Organisation

Volkswagen

Benzinbilen er på dødens rand. Men elbilen er kun en lappeløsning

Danmark og otte andre EU-lande kræver et snarligt forbud mod benzinbiler. Men Tyskland satser allerede megastort på elbilen, og det gennembrud kan ikke stoppes. Derfor ville et mere progressivt dansk krav være færre biler i det hele taget og flere togskinner

Fossilbilen er den nye Nokia-telefon, men det har bilkommissionen ikke fattet

Mens bilbranchen og resten af verden forbereder sig på en elbilrevolution, agerer bilkommissionen, som var de Nokia, der ikke lige havde set iPhonen komme. Den konservatisme risikerer at trække den grønne omstilling i langdrag, skriver tidligere embedsmand i Finansministeriet Peter Rasmussen i dette debatindlæg

Elbilen kommer. Nu vil Europa selv prøve at sætte strøm til den

Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?

Kunsteren Ai Weiwei ’udnytter’ flygtninge lige så lidt, som Information selv gør

Når Information kritiserer Ai Weiwei for at tjene penge på flygtninge, får man lyst til at vende det absurde argument mod dem selv. Den samfundskritiske presse tjener vel penge på lidelser, på samme måde som den samfundskritiske kunst gør, skriver direktør for Kunsthal Charlottenborg i dette debatindlæg

Hvem er den dygtigste manipulator: Volkswagen eller Ai Weiwei?

At bruge modstanderens egne metoder er selvfølgelig smart, men i dette tilfælde vidner det også om, hvor dygtig en manipulator Ai Weiwei er: En oplagt chance for mere medieeksponering skal tages

Ai Weiwei: Min kunst skal ikke misbruges af storkapitalister

Volkswagens reklame, der viser mit installationskunstværk med flygtninges redningsveste, er symptomatisk for, hvordan de store virksomheder sætter profit over mennesker, skriver den kinesiske kunstner Ai Weiwei i dette debatindlæg

Ai Weiwei om Volkswagens brug af hans værk: »Det svækker troværdigheden af det, jeg laver«

Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger

Volkswagen vil accelerere sig ud af dieselkrisen: »Når verdens største bilfabrik gør det, vil omstillingen til elbiler gå rigtig hurtigt i hele branchen«

I årevis har den tyske bilindustri lobbyet for at opretholde deres succes med forbrændingsmotoren. I kølvandet på dieselskandalen sætter verdens største bilfabrik, Volkswagen, nu maks. strøm på omstillingen til elbiler og vil være CO2-neutral i 2050. Det er ’all in’, lyder det fra Connie Hedegaard, der sidder i Volkswagens bæredygtighedsråd

I det kommende årti vil bilen ændre sig radikalt. Tyskerne er først lige ved at indse det

Kina og USA sætter dagsordenen for fremtidens bilmarked. Derfor skal det tyske bilimperium se at komme ud af sin indbildte overlegenhed og blive mere som Tesla, siger førende bilanalytiker. Ellers risikerer det at falde fra hinanden sammen med en væsentlig del af Tysklands selvforståelse og økonomi

Volkswagens aber fortæller os, at tiden med dyreforsøg kan være omme

Den tyske bilproducent lod forskere teste effekten af udstødningsgasser på forsøgsaber. Det skulle de aldrig have gjort. Et ramaskrig viser, at den offentlige opinion ikke længere accepterer lidelsesfulde eksperimenter for højerestående dyrearter

Sider

Mest læste

  1. Elon Musks elbilselskab havde rekordoverskud, men eftermarkedet og analytikere reagerer lunkent.
  2. Danmark og otte andre EU-lande kræver et snarligt forbud mod benzinbiler. Men Tyskland satser allerede megastort på elbilen, og det gennembrud kan ikke stoppes. Derfor ville et mere progressivt dansk krav være færre biler i det hele taget og flere togskinner
  3. Arbejdermuseet har udelukket kunstneren Emil Elg fra udstilling efter potentielt injurierende udtalelser mod Socialdemokraternes formand, statsministerkandidat Mette Frederiksen
  4. Kina og USA sætter dagsordenen for fremtidens bilmarked. Derfor skal det tyske bilimperium se at komme ud af sin indbildte overlegenhed og blive mere som Tesla, siger førende bilanalytiker. Ellers risikerer det at falde fra hinanden sammen med en væsentlig del af Tysklands selvforståelse og økonomi
  5. 50 år efter, at den første Trabant kørte af samlebåndet den 7. november 1957, er bilen i dag blevet samlerobjekt, og der findes i Tyskland og andre lande ikke mindre end 130 fanklubber for bilen
  6. Når den københavnske party-festival Distortion i dag skydes i gang, bliver det med den nyligt dræbte Torben Vagn Knudsens afhuggede hoved som logo
  7. Mens bilbranchen og resten af verden forbereder sig på en elbilrevolution, agerer bilkommissionen, som var de Nokia, der ikke lige havde set iPhonen komme. Den konservatisme risikerer at trække den grønne omstilling i langdrag, skriver tidligere embedsmand i Finansministeriet Peter Rasmussen i dette debatindlæg
  8. Stuttgart kæmper hårdt for at presse de forurenende dieselbiler ud. Men selv i Tysklands bilby nummer ét kæmper de førende bilproducenter fortsat med at sende en elbil på markedet, der for alvor kan levere et gennembrud. Den tyske bilbranche er kørt i den forkerte retning