Kina er drønet forbi USA, Sydkorea, Tyskland og Japan som det land, der eksporterer flest privatbiler. Det er godt nyt for den grønne omstilling, men en økonomisk og strategisk hovedpine for EU
Intet europæisk land er så afhængigt af Kina som Tyskland – og afhængigheden tager til. Det gør Europas største økonomi enormt sårbar, hvis Taiwan-konflikten går grassat, og de geopolitiske vinde peger på en afkobling mellem Kina og Vesten
Vi bør ikke forfalde til skadefryd over sammenbruddet for Tysklands økonomiske model, der står til at blive knust af krigen i Ukraine og den nye kolde krig med Kina. De tyskere, der har troet på deres politiske ledere, fortjener bedre
Store bilfirmaer er på vej mod kun at producere elbiler, men den europæiske bilindustris brancheorganisationer og flere EU-lande lobbyer imod EU-Kommissionens forslag om tidsfrist og regler for omstilling
I 00’erne troede vi i Vesten, vi kunne gøre Kina mere lige som os gennem global samhandel. I dag er vi blevet afhængige af Kina, og store virksomheder som Volkswagen lader krampagtigt, som om de ikke kender til regimets overtrædelser af menneskerettighederne, skriver historiker Timothy Garton Ash i denne klumme
UEFA vil både kæmpe for LGBT-rettigheder og pleje økonomisk lukrative forbindelser med repressive regimer. Men det er UEFA ikke ene om. I 2021 påberåber de fleste virksomheder og organisationer sig de højeste idealer – lige indtil de koster noget
Danmark og otte andre EU-lande kræver et snarligt forbud mod benzinbiler. Men Tyskland satser allerede megastort på elbilen, og det gennembrud kan ikke stoppes. Derfor ville et mere progressivt dansk krav være færre biler i det hele taget og flere togskinner
Mens bilbranchen og resten af verden forbereder sig på en elbilrevolution, agerer bilkommissionen, som var de Nokia, der ikke lige havde set iPhonen komme. Den konservatisme risikerer at trække den grønne omstilling i langdrag, skriver tidligere embedsmand i Finansministeriet Peter Rasmussen i dette debatindlæg
Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?
Når Information kritiserer Ai Weiwei for at tjene penge på flygtninge, får man lyst til at vende det absurde argument mod dem selv. Den samfundskritiske presse tjener vel penge på lidelser, på samme måde som den samfundskritiske kunst gør, skriver direktør for Kunsthal Charlottenborg i dette debatindlæg
Kina er drønet forbi USA, Sydkorea, Tyskland og Japan som det land, der eksporterer flest privatbiler. Det er godt nyt for den grønne omstilling, men en økonomisk og strategisk hovedpine for EU
Arbejdermuseet har udelukket kunstneren Emil Elg fra udstilling efter potentielt injurierende udtalelser mod Socialdemokraternes formand, statsministerkandidat Mette Frederiksen
50 år efter, at den første Trabant kørte af samlebåndet den 7. november 1957, er bilen i dag blevet samlerobjekt, og der findes i Tyskland og andre lande ikke mindre end 130 fanklubber for bilen
Efter tusindvis af events med et milliardtungt budget kulminerer den tyske fejring af 500-året for Reformationen i dag. I Luthers hjemby, Wittenberg, er der stor tilfredshed med jubilæet, selvom besøgstallene har været middelmådige, og kritiske teologer taler om et kirkeligt selvbedrag. Den danske Luther-ekspert Peter Tudvad er stærkt begejstret for den tyske grundighed og kritiske omgang med reformatoren
I 00’erne troede vi i Vesten, vi kunne gøre Kina mere lige som os gennem global samhandel. I dag er vi blevet afhængige af Kina, og store virksomheder som Volkswagen lader krampagtigt, som om de ikke kender til regimets overtrædelser af menneskerettighederne, skriver historiker Timothy Garton Ash i denne klumme