Organisation

Uber

Platformsvirksomheder skal tage ansvar for de ansatte

Lige nu slipper mange platforme afsted med at digitalisere sort arbejde. Men hvis myndighederne laver klare regler, bliver resultatet bedre platforme, der behandler personalet bedre og leverer bedre services

Uber: Vi vil tilbage til Danmark – og denne gang indordner vi os

Vi er fra Ubers side fuldstændig enige i, at alle skal betale skat i Danmark og arbejde under rimelige vilkår. Og vi erkender, at vi skal påtage os et ansvar for det

Taxachauffører og politikere giver Ubers comeback i Danmark en kold skulder

Kørselstjenesten Uber vil lære af sine fejl og vende tilbage til Danmark med en ny forsikringsordning og et medansvar for, at chaufførerne betaler skat. Men kritikerne er skeptiske og ser ingen konkrete tegn på, at Uber har tænkt sig at indordne sig danske forhold
Klumme

Silicon Valley har mistet sit monopol på at definere fremtiden

Apple, Google, Amazon og Facebook har med en håndsrækning fra Uber fået offentligheden imod sig og er endt med aben og ansvaret for Donald Trump. Silicon Valley som økonomisk gigant er intakt, men Silicon Valley som ideologi har mistet sin tiltrækningskraft

Vi glemmer værdierne, når vi diskuterer deleøkonomi

Deleøkonomi er fremtiden, siger regeringen og en række samfundsdebattører. Men ofte er der slet ikke nogen, der deler noget som helst i de nye virksomheder. Og alt for tit glemmer vi, at samfund og iværksætteri er baseret på værdier – ikke på forretningsmodeller
Deleøkonomi

Det skulle handle om kjolebytte – men i Danmark rimer deleøkonomi på amerikanske koncerner

En ny brancheorganisation for platformsøkonomi vil forsøge at sikre klarere juridiske rammer for virksomhederne. For kun på den måde er der en mulighed for, at danske platforme kommer til at trives, og hele markedet ikke bare bliver domineret af de amerikanske giganter

FOLK

FOLK fra dagens avis

’Feminismen er blevet en tandløs og ligegyldig bevægelse’

De, der i dag hævder at være feminister, ønsker ikke at forandre samfundet – de forsøger ofte bare at markedsføre deres personlige brand. Det siger den amerikanske forfatter Jessa Crispin, som netop har udgivet bogen ’Why I Am Not a Feminist’
Klumme

Kære borgerlige: Skriv nu for helvede noget nyt om 1. maj

Det er fint at være kritisk over for 1. maj, selv om det kan undre mig, at der er behov for at skrive så mange ord om noget, der åbenbart er så irrelevant og forældet. Jeg kan ikke lade være med at tænke: Så skriv dog for fanden noget nyt

Uber og venstrefløjen

Læserbrev

Sider

Mest læste

  1. Kørselstjenesten Uber vil lære af sine fejl og vende tilbage til Danmark med en ny forsikringsordning og et medansvar for, at chaufførerne betaler skat. Men kritikerne er skeptiske og ser ingen konkrete tegn på, at Uber har tænkt sig at indordne sig danske forhold
  2. Vi er fra Ubers side fuldstændig enige i, at alle skal betale skat i Danmark og arbejde under rimelige vilkår. Og vi erkender, at vi skal påtage os et ansvar for det
  3. Lige nu slipper mange platforme afsted med at digitalisere sort arbejde. Men hvis myndighederne laver klare regler, bliver resultatet bedre platforme, der behandler personalet bedre og leverer bedre services
  4. Når der er mad tilovers skal man kunne dele med naboen siger fødevareminister om at private kan udbyde mad.
  5. 1,3 sekunder før en Uber-ejet bil dræbte en fodgænger, registrerede bilen behovet for at bremse.
  6. Tirsdagens uheld er det seneste i en række, hvor Teslas delvist selvkørende biler har været involveret.
  7. Deleøkonomi er fremtiden, siger regeringen og en række samfundsdebattører. Men ofte er der slet ikke nogen, der deler noget som helst i de nye virksomheder. Og alt for tit glemmer vi, at samfund og iværksætteri er baseret på værdier – ikke på forretningsmodeller
  8. Den britiske myndighed Transport for London tog licensen fra Uber, men kørselstjenesten har fået den tilbage.