På Overgadens aktuelle soloudstilling med Sophie Dupont har geometriske skulpturer og abstrakte streger en elegant og intim samtale med kroppen. Udstillingen er bedst, der hvor vi ikke blot får lov til at trække vejret, men også må tabe pusten i en hvirvlende karrusel eller en klaustrofobisk glaskuppel
Et herbarium er en samling af pressede, tørrede planter eller plantedele. Og med botanikken som prisme undersøger Pia Rönickes udstilling ’The Cloud Document’ herbariet som et porøst og politisk dokument, der både kan sige noget om fortidens videnskab, koloniale forhold og om økokrisen i dag
På Charlottenborgs aktuelle udstilling støder man både på whistleblowere som Chelsea Manning, Julian Assange og Edward Snowden, men også Una-bomberen Ted Kaczynski, det aggressive internetfænomen ’lulz’ og højreekstremisten Anders Breivik. Udstillingen spørger på interessant vis: Hvem ejer retten til at definere, om whistleblowere er samfundets helte eller fjender?
Den kinesiske kunstner Ai Weiwei er aktuel med en monumental installation på Kunsthal Charlottenborgs facade, der lægger sig i forlængelse af kunstnerens seneste års fokus på Europas aktuelle flygtningekrise. Uanset emnet er det, som om Ai Weiwei kan få et storslået, Instagram-venligt samtidskunstværk ud af det
Det nye statsministerportræt af Helle Thorning-Schmidt lader os ikke komme nærmere personen bag politikeren, men fremhæver den tidligere statsminister som et symbolsk, kvindeligt ikon
To aktuelle udstillinger kæmper en kamp mod tiden i en verden i hastig og uforudsigelig forandring. Tilsammen giver de ikke noget samlet svar, men viser i stedet to diametralt modsatte bud på, hvordan samtidskunsten forholder sig til accelereret tid
I smukt iscenesatte film- og videoværker, der kan sine filmreferencer til fingerspidserne, bearbejder den tyske kunstner Julian Rosefeldt klichéer og kulturelle stereotyper. Hans store retrospektive udstilling på Nikolaj Kunsthal er flot og helstøbt, men også en anelse for pæn og forudsigelig
I kunsthallen DIAS på Vallensbæk S-togsstation sættes menneske og maskine stævne med nye digitale kunstværker, der undersøger teknologiens centrale plads i vores liv
I den italienske kunstner Rosa Barbas hænder bliver analoge filmapparater til levende skulpturer, mens landskaber får lov til at forvandle sig for øjnene af beskueren
Gennem en neonbøjet algoritme, en fingernem 3D-animeret edderkop og andre lysende værker stiller Ann Lislegaard spørgsmål til vores omgangsformer med digitale data og ikkemenneskelig intelligens
Den kinesiske kunstner Ai Weiwei er aktuel med en monumental installation på Kunsthal Charlottenborgs facade, der lægger sig i forlængelse af kunstnerens seneste års fokus på Europas aktuelle flygtningekrise. Uanset emnet er det, som om Ai Weiwei kan få et storslået, Instagram-venligt samtidskunstværk ud af det
Det nye statsministerportræt af Helle Thorning-Schmidt lader os ikke komme nærmere personen bag politikeren, men fremhæver den tidligere statsminister som et symbolsk, kvindeligt ikon
Det er udstillingen som medie snarere end værkerne i sig selv, der dominerer på Statens Museum for Kunsts genopsætning af tre udstillinger, der tidligere har været vist på CAMP – Center for Migrationspolitisk Kunst. Samarbejdet varsler en spændende retning for SMK
Johanne Skovbo Lasgaards skulpturer lader os dykke ned i et forunderligt erindringsrum, der både sætter kroppens sanser og hukommelsens kringlede kroge i sving
Udstillingen ’Native, Exotic, Normal’ af kunstnerduoen Hesselholdt & Mejlvang indskriver sig i en relevant debat om hverdagsracisme og hvidhedens hegemoni. Alligevel ender de trods gode intentioner i en lidt fantasiløs kritik
Et herbarium er en samling af pressede, tørrede planter eller plantedele. Og med botanikken som prisme undersøger Pia Rönickes udstilling ’The Cloud Document’ herbariet som et porøst og politisk dokument, der både kan sige noget om fortidens videnskab, koloniale forhold og om økokrisen i dag