Organisation

TV 2

Netflix er tv-revolutionen, der er i færd med at æde sine egne børn

Netflix giver os frihed til at vælge, hvad vi vil se hvornår, men den frihed har en pris – og derfor er det vigtigt, at vi ikke lægger vores kritiske sans på hylden sammen med fjernbetjeningen

Til Reality Awards er der kamp om opmærksomheden – og alle taler til deres eget kamera

Reality-tv har gode kår i disse år. De store public service-kanaler, der tidligere holdt sig på behørig afstand, har omfavnet genren og udvidet den med nye koncepter, der giver plads til andre typer deltagere. Foruden storbarmede divaer og bredbrystede hanløver var 66-årige Kirsten Marie Skaarup fra Landmand søger kærlighed på plads til weekendens Reality Awards 2020. Og der var hård kamp om opmærksomheden

Pas på med biomassen

Som TV 2’s dokumentar viser, er biomasse et risikabelt sats i forhold til klimaet, fordi det er svært at garantere for bæredygtigheden

Ugerevyen: Valgkampen blev udskrevet, og så talte vi alle om Stram Kurs

Efter valgkampen blev skudt i gang, har det været svært ikke at tale om Rasmus Paludan. Det tegner til at blive en beskidt omgang
Lasse Jensen

Medierne bør ikke gøre valget til en sportsbegivenhed – så mister de troværdighed

Medierne dækker valget som en sportsbegivenhed, hvis de fokuserer på mellemtider og meningsmålinger og gør vælgerne til passive og umælende tilskuere. Journalisterne bør kigge udad og ikke stirre sig blinde på Borgen, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

Det sikre valg for TV 2

Kun tre måneder efter, at TV 2 igangsatte jagten på en ny direktør, faldt valget på kanalens tidligere indholdsredaktør, Anne Engdal Stig Christensen. Som dronningen af dansk flow-tv er hun det sikre valg for TV 2, men hun får nok at tage sig til i den eksplosivt foranderlige medieverden

DR og TV 2 kan ende i retten, hvis partilederdebatterne byder på lovstridige ytringer

Hvad vil DR og TV 2 gøre, hvis en partileder udtaler sig i strid med loven på direkte tv i en partilederdebat? I værste tilfælde kan den ansvarshavende chefredaktør straffes, så Maria Rørbye Rønn og Merete Eldrup har hånden på kogepladen, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

»Der skal skiftevis komme noget let, noget sjovt, noget eftertænksomt og noget, man kan græde til. Tænk på det som musik«

Emotionelle reklamefilm fylder mere og mere. For bedre at forstå hvordan de virker, er vores journalist sammen med reklamefilminstruktør Asger Leth gået i dybden med hans reklame for TV 2, »Alt det vi deler«, og har spurgt ham, hvad der teknisk set gør, at hun begynder at græde samme steder — hver gang

Danske Medier bør se DR og TV 2 som allierede i kampen mod techgiganter og trolde

De private danske mediers organisation blæser til kamp mod amerikanske algoritmer og russiske trolde for at få folk til at vælge et medie med en ansvarlig redaktør. Det havde styrket deres sag, hvis de havde anerkendt public service-mediernes betydning også, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

En del af spændingen ved det privatlivsinvaderende tv er, at det kan godt blive pinligt og ubehageligt

Et utal af tv-hold har i årets løb vadet rundt i almindelige menneskers intimsfære. Det har ikke altid været lige let at se på. En rask gennemgang af årets intimitetsundersøgende fjernsynsudsendelser tyder på, at jo bredere et billede af en person, man ser, jo mere sårbarhed kan man holde ud

Sider

Mest læste

  1. Reality-tv har gode kår i disse år. De store public service-kanaler, der tidligere holdt sig på behørig afstand, har omfavnet genren og udvidet den med nye koncepter, der giver plads til andre typer deltagere. Foruden storbarmede divaer og bredbrystede hanløver var 66-årige Kirsten Marie Skaarup fra Landmand søger kærlighed på plads til weekendens Reality Awards 2020. Og der var hård kamp om opmærksomheden
  2. To morddømte har bedt fem journalister om at finde frem til sandheden i deres sag. Det er blevet til en afdækning med mange overraskende lag
  3. De seneste år har boligprogrammer domineret sendefladen. Derfor har Information spurgt tre forskellige danskere med tre forskellige baggrunde, hvad de synes om den nye sæson af boligprogrammet Sæt pris på dit hjem, hvor seerne følger tre opkøbere, der går på jagt efter antikviteter i danske hjem og afgiver bud på alt, hvad de finder interessant
  4. Tilrettelæggerne af tv-dokumentarer er skræmmende dygtige til at skabe underholdende og kontroversiel journalistik. Men det er også en glidebane, hvor jagten på den emotionelle effekt har taget overhånd
  5. Emotionelle reklamefilm fylder mere og mere. For bedre at forstå hvordan de virker, er vores journalist sammen med reklamefilminstruktør Asger Leth gået i dybden med hans reklame for TV 2, »Alt det vi deler«, og har spurgt ham, hvad der teknisk set gør, at hun begynder at græde samme steder — hver gang
  6. Netflix giver os frihed til at vælge, hvad vi vil se hvornår, men den frihed har en pris – og derfor er det vigtigt, at vi ikke lægger vores kritiske sans på hylden sammen med fjernbetjeningen
  7. I anledning af 30-årsjubilæet for bruddet på DR’s tv-monopol producerer TV 2 nye afsnit af ’Lykkehjulet’ – det glitrende, gennemkommercielle amerikanske quizprogram, der i en let fordansket version blev kanalens første flagskib og indvarslede en ny tid i dansk tv. Pludselig var det fint nok bare at ville underholde. Medvirkende foran og bag kameraet fortæller her historien om, hvordan de sammen ændrede normen for, hvad dansk tv kan være
  8. Verdenshistorien er en hyppig gæst på TV 2’s ’Badehotellet’. Den kan man nemlig ikke tage ferie fra, og det løfter serien fra lystspil til underspillet social kritik uden at give slip på sit gennemførte udtryk. Det viser meget elegant, hvordan verdenssituationen opleves af de fleste: Som en abstrakt udvikling, som det er rigtigt, men svært at forbinde med udfordringerne i den enkeltes levede liv. Kast dig i bølgen blå, mens verden brænder i femte sæson, der slutter i aften