Per Rask Madsen

Artikler
  • 7. april 2017

    Alan Gilbert: Fordomme og stædige traditioner skal fortsat bløde op

    Idealerne om, hvordan man spiller Carl Nielsen, og hvad noget så traditionsbundet som et symfoniorkester er, udvikler sig hele tiden. De friske øjne er livgivende, mener chefdirigent Alan Gilbert, der gæster Koncerthuset med sit orkester, New York Filharmonikerne
  • Anmeldelse
    25. april 2016

    Barenboims kraftanstrengelse

    Daniel Barenboim går ind i sit livs efterår og vender sin svækkede dagsform til en udtryksmæssig styrke
  • Anmeldelse
    15. april 2016

    Vægtløs og groundet

    Den mediterende blev vækket af lokkende klangtåger i en ny klaverkoncert af Benjamin de Murashkin med Katrine Gislinge som guddommen, der skulle modstå Djævelens fristelser
    Solist Katrine Gislinge.
  • Anmeldelse
    8. april 2016

    En tynget Sokolov

    Grigorij Sokolov spiller ikke på sikre heste i sin pianistkarrieres senmodne år. I hans Schubert diskuterer musikken med sig selv og udsiger mere end blot velklang. Mere tvivlrådig virker den album-aktuelle russer med Beethovens ’Hammerklavier’-sonate
    Grigorij Sokolov er aktuel med nye liveoptagelser fra Warszawa og Salzburg. Her ses han på Louisiana sidste år.
  • 7. april 2016

    Han vejer symfoniens ånd på en guldvægt

    En uangribelig integritet, en næstekærlig autoritet og en aldrig svigtende fornemmelse for det store perspektiv i timelange symfonier. Herbert Blomstedts forbindelse til Danmark begyndte i 1955 og indbringer ham nu Léonie Sonnings Musikpris
  • Anmeldelse
    4. april 2016

    Perfektion uden sved på panden

    Fabio Luisi inviterede vinderen af Paganini Konkurrencen til at balancere Brahms gravalvor. Den ferske koreaner var modsætningen til myten om den sataniske violinkomponist og smøg sig igennem de endeløse forhindringer med største lethed
  • Anmeldelse
    18. marts 2016

    Ondskaben flød mørkt ned ad væggene

    To individer kæmpede febrilsk for at blive hørt, men som om de gjorde det med hånden for munden. De komponiststuderendes PULSAR-festival åbnede med intenst nærvær
    Solisterne Toke Møldrup på cello og Bjarke Mogensen på akkordeon var i front, da DR SymfoniOrkestret spillede ’Chromatische Weltmusik’ af Christian Winther Christensen under åbningskoncerten for festivalen Pulsar.
  • Anmeldelse
    26. februar 2016

    Solisten tager magten

    Den unge dirigent Karina Canellakis sprang ind for Jurij Temirkanov og havde sit hyr med solisten. Dagen før havde violinisten Nicola Benedetti bukserne på i et generøst duoprogram
  • Anmeldelse
    20. februar 2016

    Det himmelsk-tragiske tra la la

    På en stor aften med udenlandske gæster i Koncerthuset endte vor egen baryton Johan Reuter med at brænde stærkest

Sider

  1. Interview
    28. januar 2016

    Meditation i en grum virkelighed

    Kunsten må gerne leve parallelt med verdens gru uden nødvendigvis at forholde sig til den, mener festivalaktuelle Kaija Saariaho. Med statiske plateauer af fascinerende teksturer og changerende farver skaber den prisvindende finske komponist sin egen virkelighed
    Den finske komponist Kaija Saariaho kombinerer klassiske instrumenter med elektroniske. ’Det elektroniske tillader mig at skabe særlige rum og at skabe noget, der ikke kan gøres med instrumenter,’ siger hun.
  2. Nyhed
    9. september 2014

    DR lukker sit modigste og mest favnende orkester

    En kunstnerisk og kommerciel succes ofres i DR’s spareplan. Med lukningen af DR UnderholdningsOrkestret mister vi et internationalt Mozart-orkester, nytænkende temakoncerter og mødet med nye kunstnere
  3. Baggrund
    11. marts 2015

    Unge komponister som vil dig noget

    Man træder ind i et laboratorium, hvor ting afprøves, og ikke alt er justeret helt på plads. Det er en del af charmen ved PULSAR festivalen, hvor de yngre i år overstrålede veteranen
  4. Baggrund
    1. september 2015

    Alle snakkede om Hugos spil

    Kontrabassisten Hugo Rasmussen var med alle vegne i dansk musikliv. Kendt som en af landets bedste jazzbassister og ikke for fin på den til at omfavne underholdningsbranchen. Efter års sygdom er den elskede musiker nu forstummet
    Kontrabassisten Hugo Rasmussen var med alle vegne i dansk musikliv. Kendt som en af landets bedste jazzbassister og ikke for fin på den til at omfavne underholdningsbranchen. Efter års sygdom er den elskede musiker nu forstummet
  5. Interview
    23. oktober 2015

    Ryst med håret, for helvede

    Få spiller kammermusik så gribende som Den Danske Strygekvartet. De fire festivalaktuelle gutter har kappet alle bånd for at gå ’all in’ med deres projekt, hvilket to fonde nu belønner med en check på 5,1 millioner kroner
    Tiden er løbet fra diktatorer, der vil bestemme det hele, siger violinist Rune Tonsgaard Sørensen. Derfor går Den Danske Strygekvartet ind for diplomati i øvelokalet.
  6. Anmeldelse
    14. juli 2014

    Dansk afro-jazz og jovial digter rimede ikke

    Jens Blendstrups barnligt naive fortællinger med Girls in Airports’ afrikansk inspirerede jazz som partner var et dårligt match
    Digteren Jens Blendstrups oplæsning med jazzkvintetten Girls in airports var ikke vellykket. Her ses han med de samme musikere i 2012 ved Jazz Poetry på Jazzhouse.
  7. Anmeldelse
    10. december 2014

    Nordiske jazztalenter gav opvisning i livsglæde

    Kathrine Windfeld Big Band begejstrede med sit no-nonsense, evigt overrumplende og nærværende udtryk, som mandag stod godt til Edda Magnasons nøgne vokal
  8. Anmeldelse
    26. maj 2015

    Dødens budbringer

    Den afsluttende massakre i Verdis ’Siciliansk Vesper’ bliver indvarslet og dyrket med fantasifulde teatertricks i Stefan Herheims iscenesættelse. Men ved premieren var ikke alle sangsolisterne i lige god form, og selv den bedste produktion redder ikke denne raritet fra at virke for lang
    Balletdansere med gravide maver symboliserende operaens knast, Henri, Montforts søn.