Organisation

Undervisningsministeriet

Analyse
30. oktober 2021

Væk med nationale test, elevplaner og andre politiske påfund. Men testes skal eleverne stadig i stor stil

Et bredt flertal har vedtaget at afskaffe elevplaner, vurderingen som ikkeuddannelsesparat og nationale test. Skoleeleverne skal dog stadig testes i stor stil, men med aftalen letter politikerne på styringen af skolen, og det er et vigtigt skridt fremad
De nye test betyder, at alle elever får de samme opgaver, og kaldes lineære test.
Læserbrev
22. oktober 2021

Efterkommerdrenge bør tilstræbe uddannelsesparathed frem for blot at komme på gymnasiet

Efterkommerdrenge fravælger i stort tal erhvervsuddannelser og kommer på gymnasiet trods tvivlsomme parathedsvurderinger. Det er vigtigt, at vi fortæller, hvad gymnasiet kræver, så de unge får valgt den rette uddannelse, skriver cand.mag. og uddannelsesvejleder Jens Lauge Johannesen i dette debatindlæg
Leder
12. oktober 2021

Når karaktererne i folkeskolen er utroværdige, bør de ikke benyttes som adgangskrav

I forbindelse med sin ph.d.-afhandling har forsker Solveig Troelsens vist, hvordan den opgave, som én censor bedømmer til 12, kun bedømmes til fire af en anden
I forbindelse med sin ph.d.-afhandling har forsker Solveig Troelsens vist, hvordan den opgave, som én censor bedømmer til 12, kun bedømmes til fire af en anden
Kronik
23. juni 2021

Fra eleverne træder ind i folkeskolen, antager lærerne, at gymnasiet er det naturlige mål

Folkeskolen er gennemsyret af en antagelse om, at det eneste naturlige mål er at få eleverne videre til gymnasiet. Men dette går faktisk imod konkurrencestatens logik i en tid, hvor vi mangler faglærte, skriver uddannelsesvejleder Jens Lauge Johannesen i denne kronik
En større del af den gruppe af elever, der bliver vurderet uddannelsesparate, godt kunne være tilbøjelige til at vælge noget andet end gymnasiet, hvis blot de fik noget vejledning, der kunne udfordre dem og sætte en refleksion i gang, skriver dagens kronikør.
Læserbrev
18. juni 2021

Lad ordblinde fravælge andet fremmedsprog i folkeskolen

Andet fremmedsprog i folkeskolen gør mere skade end gavn for ordblinde elever, der i forvejen kæmper med at få styr på det helt basale i sprogfagene. Det skriver Eigil Illeris Schultz, der er ordblind og drømmer om at blive ingeniør, i dette debatindlæg
Andet fremmedsprog i folkeskolen gør mere skade end gavn for ordblinde elever, der i forvejen kæmper med at få styr på det helt basale i sprogfagene. Det skriver Eigil Illeris Schultz, der er ordblind og drømmer om at blive ingeniør, i dette debatindlæg
Leder
12. juni 2021

Ny fordeling af gymnasieelever er uddannelsespolitik med noget på hjerte

Aftalen om en ændret elevfordeling i gymnasiet har allerede givet ballade, men den har noget for sig og vil potentielt kunne ændre stigende social skævhed i gymnasieskolen. Det er en modig, men også svær aftale
Fordelingsaftalen vil kunne ændre på nogle usunde skævheder i vores samfund, skriver Lise Richter i denne leder. Arkivfoto fra Øregaard Gymnasium.
Klumme
26. april 2021

Litteraturhistorien er hele tiden til forhandling. Det er tid til at se på kvindernes plads

Når der kun findes én kvindelig forfatter på den danske kanonliste, skydes det ikke kun urimelige patriarkalske strukturer i fortiden, men også forældede og automatiserede forestillinger om den danske litteraturhistorie. Lad os nu få listen gjort tidssvarende, skriver forfatter og litteraturanmelder Nanna Goul i denne klumme
Der findes i dag kun én kvindelig forfatter på den danske kanonliste. Måske skulle man overveje at ændre listen, så der bliver plads til eksempelvis en forfatter som Tove Ditlevsen, skriver forfatter og litteraturanmelder Nanna Goul i denne klumme.
Nyhed
12. april 2021

Lovændring kan forbedre uddannelsesmulighederne for sårbare unge. Men pengene mangler

Trods en lovændring, der forbedrer uddannelsesmulighederne for unge med diagnoser, så er der ikke sat penge af til længere forløb, mindre hold og mentorstøtte. Men uden flere penge giver det ikke mening, mener uddannelser og handicaporganisationer
Kun fire-fem kommuner i landet tilbyder tre-årige hf-uddannelser til sårbare unge. På billedet er det Simon Andreasen og Frederikke Elisa Windahl Madsen, som går på Kalundborg Gymnasium.
Kommentar
27. januar 2021

Selvfølgelig kan gymnasieelever gå til eksamen, de skal bare have tillid til deres lærere

Gymnasieeleverne skal stole på, at deres lærere i samarbejde med Undervisningsministeriet sagtens kan finde en fair og faglig løsning på, hvordan man går til eksamen – også efter et år med onlineundervisning, skriver gymnasielærer Michael Bowden i dette debatindlæg
Leder
22. januar 2021

Når skolerne genåbner, skal de bruge tiden på undervisning og trivsel – ikke nationale test

De nationale test skal gennemføres i skolen efter måneders fjernundervisning. Men der er behov for langt mere end usikre og overfladiske test, hvis vi vil sikre, at skolenedlukningen ikke får konsekvenser for børns og unges læring på sigt
Skolerne står efter to nedlukninger med en massiv opgave, når de åbner igen, ikke bare i forhold til det faglige efterslæb, men også en dalende trivsel og manglende tiltro til egne evner blandt eleverne.

Sider