Organisation

Volkswagen

Artikler
Elbiler
2. juni 2023

Kina sætter sig på den globale bileksport og har blikket rettet mod Europa

Kina er drønet forbi USA, Sydkorea, Tyskland og Japan som det land, der eksporterer flest privatbiler. Det er godt nyt for den grønne omstilling, men en økonomisk og strategisk hovedpine for EU
Bilbranchen har altid været et sigende eksempel på kinesisk industripolitik.
tysk økonomi
8. oktober 2022

Boykot og afkobling: Aggressiv ekspansion fra Kina nager dybt afhængigt Tyskland

Intet europæisk land er så afhængigt af Kina som Tyskland – og afhængigheden tager til. Det gør Europas største økonomi enormt sårbar, hvis Taiwan-konflikten går grassat, og de geopolitiske vinde peger på en afkobling mellem Kina og Vesten
Et containerskib fra Cosco går i Hamborg havn. Rederiet er et kinesisk statsejet selskab med hovedkvarter i Shanghai.
Kommentar
15. august 2022

Yanis Varoufakis: Tyskernes økonomiske model står for fald – det er synd for dem

Vi bør ikke forfalde til skadefryd over sammenbruddet for Tysklands økonomiske model, der står til at blive knust af krigen i Ukraine og den nye kolde krig med Kina. De tyskere, der har troet på deres politiske ledere, fortjener bedre
Volkswagen skal nok blive ved med at tjene penge, men de vil havne i Kina. Det vigtige er at opbygge en ny økonomisk model, mens tyskerne stadig har suveræniteten til at gøre det, skriver Yanis Varoufakis.
Klima
27. november 2021

Aftale om elbiler fra klimatopmøde blev kaldt ambitiøs. Men den sætter kun mål, som branchen allerede har kurs mod at nå

Store bilfirmaer er på vej mod kun at producere elbiler, men den europæiske bilindustris brancheorganisationer og flere EU-lande lobbyer imod EU-Kommissionens forslag om tidsfrist og regler for omstilling
Volkswagen skrev ikke under på Glasgow-erklæringen. Som globalt bilmærke med 665.000 ansatte er bilproducenten en supertanker, der skal vendes og i selskabets top føler man sig ikke sikker på, at der i 2040 er grøn strøm nok i for eksempel Latinamerika eller Kina til, at elbilerne med sikkerhed kan undgå strøm fra for eksempel kulkraftværker.
Klumme
4. august 2021

Vesten ville ændre Kina gennem handel, men er selv endt med at blive økonomisk afhængig

I 00’erne troede vi i Vesten, vi kunne gøre Kina mere lige som os gennem global samhandel. I dag er vi blevet afhængige af Kina, og store virksomheder som Volkswagen lader krampagtigt, som om de ikke kender til regimets overtrædelser af menneskerettighederne, skriver historiker Timothy Garton Ash i denne klumme
Arbejdere på en fabrik i Xinjiang, hvor der fremstilles beskyttelsesudstyr. Vi fik en forsmag på Vesten afhængighed af Kina i de første måneder af pandemien, da vi opdagede, hvor meget af vores beskyttelsesudstyr, der kom fra Kina.
Leder
6. juli 2021

Det er ikke kønt, når UEFA vrider sig under vægten af LGBT-idealer. Og de er ikke alene

UEFA vil både kæmpe for LGBT-rettigheder og pleje økonomisk lukrative forbindelser med repressive regimer. Men det er UEFA ikke ene om. I 2021 påberåber de fleste virksomheder og organisationer sig de højeste idealer – lige indtil de koster noget
Herhjemme blev konflikten tydelig, da den danske fodboldfest i weekenden var en tur i den kaukasiske diktaturstat, Aserbajdsjan, hvor sikkerhedsvagter på stadion konfiskerede et regnbueflag fra en fredelig, dansk fodboldfan.
Leder
19. marts 2021

Benzinbilen er på dødens rand. Men elbilen er kun en lappeløsning

Danmark og otte andre EU-lande kræver et snarligt forbud mod benzinbiler. Men Tyskland satser allerede megastort på elbilen, og det gennembrud kan ikke stoppes. Derfor ville et mere progressivt dansk krav være færre biler i det hele taget og flere togskinner
Med et stærkt milliardoverskud for 2020 i ryggen slog Volkswagen – verdens største bilproducent – tilbage i sidste uge. Koncernen vil lave et slagkraftigt og billigt universalbatteri. Til formålet opbygges nu seks enorme batterifabrikker i Europa.
Kronik
19. september 2020

Fossilbilen er den nye Nokia-telefon, men det har bilkommissionen ikke fattet

Mens bilbranchen og resten af verden forbereder sig på en elbilrevolution, agerer bilkommissionen, som var de Nokia, der ikke lige havde set iPhonen komme. Den konservatisme risikerer at trække den grønne omstilling i langdrag, skriver tidligere embedsmand i Finansministeriet Peter Rasmussen i dette debatindlæg
Arbejdere i gang med en samle at Volkswagen i Changchun i Kina. De traditionelle bilproducenter – med Volkswagen i spidsen – topper listen over verdens mest forgældede selskaber og har klaret sig markant dårligere end det øvrige aktiemarked gennem flere år.
Baggrund
22. januar 2020

Elbilen kommer. Nu vil Europa selv prøve at sætte strøm til den

Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?
Lige uden for Berlin har Tesla lagt godt en kvart milliard kroner for en østtysk grund, hvor en »gigafabrik« fra 2022 vil spytte en halv million Tesla’er med dertil hørende batterier ud om året. Det kan anses som et alarmerende wakeupcall for den tyske bilindustri.
Læserbrev
6. juni 2019

Kunsteren Ai Weiwei ’udnytter’ flygtninge lige så lidt, som Information selv gør

Når Information kritiserer Ai Weiwei for at tjene penge på flygtninge, får man lyst til at vende det absurde argument mod dem selv. Den samfundskritiske presse tjener vel penge på lidelser, på samme måde som den samfundskritiske kunst gør, skriver direktør for Kunsthal Charlottenborg i dette debatindlæg

Sider