Organisation

Zentropa

Artikler
PORTRÆT
16. juni 2023

Hun var den sidste, der fik smæk på Zentropa. Nu kræver hun sin plads i filmbranchen

I en interviewserie spørger Information næste generations kunstnere, hvor kunstuddannelserne såvel som kulturen er på vej hen. Stine Likodelle var den sidste, der fik smæk i numsen på Zentropa. Nu går hun på Den Danske Filmskole og tager sin plads med store armbevægelser
Stine Likodelle
Anmeldelse
7. oktober 2022

’Riget Exodus’ er en veloplagt rejse tilbage til hospitalet, hvor alle er en smule gale

Lars von Trier og Niels Vørsels ’Riget Exodus’ begynder stort set, hvor ’Riget’ I og II sluttede, og at dømme efter de to første afsnit bliver det både morsomt og tosset at tage med tilbage til det store hospital, hvor ondskaben sidder i fundament og vægge
Nogle skuespillere vender tilbage i deres gamle roller i ’Riget Exodus’ som for eksempel Søren Pilmark, mens nye skuespillere træder ind i roller, der ligner nogle, vi kender fra de to første sæsoner
Kultserien Riget
12. august 2022

Triers legendariske portræt af Danmark som udskidt af kalk og vand blev tegnet med venstre hånd

Porten til Riget begynder atter at åbne sig, når en ny sæson af Lars von Triers kultserie, Riget, får premiere til september. Med tiden er serien blevet noget af DR’s stærkeste arvegods, som generationer giver videre til hinanden. Lise Benthin Præstgaard bereder dig her på at tage det gode med det onde
Blandt andet skuespiller Ernst-Hugo Järegårds død satte i sin tid en stopper for produktionen af tredje sæson af ’Riget’. Men nu får den premiere, og Ghita Nørby vender tilbage i rollen som den nu pensionerede læge Rigmor.
Feature
27. maj 2021

Hvad gik galt? Holdet fra Zentropa fortæller om den ’ulykkelige proces’ bag Afdeling Q’s kæmpesucces

’Marco effekten’ er sommerens store håb for biograferne. Den femte Afdeling Q-filmatisering overgik til Nordisk Film efter en fejde mellem Jussi Adler-Olsen og Zentropa. Nu fortæller filmholdet fra Zentropa om den »ulykkelige proces« bag filmsucceserne
Uenighederne mellem Zentropa og Jussi Adler-Olsen begyndte, da Afdeling Q-forfatteren læste manuskriptet til den første filmatisering, Kvinden i buret. »Han syntes, det var rædselsfuldt for at sige det helt ærligt,« siger manuskriptforfatter Nikolaj Arcel.
Feature
17. oktober 2020

Krænkere bliver straffet vidt forskelligt – hvis de overhovedet bliver det

Krænkelsessagerne vælter frem. Men da stort set ingen ender i retten, er det op til arbejdspladser og civilsamfundet at sanktionere de skyldige, og hvordan gør man egentlig det? Skal de udskammes offentligt, skal man spænde ben for deres karriere, eller skal de tilgives? Det har vi spurgt en sexchikane-forsker, en headhunter og en antropolog om
At Morten Østergaard og senere DR-værten Mads Aagaard Danielsen blev navngivet som krænkere, gjorde stort indtryk på kønsforskeren Christian Groes. Den type konkrete sager er vigtige for at få mænd til at reflektere over deres egen adfærd, mener han.
Kommentar
21. december 2018

2018 lærte os, at film udvikler sig bedst på kunstens egne præmisser

Lars von Trier viser, hvor højt der kan være til loftet i dansk film. Sammen med en flok dygtige debutanter – og Paprika Steen – tegner han et filmår fuld af visuel og fortællemæssig eventyrlyst
Victoria Carmen Sonne spiller foruroligende og fascinerende i Isabella Eklöfs ’Holiday’
Anmeldelse
4. oktober 2018

’Journal 64’ er stiv i sit skuespil og mangler fingerspitzgefühl

Den nye Jussi Adler Olsen-film ’Journal 64’ har fat i et aktuelt emne, ulovlig udrensning, med tråde, der går tilbage til K.K. Steinckes tid, men filmatiseringen mangler fingerspidsfornemmelse
Nikolaj Lie Kaas er udmærket i rollen som den kyniske kriminalkommissær Carl Mørck afdeling Q-filmene, men samspillet mellem ham og Fares Fares’ Assad klikker ikke i Christoffer Boes ’Journal 64’. 
Interview
4. oktober 2018

Christoffer Boes vej fra arthouse til Jussi Adler: »Jeg er den nye Erik Balling«

Film er et cirkusmedie, og hvis ikke teltet er fyldt, er det ikke interessant, mener Christoffer Boe. Vi har talt med filminstruktøren, der engang hittede hos kritikerne med kunstfilm som ’Reconstruction’, men som aldrig fangede publikum. Nu prøver han at genopfinde sig selv som bredt appellerende historiefortæller med to nye, krimirelaterede projekter, Jussi Adler-Olsen-filmatiseringen ’Journal 64’ og tv-serien ’Kriger’
Tidligere høstede Christoffer Boe flotte anmeldelser for kunstfilm som ’Reconstruction’. Nu prøver han at genopfinde sig selv som bredt appellerende historiefortæller.
Kommentar
16. maj 2018

Hvorfor skal vi nu høre om uartige Aalbæk igen?

Peter Aalbæk Jensen opfører sig bare, som han plejer. Han ved, at al omtale er bedre end ingen omtale – og medierne leger villigt med
Peter Aalbæk til sommerfest på Zentropa.
Leder
14. maj 2018

Aalbæk vil åbenbart ikke acceptere, at verden har forandret sig med #MeToo, og at han også må forandre sig

Mens filmfestivalen i Cannes tager #MeToo og kønsulighed alvorligt, nægter den danske filmproducent Peter Aalbæk Jensen stadig at forandre sig
»Jeg stopper med at klaske røve,« sagde Peter Aalbæk for et par dage siden til branchebladet The Hollywood Reporter. I de danske medier fremstår han dog stadig lige kæk.

Sider

  • PORTRÆT
    16. juni 2023

    Hun var den sidste, der fik smæk på Zentropa. Nu kræver hun sin plads i filmbranchen

    I en interviewserie spørger Information næste generations kunstnere, hvor kunstuddannelserne såvel som kulturen er på vej hen. Stine Likodelle var den sidste, der fik smæk i numsen på Zentropa. Nu går hun på Den Danske Filmskole og tager sin plads med store armbevægelser
    Stine Likodelle
  • 22. september 2008

    Blå mænd satser alt

    Uden erfaring og en eneste krone i tilskud fra Det Danske Filminstitut valgte tre spillefilmdebutanter at lave 'Blå mænd'. De satsede alt, og filmen er blevet en stor succes
    Her er foto fra optagelserne af -Blå mænd-, hvor Rasmus Heide instruerer Thure Lindhardt, der spiller en succesfuld rig ung yuppie, der efter en dom ender i samfundstjeneste på en genbrugsstation
  • Feature
    27. maj 2021

    Hvad gik galt? Holdet fra Zentropa fortæller om den ’ulykkelige proces’ bag Afdeling Q’s kæmpesucces

    ’Marco effekten’ er sommerens store håb for biograferne. Den femte Afdeling Q-filmatisering overgik til Nordisk Film efter en fejde mellem Jussi Adler-Olsen og Zentropa. Nu fortæller filmholdet fra Zentropa om den »ulykkelige proces« bag filmsucceserne
    Uenighederne mellem Zentropa og Jussi Adler-Olsen begyndte, da Afdeling Q-forfatteren læste manuskriptet til den første filmatisering, Kvinden i buret. »Han syntes, det var rædselsfuldt for at sige det helt ærligt,« siger manuskriptforfatter Nikolaj Arcel.
  • Anmeldelse
    4. oktober 2018

    ’Journal 64’ er stiv i sit skuespil og mangler fingerspitzgefühl

    Den nye Jussi Adler Olsen-film ’Journal 64’ har fat i et aktuelt emne, ulovlig udrensning, med tråde, der går tilbage til K.K. Steinckes tid, men filmatiseringen mangler fingerspidsfornemmelse
    Nikolaj Lie Kaas er udmærket i rollen som den kyniske kriminalkommissær Carl Mørck afdeling Q-filmene, men samspillet mellem ham og Fares Fares’ Assad klikker ikke i Christoffer Boes ’Journal 64’. 
  • 11. oktober 1997

    Alt på et bræt

    To filmfolk har i et samarbejde med Zentropa realiseret drømmen om at lave et nyt morskabsspil Byens lys Stormfulde Højder hedder et nyt brætspil, som i disse dage har "premiere" på det danske marked, hvis man kan sige sådan, men ordet er nærliggende, da det er ideudviklet og produceret af to danske filmfolk og desuden markedsføres af et filmselskab, nemlig Lars von Triers Zentropa...
  • Interview
    9. november 2017

    ’Hvordan skal vi løse det her, Anne? Vil du en tur til Herfølge, eller vil du have smæk?’

    Når en af de unge på Zentropas såkaldte småtteuddannelse begår en fejl, skal de straffes. Typisk kan de vælge mellem at muge ud på Zentropa-stifter Peter Aalbæk Jensens farm i Herfølge eller få smæk. Vi har talt med to tidligere ’småtter’ om, hvordan det er at blive straffet af deres chef
    Når en af de unge på Zentropas såkaldte småtteuddannelse begår en fejl, skal de straffes. Typisk kan de vælge mellem at muge ud på Zentropa-stifter Peter Aalbæk Jensens farm i Herfølge eller få smæk. Vi har talt med to tidligere ’småtter’ om, hvordan det er at blive straffet af deres chef
  • Nyhed
    11. november 2017

    Zentropa stopper med at uddele smæk som straf

    Efter Informations artikler om smæk som straf til unge praktikanter på Zentropa har filmselskabet nu annonceret, at smæk som straf til elever ikke længere er tilladt
    Efter Informations artikler om smæk som straf til unge praktikanter på Zentropa har filmselskabet nu annonceret, at smæk som straf til elever ikke længere er tilladt
  • Feature
    17. oktober 2020

    Krænkere bliver straffet vidt forskelligt – hvis de overhovedet bliver det

    Krænkelsessagerne vælter frem. Men da stort set ingen ender i retten, er det op til arbejdspladser og civilsamfundet at sanktionere de skyldige, og hvordan gør man egentlig det? Skal de udskammes offentligt, skal man spænde ben for deres karriere, eller skal de tilgives? Det har vi spurgt en sexchikane-forsker, en headhunter og en antropolog om
    At Morten Østergaard og senere DR-værten Mads Aagaard Danielsen blev navngivet som krænkere, gjorde stort indtryk på kønsforskeren Christian Groes. Den type konkrete sager er vigtige for at få mænd til at reflektere over deres egen adfærd, mener han.