’The Godfather Part III’ blev ikke helt, som Francis Ford Coppola – eller anmelderne og publikum – havde ønsket sig. Nu, 30 år senere, leverer han en ny og bedre version af filmen
Nazijægerserien ’Hunters’ er kulørt ramasjang med et kontroversielt hjerte. Det er solid underholdning og en seriøs overvejelse over hævnens anatomi. Men det er også en problematisk – og kritiseret – slingrevals på grænsen mellem fakta og fiktion
Martin Scorsese rister en melankolsk rune over den amerikanske gangster og gangsterfilm i sit nye pragtværk ’The Irishman’, der har Robert De Niro, Al Pacino og Joe Pesci i hovedrollerne, og som kan – og naturligvis bør – ses i biografen nu, før den ender på Netflix
Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
Ulaa Salims debutfilm, ’Danmarks sønner’, følger en nationalistisk politiker og en radikaliseret ung mand i en dystopisk nær fremtid. Instruktøren er selv barn af en tid med ekstreme strømninger, siger han, og han kalder det »absurd« at forsøge at skelne mellem for eksempel radikal nationalisme og radikal islam. »Hvis nogen bruger et begreb til at skabe had eller en fjende, er det ekstremt. Punktum«
De to britiske komikere og skuespillere Steve Coogan og Rob Brydon tager på rundtur til Nordenglands kulinariske hotspots, mens de parodierer Michael Caine og diskuterer livet og døden i Michael Winterbottoms underholdende ’The Trip’
Francis Ford Coppolas 'The Godfather'-saga, der har repremiere i denne og næste uge, handler ikke kun om mafiaen og familien Corleone, men også om familieværdier, kapitalisme og bagsiden af den amerikanske drøm
Sophie Barthes' underholdende 'Cold Souls' lader Paul Giamatti være en blændende Paul Giamatti i en opfindsom historie om eksistentielle kriser og sjæletrafficking
David Mamets Pulitzervindende teaterstykke om præstationssamfundets menneskelige omkostninger, ’Glengarry Glen Ross’, genopstod i 1992 som en stjernespækket og voldsomt velspillet film
I disse dage går 860 håbefulde unge til optagelsesprøve på de statsstøttede skuespillerskoler, kun omkring 24 kommer gennem nåleøjet. De får tre minutter til at vise talentet
’The Godfather Part III’ blev ikke helt, som Francis Ford Coppola – eller anmelderne og publikum – havde ønsket sig. Nu, 30 år senere, leverer han en ny og bedre version af filmen
Ulaa Salims debutfilm, ’Danmarks sønner’, følger en nationalistisk politiker og en radikaliseret ung mand i en dystopisk nær fremtid. Instruktøren er selv barn af en tid med ekstreme strømninger, siger han, og han kalder det »absurd« at forsøge at skelne mellem for eksempel radikal nationalisme og radikal islam. »Hvis nogen bruger et begreb til at skabe had eller en fjende, er det ekstremt. Punktum«
Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
Martin Scorsese rister en melankolsk rune over den amerikanske gangster og gangsterfilm i sit nye pragtværk ’The Irishman’, der har Robert De Niro, Al Pacino og Joe Pesci i hovedrollerne, og som kan – og naturligvis bør – ses i biografen nu, før den ender på Netflix
Francis Ford Coppolas 'The Godfather'-saga, der har repremiere i denne og næste uge, handler ikke kun om mafiaen og familien Corleone, men også om familieværdier, kapitalisme og bagsiden af den amerikanske drøm
Michael Radfords vellykkede Shakespeare-filmatisering, Købmanden i Venedig, handler om kærlighed og tolerance og er lige så aktuel i dag, som da stykket første gang blev opført for 400 år siden