægsfasen ikke er medregnet i opgørelsen. Transportministeren afviser kritikken
Flot så det ud, da infrastrukturplanen mandag blev præsenteret ved et pressemøde i Finansministeriets gård. Også lidt for flot, mener eksperter.
Interview
3. juli 2021

SF er med i aftale om nye motorveje, men er egentlig imod dem. Ordfører forklarer

I denne uge indgik alle partier i Folketinget en aftale om investeringer i infrastruktur frem mod 2035. SF er en del af aftalen om blandt andet at bruge 64 milliarder på at bygge veje og motorveje, selv om transportordfører Anne Valentina Berthelsen egentlig er imod det
I denne uge indgik alle partier i Folketinget en aftale om investeringer i infrastruktur frem mod 2035. SF er en del af aftalen om blandt andet at bruge 64 milliarder på at bygge veje og motorveje, selv om transportordfører Anne Valentina Berthelsen egentlig er imod det
Klima
29. juni 2021

Infrastrukturaftalen til 161 milliarder giver masser af motorveje, men ikke meget klima

Alle Folketingets partier er med i infrastrukturaftalen, som blev præsenteret mandag. Enhedslisten, SF og Alternativet sidder dog over på enkelte dele af aftalen, mens eksperter er kritiske over for aftalens klimaregnskab og efterlyser flere oplysninger om CO2-udledningen
Infrastrukturaftalen rummer over 25 motorvejs- og vejanlægsprojekter, som hver især bedømmes at give en ekstra klimabelastning. Effekterne af de enkelte vejstrækninger kan dog ikke umiddelbart lægges sammen, da projekterne vil påvirke hinanden, hvad trafikmængde og CO2-belastning angår, oplyser Transportministeriet i et notat, som Information er kommet i besiddelse af.
Baggrund
13. april 2021

Benny Engelbrecht truede med fængselsstraf. Men hans ministerium havde ikke styr på juraen

Juraprofessor tvivler på lovligheden af regeringens flyveforbud, hvor selskaber ikke må medtage passagerer uden en ny negativ coronatest. Transportministeriet erkender at have misforstået juraen, men fastholder, at der er hjemmel til forbuddet
Flyselskaber må ikke medtage passagerer uden en ny negativ coronatest, lød det fra transportministeren i januar, der truede med fængselsstraf for regelbrydere. Transportministeren erkender nu at have misforstået juraen.
Nyhed
10. april 2021

Regeringen har udeladt CO2 fra anlægsfasen i sin »klimaneutrale« infrastrukturplan

Regeringen fremstiller sin infrastrukturplan som klimaneutral, men den har ikke medregnet CO2-udledningen fra den planlagte udbygning af veje og jernbaner. Eksperter kritiserer, at udledningerne fra anlægsfasen ikke er regnet med
Regeringen præsenterede torsdag en ny infrastrukturplan, som den kalder klimaneutral. Men den har ikke medregnet CO2-udledningen fra den planlagte udbygning af veje og jernbaner.
Kronik
2. juli 2020

IC4 – en fejltagelse, der er for god til at gå til spilde

Transportministeriets nyudgivne »Serviceeftersyn af jernbanen« er en anledning til at få gennemført en evaluering af IC4-skandalen med henblik på at sikre bedre togdrift, skriver læge og forfatter René Flamsholt Christensen i denne kronik
’IC4 forbliver en skandale, som ikke bør glide over i historiens glemsel. En del af ansvaret var DSB’s, men at for eksempel trafikministre gennemsnitlig kun ’holder’ i 19 måneder, er næppe heller befordrende,’ skriver René Flamsholt Christensen i dagens kronik.
Leder
4. juni 2020

Danske jernbaners elendige tilstand skyldes politiske beslutninger

Transportministeriet fastslår nu, at danske jernbaner ikke er et attraktivt valg af transport. Det har passagerer vidst i årevis. En genopretning må være en del af den grønne omstilling
’De mangelfulde investeringer i den offentlige transport har en sammenhæng med, at de beregningsmodeller, der er grundlag for beslutninger om investeringer, og som synes at have en forkærlighed for motorveje’, skriver David Rehling i denne leder.
Nyhed
8. april 2020

Jurister sår kraftig tvivl om lovligheden af at lukke broerne over Storebælt og Lillebælt

Regeringen har overvejet at lukke Storebæltsbroen og Lillebæltsbroen i påsken og mener at have juridisk mulighed for det. Men det er stærkt tvivlsomt, om det ville være i overensstemmelse med lovgivningen, vurderer eksperter
En lukning af Storebæltsbroen vil bringe regeringen ud på »usikker juridisk grund«, mener eksperter.

Sider