Organisation

Volkswagen

Kunsteren Ai Weiwei ’udnytter’ flygtninge lige så lidt, som Information selv gør

Når Information kritiserer Ai Weiwei for at tjene penge på flygtninge, får man lyst til at vende det absurde argument mod dem selv. Den samfundskritiske presse tjener vel penge på lidelser, på samme måde som den samfundskritiske kunst gør, skriver direktør for Kunsthal Charlottenborg i dette debatindlæg

Hvem er den dygtigste manipulator: Volkswagen eller Ai Weiwei?

At bruge modstanderens egne metoder er selvfølgelig smart, men i dette tilfælde vidner det også om, hvor dygtig en manipulator Ai Weiwei er: En oplagt chance for mere medieeksponering skal tages

Ai Weiwei: Min kunst skal ikke misbruges af storkapitalister

Volkswagens reklame, der viser mit installationskunstværk med flygtninges redningsveste, er symptomatisk for, hvordan de store virksomheder sætter profit over mennesker, skriver den kinesiske kunstner Ai Weiwei i dette debatindlæg

Ai Weiwei om Volkswagens brug af hans værk: »Det svækker troværdigheden af det, jeg laver«

Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger

Volkswagen vil accelerere sig ud af dieselkrisen: »Når verdens største bilfabrik gør det, vil omstillingen til elbiler gå rigtig hurtigt i hele branchen«

I årevis har den tyske bilindustri lobbyet for at opretholde deres succes med forbrændingsmotoren. I kølvandet på dieselskandalen sætter verdens største bilfabrik, Volkswagen, nu maks. strøm på omstillingen til elbiler og vil være CO2-neutral i 2050. Det er ’all in’, lyder det fra Connie Hedegaard, der sidder i Volkswagens bæredygtighedsråd

I det kommende årti vil bilen ændre sig radikalt. Tyskerne er først lige ved at indse det

Kina og USA sætter dagsordenen for fremtidens bilmarked. Derfor skal det tyske bilimperium se at komme ud af sin indbildte overlegenhed og blive mere som Tesla, siger førende bilanalytiker. Ellers risikerer det at falde fra hinanden sammen med en væsentlig del af Tysklands selvforståelse og økonomi

Volkswagens aber fortæller os, at tiden med dyreforsøg kan være omme

Den tyske bilproducent lod forskere teste effekten af udstødningsgasser på forsøgsaber. Det skulle de aldrig have gjort. Et ramaskrig viser, at den offentlige opinion ikke længere accepterer lidelsesfulde eksperimenter for højerestående dyrearter

Diesel-aberne – det er os

Med infame dyreforsøg oser den tyske dieselskandale atter fælt. Alle vasker hænder i forargelse – og lover bedring.

I dag slutter det store Luther-show. Nu strides tyskerne om, hvorvidt det gigantiske jubilæum var en succes eller en fiasko

Efter tusindvis af events med et milliardtungt budget kulminerer den tyske fejring af 500-året for Reformationen i dag. I Luthers hjemby, Wittenberg, er der stor tilfredshed med jubilæet, selvom besøgstallene har været middelmådige, og kritiske teologer taler om et kirkeligt selvbedrag. Den danske Luther-ekspert Peter Tudvad er stærkt begejstret for den tyske grundighed og kritiske omgang med reformatoren

Dieselkrisen kradser fortsat i den tyske bilbranche – og i de tyske storbyer

Midt i diesel- og kartelskandalerne holdt den tyske regering i går ’dieseltopmøde’ med spidserne fra den pressede tyske bilbranche. Med et meget blødt kompromis undgås dieselforbud foreløbigt i de tyske storbyer, men kritikere ser det som en stakket og selvbedragerisk frist og peger på bilbyer som Stuttgart, hvor lappeløsninger slet ikke rækker

Sider

Mest læste

  1. I årevis har den tyske bilindustri lobbyet for at opretholde deres succes med forbrændingsmotoren. I kølvandet på dieselskandalen sætter verdens største bilfabrik, Volkswagen, nu maks. strøm på omstillingen til elbiler og vil være CO2-neutral i 2050. Det er ’all in’, lyder det fra Connie Hedegaard, der sidder i Volkswagens bæredygtighedsråd
  2. Arbejdermuseet har udelukket kunstneren Emil Elg fra udstilling efter potentielt injurierende udtalelser mod Socialdemokraternes formand, statsministerkandidat Mette Frederiksen
  3. Kina og USA sætter dagsordenen for fremtidens bilmarked. Derfor skal det tyske bilimperium se at komme ud af sin indbildte overlegenhed og blive mere som Tesla, siger førende bilanalytiker. Ellers risikerer det at falde fra hinanden sammen med en væsentlig del af Tysklands selvforståelse og økonomi
  4. Stuttgart kæmper hårdt for at presse de forurenende dieselbiler ud. Men selv i Tysklands bilby nummer ét kæmper de førende bilproducenter fortsat med at sende en elbil på markedet, der for alvor kan levere et gennembrud. Den tyske bilbranche er kørt i den forkerte retning
  5. Under krigen brugte tyske virksomheder slavearbejdere fra kz-lejrene og de besatte lande. 54 år efter venter slavearbejderne stadig på deres ret Langt opgør BERLIN - Sårene efter Anden Verdenskrig lader sig ikke læge...
  6. Efter tusindvis af events med et milliardtungt budget kulminerer den tyske fejring af 500-året for Reformationen i dag. I Luthers hjemby, Wittenberg, er der stor tilfredshed med jubilæet, selvom besøgstallene har været middelmådige, og kritiske teologer taler om et kirkeligt selvbedrag. Den danske Luther-ekspert Peter Tudvad er stærkt begejstret for den tyske grundighed og kritiske omgang med reformatoren
  7. Den tyske bilproducent lod forskere teste effekten af udstødningsgasser på forsøgsaber. Det skulle de aldrig have gjort. Et ramaskrig viser, at den offentlige opinion ikke længere accepterer lidelsesfulde eksperimenter for højerestående dyrearter
  8. Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger