Per Schultz Jørgensen

Seneste artikler af
Per Schultz Jørgensen

Sider

Mest læste
  1. Både de unge, der dagligt kæmper for at leve op til samfundets tårnhøje forventninger, og de, som er stået helt af, mistrives. Derfor er det afgørende, at både forældre, daginstitutioner og skole satser på at udvikle børn og unge som hele mennesker – i stedet for blot at fokusere på deres udvendige og målbare præstationer
  2. Kommunerne får nu endnu friere tøjler til at administrere, som de selv synes. Ulovligheder bliver gjort lovlige, og hårdt tilkæmpede sejre med hensyn til børns retssikkerhed bliver rullet tilbage
  3. Moderne forældre skal skabe både selvstændige og velopdragne børn. For mange fører det til en sump af forhandlingsopdragelse, der handler om at passivisere, udsætte, aflede – og undgå en konflikt. Det giver børnene mulighed for at trække rundt med forældrene. Derfor tyer mange til selvhjælpslitteraturen for at finde støtte til at være ærlige og modige opdragere
  4. Nye krav til samfundet og den enkelte betyder efterspørgsel efter andet end læring i børnehaver og skoler. Hvis vi skal kunne håndtere stress og globale kriser, skal børn opdrages til ansvar og til dedikerede sociale væsner
  5. I de seneste ti år er selv helt små børn blevet mødt af firkantede læringskrav og måletyranni. Kammerater er blevet konkurrenter. Leg opfattes som spild af tid. Det er som om, alt handler om banal forberedelse til et voksenliv i bruttonationalproduktets tjeneste. Det er på tide at finde tilbage til en børnepolitik i børnehøjde
  6. Måleiveren forplanter sig fra skolen ned i vuggestuen og videre til forældrene. Nogle steder bliver de ligefrem bedt om at vurdere deres børn efter kontrolskemaer. Resultatet er en begyndende udhulning af forældrerollen og børn, der styres af en ydre kontrol i stedet for at udvikle en indre målestok
  7. Vi bør hjælpe børn af asylsøgere ved at give familien bolig uden for centret - og ved at give deres forældre humanitær opholdstilladelse med mulighed for at blive integreret i samfundet
  8. Skolen bør tage hånd om alle børn med særlige behov. Antallet af børn, der modtager specialundervisning er alene de seneste to skoleår vokset fra ca. 42.000 til 50.000. Men forudsætningen for en positiv inklusion nødvendiggør en holdningsændring for alle, der er impliceret i skolens liv