Per Aage Brandt

Seneste artikler af
Per Aage Brandt
  • Seksuel frigørelse handler om magt

    Frigjorde 68-oprøret seksualiteten, eller blev handelsværdi bare omdefineret?
  • Replik

    Det interessante er, hvorfor Foucault støttede det islamiske oprør i Iran

    Da Per Aage Brandt redegjorde for Michel Foucaults utrykte interview om spiritualitet og støtte til det islamiske oprør i Iran, fremkaldte det stærkt negative kommentarer. Men Per Aage Brandt fastholder i svaret til sine kritikere, at det er spiritualismens tematiske og dogmatiske indhold, der interesserer Foucault – og at det er interessant at finde ud af, hvorfor Foucault mente, som han gjorde
  • 34 år efter Foucaults død har vi forklaringen på hans middelalderlige spiritualitet og støtte til den islamiske oprørsbevægelse i Iran

    Michel Foucault er den filosof, som har haft størst indflydelse på tænkningen inden for humaniora gennem de sidste 50 år. Men nu 34 år efter hans død dukker der nyt materiale op af arkiverne, der forklarer hans opgør med det vestlige rationalistiske menneske og hans politiske spiritualitet
  • Oversætter om poeten prins Henrik: Hans digte fremstod som en art neobarok ordkunst, der klingede af forskellige århundreder

    Digteren prins Henriks poetiske ’écriture’ var meget speciel, på én og samme gang romantisk-symbolistisk, modernistisk og lystigt postmodernistisk – og komplet uoversættelig, skriver Per Aage Brandt om digterprinsen og om at oversætte hans »rappoetiske« ’Cantabile’ fra fransk
  • Humanismen skal bruges mod mørkemændene – ikke mod deres kritikere

    Progressive politikere og oplyste befolkninger må nu tage kampen op og forsøge at redde det, der er tilbage af klodens liv, og samtidig prioritere humanistisk dannelse over religiøse og etniske griller af enhver art. Religionerne og især islam, den yngste og vildeste af dem, må lære at stikke piben ind, lade sig civilisere, lære sig verdenshistorie og sprog, slippe kvinderne løs og åbne sig tolerant for klodens menneskelige forskelligheder, skriver Per Aage Brandt i et svar til Carsten Jensen
  • Guddommelig sex

    Det er ikke så mærkeligt, at de militante katolikker i dag ikke vil anerkende uproduktiv sex. Ellers ville deres præster ikke kunne gøre deres hellighed gældende ved ikke at have sex, og i så fald ville de blive protestanter. Protestanterne har til gengæld det problem, at de kun har »arvesynden« at gøre godt med: det paradisiske frugtplukkeri. Per Aage Brandt leverer her et lille bidrag til kønnets teologi
  • Kvinden er et levende emblem

    Som kulturel plakatsøjle er kvinden i et monokulturelt samfund et resumé af dets monokultur. Er samfundets tilstand nationalistisk, går hun i nationaldragt; er det militaristisk, klæder hun sig ud som soldat. Og er tilstanden revolutionær, går hun på barrikaderne med blottet bryst, som hos Delacroix, skriver forfatter og sprogforsker Per Aage Brandt
  • Den blodige fantasi

    En psykoreligiøs betragtning om en dødsdyrkelse, der findes overalt; som ikke blot er en reaktion på verdens ondskab; der som en psykisk figur befolker musikken, litteraturen og film. En lidelse, der paradoksalt nok er relativt upåagtet, men meget indflydelsesrig. Og akut truende
  • Patriotisme og katastrofekapitalisme

    Krige er gode, fordi de giver anledning til ofring, opofrelse, heltemod og hellighed - og til berigelse

Sider

Mest læste
  1. Michel Foucault er den filosof, som har haft størst indflydelse på tænkningen inden for humaniora gennem de sidste 50 år. Men nu 34 år efter hans død dukker der nyt materiale op af arkiverne, der forklarer hans opgør med det vestlige rationalistiske menneske og hans politiske spiritualitet
  2. Digteren prins Henriks poetiske ’écriture’ var meget speciel, på én og samme gang romantisk-symbolistisk, modernistisk og lystigt postmodernistisk – og komplet uoversættelig, skriver Per Aage Brandt om digterprinsen og om at oversætte hans »rappoetiske« ’Cantabile’ fra fransk
  3. Frigjorde 68-oprøret seksualiteten, eller blev handelsværdi bare omdefineret?
  4. Da Per Aage Brandt redegjorde for Michel Foucaults utrykte interview om spiritualitet og støtte til det islamiske oprør i Iran, fremkaldte det stærkt negative kommentarer. Men Per Aage Brandt fastholder i svaret til sine kritikere, at det er spiritualismens tematiske og dogmatiske indhold, der interesserer Foucault – og at det er interessant at finde ud af, hvorfor Foucault mente, som han gjorde
  5. Som kulturel plakatsøjle er kvinden i et monokulturelt samfund et resumé af dets monokultur. Er samfundets tilstand nationalistisk, går hun i nationaldragt; er det militaristisk, klæder hun sig ud som soldat. Og er tilstanden revolutionær, går hun på barrikaderne med blottet bryst, som hos Delacroix, skriver forfatter og sprogforsker Per Aage Brandt
  6. Det er ikke så mærkeligt, at de militante katolikker i dag ikke vil anerkende uproduktiv sex. Ellers ville deres præster ikke kunne gøre deres hellighed gældende ved ikke at have sex, og i så fald ville de blive protestanter. Protestanterne har til gengæld det problem, at de kun har »arvesynden« at gøre godt med: det paradisiske frugtplukkeri. Per Aage Brandt leverer her et lille bidrag til kønnets teologi
  7. Progressive politikere og oplyste befolkninger må nu tage kampen op og forsøge at redde det, der er tilbage af klodens liv, og samtidig prioritere humanistisk dannelse over religiøse og etniske griller af enhver art. Religionerne og især islam, den yngste og vildeste af dem, må lære at stikke piben ind, lade sig civilisere, lære sig verdenshistorie og sprog, slippe kvinderne løs og åbne sig tolerant for klodens menneskelige forskelligheder, skriver Per Aage Brandt i et svar til Carsten Jensen
  8. Dødsstraffen er solidarisk med den oplysningsfilosofiske verdsliggørelse og dens etik – mener den franske filosof