Organisation

Uber

Forskning, der forandrer verden: Selvkørende biler gavner trafiksikkerheden, men mangler menneskelig intuition

Rundt omkring i verden er biler begyndt at trille rundt næsten uden menneskelig indgriben, og alt tyder på, at også den danske trafik vil blive mere selvkørende i de nærmeste år. Det er godt for trafiksikkerheden, men teknologien er ikke fejlfri

Før du brokker dig over høje taxapriser, så tænk lige på os chauffører

Mange brokker sig over høje taxapriser, særligt mellem jul og nytår. Men hvis du selv skulle give afkald på at holde jul for at køre andre rundt, hvad skulle du så have for det?

Fra Airbnb til bycykler er ’deleøkonomien’ blevet overtaget af storkapitalen

Hvis de uformelle digitale netværk, der introducerer nye tjenester, skal trives, skal de beskyttes fra markedet

Platformsvirksomheder skal tage ansvar for de ansatte

Lige nu slipper mange platforme afsted med at digitalisere sort arbejde. Men hvis myndighederne laver klare regler, bliver resultatet bedre platforme, der behandler personalet bedre og leverer bedre services

Uber: Vi vil tilbage til Danmark – og denne gang indordner vi os

Vi er fra Ubers side fuldstændig enige i, at alle skal betale skat i Danmark og arbejde under rimelige vilkår. Og vi erkender, at vi skal påtage os et ansvar for det

Taxachauffører og politikere giver Ubers comeback i Danmark en kold skulder

Kørselstjenesten Uber vil lære af sine fejl og vende tilbage til Danmark med en ny forsikringsordning og et medansvar for, at chaufførerne betaler skat. Men kritikerne er skeptiske og ser ingen konkrete tegn på, at Uber har tænkt sig at indordne sig danske forhold
Klumme

Silicon Valley har mistet sit monopol på at definere fremtiden

Apple, Google, Amazon og Facebook har med en håndsrækning fra Uber fået offentligheden imod sig og er endt med aben og ansvaret for Donald Trump. Silicon Valley som økonomisk gigant er intakt, men Silicon Valley som ideologi har mistet sin tiltrækningskraft

Vi glemmer værdierne, når vi diskuterer deleøkonomi

Deleøkonomi er fremtiden, siger regeringen og en række samfundsdebattører. Men ofte er der slet ikke nogen, der deler noget som helst i de nye virksomheder. Og alt for tit glemmer vi, at samfund og iværksætteri er baseret på værdier – ikke på forretningsmodeller
Deleøkonomi

Det skulle handle om kjolebytte – men i Danmark rimer deleøkonomi på amerikanske koncerner

En ny brancheorganisation for platformsøkonomi vil forsøge at sikre klarere juridiske rammer for virksomhederne. For kun på den måde er der en mulighed for, at danske platforme kommer til at trives, og hele markedet ikke bare bliver domineret af de amerikanske giganter

FOLK

FOLK fra dagens avis

Sider

Mest læste

  1. Mange brokker sig over høje taxapriser, særligt mellem jul og nytår. Men hvis du selv skulle give afkald på at holde jul for at køre andre rundt, hvad skulle du så have for det?
  2. Vi er fra Ubers side fuldstændig enige i, at alle skal betale skat i Danmark og arbejde under rimelige vilkår. Og vi erkender, at vi skal påtage os et ansvar for det
  3. Hvis de uformelle digitale netværk, der introducerer nye tjenester, skal trives, skal de beskyttes fra markedet
  4. Kørselstjenesten Uber vil lære af sine fejl og vende tilbage til Danmark med en ny forsikringsordning og et medansvar for, at chaufførerne betaler skat. Men kritikerne er skeptiske og ser ingen konkrete tegn på, at Uber har tænkt sig at indordne sig danske forhold
  5. Rundt omkring i verden er biler begyndt at trille rundt næsten uden menneskelig indgriben, og alt tyder på, at også den danske trafik vil blive mere selvkørende i de nærmeste år. Det er godt for trafiksikkerheden, men teknologien er ikke fejlfri
  6. Deleøkonomi er fremtiden, siger regeringen og en række samfundsdebattører. Men ofte er der slet ikke nogen, der deler noget som helst i de nye virksomheder. Og alt for tit glemmer vi, at samfund og iværksætteri er baseret på værdier – ikke på forretningsmodeller
  7. Lige nu slipper mange platforme afsted med at digitalisere sort arbejde. Men hvis myndighederne laver klare regler, bliver resultatet bedre platforme, der behandler personalet bedre og leverer bedre services
  8. De, der i dag hævder at være feminister, ønsker ikke at forandre samfundet – de forsøger ofte bare at markedsføre deres personlige brand. Det siger den amerikanske forfatter Jessa Crispin, som netop har udgivet bogen ’Why I Am Not a Feminist’