Organisation

Vejdirektoratet

Artikler
Byggeri
22. maj 2023

Der kommer vand ind gennem facaden på den stærkt forsinkede Niels Bohr-bygning

Niels Bohr-byggeriet er seks år forsinket og er blevet tre gange dyrere end planlagt. Selv om bygningen næsten står færdig, viser det sig, at der kommer fugt og vand ind via facaden. Samtidig er der tidligere i år fundet skimmelsvamp i bygningen
Niels Bohr-byggeriet er seks år forsinket og er blevet tre gange dyrere end planlagt. Selv om bygningen næsten står færdig, viser det sig, at der kommer fugt og vand ind via facaden. Samtidig er der tidligere i år fundet skimmelsvamp i bygningen
Læserbrev
28. marts 2023

Trods kamp for færre ulykker, er livet som cyklist lige så farligt som for ti år siden

Selv om Danmark er et af de mest trafiksikre lande i verden, er cyklister stadig for udsatte. Der er brug for, at vi investerer i vores fælles færdselssikkerhed, så det bliver mere attraktivt at tage cyklen frem for bilen
Selv om Danmark er et af de mest trafiksikre lande i verden, er cyklister stadig for udsatte. Der er brug for, at vi investerer i vores fælles færdselssikkerhed, så det bliver mere attraktivt at tage cyklen frem for bilen
Klimabelastning
27. januar 2023

Én vej frem i transportsektorens klimaindsats: Rul biltrafikken tilbage

Vejtrafikken dominerer transportsektorens klimabelastning og udleder mere CO2 i dag end i 1990
Målet om en million elbiler i 2030 kan godt nås, men det løser ikke problemet. Trafikken vil fortsat vokse, og der vil fortsat være alt for mange fossilbiler tilbage.
Kronik
3. november 2022

Den nye regering bør nedlægge Vejdirektoratet. Det står i vejen for en grønnere infrastruktur

Rammerne i Vejdirektoratet står i vejen for at udvikle en sammenhængende klimavenlig transportpolitik. Det ensidige fokus på bilismen bliver selvforstærkende, så bilen for mange bliver en forudsætning for at kunne klare sig i hverdagen
Hvis vi bare bliver ved med at udvide vejene, i takt med at antallet af biler stiger, svarer det til at løsne bæltet i bukserne, i takt med at man bliver federe og federe, skriver Bjørn Olsen.
Kronik
7. juli 2022

’Sammenhængskraft’ er et buzzword uden reel betydning. Ikke et argument for en motorvejsbro

Det er svært at være imod sammenhængskraft, og derfor bliver begrebet misbrugt til alverdens ting. Nu bruger fortalerne for Kattegatforbindelsen det til at argumentere for en overflødig motorvejsbro. Men det er noget vås, at den bro vil gøre os mere sammentømrede
Det er noget vås at påstå, at en ny bro til mere 100 milliarder kroner over Kattegat kan skabe sammenhængskraft. Kortere rejsetid kan ikke skabe fællesskabsfølelse mellem to metropoler, som allerede hænger sammen.
Kronik
10. maj 2022

Jeg bliver vred over at høre, at jeg som modstander af ny sort infrastruktur er imod udvikling

Det er forkert at fastholde en klimafjendsk, skadelig og vækstfokuseret tilgang til infrastrukturudvikling, fordi det er det, man plejer at gøre. Jeg bliver vred over at høre, at man som modstander er imod udvikling. Jeg er for ægte udvikling, der løser vores problemer, skriver marketing manager Bodil Just i denne kronik
Politikernes forslag til en udvidelse af Aarhus Havn skaber ikke forandringer til det bedre, skriver Bodil Just i dagens kronik.
Leder
6. april 2022

Regeringen har mistet sit sidste argument for at fastholde milliardrabatten til hybridbiler

Der var brug for et mere solidt grundlag for debatten om rabat til pluginhybrider, lød det fra regeringen. Nu er dens egen undersøgelse kommet, og den bekræfter kun, at regeringen har begået en kæmpe brøler ved at fastholde milliardrabatten
Arbejdere i gang med at samle en Toyota AQUA Hybrid på en bilfabrik i Kanegasaki. Både internationale og nu danske undersøgelser viser, at pluginhybridbiler udleder langt mere CO₂ end forudsat i bilaftalen, derfor bør regeringen genåbne aftalen.
Læserbrev
12. januar 2022

Det går ud over aalborgensernes livskvalitet, hvis Egholmlinjen bliver en realitet

Med Egholmlinjen bliver blandt andre naturelskere og fiskere udsat for skadelige partikler og risiko for lungehindekræft samt påvirkes af støj- og trafikforurening. Aalborg Kommune og Vejdirektoratet bør finde en anden måde at løse myldretidstrængslen på, skriver CEO i Sound Branding Consultancy Birgitte Rode i dette debatindlæg
Interview
3. juli 2021

SF er med i aftale om nye motorveje, men er egentlig imod dem. Ordfører forklarer

I denne uge indgik alle partier i Folketinget en aftale om investeringer i infrastruktur frem mod 2035. SF er en del af aftalen om blandt andet at bruge 64 milliarder på at bygge veje og motorveje, selv om transportordfører Anne Valentina Berthelsen egentlig er imod det
I denne uge indgik alle partier i Folketinget en aftale om investeringer i infrastruktur frem mod 2035. SF er en del af aftalen om blandt andet at bruge 64 milliarder på at bygge veje og motorveje, selv om transportordfører Anne Valentina Berthelsen egentlig er imod det
Læserbrev
19. marts 2021

Drop planer om højere fartgrænser – det vil øge både klimabelastning, støj og forurening

Vejdirektoratet hæver snart fartgrænserne fra 110 til 130 km/t på blandt andet Djurslandsmotorvejen, fordi man belejligt vurderer at samfundets besparelser er signifikante, mens klima- og miljøbelastningen er så minimal, at man ikke engang vil undersøge det, skriver Kurt Søe, Liv Gro Jensen og Gunnar Boye Olesen i dette debatindlæg

Sider