Pernille Lystlund Matzen

  • Anmeldelse
    25. august 2017

    Et helt rum fyldt med åndedrætsværker risikerer også at blive en lidt banal konstatering

    På Overgadens aktuelle soloudstilling med Sophie Dupont har geometriske skulpturer og abstrakte streger en elegant og intim samtale med kroppen. Udstillingen er bedst, der hvor vi ikke blot får lov til at trække vejret, men også må tabe pusten i en hvirvlende karrusel eller en klaustrofobisk glaskuppel
    Udstillingens titelværk, ’This Will Also Change’ , består af en karrusel på hjul med fem indtagende jernfigurer, der blander abstrakte geometriske former med figurative elementer såsom et nylonstrømpebryst, en glaspenis og en langhåret, syntetisk paryk.
  • Anmeldelse
    8. juli 2017

    På genopdagelsesrejse i Mexicos disede skove

    Et herbarium er en samling af pressede, tørrede planter eller plantedele. Og med botanikken som prisme undersøger Pia Rönickes udstilling ’The Cloud Document’ herbariet som et porøst og politisk dokument, der både kan sige noget om fortidens videnskab, koloniale forhold og om økokrisen i dag
    Et herbarium er en samling af pressede, tørrede planter eller plantedele. Og med botanikken som prisme undersøger Pia Rönickes udstilling ’The Cloud Document’ herbariet som et porøst og politisk dokument, der både kan sige noget om fortidens videnskab, koloniale forhold og om økokrisen i dag
  • Anmeldelse
    5. juli 2017

    Whistleblower-udstilling stiller spørgsmål til digital ret og retfærdighed

    På Charlottenborgs aktuelle udstilling støder man både på whistleblowere som Chelsea Manning, Julian Assange og Edward Snowden, men også Una-bomberen Ted Kaczynski, det aggressive internetfænomen ’lulz’ og højreekstremisten Anders Breivik. Udstillingen spørger på interessant vis: Hvem ejer retten til at definere, om whistleblowere er samfundets helte eller fjender?
    Julian Assange, ’The World Tomorrow: Slavoj Zizek & David Horowitz’ fra udstillingen ’’Whistleblowers & Vigilantes’ på Kunsthal Charlottenborg.
  • Anmeldelse
    16. juni 2017

    Ai Weiwei holder sit facadeværk af redningsveste op over for Nyhavns glansbillede

    Den kinesiske kunstner Ai Weiwei er aktuel med en monumental installation på Kunsthal Charlottenborgs facade, der lægger sig i forlængelse af kunstnerens seneste års fokus på Europas aktuelle flygtningekrise. Uanset emnet er det, som om Ai Weiwei kan få et storslået, Instagram-venligt samtidskunstværk ud af det
    De farverige redningsveste i skrigende orange, blå og rød danner en monumental og iøjnefaldende installation, der umiddelbart syner overvældende, skræmmende og foruroligende.
  • 28. april 2017

    Statsministerportrættet af Helle Thorning-Schmidt viser et kvindeikon i mandeklubben

    Det nye statsministerportræt af Helle Thorning-Schmidt lader os ikke komme nærmere personen bag politikeren, men fremhæver den tidligere statsminister som et symbolsk, kvindeligt ikon
    Det nye statsministerportræt af Helle Thorning-Schmidt lader os ikke komme nærmere personen bag politikeren, men fremhæver den tidligere statsminister som et symbolsk, kvindeligt ikon
  • Anmeldelse
    21. april 2017

    To minutter i dommedag

    To aktuelle udstillinger kæmper en kamp mod tiden i en verden i hastig og uforudsigelig forandring. Tilsammen giver de ikke noget samlet svar, men viser i stedet to diametralt modsatte bud på, hvordan samtidskunsten forholder sig til accelereret tid
    Hvis man er i tidsnød, kan man browse gennem ’Gallery Ultracontemporaine’ (t.h.) på sin telefon, mens man vandrer rundt i Charlottenborgs essay om tid, ’Welcome Too Late’ (t.v.). Fotos: Anders Sune Berg og fra onlinegalleriet
  • Anmeldelse
    7. april 2017

    Klicheer om soldater og cowboys og en overrumplende kvindelig seksualitet

    I smukt iscenesatte film- og videoværker, der kan sine filmreferencer til fingerspidserne, bearbejder den tyske kunstner Julian Rosefeldt klichéer og kulturelle stereotyper. Hans store retrospektive udstilling på Nikolaj Kunsthal er flot og helstøbt, men også en anelse for pæn og forudsigelig
    I smukt iscenesatte film- og videoværker, der kan sine filmreferencer til fingerspidserne, bearbejder den tyske kunstner Julian Rosefeldt klichéer og kulturelle stereotyper. Hans store retrospektive udstilling på Nikolaj Kunsthal er flot og helstøbt, men også en anelse for pæn og forudsigelig
  • Anmeldelse
    10. marts 2017

    I maskinernes vold

    I kunsthallen DIAS på Vallensbæk S-togsstation sættes menneske og maskine stævne med nye digitale kunstværker, der undersøger teknologiens centrale plads i vores liv
    På udstillingen ’Human/Machine – Machine/Human’ opstår effektive møder mellem besøgende og ny digital kunst, som dog aldrig når helt til bunds i sin teknologikritik.
  • Anmeldelse
    3. marts 2017

    Langtidseksponerede landskaber

    I den italienske kunstner Rosa Barbas hænder bliver analoge filmapparater til levende skulpturer, mens landskaber får lov til at forvandle sig for øjnene af beskueren
    Rosa Barba: From Source to Poem, 2016

Sider

  1. 28. april 2017

    Statsministerportrættet af Helle Thorning-Schmidt viser et kvindeikon i mandeklubben

    Det nye statsministerportræt af Helle Thorning-Schmidt lader os ikke komme nærmere personen bag politikeren, men fremhæver den tidligere statsminister som et symbolsk, kvindeligt ikon
    Det nye statsministerportræt af Helle Thorning-Schmidt lader os ikke komme nærmere personen bag politikeren, men fremhæver den tidligere statsminister som et symbolsk, kvindeligt ikon
  2. Anmeldelse
    16. juni 2017

    Ai Weiwei holder sit facadeværk af redningsveste op over for Nyhavns glansbillede

    Den kinesiske kunstner Ai Weiwei er aktuel med en monumental installation på Kunsthal Charlottenborgs facade, der lægger sig i forlængelse af kunstnerens seneste års fokus på Europas aktuelle flygtningekrise. Uanset emnet er det, som om Ai Weiwei kan få et storslået, Instagram-venligt samtidskunstværk ud af det
    De farverige redningsveste i skrigende orange, blå og rød danner en monumental og iøjnefaldende installation, der umiddelbart syner overvældende, skræmmende og foruroligende.
  3. Anmeldelse
    17. oktober 2016

    Flygtninge indtager Statens Museum for Kunst

    Det er udstillingen som medie snarere end værkerne i sig selv, der dominerer på Statens Museum for Kunsts genopsætning af tre udstillinger, der tidligere har været vist på CAMP – Center for Migrationspolitisk Kunst. Samarbejdet varsler en spændende retning for SMK
    Dette værk The Unseen Road to Asylum af Barat Ali Batoor handler om den farlige rejse, som de etniske hazaraer i Pakistan og Afghanistan begiver sig ud på for at undslippe forfølgelsen i deres hjemlande. Smuglere indkasserer 15-20.000 USD for overfarten til Indonesien og videre til Australien. Den vanskeligste del af rejsen starter i Thailand. Her går færden gennem den tætte jungle, hvor bådene entres, og rejsen til intetsteds begynder.
  4. Anmeldelse
    25. august 2017

    Et helt rum fyldt med åndedrætsværker risikerer også at blive en lidt banal konstatering

    På Overgadens aktuelle soloudstilling med Sophie Dupont har geometriske skulpturer og abstrakte streger en elegant og intim samtale med kroppen. Udstillingen er bedst, der hvor vi ikke blot får lov til at trække vejret, men også må tabe pusten i en hvirvlende karrusel eller en klaustrofobisk glaskuppel
    Udstillingens titelværk, ’This Will Also Change’ , består af en karrusel på hjul med fem indtagende jernfigurer, der blander abstrakte geometriske former med figurative elementer såsom et nylonstrømpebryst, en glaspenis og en langhåret, syntetisk paryk.
  5. Anmeldelse
    8. juli 2017

    På genopdagelsesrejse i Mexicos disede skove

    Et herbarium er en samling af pressede, tørrede planter eller plantedele. Og med botanikken som prisme undersøger Pia Rönickes udstilling ’The Cloud Document’ herbariet som et porøst og politisk dokument, der både kan sige noget om fortidens videnskab, koloniale forhold og om økokrisen i dag
    Et herbarium er en samling af pressede, tørrede planter eller plantedele. Og med botanikken som prisme undersøger Pia Rönickes udstilling ’The Cloud Document’ herbariet som et porøst og politisk dokument, der både kan sige noget om fortidens videnskab, koloniale forhold og om økokrisen i dag