Organisation

Zentropa

2018 lærte os, at film udvikler sig bedst på kunstens egne præmisser

Lars von Trier viser, hvor højt der kan være til loftet i dansk film. Sammen med en flok dygtige debutanter – og Paprika Steen – tegner han et filmår fuld af visuel og fortællemæssig eventyrlyst

’Journal 64’ er stiv i sit skuespil og mangler fingerspitzgefühl

Den nye Jussi Adler Olsen-film ’Journal 64’ har fat i et aktuelt emne, ulovlig udrensning, med tråde, der går tilbage til K.K. Steinckes tid, men filmatiseringen mangler fingerspidsfornemmelse
Interview

Christoffer Boes vej fra arthouse til Jussi Adler: »Jeg er den nye Erik Balling«

Film er et cirkusmedie, og hvis ikke teltet er fyldt, er det ikke interessant, mener Christoffer Boe. Vi har talt med filminstruktøren, der engang hittede hos kritikerne med kunstfilm som ’Reconstruction’, men som aldrig fangede publikum. Nu prøver han at genopfinde sig selv som bredt appellerende historiefortæller med to nye, krimirelaterede projekter, Jussi Adler-Olsen-filmatiseringen ’Journal 64’ og tv-serien ’Kriger’

Hvorfor skal vi nu høre om uartige Aalbæk igen?

Peter Aalbæk Jensen opfører sig bare, som han plejer. Han ved, at al omtale er bedre end ingen omtale – og medierne leger villigt med

Aalbæk vil åbenbart ikke acceptere, at verden har forandret sig med #MeToo, og at han også må forandre sig

Mens filmfestivalen i Cannes tager #MeToo og kønsulighed alvorligt, nægter den danske filmproducent Peter Aalbæk Jensen stadig at forandre sig

FOLK

FOLK fra dagens avis

Direktøren for Zentropa fatter tilsyneladende ikke svineriet på sin egen arbejdsplads

Det lader til, at direktøren enten ikke har forstået Arbejdstilsynets rapport eller egentlig ikke synes, det er så slemt endda. Og at han ikke har forstået, at det ikke kun var pressen, men Aalbæk selv, som stolt kaldte sig og stadig kalder sig for et svin

Professor: Arbejdstilsynet burde have ført tilsyn med Zentropa for flere år siden

Ifølge professor på Aalborg Universitet og medforfatter til en bog om seksuel chikane på danske arbejdspladser burde Arbejdstilsynet allerede i 2013 have ført tilsyn med Zentropa

Zentropa-direktør om genansættelse af Aalbæk: Mediernes karaktermord er straf nok

Peter Aalbæk vender tilbage til sin stilling som udviklingsproducer hos Zentropa, efter at en undersøgelse af Arbejdstilsynet konkluderer, at der ikke finder sexchikane sted hos filmselskabet. Forløbet har fået konsekvenser nok for Aalbæk, mener Zentropas direktør
Filmåret 2017

Det er svært at være pessimistisk på dansk films vegne

#MeToo, jagten på ny direktør for Det Danske Filminstitut og et elendigt billetsalg. Den danske filmbranche har haft sit at slås med i 2017. Men der er også meget at glæde sig over: Gode børne- og familiefilm, spændende nye filmtalenter og en lang række spændende og vellykkede film, som indholds- og formmæssigt forsøger sig med noget nyt og anderledes

Sider

Mest læste

  1. Når en af de unge på Zentropas såkaldte småtteuddannelse begår en fejl, skal de straffes. Typisk kan de vælge mellem at muge ud på Zentropa-stifter Peter Aalbæk Jensens farm i Herfølge eller få smæk. Vi har talt med to tidligere ’småtter’ om, hvordan det er at blive straffet af deres chef
  2. Peter Aalbæk vender tilbage til sin stilling som udviklingsproducer hos Zentropa, efter at en undersøgelse af Arbejdstilsynet konkluderer, at der ikke finder sexchikane sted hos filmselskabet. Forløbet har fået konsekvenser nok for Aalbæk, mener Zentropas direktør
  3. Den nye Jussi Adler Olsen-film ’Journal 64’ har fat i et aktuelt emne, ulovlig udrensning, med tråde, der går tilbage til K.K. Steinckes tid, men filmatiseringen mangler fingerspidsfornemmelse
  4. Mens filmfestivalen i Cannes tager #MeToo og kønsulighed alvorligt, nægter den danske filmproducent Peter Aalbæk Jensen stadig at forandre sig
  5. Den største trussel mod frihed og den gode idioti er ikke småborgerne og regelrytterne, men dem, der som Peter Aalbæk misbruger friheden til at slippe det dumme svin løs
  6. Takket være Peter Aalbæk og hans makker Lars von Trier var Zentropa i årevis dem, alle ville lege med. Men de seneste år har filmselskabet været præget af kontroverser og pengeproblemer. I denne uge kulminerede det efter fortællinger om smæk og sexchikane, der resulterede i en mundkurv til Peter Aalbæk. Vi ser tilbage på en åbenmundet filmexcentrikers karriere
  7. Film er et cirkusmedie, og hvis ikke teltet er fyldt, er det ikke interessant, mener Christoffer Boe. Vi har talt med filminstruktøren, der engang hittede hos kritikerne med kunstfilm som ’Reconstruction’, men som aldrig fangede publikum. Nu prøver han at genopfinde sig selv som bredt appellerende historiefortæller med to nye, krimirelaterede projekter, Jussi Adler-Olsen-filmatiseringen ’Journal 64’ og tv-serien ’Kriger’
  8. Kernen i enhver heksejagt er, at man selv er den, man jager. Man benytter sig af de metoder, man kritiserer. Ligesom McCarthy benyttede kommunistiske metoder i sin jagt på kommunister, bruger #MeToo-kampagnen krænkelser i jagten på krænkere