Per Schultz Jørgensen

Seneste artikler af
Per Schultz Jørgensen

Sider

Mest læste
  1. Både de unge, der dagligt kæmper for at leve op til samfundets tårnhøje forventninger, og de, som er stået helt af, mistrives. Derfor er det afgørende, at både forældre, daginstitutioner og skole satser på at udvikle børn og unge som hele mennesker – i stedet for blot at fokusere på deres udvendige og målbare præstationer
  2. Kommunerne får nu endnu friere tøjler til at administrere, som de selv synes. Ulovligheder bliver gjort lovlige, og hårdt tilkæmpede sejre med hensyn til børns retssikkerhed bliver rullet tilbage
  3. Moderne forældre skal skabe både selvstændige og velopdragne børn. For mange fører det til en sump af forhandlingsopdragelse, der handler om at passivisere, udsætte, aflede – og undgå en konflikt. Det giver børnene mulighed for at trække rundt med forældrene. Derfor tyer mange til selvhjælpslitteraturen for at finde støtte til at være ærlige og modige opdragere
  4. Barnets tarv er et etisk princip, der skal beskytte børn og deres udvikling. Men i sager om opholdstilladelse prioriteres legalitetsprincipper – lov og orden –tydeligvis højere end barnets tarv. Derfor bliver børn udvist, selv om de har levet i Danmark det meste af deres liv og end ikke taler sproget i det land, de sendes ’hjem’ til
  5. Når Venstre nægter at anerkende fattigdom i Danmark, nægter partiet samtidig fattige mennesker værdighed. Man nægter at se dem; de tilskrives hele skylden for den situation, de er endt i. Oven i de materielle afsavn taber de kontrol og respekt
  6. I forligsaftalen hævdes det, at sigtet er, at der skal være tid til borgerservice og bruges mindre på administration. Men effekten af de anførte tiltag vil være den stik modsatte
  7. I de seneste ti år er selv helt små børn blevet mødt af firkantede læringskrav og måletyranni. Kammerater er blevet konkurrenter. Leg opfattes som spild af tid. Det er som om, alt handler om banal forberedelse til et voksenliv i bruttonationalproduktets tjeneste. Det er på tide at finde tilbage til en børnepolitik i børnehøjde
  8. Nye krav til samfundet og den enkelte betyder efterspørgsel efter andet end læring i børnehaver og skoler. Hvis vi skal kunne håndtere stress og globale kriser, skal børn opdrages til ansvar og til dedikerede sociale væsner