Person

Agnès Varda

Artikler
Nekrolog
14. september 2022

Jean-Luc Godards betydning som en af filmkunstens store fornyere kan ikke overdrives

Den franske filminstruktør Jean-Luc Godard er død efter et liv i den formsprængende, nyskabende filmkunsts tjeneste
Den franske filmskaber Jean-Luc Godards betydning som en af filmkunstens og filmsprogets væsentligste fornyere kan ikke overdrives, og hans formeksperimenter og tanker om montageklipning og visuel fortælling kan spores i alverdens film og tv-serier den dag i dag. Billedet er fra 1993.
Baggrund
13. maj 2019

65 år efter Agnès Varda stod på ryggen af en mandlig assistent har filmfestivalen i Cannes fået flere kvinder på programmet

I år er der fire film instrueret af kvinder i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, der begynder i morgen. Det er flere end nogensinde før, men stadig ikke et prangende antal, hvilket festivalen også bliver kritiseret for. Har festivalen et problem med kvinder, eller er den, som festivalens kunstneriske leder Thierry Frémaux siger, blot et spejlbillede af en filmbranche, der har et problem med kvinder?
I år er der fire film instrueret af kvinder i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, der begynder i morgen. Det er flere end nogensinde før, men stadig ikke et prangende antal, hvilket festivalen også bliver kritiseret for. Har festivalen et problem med kvinder, eller er den, som festivalens kunstneriske leder Thierry Frémaux siger, blot et spejlbillede af en filmbranche, der har et problem med kvinder?
Nyhed
1. april 2019

Filminstruktør Agnès Varda var den franske nye bølges mesterlige mor

Truffaut, Resnais, Chabrol, Malle, Rohmer er væk – der er ikke mange tilbage af den store generation af franske filmskabere, der kendes som ’nouvelle vague’. Fredag døde Agnès Varda, måske den største af dem alle
Det er svært at forestille sig Agnès Varda som gammel, skriver The Guardians filmkritiker i en nekrolog over den franske filminstruktør. Hendes sjæl var evigt ung, skriver han, selv hendes hår var gennem hele hendes liv klippet i den samme ungpige-pagehårfrisure.

 
Anmeldelse
5. april 2018

Det er sympatisk, men også super nutidstypisk, når filmen ’Faces Places’ vil redde almindelige uberømte mennesker fra anonymiteten

To kunstnere fra hver sin kunstart og generation tager på biltur gennem Frankrig for at tapetsere gamle bygninger med portrætter af de mennesker, der har haft deres gang i dem. Mødet mellem de to er præget af god stemning, men slår meget få gnister
I ’Faces Places’ kører kunstneren JR og filminstruktøren Agnès Varda rundt i en bil, som er en overdimensioneret rullende fotoautomat, hvor de billeder, der bliver taget inde i lastrummets studie, bliver printet ud af siden på bilen i stort format og tapetseret på forskellige bygninger.
12. maj 2005

Æstetiske overvejelser

Åbningsfilmen i Cannes skuffede, mens pressemødet med årets jury overraskede
14. august 2006

Når kærligheden ikke er en ø

Den 78-årige filminstruktør Agnes Varda har skabt et usentimentalt, men bevægende monument over minderne, skønheden og sorgen
7. november 2003

Begavede billedsamlere

Chris Marker og Agnès Varda viser i nye film på cph:dox smukt hvor meget man kan opnå med begrænsede – men begavede – midler
2. august 2002

Rohmer og revolutionen

Den 82-årige franske filminstruktør Eric Rohmer har i sin seneste film brugt de nye digitale muligheder til at genmale den franske revolution
5. oktober 2001

Affaldsmennesker

Agnès Vardas indsigtsfulde filmessay om spild og skrald er én af de bedste dokumentarfilm i årevis