Organisation

Zentropa

Hvorfor skal vi nu høre om uartige Aalbæk igen?

Peter Aalbæk Jensen opfører sig bare, som han plejer. Han ved, at al omtale er bedre end ingen omtale – og medierne leger villigt med

Aalbæk vil åbenbart ikke acceptere, at verden har forandret sig med #MeToo, og at han også må forandre sig

Mens filmfestivalen i Cannes tager #MeToo og kønsulighed alvorligt, nægter den danske filmproducent Peter Aalbæk Jensen stadig at forandre sig

FOLK

FOLK fra dagens avis

Direktøren for Zentropa fatter tilsyneladende ikke svineriet på sin egen arbejdsplads

Det lader til, at direktøren enten ikke har forstået Arbejdstilsynets rapport eller egentlig ikke synes, det er så slemt endda. Og at han ikke har forstået, at det ikke kun var pressen, men Aalbæk selv, som stolt kaldte sig og stadig kalder sig for et svin

Professor: Arbejdstilsynet burde have ført tilsyn med Zentropa for flere år siden

Ifølge professor på Aalborg Universitet og medforfatter til en bog om seksuel chikane på danske arbejdspladser burde Arbejdstilsynet allerede i 2013 have ført tilsyn med Zentropa

Zentropa-direktør om genansættelse af Aalbæk: Mediernes karaktermord er straf nok

Peter Aalbæk vender tilbage til sin stilling som udviklingsproducer hos Zentropa, efter at en undersøgelse af Arbejdstilsynet konkluderer, at der ikke finder sexchikane sted hos filmselskabet. Forløbet har fået konsekvenser nok for Aalbæk, mener Zentropas direktør
Filmåret 2017

Det er svært at være pessimistisk på dansk films vegne

#MeToo, jagten på ny direktør for Det Danske Filminstitut og et elendigt billetsalg. Den danske filmbranche har haft sit at slås med i 2017. Men der er også meget at glæde sig over: Gode børne- og familiefilm, spændende nye filmtalenter og en lang række spændende og vellykkede film, som indholds- og formmæssigt forsøger sig med noget nyt og anderledes
Kulturkommentar

Vi var alle forgabt i Zentropa, da vi sprang i poolen

Det er blevet populært at sige, at alle filmjournalister vidste, hvad der skete hos Zentropa af sexchikane og seksuelle krænkelser. Men er det nu også sandt? Informations filmredaktør, der har badet nøgen i en pool i Cannes med Peter Aalbæk Jensen, tænker tilbage på en tid, hvor Zentropa var fest og farver, og prøver samtidig at finde ud af, hvor meget han egentlig selv vidste, og hvordan vi ser anderledes på den viden i dag

’Zentropia’-forfatter: ’Dengang blev det sagt. Nu bliver det hørt’

Da Anne Mette Lundtofte skrev en bog om Peter Aalbæk og Zentropa i 2013, ’snoede Ålen’ sig uden om konsekvenserne, mens Lundtofte stod chokeret tilbage og undrede sig over, at ingen greb ind. Men tidsånden er vendt, og i dag læser de samme øjne hendes bog på en helt anden måde, siger forfatteren

#MeToo-aktivisterne er endt i rollen som krænkere

Kernen i enhver heksejagt er, at man selv er den, man jager. Man benytter sig af de metoder, man kritiserer. Ligesom McCarthy benyttede kommunistiske metoder i sin jagt på kommunister, bruger #MeToo-kampagnen krænkelser i jagten på krænkere

Sider

Mest læste

  1. Mens filmfestivalen i Cannes tager #MeToo og kønsulighed alvorligt, nægter den danske filmproducent Peter Aalbæk Jensen stadig at forandre sig
  2. Peter Aalbæk Jensen opfører sig bare, som han plejer. Han ved, at al omtale er bedre end ingen omtale – og medierne leger villigt med
  3. I efteråret stod kvinder i stribevis frem med anklager om sexchikane mod filmproducer Harvey Weinstein.
  4. Det lader til, at direktøren enten ikke har forstået Arbejdstilsynets rapport eller egentlig ikke synes, det er så slemt endda. Og at han ikke har forstået, at det ikke kun var pressen, men Aalbæk selv, som stolt kaldte sig og stadig kalder sig for et svin
  5. Den største trussel mod frihed og den gode idioti er ikke småborgerne og regelrytterne, men dem, der som Peter Aalbæk misbruger friheden til at slippe det dumme svin løs
  6. Når en af de unge på Zentropas såkaldte småtteuddannelse begår en fejl, skal de straffes. Typisk kan de vælge mellem at muge ud på Zentropa-stifter Peter Aalbæk Jensens farm i Herfølge eller få smæk. Vi har talt med to tidligere ’småtter’ om, hvordan det er at blive straffet af deres chef
  7. Og det var en af grundene til, at Nikolaj Arcel ville lave ’En kongelig affære’, en film om Struensee, Caroline Mathilde og Christian 7. Også selv om det var vanskeligt at finansiere den og få historiens mange tematikker til at føje sig sammen til en naturlig helhed
  8. I efteråret stod kvinder i stribevis frem med anklager om sexchikane mod filmproducer Harvey Weinstein.