Organisation

VLAK-regeringen

Støttepartierne bliver kørt over med ny trafikplan

Regeringens nye infrastrukturplan er en åben invitation til et flerårigt forlig med de borgerlige partier. Endnu en gang har Socialdemokratiet valgt at satse på det brede samarbejde hen over midten – på direkte bekostning af den grønne omstilling og kollektiv transport

Mattias Tesfaye og S-regeringen har brudt højrefløjens monopol på strammerkursen

Med en bølge af nye strammerforslag forsøger S-regeringen at fjerne de sidste små sprækker, der hidtil har adskilt de store borgerlige partier fra Socialdemokratiet i den ophedede udlændingepolitik. Kursen fortsætter ufortrødent: Kun argumenterne er blevet omformuleret til et nyt sossesprog

Overvismand: At bygge broer og veje er ikke det bedste kriseredskab. Vi bør i stedet give borgere penge

Hvordan sætter vi bedst gang i dansk økonomi igen? Ifølge Venstre er svaret massive offentlige investeringer i havvindmøller og infrastruktur. Men det vil ikke have særlig stor effekt, vurderer to økonomer. Overvismanden vil i stedet give penge direkte til borgere med høj forbrugstilbøjelighed, mens Cepos vil fremrykke skattelettelser

Naser Khader: Ungdomskriminalitetsnævn hjælper udsatte unge tilbage på sporet

Kritikken af Ungdomskriminalitetsnævnene mangler nuancer. Når vi som retssamfund ikke reagerer konsekvent og hurtigt på alvorlig ungdomskriminalitet, lader vi både ofre og gerningsmænd i stikken, skriver Naser Khader (K) i dette debatindlæg

Radio24syvs kiste er endegyldigt sømmet til

Den komplicerede juridiske og matematiske udvælgelsesproces for privat taleradio vil blive ændret i fremtiden. Men den har og vil altid være en politisk konstruktion

De røde partier holder hånden over fagbevægelsens samfundsskadelige sider

Fagbevægelsen har stærke bånd til de røde partier, for netop de er garant for en politik, der tjener medlemmernes interesser frem for samfundets bedste. Det gensidige afhængighedsforhold fører til en dyr og ineffektiv offentlig sektor, skriver Liberal Alliances leder Alex Vanopslagh i ny kronikserie om fagbevægelsens magt

»Man kunne have forventet at se en lidt gladere finansminister, for det er egentlig ret gode nyheder«

VLAK-regeringen har efterladt sig ubetalte regninger på 3,5 milliarder kroner i 2020, lyder det i Finansministeriets økonomiske redegørelse. Eksperter undrer sig dog over, at fokus ikke mere er på den gode nyhed, at der fra 2025 vil være 7,5 milliarder kroner mere at gøre godt med, end hidtil forventet

Hummelgaard tager et skridt ud af udlændingepolitikkens skygge

Med meldingen om, at opholdskravet for dagpenge skal afskaffes, gør beskæftigelsesministeren op med den forrige regerings linje, hvor anstrengelserne efter at signalere, at man ville holde udlændinge væk, overskyggede beskæftigelsespolitikkens egentlige formål

Hvis vi skal transportere os anderledes, skal vi lave vores transportpolitik anderledes

Transportminister Benny Engelbrecht vil starte helt forfra om fremtidens trafikale investeringer. Han har ambitioner om at skabe brede flertal, men med togfond og en markant grønnere ambition kan den øvelse blive svær. Og så er der en helt grundlæggende modsigelse – særligt for en grøn regering – i at lade jernbane betale af olieindvinding

Vismænd fortryder udsagn: Reduktioner i landbruget kan alligevel have stor klimaeffekt

De økonomiske vismænd var for pessimistiske, da de i april konkluderede, at omkring 75 procent af CO2-reduktionerne i dansk landbrug blot flytter andre steder hen i verden. Klimatiltag i landbruget kan tværtimod vise sig at have stor global klimaeffekt. Landbrug & Fødevarer fastholder, at reduktioner i dansk landbrug fører til øgede udledninger i andre lande

Sider

Mest læste

  1. Regeringens nye infrastrukturplan er en åben invitation til et flerårigt forlig med de borgerlige partier. Endnu en gang har Socialdemokratiet valgt at satse på det brede samarbejde hen over midten – på direkte bekostning af den grønne omstilling og kollektiv transport
  2. Der opkræves fortsat broafgift, hvis man vil krydse Storebæltsbroen, til trods for at brugerne allerede har betalt 20 mia. kr. mere end broens anlægsomkostninger tilbage. Det er diskrimination af regionens borgere og kvæler regionens udvikling og bosætning, skriver fynbo Lilli Wendt
  3. Siden valget i 2015 har Socialdemokratiet i markant højere grad stemt på linje med de blå partier end med de røde, viser ny opgørelse. Det er ikke set før i de seneste 15 år. Fra S lyder det, at det blot er en videreførelse af en socialdemokratisk tradition for konstruktiv politik
  4. Hvordan sætter vi bedst gang i dansk økonomi igen? Ifølge Venstre er svaret massive offentlige investeringer i havvindmøller og infrastruktur. Men det vil ikke have særlig stor effekt, vurderer to økonomer. Overvismanden vil i stedet give penge direkte til borgere med høj forbrugstilbøjelighed, mens Cepos vil fremrykke skattelettelser
  5. Med en bølge af nye strammerforslag forsøger S-regeringen at fjerne de sidste små sprækker, der hidtil har adskilt de store borgerlige partier fra Socialdemokratiet i den ophedede udlændingepolitik. Kursen fortsætter ufortrødent: Kun argumenterne er blevet omformuleret til et nyt sossesprog
  6. De økonomiske vismænd var for pessimistiske, da de i april konkluderede, at omkring 75 procent af CO2-reduktionerne i dansk landbrug blot flytter andre steder hen i verden. Klimatiltag i landbruget kan tværtimod vise sig at have stor global klimaeffekt. Landbrug & Fødevarer fastholder, at reduktioner i dansk landbrug fører til øgede udledninger i andre lande
  7. Regeringen har droppet målsætningen om at sænke topskatten for til gengæld at ville sænke skatten for dem ’i bunden’. Men det bliver både dyrt og uden den store effekt på arbejdsudbuddet, advarer økonomer
  8. Den forhadte corydondoktrins fokus på at finde penge i de offentlige overenskomster til nye reformer er droppet til fordel for fokus på at udvikle bedre styringsværktøjer i den offentlige sektor, lyder det fra Moderniseringsstyrelsens, direktør Poul Taankvist