Organisation

TV2

Om os, af os, for os

Vi ser helst kun på vores egen socialklasse, når vi tænder for dansk tv-dramatik. Når seriens sociale repræsentation i karaktererne er skæv, bliver seersammensætningen det også, og her er de kommercielle tv-stationer bedst til at få Underdanmark med, mener medieprofessor

Kamber er en travl mand

TV 2-værten Mikael Kamper er blandt de højtprofilerede værter, der bijobber for de selvsamme kilder, han skal stille kritiske spørgsmål dagen derpå. Cheferne ser ikke noget habilitetsproblem – men hvad med seerne?

TV 2 ventede med billeder af gidsler

TV 2 har fastholdt den ansvarlige linje hele vejen igennem forløbet ved at være tilbageholdende med at omtale gidslernes situation

Fagforbund: TV 2-redaktør beklikker gidsels troværdighed

Ifølge kanalchef for TV2 News Mikkel Hertz kan man ’sætte spørgsmålstegn’ ved det tidligere gidsel Eddy Lopez’ forklaring om, at han har fået tæsk forud for tv-optagelser. Søfartens Ledere går videre med klagen over TV 2 til Pressenævnet

Læren fra Eddy

Under dække af at hjælpe gidslerne gik de to medier ifølge Eddy Lopez i virkeligheden gidseltagernes ærinde. Hvis Ekstra Bladet og TV 2 i dag erklærer sig overraskede over konsekvenserne af deres valg, må det bero på fortrængning eller efterrationalisering

’Jeg ville ikke have, at mine unger skulle se mig sådan’

Det var et scoop, da TV 2 kunne bringe optagelser med gidslerne i Somalia. I dag føler en af dem, Eddy Lopez, sig misbrugt i jagten på denne historie

Frigivet piratgidsel: Vi fik tæsk før kontakt med danske medier

Det tidligere gidsel på det danske skib i Somalia, kaptajn Eddy Lopez, kommer for første gang med sin version af historien. Han føler sig misbrugt af Ekstra Bladet og TV 2. Medieekspert vurderer, at han har en sag

Kampen om den moderne folkelighed

DR og TV 2 kopierer hinanden på skift i kampen om at ramme det rette element af folkelighed. TV 2 havde førertrøjen, lige indtil DR hentede en række TV 2-folk – som nu er hentet tilbage igen

Jeg vil helst være fri

TV 2’s nye kanal, Fri, er fyldt med smalltalk og ligegyldigheder, polstret med billigt indkøbte udenlandske programmer

Konflikt mellem dagblade og DR skal i høring

DR’s nyheder på nettet truer os på eksistensen, siger de kommercielle medier. Nu skal public service-mediernes rolle i høring

Sider

Mest læste

  1. Dansk Mellemøstdækning har hidtil været domineret af jødisk klingende navne. Men nu er en ny generation af talentfulde mellemøst-reportere med muslimsk baggrund på vej, og de skal kæmpe for at forsvare deres journalistiske faglighed
  2. Stram Kurs-stifteren Rasmus Paludan er anholdt i Paris for at ville afbrænde koranen foran Triumfbuen.
  3. SF vil forbyde minkhold, mens Dansk Folkeparti mener, at det er tilstrækkeligt at håndhæve den nuværende lovgivning
  4. Støjbergs udtalelse om at dræne sumpen forarger. Regeringen og støttepartier mener, Venstre skaber splittelse.
  5. En mailkorrespondance med Kulturministeriet og de to selvstændige public service-medier viser, at Kulturministeriet i en telefonsamtale meddelte dem, at de skulle sende størstedelen af de medarbejdere, der ikke lavede nyheder, hjem. Den ordre har ministeriet ikke hjemmel til
  6. Selv om det var – og vel stadig er – en udbredt sport blandt politikere at rubricere de to store statslige tv-kanaler som røde eller blå, er jeg ikke i stand til at bevise hverken det ene eller det andet. Og det er tydeligt, at der er helt andre kriterier på spil, når politikere inviteres på skærmen. Der er et nyhedskriterie, som lige for tiden betyder, at SF-politikere dominerer nyhedsbilledet. Man kunne også kalde det balladekriteriet. Men det vil næppe afstedkomme borgerlig kritik.
  7. Kun medierne er blevet stillet til ansvar i en af danmarkshistoriens længste kidnapningssager. Hensynet til statens sikkerhed gør, at arbejdsgiveren, myndigheder og private sikkerhedsfirmaer og deres rådgivere slipper for at blive set efter i kortene
  8. Anima er en dansk forening, der arbejder for dyrs rettigheder. I sidste måned brød de ind på 34 farme for at dokumentere mishandling af mink. Optagelserne blev sendt på TV2 i går, og pelsavlerne kalder udsendelsen manipuleret