Organisation

Transportministeriet

IC4 – en fejltagelse, der er for god til at gå til spilde

Transportministeriets nyudgivne »Serviceeftersyn af jernbanen« er en anledning til at få gennemført en evaluering af IC4-skandalen med henblik på at sikre bedre togdrift, skriver læge og forfatter René Flamsholt Christensen i denne kronik

Danske jernbaners elendige tilstand skyldes politiske beslutninger

Transportministeriet fastslår nu, at danske jernbaner ikke er et attraktivt valg af transport. Det har passagerer vidst i årevis. En genopretning må være en del af den grønne omstilling

Jurister sår kraftig tvivl om lovligheden af at lukke broerne over Storebælt og Lillebælt

Regeringen har overvejet at lukke Storebæltsbroen og Lillebæltsbroen i påsken og mener at have juridisk mulighed for det. Men det er stærkt tvivlsomt, om det ville være i overensstemmelse med lovgivningen, vurderer eksperter

Transportministerens nye bro vil ødelægge fredet natur og kun gavne Danfoss

Det er ubærligt, at den sydfynske natur står over for at blive ødelagt af en broforbindelse mellem Als og Fyn. Broen anbefales ikke af eksperter, og transportminister Benny Engelbrecht forsøger tilmed at gennemføre den i skjul for offentligheden, skriver læge og stifter af Foreningen mod Als-Fyn Broen Vibeke Næser i dette debatindlæg

Regeringen vil ikke blande sig i, om kommuner nedlægger busruter på landet

Transportministeriet vil ikke garantere, at busruter i tyndt befolkede yderdistrikter vil fortsætte, hvis regionsrådene bliver nedlagt, men siger blot, at det er op til de kommunale trafikselskaber, om ruterne skal lukkes eller ej

Regeringen har ikke beregnet de samlede klimakonsekvenser af infrastrukturplan til 112 milliarder kroner

Regeringen og Dansk Folkeparti bliver nu kritiseret for ikke at have beregnet, hvor meget den omfattende infrastrukturplan vil påvirke Danmarks CO2-udledning. Det vil være en meget tidskrævende opgave, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA)

Alternativet: Gør det gratis at køre over Storebælt for elbiler

’Hvad bliver det næste? Gratis cyklister!,’ lyder kritikken af nyt forslag fra Alternativet, som skal hjælpe med til at nedbringe bilernes drivhusgasser
Fra arkivet

For ti år siden var det danske postvæsen en europæisk mønstervirksomhed

Med et underskud på 1,9 milliarder svenske kroner i 2016 udstilles det, at det danske postvæsen på ti år er gået fra europæisk mønstervirksomhed til skandinavisk smertensbarn. Det, der for få årtier siden var en samfundsbærende institution, bliver nu en mellemstatslig pakke- og logistikvirksomhed

Transportministeriet behandler aktindsigter anderledes end alle andre

Som det eneste af regeringens 17 ministerier har Transport- og Bygningsministeriet besluttet at indlede behandlingen af aktindsigter med at vurdere, hvad der kan udleveres i stedet for, hvad der kan skjules. Men ministeriet kan ikke dokumentere, at det gør nogen forskel …

Havnetunnelens osende realiteter

Tal fra Transportministeriet viser, at der vil køre næsten 35.000 biler i døgnet på Torvegade, når havnetunnelen kommer

Sider

Mest læste

  1. Gigantlastbilernes indtog på det danske vejnet blev vedtaget i stilhed. Men en trafikforsker betvivler nu miljøfordelen, udenlandske beregninger sætter spørgsmål ved trafiksikkerheden - og flere kommuner ønsker alligevel ikke de store lastvogne til deres havne
  2. Det er ubærligt, at den sydfynske natur står over for at blive ødelagt af en broforbindelse mellem Als og Fyn. Broen anbefales ikke af eksperter, og transportminister Benny Engelbrecht forsøger tilmed at gennemføre den i skjul for offentligheden, skriver læge og stifter af Foreningen mod Als-Fyn Broen Vibeke Næser i dette debatindlæg
  3. Transportministeriets nyudgivne »Serviceeftersyn af jernbanen« er en anledning til at få gennemført en evaluering af IC4-skandalen med henblik på at sikre bedre togdrift, skriver læge og forfatter René Flamsholt Christensen i denne kronik
  4. Med et underskud på 1,9 milliarder svenske kroner i 2016 udstilles det, at det danske postvæsen på ti år er gået fra europæisk mønstervirksomhed til skandinavisk smertensbarn. Det, der for få årtier siden var en samfundsbærende institution, bliver nu en mellemstatslig pakke- og logistikvirksomhed
  5. Tirsdag starter retssag om Femerns tyske godkendelse. Sagen er afgørende for første spadestik i Tyskland.
  6. Fagbevægelsen og politikere har kritiseret, at entreprenør til Femern-forbindelsen ikke havde overenskomst.
  7. Fest i partybusser skal stoppes. Derfor indføres fra lørdag forbud mod at drikke alkohol i partybusserne.
  8. Efter Rio var Danmark et foregangsland på miljøområdet. Tidligere miljøminister Svend Auken beskriver i kronikken, hvordan vi efter magre år igen kan blive foregangsland