Per Rask Madsen

  • 7. april 2017

    Alan Gilbert: Fordomme og stædige traditioner skal fortsat bløde op

    Idealerne om, hvordan man spiller Carl Nielsen, og hvad noget så traditionsbundet som et symfoniorkester er, udvikler sig hele tiden. De friske øjne er livgivende, mener chefdirigent Alan Gilbert, der gæster Koncerthuset med sit orkester, New York Filharmonikerne
  • Anmeldelse
    25. april 2016

    Barenboims kraftanstrengelse

    Daniel Barenboim går ind i sit livs efterår og vender sin svækkede dagsform til en udtryksmæssig styrke
  • Anmeldelse
    15. april 2016

    Vægtløs og groundet

    Den mediterende blev vækket af lokkende klangtåger i en ny klaverkoncert af Benjamin de Murashkin med Katrine Gislinge som guddommen, der skulle modstå Djævelens fristelser
    Solist Katrine Gislinge.
  • Anmeldelse
    8. april 2016

    En tynget Sokolov

    Grigorij Sokolov spiller ikke på sikre heste i sin pianistkarrieres senmodne år. I hans Schubert diskuterer musikken med sig selv og udsiger mere end blot velklang. Mere tvivlrådig virker den album-aktuelle russer med Beethovens ’Hammerklavier’-sonate
    Grigorij Sokolov er aktuel med nye liveoptagelser fra Warszawa og Salzburg. Her ses han på Louisiana sidste år.
  • 7. april 2016

    Han vejer symfoniens ånd på en guldvægt

    En uangribelig integritet, en næstekærlig autoritet og en aldrig svigtende fornemmelse for det store perspektiv i timelange symfonier. Herbert Blomstedts forbindelse til Danmark begyndte i 1955 og indbringer ham nu Léonie Sonnings Musikpris
  • Anmeldelse
    4. april 2016

    Perfektion uden sved på panden

    Fabio Luisi inviterede vinderen af Paganini Konkurrencen til at balancere Brahms gravalvor. Den ferske koreaner var modsætningen til myten om den sataniske violinkomponist og smøg sig igennem de endeløse forhindringer med største lethed
  • Anmeldelse
    18. marts 2016

    Ondskaben flød mørkt ned ad væggene

    To individer kæmpede febrilsk for at blive hørt, men som om de gjorde det med hånden for munden. De komponiststuderendes PULSAR-festival åbnede med intenst nærvær
    Solisterne Toke Møldrup på cello og Bjarke Mogensen på akkordeon var i front, da DR SymfoniOrkestret spillede ’Chromatische Weltmusik’ af Christian Winther Christensen under åbningskoncerten for festivalen Pulsar.
  • Anmeldelse
    26. februar 2016

    Solisten tager magten

    Den unge dirigent Karina Canellakis sprang ind for Jurij Temirkanov og havde sit hyr med solisten. Dagen før havde violinisten Nicola Benedetti bukserne på i et generøst duoprogram
  • Anmeldelse
    20. februar 2016

    Det himmelsk-tragiske tra la la

    På en stor aften med udenlandske gæster i Koncerthuset endte vor egen baryton Johan Reuter med at brænde stærkest

Sider

  1. Interview
    23. oktober 2015

    Ryst med håret, for helvede

    Få spiller kammermusik så gribende som Den Danske Strygekvartet. De fire festivalaktuelle gutter har kappet alle bånd for at gå ’all in’ med deres projekt, hvilket to fonde nu belønner med en check på 5,1 millioner kroner
    Tiden er løbet fra diktatorer, der vil bestemme det hele, siger violinist Rune Tonsgaard Sørensen. Derfor går Den Danske Strygekvartet ind for diplomati i øvelokalet.
  2. Anmeldelse
    14. juli 2015

    Underskoven puslede i ambient jazzpoesi

    Jakob Bro Tentet manede en hvislende ’Twin Peaks’-agtig skov frem til Peter Laugesens digte, som i hans tørre oplæsning voksede til fyndige ordbomber
    Jakob Bro Tentet med Peter Laugesen ved en koncert på Copenhagen Jazz House i 2013
  3. Anmeldelse
    26. maj 2015

    Dødens budbringer

    Den afsluttende massakre i Verdis ’Siciliansk Vesper’ bliver indvarslet og dyrket med fantasifulde teatertricks i Stefan Herheims iscenesættelse. Men ved premieren var ikke alle sangsolisterne i lige god form, og selv den bedste produktion redder ikke denne raritet fra at virke for lang
    Balletdansere med gravide maver symboliserende operaens knast, Henri, Montforts søn.
  4. Baggrund
    27. december 2014

    Sjældent dramatisk og succesrigt år udi klassisk

    Inden for den klassiske musik i Danmark bliver 2014 et år, man sent vil glemme: Kampen om DR Underholdnings-Orkestrets overlevelse blev en uhørt stor og nervepirrende mediebegivenhed. Til gengæld kunne vi bl.a. opleve triumfer med filharmonikerne fra New York og Wien og et efterår i avantgardekunstneren Simon Steen-Andersens tegn
    Musikkens Hus i Aalborg blev indviet 29. marts i år.
  5. Anmeldelse
    18. december 2015

    Den menneskelige ’Messias’

    Händels religiøse mesterværk skal tale direkte til os, ikke gemme sig bag retorik og højglans. Sådan var konceptet bag Mogens Dahls ’Messias’ med en international topbesætning
    Händels religiøse mesterværk skal tale direkte til os, ikke gemme sig bag retorik og højglans. Sådan var konceptet bag Mogens Dahls ’Messias’ med en international topbesætning
  6. Anmeldelse
    3. december 2015

    Ny musikhistorie er ambitiøs og smittende

    Søren Schauser fletter sin erfaring som avisanmelder og akademiker sammen i et øreåbnende og underholdende bud på en europæisk musikhistorie
  7. Anmeldelse
    20. februar 2016

    Det himmelsk-tragiske tra la la

    På en stor aften med udenlandske gæster i Koncerthuset endte vor egen baryton Johan Reuter med at brænde stærkest
  8. Anmeldelse
    18. marts 2016

    Ondskaben flød mørkt ned ad væggene

    To individer kæmpede febrilsk for at blive hørt, men som om de gjorde det med hånden for munden. De komponiststuderendes PULSAR-festival åbnede med intenst nærvær
    Solisterne Toke Møldrup på cello og Bjarke Mogensen på akkordeon var i front, da DR SymfoniOrkestret spillede ’Chromatische Weltmusik’ af Christian Winther Christensen under åbningskoncerten for festivalen Pulsar.