Venstres transportminister, Thomas Danielsen, giver nu startskud til et forsøg med roadpricing i de største byer. Det er rigtig godt, men det er ganske uvist, hvad det resulterer i og hvornår. Ventetiden kunne med fordel bruges til at diskutere bilismens voldsomme dominans i vores tilværelse
Den kommende regering bør vise, at man tager ligestilling alvorligt ved at oprette et selvstændigt ligestillingsministerium og opdatere Finansministeriets kønnede ADAM-model, så den mere korrekt reflekterer kvinders bidrag til samfundsøkonomien
Både miljø- og transportministeren fik torsdag en næse for at vildlede Folketinget i sagen om Lynetteholmen, og projektet forventes nu at blive sat på pause i et år. Det slam, som skulle have været dumpet i Køge Bugt, skal i stedet deponeres på selve halvøen, mener regeringen
Regeringen har igen tilbageholdt væsentlige oplysninger for Folketinget. Denne gang om Lynetteholmen i København, og dermed risikerer Danmark at have overtrådt EU’s miljøregler. Nu vil ministeren ikke tage ansvar for miseren, og det er et problem.
Når politikerne vedtager en infrastrukturplan, som bygger veje og broer for 64 milliarder kroner, er det absurd at anklage dem for at være bilfobiske. Men tænk, hvis de faktisk var det, så vi kunne få prioriteret den kollektive trafik og cyklismen, skriver journaliststuderende Emil Hee Senstrup i denne replik
Det var i sig selv uacceptabelt, at transportministeriet tilbageholdt beregninger af klimabelastning i infrastrukturplanen. Men den er en decideret skandale, fordi den bidrog til regeringen falske fortælling om en grøn omstilling uden for store forandringer
Tal for CO₂-udledning i anlægsfasen kunne sagtens have været udleveret til Folketinget, siger flere eksperter. Transportministeriet fastholder, at tallene ifølge en faglig vurdering ikke var retvisende
Transportministeren skal i et samråd forklare, hvorfor CO₂-beregninger ikke blev fremlagt for Folketinget. Den spegede sag handler om nogle tal, der allerede var offentlige, nogle, der ikke var ’robuste nok’, og andre, der angiveligt stadig mangler
Lynetteholm-projektet bliver aldrig ’selvfinansieret’ og står nu over for store økonomiske problemer, der i værste fald kan betyde, at skatteyderne må betale. Stop projektet efter fase 1, før det også får miljømæssige konsekvenser, skriver arkitekt Per Henriksen og civilingeniør Hans Schjær-Jacobsen i denne kronik
Vi er enige med transportministeren, når han påpeger, at det er skønt, at vi kan vende tilbage til den kollektive transport. Men vi må indse, at alt ikke er som før. Håndsprit er fint, men der er behov for flere busser, når vi skal kunne holde afstand og samtidig nå på arbejde til tiden, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i dette debatindlæg
Lynetteholm-projektet bliver aldrig ’selvfinansieret’ og står nu over for store økonomiske problemer, der i værste fald kan betyde, at skatteyderne må betale. Stop projektet efter fase 1, før det også får miljømæssige konsekvenser, skriver arkitekt Per Henriksen og civilingeniør Hans Schjær-Jacobsen i denne kronik
Både miljø- og transportministeren fik torsdag en næse for at vildlede Folketinget i sagen om Lynetteholmen, og projektet forventes nu at blive sat på pause i et år. Det slam, som skulle have været dumpet i Køge Bugt, skal i stedet deponeres på selve halvøen, mener regeringen
Gigantlastbilernes indtog på det danske vejnet blev vedtaget i stilhed. Men en trafikforsker betvivler nu miljøfordelen, udenlandske beregninger sætter spørgsmål ved trafiksikkerheden - og flere kommuner ønsker alligevel ikke de store lastvogne til deres havne
Alle Folketingets partier er med i infrastrukturaftalen, som blev præsenteret mandag. Enhedslisten, SF og Alternativet sidder dog over på enkelte dele af aftalen, mens eksperter
er kritiske over for aftalens klimaregnskab og efterlyser flere oplysninger om CO2-udledningen
Med et underskud på 1,9 milliarder svenske kroner i 2016 udstilles det, at det danske postvæsen på ti år er gået fra europæisk mønstervirksomhed til skandinavisk smertensbarn. Det, der for få årtier siden var en samfundsbærende institution, bliver nu en mellemstatslig pakke- og logistikvirksomhed