Organisation

Vendsyssel Teater

Anmeldelse
8. september 2021

’Romeo og Julie’ med sælsom dinnerjazz af Benjamin Koppel er svær at tage helt ind

Vendsyssel Teater benytter sig af nogle markante greb i opsætningen af ’Romeo og Julie’, blandt andet Benjamin Koppels saxofon, der ikke helt klinger sammen med den store kærlighedsmytologi
Som musikalsk oplevelse er jeg bare nødt til at sige, at det omtrent fungerede lige så godt som baggrundsmusikken i Vild med dans, skriver anmelder Alexander Vesterlund.
Anmeldelse
27. september 2019

Alt det mænd ikke siger, når de taler

Vendsyssel Teater præsenterer ny dansk dramatik under titlen ’Tæt Tåge’. Stykket, der er lidt lang tid om at komme i gang, gør brug af et scenedesign, som bogstavelig talt indhyller publikum i en tåget og uigennemskuelig verden. Det univers er både dragende og dejligt forvirrrende
Teaterstykket ‘Tæt Tåge’, som spiller på Vendsyssel Teater indtil d. 16. oktober, er ifølge Informations anmelder både eviggyldig og ekstremt aktuel, fordi den handler om at være i live, mens vi er det, og se hinanden i øjnene i stedet for at se ned i vores mobiltelefoner.
Leder
25. marts 2019

Den nye scenekunstaftale belønner ’high performers’

Der er ikke tale om en banebrydende reform af scenekunststøtten. Og det er bekymrende, at belønningskulturen gør sit indtog så direkte i statsstøtten
Anmeldelse
25. september 2018

’Det tabte land’ på Vendsyssel Teater er modigt teater om kunst, drømme og alt det, vi ikke forstår

Den lokale helt, billedkunstner Poul Anker Bech, er omdrejningspunktet for forestillingen ’Det tabte land’, der med ny tekst og musik er den største opsætning i Vendsyssel Teaters historie. Forestillingen er poetisk, smuk og velkomponeret, men de mange ord kvæler også momentvis den sanselige oplevelse
’Det tabte land’ viser os, at kunst opleves bedst, hvis vi tør sanse drømmeverdenen og give slip på ønsket om en endelig fortolkning, skriver Informations anmelder.
Baggrund
7. juli 2018

Den vellykkede revy har gode figurer og rim – og må aldrig blive politisk korrekt

Hvordan skriver man en revy, som får publikum i latterkramper og anmelderne til at smide om sig med stjerner? En revyforfatter, en revykonsulent, en revyanmelder og en revyskuespiller giver her otte råd til den gode revy
Anmeldelse
19. maj 2017

Gud bevare Danmark

Klimaforandringer, flygtningekvoter og politisk korrekthed er omdrejningspunkterne i den humoristiske forestilling ’Surstrømning’, der netop har haft premiere på Vendsyssel Teater. Med knivskarp satire behandles nogle af tidens mest aktuelle emner i en fællesproduktion fra seks danske teatre fra Hjørring til København
De fem arketypiske danskere afventer deres skæbne i den karikerede, men knivskarpe satiriske forestilling Surstrømning. Foto: Mingo Photo.

 
Anmeldelse
24. marts 2017

Holberg i Vendsyssel er højaktuel

’Det er sateme absurd, det der!’ råber Niels Klim i begyndelsen af sin underjordiske rejse. Holbergs roman er forlægget og stedet det nybyggede Vendsyssel Teater. Historien er godt nok absurd, men temaerne er topaktuelle og oplevelsen i top
Imponerende iscenesættelse af Niels Klims underjordiske rejse på Vendsyssel Teater. Foto: Benny Rytter
30. december 2016

Da teatret ringede på døren

Teateråret 2016 bød på stærke teaterforestillinger over hele landet om vores kejtede forhold til flygtningestrømmen og virkeligheden. Og vores danskerangst for at åbne døren
Uduelige redningsveste blev til dansekostumer i Christian Lollikes afgørende flygtningeteaterforestilling Living Dead på Aarhus Teater og hos Teater Sort/Hvid i Pakhus 11. Her stegte tre dukkemaskerede danskere sild i køkkenet, mens de talte om flygtninge. Men de turde ikke svare dørtelefonen.
Anmeldelse
8. april 2016

Hausgaards angstdanskere

’Jeg vil ha’ lyserøde mennesker’ synger Lone Rødbroe barskt i Teatret Møllens overrumplende teaterkoncert over Niels Hausgaards univers
Lone Rødbroes bange danskerhistorier og Hans Holtegaards fadertilbedelse gør ondt i Teatret Møllens beske Hausgaard-forestilling.
Anmeldelse
9. april 2010

Festen gør endnu mere ondt i Hjørring

Når Martin Hestbæk har holdt sin tale i 'Festen' på Vendsyssel Teater, dirrer hans ansigt, så det går fra hinanden. Og tilskueren glider med ind i sammenbruddet
Kærlig far og lyttende søn? Eller voldtægtsfar og psykotisk søn? Vendsyssel Teater skaber en følelsesintens fortolkning af 'Festen', netop ved at spille på det tilsyneladende almindelige.

Sider

  • Baggrund
    7. juli 2018

    Den vellykkede revy har gode figurer og rim – og må aldrig blive politisk korrekt

    Hvordan skriver man en revy, som får publikum i latterkramper og anmelderne til at smide om sig med stjerner? En revyforfatter, en revykonsulent, en revyanmelder og en revyskuespiller giver her otte råd til den gode revy
  • Anmeldelse
    9. april 2010

    Festen gør endnu mere ondt i Hjørring

    Når Martin Hestbæk har holdt sin tale i 'Festen' på Vendsyssel Teater, dirrer hans ansigt, så det går fra hinanden. Og tilskueren glider med ind i sammenbruddet
    Kærlig far og lyttende søn? Eller voldtægtsfar og psykotisk søn? Vendsyssel Teater skaber en følelsesintens fortolkning af 'Festen', netop ved at spille på det tilsyneladende almindelige.
  • Nyhed
    29. december 2009

    Realityteater med drømmeskred

    Dansk scenekunst i 00'erne ville allerhelst være realistisk teater. Også selv om performanceteatret og dukketeatret sammen med dansen og teaterkoncerten tilbød raffinerede stiliseringer. Teatret drømte om drømmen ...
    Det er synd for menneskene, men det var fantastisk for det danske teaterpublikum, at Katrine Wiedemann og Maja Ravn fortolkede 'Et Drømmespil' på Betty Nansen Teatret med Sofie Gråbøl og Oluf Johannessen som de forelskede. Her er idyllen ved komfuret dog allerede forstyrret af Laura Bro. Velkommen, realisme!
  • Anmeldelse
    19. maj 2017

    Gud bevare Danmark

    Klimaforandringer, flygtningekvoter og politisk korrekthed er omdrejningspunkterne i den humoristiske forestilling ’Surstrømning’, der netop har haft premiere på Vendsyssel Teater. Med knivskarp satire behandles nogle af tidens mest aktuelle emner i en fællesproduktion fra seks danske teatre fra Hjørring til København
    De fem arketypiske danskere afventer deres skæbne i den karikerede, men knivskarpe satiriske forestilling Surstrømning. Foto: Mingo Photo.