Per Rask Madsen

Seneste artikler af
Per Rask Madsen
  • Alan Gilbert: Fordomme og stædige traditioner skal fortsat bløde op

    Idealerne om, hvordan man spiller Carl Nielsen, og hvad noget så traditionsbundet som et symfoniorkester er, udvikler sig hele tiden. De friske øjne er livgivende, mener chefdirigent Alan Gilbert, der gæster Koncerthuset med sit orkester, New York Filharmonikerne
  • Barenboims kraftanstrengelse

    Daniel Barenboim går ind i sit livs efterår og vender sin svækkede dagsform til en udtryksmæssig styrke
  • Vægtløs og groundet

    Den mediterende blev vækket af lokkende klangtåger i en ny klaverkoncert af Benjamin de Murashkin med Katrine Gislinge som guddommen, der skulle modstå Djævelens fristelser
  • En tynget Sokolov

    Grigorij Sokolov spiller ikke på sikre heste i sin pianistkarrieres senmodne år. I hans Schubert diskuterer musikken med sig selv og udsiger mere end blot velklang. Mere tvivlrådig virker den album-aktuelle russer med Beethovens ’Hammerklavier’-sonate
  • Han vejer symfoniens ånd på en guldvægt

    En uangribelig integritet, en næstekærlig autoritet og en aldrig svigtende fornemmelse for det store perspektiv i timelange symfonier. Herbert Blomstedts forbindelse til Danmark begyndte i 1955 og indbringer ham nu Léonie Sonnings Musikpris
  • Perfektion uden sved på panden

    Fabio Luisi inviterede vinderen af Paganini Konkurrencen til at balancere Brahms gravalvor. Den ferske koreaner var modsætningen til myten om den sataniske violinkomponist og smøg sig igennem de endeløse forhindringer med største lethed
  • Ondskaben flød mørkt ned ad væggene

    To individer kæmpede febrilsk for at blive hørt, men som om de gjorde det med hånden for munden. De komponiststuderendes PULSAR-festival åbnede med intenst nærvær
  • Solisten tager magten

    Den unge dirigent Karina Canellakis sprang ind for Jurij Temirkanov og havde sit hyr med solisten. Dagen før havde violinisten Nicola Benedetti bukserne på i et generøst duoprogram
  • Det himmelsk-tragiske tra la la

    På en stor aften med udenlandske gæster i Koncerthuset endte vor egen baryton Johan Reuter med at brænde stærkest

Sider

Mest læste
  1. Selv i Mozarts let opfedede version af Händels ’Messias’ blev det en mager affære i Koncerthuset med kommende chefdirigent Fabio Luisis udsultede fortolkning og matte solister
  2. Selv i en selvbestaltet ydmyg rolle som ’one of the guys’ sammen med DR Big Bandetet stjæler jazzguruen John Scofield billedet
  3. Søren Schauser fletter sin erfaring som avisanmelder og akademiker sammen i et øreåbnende og underholdende bud på en europæisk musikhistorie
  4. Violninisten Christine Pryns nye album ’Signature’ skuer tilbage på hendes lidenskab for udfordrende musik, som hun er en fin ambassadør for
  5. To nye jazzplader forholder sig til menneskelig skrøbelighed på hver deres måde. Jakob Buchanan skaber med sit ’Rekviem’ for jazzmusikere og klassisk kor et smukt og meditativt kludetæppe. Bag den blide venlighed på Carsten Dahls improviserede album ’Grace’ gemmer sig nærmest en accept af at skulle tage afsked
  6. Inden for den klassiske musik i Danmark bliver 2014 et år, man sent vil glemme: Kampen om DR Underholdnings-Orkestrets overlevelse blev en uhørt stor og nervepirrende mediebegivenhed. Til gengæld kunne vi bl.a. opleve triumfer med filharmonikerne fra New York og Wien og et efterår i avantgardekunstneren Simon Steen-Andersens tegn
  7. Få spiller kammermusik så gribende som Den Danske Strygekvartet. De fire festivalaktuelle gutter har kappet alle bånd for at gå ’all in’ med deres projekt, hvilket to fonde nu belønner med en check på 5,1 millioner kroner
  8. Prokofievs lamslående balletmusik ’Romeo og Julie’ vaskede heldigvis minderne væk om et ikke så optimalt match mellem orkester, solist og dirigent