Organisation

Volkswagen

Klima
27. november 2021

Aftale om elbiler fra klimatopmøde blev kaldt ambitiøs. Men den sætter kun mål, som branchen allerede har kurs mod at nå

Store bilfirmaer er på vej mod kun at producere elbiler, men den europæiske bilindustris brancheorganisationer og flere EU-lande lobbyer imod EU-Kommissionens forslag om tidsfrist og regler for omstilling
Volkswagen skrev ikke under på Glasgow-erklæringen. Som globalt bilmærke med 665.000 ansatte er bilproducenten en supertanker, der skal vendes og i selskabets top føler man sig ikke sikker på, at der i 2040 er grøn strøm nok i for eksempel Latinamerika eller Kina til, at elbilerne med sikkerhed kan undgå strøm fra for eksempel kulkraftværker.
Klumme
4. august 2021

Vesten ville ændre Kina gennem handel, men er selv endt med at blive økonomisk afhængig

I 00’erne troede vi i Vesten, vi kunne gøre Kina mere lige som os gennem global samhandel. I dag er vi blevet afhængige af Kina, og store virksomheder som Volkswagen lader krampagtigt, som om de ikke kender til regimets overtrædelser af menneskerettighederne, skriver historiker Timothy Garton Ash i denne klumme
Arbejdere på en fabrik i Xinjiang, hvor der fremstilles beskyttelsesudstyr. Vi fik en forsmag på Vesten afhængighed af Kina i de første måneder af pandemien, da vi opdagede, hvor meget af vores beskyttelsesudstyr, der kom fra Kina.
Leder
6. juli 2021

Det er ikke kønt, når UEFA vrider sig under vægten af LGBT-idealer. Og de er ikke alene

UEFA vil både kæmpe for LGBT-rettigheder og pleje økonomisk lukrative forbindelser med repressive regimer. Men det er UEFA ikke ene om. I 2021 påberåber de fleste virksomheder og organisationer sig de højeste idealer – lige indtil de koster noget
Herhjemme blev konflikten tydelig, da den danske fodboldfest i weekenden var en tur i den kaukasiske diktaturstat, Aserbajdsjan, hvor sikkerhedsvagter på stadion konfiskerede et regnbueflag fra en fredelig, dansk fodboldfan.
Leder
19. marts 2021

Benzinbilen er på dødens rand. Men elbilen er kun en lappeløsning

Danmark og otte andre EU-lande kræver et snarligt forbud mod benzinbiler. Men Tyskland satser allerede megastort på elbilen, og det gennembrud kan ikke stoppes. Derfor ville et mere progressivt dansk krav være færre biler i det hele taget og flere togskinner
Med et stærkt milliardoverskud for 2020 i ryggen slog Volkswagen – verdens største bilproducent – tilbage i sidste uge. Koncernen vil lave et slagkraftigt og billigt universalbatteri. Til formålet opbygges nu seks enorme batterifabrikker i Europa.
Kronik
19. september 2020

Fossilbilen er den nye Nokia-telefon, men det har bilkommissionen ikke fattet

Mens bilbranchen og resten af verden forbereder sig på en elbilrevolution, agerer bilkommissionen, som var de Nokia, der ikke lige havde set iPhonen komme. Den konservatisme risikerer at trække den grønne omstilling i langdrag, skriver tidligere embedsmand i Finansministeriet Peter Rasmussen i dette debatindlæg
Arbejdere i gang med en samle at Volkswagen i Changchun i Kina. De traditionelle bilproducenter – med Volkswagen i spidsen – topper listen over verdens mest forgældede selskaber og har klaret sig markant dårligere end det øvrige aktiemarked gennem flere år.
Baggrund
22. januar 2020

Elbilen kommer. Nu vil Europa selv prøve at sætte strøm til den

Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?
Lige uden for Berlin har Tesla lagt godt en kvart milliard kroner for en østtysk grund, hvor en »gigafabrik« fra 2022 vil spytte en halv million Tesla’er med dertil hørende batterier ud om året. Det kan anses som et alarmerende wakeupcall for den tyske bilindustri.
Læserbrev
6. juni 2019

Kunsteren Ai Weiwei ’udnytter’ flygtninge lige så lidt, som Information selv gør

Når Information kritiserer Ai Weiwei for at tjene penge på flygtninge, får man lyst til at vende det absurde argument mod dem selv. Den samfundskritiske presse tjener vel penge på lidelser, på samme måde som den samfundskritiske kunst gør, skriver direktør for Kunsthal Charlottenborg i dette debatindlæg
Leder
31. maj 2019

Hvem er den dygtigste manipulator: Volkswagen eller Ai Weiwei?

At bruge modstanderens egne metoder er selvfølgelig smart, men i dette tilfælde vidner det også om, hvor dygtig en manipulator Ai Weiwei er: En oplagt chance for mere medieeksponering skal tages
Ai Weiwei foran retten den 22. maj.
Klumme
28. maj 2019

Ai Weiwei: Min kunst skal ikke misbruges af storkapitalister

Volkswagens reklame, der viser mit installationskunstværk med flygtninges redningsveste, er symptomatisk for, hvordan de store virksomheder sætter profit over mennesker, skriver den kinesiske kunstner Ai Weiwei i dette debatindlæg
»Integritet er afgørende for al kunstnerisk troværdighed. Vil flygtninge samarbejde med mig, hvis de tror, at jeg er ude på at udnytte deres lidelser kommercielt?« skriver Ai WeiWei
Nyhed
23. maj 2019

Ai Weiwei om Volkswagens brug af hans værk: »Det svækker troværdigheden af det, jeg laver«

Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger
Skandinavisk Motor Co. A/S (SMC) fotograferede en ny orangefarvet Polo foran Ai Weiweis kunstinstallation ’Soleil Levant’ i indre København og brugte fotografiet – hvor kunstinstallationen fyldte en betragtelig del – som reklame for den nye bilmodel.

Sider