Person

Åsa Linderborg

Klumme
3. december 2021

Tragedien om Det Svenske Akademi udspiller sig på ny – nu for et internationalt publikum

I næste uge bliver Nobelprisen i litteratur overrakt. Producenten bag dokumentarfilmen ’Surviving R. Kelly’ bruger anledningen til at lancere sin dokumentarfilmserie om skandalen i Det Svenske Akademi. Med rette. Institutionens selvforskyldte tragedie har haft lige så stor gennemslagskraft som dens priser
Det Svenske Akademi er internationalt mest kendt for som rolle som jury for Nobelprisen i litteratur.
Klumme
26. november 2021

Jeg skammer mig over at se gammel ud, men at dele den skam er også feminisme

Jeg takker nej til at medvirke på tv, fordi jeg ikke vil vise verden, hvor gammel jeg ser ud. Da jeg delte min skam offentligt, blev jeg beskyldt for at forråde den feministiske sag. Men det er ikke antifeminisme at problematisere tidens fokus på kvinders udseende, skriver forfatter og journalist Åsa Linderborg i dette debatindlæg
Når folk ser en kvinde på tv, er de flestes første spørgsmål: »Hvor gammel er hun?« Det første, de fleste tænker på, når de ser en mand, er: »Hvor meget tjener han?« skriver Åsa Linderborg.
Klumme
26. oktober 2021

Lad os nu blive ved med at være dus

Fremmarchen af tiltaleformen ’du’ fra 1960’erne og frem var en landvinding for ligestillingen, der afskaffede forloren høflighed og titelhierarki. Men i Sverige er ’du’et’ nu kommet under pres fra andre henvendelsesformer – nogle både uforskammede og infantile, skriver den svenske forfatter og klummeskribent Åsa Linderborg i denne klumme
I Sverige har vi været stolte over du-reformen. Vi har set den som en grundpille i vores identitet, som en markør af, at vi er et progressivt land.
Kommentar
3. september 2021

Crop top-diskussionen var kun det seneste eksempel på indblanding i kvinders påklædning

Samme dag som Taleban indtog Kabul, dekreterede en dansk skole forbud mod korte mavebluser – angiveligt for at »hjælpe« de unge piger – men formynderiet handler ikke kun om påstået vulgær tøjstil, det handler især om foragt for underklassen, skriver forfatter og journalist Åsa Linderborg i denne klumme
Diskussionen og forbuddet mod crop toppen – som nu er trukket tilbage – fratager mange unge kvinder den eneste kapital, de har – og måske eneste kilde til selvtillid: kroppen, mener Åsa Lindaborg. Her ses musikeren Jada optræde i en såkaldt crop top.
Klumme
22. juni 2021

Selvfølgelig er det ikke transbevægelsen, der opretholder kønsstereotyper

Transpersoner er blevet de nye fortalere for stereotype kønsroller, hævder svenske Kajsa Ekis Ekman i sin nye bog. Den slags flossede argumenter bør ikke stå uimodsagt, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Transpersoner er blevet de nye fortalere for stereotype kønsroller, hævder svenske Kajsa Ekis Ekman i sin nye bog. Den slags flossede argumenter bør ikke stå uimodsagt, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
International kommentar
25. februar 2021

I hvidhedsteoretikernes øjne vil jeg altid være racist

Ifølge en række ’hvidhedsteoretikere’ vil hvide mennesker altid være racister. Men selv om de har ret i, at de fleste af os bærer rundt på fordomme, nægter jeg at blive dømt for andre hvide menneskers handlinger eller inddraget i deres sorgarbejde, skriver journalist Åsa Linderborg i denne klumme
»Teorien om hvidhed er bekvem. Uanset om jeg erkender eller fornægter racisten i mig, får teorien ret. Teorien anses også for at være så gennemtænkt, at man ikke længere behøver at sætte spørgsmålstegn ved den. Gør man det alligevel, stemples man som en del af problemet. Ret ind eller hold kæft!« skriver Åsa Linderborg.
International kommentar
8. januar 2021

Nyt svensk højrefløjsmedie vejrer konservativ tidsånd

Svenske liberale og konservative deler hverken virkelighedsopfattelse eller fremtidstro længere. Splittelsen har nu givet sig til udtryk i et nyt medie. Men webdagbladet er ikke så vovet og nyskabende, som det selv tror, skriver klummeskribent Åsa Linderborg i dette debatindlæg
Nyt højrefløjsmedie indeholder snesevis af artikler om indvandringens mangfoldige problemer.
Klumme
13. november 2020

I Sverige er den vægelsindede mand under beskydning i den offentlige debat

I Sverige har vi fået et nyt ord for mænd, der ikke vil ’binde sig’: måske-manden. Debatten raser om, hvordan det er blevet sværere for kvinder at finde en fast partner. Det skyldes nok en særlig svensk tro på, at alt er politisk og kan forandres, skriver forfatter Åsa Linderborg i dette debatindlæg
Kanske-mannen – ’måske-manden’ – er en fyr, som er begyndt at komme sammen med en kvinde, men ikke rigtig kan bestemme sig. Han vil ikke ’binde sig’. Han vil ikke med i IKEA. Han tænker kun på sig selv. Dette påstås at være typisk mandeadfærd, skriver Åsa Linderborg i denne kommentar.
Kommentar
30. oktober 2020

Monika Fagerholm skriver om de dynamikker og den kultur, der skaber krænkelser

Monika Fagerholms roman, der netop har fået Nordisk Råds Litteraturpris, handler ikke om en syg persons misgerning, men om de gruppedynamikker, der får folk til at begå seksuelle krænkelser. Romanen er et godt eksempel på, hvordan man i litteraturen kan skrive om strukturer uden at hænge konkrete personer ud
Midt imens at Monika Fagerholm skrev sin Bambi-roman i 2007, kom #MeToo. Det er ikke, fordi hendes roman kan siges at være en #MeToo-roman, men alligevel har hun fortalt, hvordan bevægelsen gik ind og påvirkede hendes arbejde. Eller man kunne modsat sige, at hun allerede længe i sine romaner har beskæftiget sig med den syge kultur og de strukturer, der skaber en krænkende adfærd.
Interview
30. oktober 2020

Åsa Linderborg: »#MeToo er det sværeste, journalister nogensinde har stået over for«

Under det svenske #MeToo-år 2017-18 kritiserede den svenske journalist Åsa Linderborg bevægelsen, men var også involveret i afsløringen af teaterchefen Benny Frederiksson, som siden begik selvmord. Nu har hun udgivet sine dagbogsoptegnelser fra en højspændt tid i svensk historie
’De ting, der er kommet frem i Danmark, er grovere end nogen af de ting, vi havde i Sverige,’ fortæller Åsa Linderborg.

Sider

  • Klumme
    26. november 2021

    Jeg skammer mig over at se gammel ud, men at dele den skam er også feminisme

    Jeg takker nej til at medvirke på tv, fordi jeg ikke vil vise verden, hvor gammel jeg ser ud. Da jeg delte min skam offentligt, blev jeg beskyldt for at forråde den feministiske sag. Men det er ikke antifeminisme at problematisere tidens fokus på kvinders udseende, skriver forfatter og journalist Åsa Linderborg i dette debatindlæg
    Når folk ser en kvinde på tv, er de flestes første spørgsmål: »Hvor gammel er hun?« Det første, de fleste tænker på, når de ser en mand, er: »Hvor meget tjener han?« skriver Åsa Linderborg.
  • Klumme
    3. december 2021

    Tragedien om Det Svenske Akademi udspiller sig på ny – nu for et internationalt publikum

    I næste uge bliver Nobelprisen i litteratur overrakt. Producenten bag dokumentarfilmen ’Surviving R. Kelly’ bruger anledningen til at lancere sin dokumentarfilmserie om skandalen i Det Svenske Akademi. Med rette. Institutionens selvforskyldte tragedie har haft lige så stor gennemslagskraft som dens priser
    Det Svenske Akademi er internationalt mest kendt for som rolle som jury for Nobelprisen i litteratur.
  • Kommentar
    3. september 2021

    Crop top-diskussionen var kun det seneste eksempel på indblanding i kvinders påklædning

    Samme dag som Taleban indtog Kabul, dekreterede en dansk skole forbud mod korte mavebluser – angiveligt for at »hjælpe« de unge piger – men formynderiet handler ikke kun om påstået vulgær tøjstil, det handler især om foragt for underklassen, skriver forfatter og journalist Åsa Linderborg i denne klumme
    Diskussionen og forbuddet mod crop toppen – som nu er trukket tilbage – fratager mange unge kvinder den eneste kapital, de har – og måske eneste kilde til selvtillid: kroppen, mener Åsa Lindaborg. Her ses musikeren Jada optræde i en såkaldt crop top.
  • Interview
    27. marts 2018

    Svenske medier er vågnet op med tømmermænd efter #MeToo

    En teaterdirektør har begået selvmord i kølvandet på svenske Aftonbladets #MeToo-kampagne mod ham. Avisens kulturredaktør Åsa Linderborg, der selv har efterlyst selvransagelse blandt mediernes håndtering af #MeToo-kampagnen, fastholder, at avisens dækning har været forsvarlig
    Teaterdirektør Benny Fredriksson blev 58 år. I kølvandet på hans selvmord har kritikken haglet ned over Aftonbladets dækning, som flere nu tager afstand fra.
  • Klumme
    26. oktober 2021

    Lad os nu blive ved med at være dus

    Fremmarchen af tiltaleformen ’du’ fra 1960’erne og frem var en landvinding for ligestillingen, der afskaffede forloren høflighed og titelhierarki. Men i Sverige er ’du’et’ nu kommet under pres fra andre henvendelsesformer – nogle både uforskammede og infantile, skriver den svenske forfatter og klummeskribent Åsa Linderborg i denne klumme
    I Sverige har vi været stolte over du-reformen. Vi har set den som en grundpille i vores identitet, som en markør af, at vi er et progressivt land.
  • Klumme
    14. august 2020

    Man romantiserer Black Lives Matter, hvis man tror, det ’bare’ handler om ligeværd

    Hvis BLM kun havde det mål, at sorte skal behandles som ligeværdige medmennesker, ville bevægelsens kamp være uproblematisk – og præcis så ufarlig, som progressive ønsker sig, den skal være. Men det er ikke tilfældet, skriver klummeskribent Åsa Linderborg i dette debatindlæg
    »Var det så enkelt, at BLM kun havde det mål, at sorte skal behandles som ligeværdige medmennesker, ville bevægelsens kamp være uproblematisk – og præcis så ufarlig, som progressive ønsker sig, den skal være. Men i både USA og Sverige diskuterer nogle sorte aktivister nu i fuld alvor, om sorte bør date hvide og stifte familie med dem,« skriver klummeskribent Åsa Linderborg i dette debatindlæg.
  • Anmeldelse
    23. november 2018

    Carsten Jensen: Hvad er venstre-populisme?

    Åsa Linderborg og Göran Greiders nye bog er læseværdig, klar og kompromisløs. Den byder på en tiltrængt pause fra tidens tågesnak
    »Den amerikanske protestbevægelse Occupy Wall Street opererede med et folk, der udgjorde 99 procent mod den ene procent velhavere. Greider og Linderborg har ladet eliten vokse til 10 procent, mens de øvrige 90 procent med en noget løs definition udgøres af alle, som har tabt i klassesamfundet. Markedsliberalismen er fjenden, arbejderklassen den handlende kraft,« skriver Carsten Jensen om Greider og Linderborgs nye bog ’Det populistiske manifest’.
  • Interview
    30. oktober 2020

    Åsa Linderborg: »#MeToo er det sværeste, journalister nogensinde har stået over for«

    Under det svenske #MeToo-år 2017-18 kritiserede den svenske journalist Åsa Linderborg bevægelsen, men var også involveret i afsløringen af teaterchefen Benny Frederiksson, som siden begik selvmord. Nu har hun udgivet sine dagbogsoptegnelser fra en højspændt tid i svensk historie
    ’De ting, der er kommet frem i Danmark, er grovere end nogen af de ting, vi havde i Sverige,’ fortæller Åsa Linderborg.