Organisation

Vejdirektoratet

Kronik
7. juli 2022

’Sammenhængskraft’ er et buzzword uden reel betydning. Ikke et argument for en motorvejsbro

Det er svært at være imod sammenhængskraft, og derfor bliver begrebet misbrugt til alverdens ting. Nu bruger fortalerne for Kattegatforbindelsen det til at argumentere for en overflødig motorvejsbro. Men det er noget vås, at den bro vil gøre os mere sammentømrede
Det er noget vås at påstå, at en ny bro til mere 100 milliarder kroner over Kattegat kan skabe sammenhængskraft. Kortere rejsetid kan ikke skabe fællesskabsfølelse mellem to metropoler, som allerede hænger sammen.
Kronik
10. maj 2022

Jeg bliver vred over at høre, at jeg som modstander af ny sort infrastruktur er imod udvikling

Det er forkert at fastholde en klimafjendsk, skadelig og vækstfokuseret tilgang til infrastrukturudvikling, fordi det er det, man plejer at gøre. Jeg bliver vred over at høre, at man som modstander er imod udvikling. Jeg er for ægte udvikling, der løser vores problemer, skriver marketing manager Bodil Just i denne kronik
Politikernes forslag til en udvidelse af Aarhus Havn skaber ikke forandringer til det bedre, skriver Bodil Just i dagens kronik.
Leder
6. april 2022

Regeringen har mistet sit sidste argument for at fastholde milliardrabatten til hybridbiler

Der var brug for et mere solidt grundlag for debatten om rabat til pluginhybrider, lød det fra regeringen. Nu er dens egen undersøgelse kommet, og den bekræfter kun, at regeringen har begået en kæmpe brøler ved at fastholde milliardrabatten
Arbejdere i gang med at samle en Toyota AQUA Hybrid på en bilfabrik i Kanegasaki. Både internationale og nu danske undersøgelser viser, at pluginhybridbiler udleder langt mere CO₂ end forudsat i bilaftalen, derfor bør regeringen genåbne aftalen.
Læserbrev
12. januar 2022

Det går ud over aalborgensernes livskvalitet, hvis Egholmlinjen bliver en realitet

Med Egholmlinjen bliver blandt andre naturelskere og fiskere udsat for skadelige partikler og risiko for lungehindekræft samt påvirkes af støj- og trafikforurening. Aalborg Kommune og Vejdirektoratet bør finde en anden måde at løse myldretidstrængslen på, skriver CEO i Sound Branding Consultancy Birgitte Rode i dette debatindlæg
Interview
3. juli 2021

SF er med i aftale om nye motorveje, men er egentlig imod dem. Ordfører forklarer

I denne uge indgik alle partier i Folketinget en aftale om investeringer i infrastruktur frem mod 2035. SF er en del af aftalen om blandt andet at bruge 64 milliarder på at bygge veje og motorveje, selv om transportordfører Anne Valentina Berthelsen egentlig er imod det
I denne uge indgik alle partier i Folketinget en aftale om investeringer i infrastruktur frem mod 2035. SF er en del af aftalen om blandt andet at bruge 64 milliarder på at bygge veje og motorveje, selv om transportordfører Anne Valentina Berthelsen egentlig er imod det
Læserbrev
19. marts 2021

Drop planer om højere fartgrænser – det vil øge både klimabelastning, støj og forurening

Vejdirektoratet hæver snart fartgrænserne fra 110 til 130 km/t på blandt andet Djurslandsmotorvejen, fordi man belejligt vurderer at samfundets besparelser er signifikante, mens klima- og miljøbelastningen er så minimal, at man ikke engang vil undersøge det, skriver Kurt Søe, Liv Gro Jensen og Gunnar Boye Olesen i dette debatindlæg
Leder
17. juli 2019

Debatten fortsætter: Argumenter imod el-løbehjul

El-løbehjul gør livet surt – og risikabelt – for andre bløde trafikanter, skriver David Rehling i denne leder som svar på Mathias Sindbergs leder om selvsamme
Det er kommunernes opgave at anvise praktiske løsninger på udlejningen af el-løbehjul. De kan udpege steder til opstilling – men ikke, hvor de havner. Henkastede el-løbehjul flyder, hvor de er til fare for især kørestols- og rollatorbrugere og for svagtseende og blinde, skriver David Rehling i denne leder.
Interview
19. januar 2019

Forskning, der forandrer verden: Selvkørende biler gavner trafiksikkerheden, men mangler menneskelig intuition

Rundt omkring i verden er biler begyndt at trille rundt næsten uden menneskelig indgriben, og alt tyder på, at også den danske trafik vil blive mere selvkørende i de nærmeste år. Det er godt for trafiksikkerheden, men teknologien er ikke fejlfri
Rundt omkring i verden er biler begyndt at trille rundt næsten uden menneskelig indgriben, og alt tyder på, at også den danske trafik vil blive mere selvkørende i de nærmeste år. Det er godt for trafiksikkerheden, men teknologien er ikke fejlfri
Nyhed
20. februar 2012

’Hvad skal vi med et system, der ikke virker?’

Samarbejdsaftalen er nytteløs og fagforeningen ubrugelig. Det er Jette Ørum Nørups erfaring, efter at hun netop er blevet fyret fra Vejdirektoratet. Fagforeningen hjælper ikke medlemmerne, men accepterer ifølge Jette Ørum Nørup bare tingenes tilstand
Jette Ørum Nørup  blev fyret fra en stilling i Vejdirektoratet. Ifølge Jette Ørum Nørup har ledelsen ikke levet op til samarbejdsaftalen i forbindelse med fyringen. Men alligevel vil fagforeningen ikke gøre noget ved hendes sag.
Nyhed
9. september 2010

Milliardtilskud til vej med syv biler i minuttet

Regeringens egen infrastrukturkommission prioriterer ikke en motorvej mellem Holstebro og Herning – alligevel vil VK give milliarder til en vej, hvor trafikken er særdeles tynd. Eksperter beklager det manglende samfundsøkonomiske grundlag bag beslutningen
På vejen mellem Herning og Holstebro kører mellem 10.000 og 11.000 biler i døgnet - eller knap syv biler i minuttet. 
 Til sammenligning kører der dagligt mere end 60.000 biler på motorvejen ved Vejle

Sider