Person

Ai Weiwei

Klumme
11. marts 2020

Ai Weiwei: Coronavirus er langt fra den værste sygdom i det kinesiske system

Det kinesiske regimes magt bygger på intimidering og censur. Nu breder der sig en omfattende mistillid til myndighederne – en smitte, regimet kæmper for at kontrollere, skriver den kinesiske eksilkunstner Ai Weiwei i dette debatindlæg
Hvor kom virussen fra? Hvor mange vil den smitte? Hvor ender den her epidemi? Det er, som om en altomfattende uvished har draget selve civilisationen i tvivl, skriver Ai Weiwei.
Klumme
24. januar 2020

Vi glæder os over, at faktatjekbølgen endelig rammer A-kendisser

Det er sæson for host og håndjern, hvis man skal tro den danske sanger Bbybites. Derudover rammer faktatjekbølgen endelig anekdotestærke A-kendisser, italienske kunsttyve går til bekendelse, og kinesiske Ai Weiwei fryder sig over høfligheden i sit nye hjemland
Jim Lyngvild kom veninden Ghita Nørby til undsætning, da hun af Detektor blev afsløret i at lyve om en Dirch Passer-anekdote
Folk
23. januar 2020

FOLK

FOLK fra dagens avis
Fakta
23. august 2019

Har Ai Weiwei slået op med Berlin – eller omvendt?

Og er kendte sangere med masker på det nye X Factor? Det har vi i denne uge studset over på kulturredaktionens fjerde sal, alt imens en ny tids Mulan er blevet buhet ud for at støtte Hongkongs politi; Jay-Z har fået en pragmatisk klang; og kunsthistorien må skrives om. Og så frygter vi 3D-teknologiens muligheder i fremtiden for at styrke Anna Sophia Hermansens karaktermord på højskolesangsskribent Isam B
Knap fire år har den kinesiske kunstner Ai Weiwei tilbragt i eksil i Berlin, men nu er forholdet slut.
Baggrund
9. juli 2019

逃亡 (flugt)

I årevis levede kunstneren Liu Xia i husarrest – som en afledt straf for sit ægteskab med demokratiforkæmperen Liu Xiaobo, der modtog Nobels Fredspris og siden døde i kinesisk fangenskab. I dag er hun bosat i Tyskland, men minderne og tankerne er stadig i Beijing
I årevis levede kunstneren Liu Xia i husarrest – som en afledt straf for sit ægteskab med demokratiforkæmperen Liu Xiaobo, der modtog Nobels Fredspris og siden døde i kinesisk fangenskab. I dag er hun bosat i Tyskland, men minderne og tankerne er stadig i Beijing
Læserbrev
6. juni 2019

Kunsteren Ai Weiwei ’udnytter’ flygtninge lige så lidt, som Information selv gør

Når Information kritiserer Ai Weiwei for at tjene penge på flygtninge, får man lyst til at vende det absurde argument mod dem selv. Den samfundskritiske presse tjener vel penge på lidelser, på samme måde som den samfundskritiske kunst gør, skriver direktør for Kunsthal Charlottenborg i dette debatindlæg
Leder
31. maj 2019

Hvem er den dygtigste manipulator: Volkswagen eller Ai Weiwei?

At bruge modstanderens egne metoder er selvfølgelig smart, men i dette tilfælde vidner det også om, hvor dygtig en manipulator Ai Weiwei er: En oplagt chance for mere medieeksponering skal tages
Ai Weiwei foran retten den 22. maj.
Klumme
28. maj 2019

Ai Weiwei: Min kunst skal ikke misbruges af storkapitalister

Volkswagens reklame, der viser mit installationskunstværk med flygtninges redningsveste, er symptomatisk for, hvordan de store virksomheder sætter profit over mennesker, skriver den kinesiske kunstner Ai Weiwei i dette debatindlæg
»Integritet er afgørende for al kunstnerisk troværdighed. Vil flygtninge samarbejde med mig, hvis de tror, at jeg er ude på at udnytte deres lidelser kommercielt?« skriver Ai WeiWei
Nyhed
23. maj 2019

Ai Weiwei om Volkswagens brug af hans værk: »Det svækker troværdigheden af det, jeg laver«

Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger
Skandinavisk Motor Co. A/S (SMC) fotograferede en ny orangefarvet Polo foran Ai Weiweis kunstinstallation ’Soleil Levant’ i indre København og brugte fotografiet – hvor kunstinstallationen fyldte en betragtelig del – som reklame for den nye bilmodel.
Kommentar
24. april 2018

Nogle gange er hensynet til helheden vigtigere end friheden

På Charlottenborgs fredede bygning må man ikke lave et parabolkunstværk, og i Odense skal kolonihaveejere gøre deres huse mindre. Begge dele kan synes lidt småligt og regelret, men af og til må friheden vige for æstetikken
Selvom reglerne bør overholdes, skal der også være plads til undtagelser. Kigger man på Ai Weiweis værk vil man kunne se, at det spiller helt og aldeles sammen med Charlottenborgs arkitektur. Det er lavet til og med respekt for den mere end trehundrede år gamle bygning.

Sider

  • Baggrund
    18. november 2011

    Modstanden formuleret som kunstværk

    Den kinesiske kunstner Ai Weiwei kæmper for at undgå fængslet i Beijing, alt imens han opfører sit største værk: hans skarpe kritik af Kinas styre og hans udfordring af begrænsningerne af individets mulighed for at udtrykke sig. Fra i morgen er han aktuel med en stor udstilling på Louisiana i Humlebæk
    De kinesiske myndigheder har ikke kunnet lukke munden på Ai Weiwei. Nu har han fået en bøde på 13 mio. kr. for skatteunddragelse og risikerer fængsling, hvis ikke han betaler. Det har fået kineserne til lommerne – foreløbig har Ai Weiei modtaget 7,5. mio. kroner i donationer.
  • Kommentar
    24. april 2018

    Nogle gange er hensynet til helheden vigtigere end friheden

    På Charlottenborgs fredede bygning må man ikke lave et parabolkunstværk, og i Odense skal kolonihaveejere gøre deres huse mindre. Begge dele kan synes lidt småligt og regelret, men af og til må friheden vige for æstetikken
    Selvom reglerne bør overholdes, skal der også være plads til undtagelser. Kigger man på Ai Weiweis værk vil man kunne se, at det spiller helt og aldeles sammen med Charlottenborgs arkitektur. Det er lavet til og med respekt for den mere end trehundrede år gamle bygning.
  • Klumme
    6. februar 2016

    Billedsprog: Ikoner i strandkanten

    Ai Weiwei har til CNN fortalt, at ideen til at lægge sig på stranden kom til ham helt spontant
    Ai Weiwei har til CNN fortalt, at ideen til at lægge sig på stranden kom til ham helt spontant
  • Klumme
    28. maj 2019

    Ai Weiwei: Min kunst skal ikke misbruges af storkapitalister

    Volkswagens reklame, der viser mit installationskunstværk med flygtninges redningsveste, er symptomatisk for, hvordan de store virksomheder sætter profit over mennesker, skriver den kinesiske kunstner Ai Weiwei i dette debatindlæg
    »Integritet er afgørende for al kunstnerisk troværdighed. Vil flygtninge samarbejde med mig, hvis de tror, at jeg er ude på at udnytte deres lidelser kommercielt?« skriver Ai WeiWei
  • Nyhed
    23. maj 2019

    Ai Weiwei om Volkswagens brug af hans værk: »Det svækker troværdigheden af det, jeg laver«

    Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger
    Skandinavisk Motor Co. A/S (SMC) fotograferede en ny orangefarvet Polo foran Ai Weiweis kunstinstallation ’Soleil Levant’ i indre København og brugte fotografiet – hvor kunstinstallationen fyldte en betragtelig del – som reklame for den nye bilmodel.
  • Anmeldelse
    7. januar 2011

    Man bliver fjollet

    Faurschou giver os en snas af Ai Weiweis megaværk Sunflower Seeds. Men hvilken snas og af hvilket værk! Ai Weiwei hyrede 1.600 pottemagerspecialister i tre år til at lave flere end 100 millioner solsikkefrø i porcelæn
    Faurschou giver os en snas af Ai Weiweis megaværk Sunflower Seeds. Men hvilken snas og af hvilket værk! Ai Weiwei hyrede 1.600 pottemagerspecialister i tre år til at lave flere end 100 millioner solsikkefrø i porcelæn
  • Anmeldelse
    16. december 2011

    Velkommen til nasserne

    Lousiana forstår at få det værste op i os på en udstilling med en af verdens største kunstnere, hvor det i hvert fald ikke er hans kunst, der retfærdiggør al opmærksomheden
    Levende træer lavet af dødt træ. Et levende samfund, der i virkeligheden består af fanger i et etparti-land. Ai Wei Weis værker ’Rock’ af porcelæn og ’Trees’ af udgåede træer på 
 Louisianas store sal.
  • Anmeldelse
    16. juni 2017

    Ai Weiwei holder sit facadeværk af redningsveste op over for Nyhavns glansbillede

    Den kinesiske kunstner Ai Weiwei er aktuel med en monumental installation på Kunsthal Charlottenborgs facade, der lægger sig i forlængelse af kunstnerens seneste års fokus på Europas aktuelle flygtningekrise. Uanset emnet er det, som om Ai Weiwei kan få et storslået, Instagram-venligt samtidskunstværk ud af det
    De farverige redningsveste i skrigende orange, blå og rød danner en monumental og iøjnefaldende installation, der umiddelbart syner overvældende, skræmmende og foruroligende.