Organisation

Venedig Biennalen

Venedig Biennalen er alle kunstbegivenheders selvbevidste dronning

Med årene bliver det tilsyneladende sværere at skelne de enkelte årgange af Venedig Biennalen fra hinanden, men visse ting har været uforglemmelige i år: en lind strøm af blæksprutter, en strandopera, en vandsprøjtende keramisk vagina og en hel del dystre digitale sci-fi-film

Lig i lasten i Venedig

Kunst, der taler i overskrifter, er altid ensidig. Dette gør sig gældende for Christoph Büchlers forulykkede flygtningebåd på hovedudstillingen på Venedig Biennalen

Smuk og patosfyldt film i den danske pavillon i Venedig burde bruges som partsindlæg i valgkampen

Larissa Sansours film i den danske pavillon på den netop åbnede Venedig Biennale er overvældende smuk og handler om, hvordan vores nationale identitet er knyttet så meget til patos og følelser, at det er umuligt at argumentere imod den

Afrikansk kunst – made in China

Det skulle have været Afrikas år ved den netop åbnede kunstbiennale i Venedig med et rekordstort antal kunstnere fra kontinentet udvalgt af den første afrikanske kurator for hovedudstillingen. Men hvorfor er seks ud af otte kunstnere ved den kenyanske pavillon så kinesere, spurgte de kenyanske kunstnere. Nu har landet trukket sig fra verden største kunstbegivenhed. Tilbage står spørgsmålet: Hvem definerer, hvad afrikansk kunst er?

Filmfestival i tragediens tegn

Filmfestivalen i Venedig åbner i dag for 70. gang med et program domineret af amerikanske auteurfilm om menneskelige tragedier. ’Filmene afspejler vores fælles tidsånd,’ siger festivalleder Alberto Barbera

Velkommen i souvenirbutikken

Det virker slet ikke for alle de internationale stjerner på Gl. Strand, og med få undtagelser ender det i stedet i en flad gang etnoporno

Guldløve til Kim Ki-duks kapitalisme-kritiske ultravold

Michael Manns jury gav fortjent Guldløven til Kim Ki-duks ultravoldelige redemption-plot ’Pietà’. Men det varslede fravalg af Hollywood frem for kunstnerisk kvalitet forblev et postulat

'Nationalitet spiller en meget lille rolle i forhold til om kunsten er god'

Den danske udstilling om ytringsfrihed på Venedig Biennalen har intet med Kulturministeriets branding-strategi af Danmark at gøre, men er fuldt ud det uafhængige Billedkunstudvalgs eget projekt. Det siger den daværende ansvarlige formand for udvalget som svar på Jens-Martin Eriksens kritik

Velkommen på virkelighedens Venedig Biennale

Den kuraterede del af Venedig Biennalen er et opgør med interne referencer, de store armbevægelser og konsensuspolitiet. Forventningerne til kunsten er ved at lande

Kunsten overstråler konceptet

Den danske pavillon i Venedig er et brandingprojekt for Danmark, der er gået galt - til stort held for dem, der gerne vil se god kunst