Organisation

Vejdirektoratet

SF er med i aftale om nye motorveje, men er egentlig imod dem. Ordfører forklarer

I denne uge indgik alle partier i Folketinget en aftale om investeringer i infrastruktur frem mod 2035. SF er en del af aftalen om blandt andet at bruge 64 milliarder på at bygge veje og motorveje, selv om transportordfører Anne Valentina Berthelsen egentlig er imod det

Drop planer om højere fartgrænser – det vil øge både klimabelastning, støj og forurening

Vejdirektoratet hæver snart fartgrænserne fra 110 til 130 km/t på blandt andet Djurslandsmotorvejen, fordi man belejligt vurderer at samfundets besparelser er signifikante, mens klima- og miljøbelastningen er så minimal, at man ikke engang vil undersøge det, skriver Kurt Søe, Liv Gro Jensen og Gunnar Boye Olesen i dette debatindlæg

Debatten fortsætter: Argumenter imod el-løbehjul

El-løbehjul gør livet surt – og risikabelt – for andre bløde trafikanter, skriver David Rehling i denne leder som svar på Mathias Sindbergs leder om selvsamme

Forskning, der forandrer verden: Selvkørende biler gavner trafiksikkerheden, men mangler menneskelig intuition

Rundt omkring i verden er biler begyndt at trille rundt næsten uden menneskelig indgriben, og alt tyder på, at også den danske trafik vil blive mere selvkørende i de nærmeste år. Det er godt for trafiksikkerheden, men teknologien er ikke fejlfri

’Hvad skal vi med et system, der ikke virker?’

Samarbejdsaftalen er nytteløs og fagforeningen ubrugelig. Det er Jette Ørum Nørups erfaring, efter at hun netop er blevet fyret fra Vejdirektoratet. Fagforeningen hjælper ikke medlemmerne, men accepterer ifølge Jette Ørum Nørup bare tingenes tilstand

Milliardtilskud til vej med syv biler i minuttet

Regeringens egen infrastrukturkommission prioriterer ikke en motorvej mellem Holstebro og Herning – alligevel vil VK give milliarder til en vej, hvor trafikken er særdeles tynd. Eksperter beklager det manglende samfundsøkonomiske grundlag bag beslutningen

Kære togpassager ...

... det vil være oplagt, at du og DSB slår pjalterne sammen, så vi ikke ender på et miljømæssigt sidespor. Der er brug for nye initiativer til at stoppe CO2-udledningen, inden vi når endestationen

Regeringen slår hånden af Fingerplanen

Mere bilkørsel og CO2-udslip i Storkøbenhavn skyldes vanrøgt af hovedstadens hæderkronede Fingerplan fra 1947, siger eksperter. Regeringen har senest med sin trafikplan fremmet motorvejsbyggeri, forbudt bompenge og bremset letbanen. Hermed spredes byen mellem fingrene til skade for miljøet

Politikere finder nye argumenter for omstridt motorvej

Folketingets tilhængere af en ny motorvej i hovedstadsområdet ændrer forklaring. Først var begrundelsen trængsel - nu kræves motorvej af hensyn til erhvervslivet. Den radikale trafikordfører køber ingen af forklaringerne

VK's motorvej skader klimaet

Regeringen ønsker en motorvej til Frederikssund, men den vil resultere i et langt højere udslip af drivhusgassen CO2 end hidtil antaget

Sider

Mest læste

  1. I denne uge indgik alle partier i Folketinget en aftale om investeringer i infrastruktur frem mod 2035. SF er en del af aftalen om blandt andet at bruge 64 milliarder på at bygge veje og motorveje, selv om transportordfører Anne Valentina Berthelsen egentlig er imod det
  2. Øresundsbroen var spærret i begge retninger efter et uheld. Bilister skal være opmærksomme på kraftig vind.
  3. Haiku. Pia Tafdrup respekterer formens regler, men 101 haiku af den art, hun helst praktiserer, får læseren til at gispe efter luft
  4. Gigantlastbilernes indtog på det danske vejnet blev vedtaget i stilhed. Men en trafikforsker betvivler nu miljøfordelen, udenlandske beregninger sætter spørgsmål ved trafiksikkerheden - og flere kommuner ønsker alligevel ikke de store lastvogne til deres havne
  5. Mellem klokken 11 og 15 lørdag bliver der ekstra travlt på de danske veje, forudser Vejdirektoratet.
  6. Hillerødmotorvejen er åben igen, efter at politiet har efterforsket et muligt stenkast i området.
  7. Oprydningsarbejdet efter et uheld ved Holstebro med en lastbil med kyllinger søndag aften varede flere timer.
  8. Foranlediget af pressedebat undersøger man for tiden i Vejdirektoratet, hvad der kan gøres for at nedbringe antallet af 'spøgelsesbilister', altså trafikanter, der uforvarende drejer ned ad en afkørselsrampe og fortsætter ud ad motorvejen, men i det gale spor, til ulykke for sig selv og andre...