I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
Guitaren har ikke ry for at være jazzens mest opmærksomhedskrævende instrument, men den opfattelse udfordrer Niclas Knudsen, Jakob Bro, Anna Roemer og Mark Solborg med deres spraglede blues, eventyrlige intimitet, ekspressive monotoni og uregerlige klange
Musikken summer over byen. Jazz i al sin brogede natur og diversitet. Informations udsendte jazzmusiker, Sonja LaBianca, skriver sine sidste dagbogsnoter fra Copenhagen Jazz Festival
... og verden videde sig ud. En stor og voldsom aften med guitaristen Marc Ribots 'Spiritual Unity' i en hyldest til en af avantgardejazzens største skikkelser
Bassisten Niels-Henning Ørsted Pedersen var skelsættende i dansk musikliv: Berømt instrumentalist i verdensklasse med fødderne solidt plantet i dansk muld. Han blev kun 58 år men opnåede mere end nogen anden dansk jazzmusiker
Sammenspil ind til det sublime på Wayne Shorters nye kvartetplade, der sammen med udgivelser fra Sam Rivers og Greg Osby frisætter amerikansk saxofonjazz med friskhed og dristig kant
Et fyldigt udvalg af Dan Turèll-tekster dokumenterer for første gang i bogform Onkel Dannys dannelses-år som ung jazzkritiker, men demonstrerer også jazzens store betydning for det egentlige forfatterskab
Om Erik Wiedemann og John Tchicai, en rund fødselsdag på fredag og et hovedværk, der forsvandt. Kronikøren bliver ganske nostalgisk ved tanken om all that jazz i et miljø, der havde større spændvidde end i dag
Gensynet med D.A. Pennebakers legendariske dokumentarfilm 'Don't Look Back' om Bob Dylans Englands-turné overstiger alle den betragtendes vildeste forventninger
Arthur Schopenhauer
Forfatteren til 'Verden som vilje og forestilling' har fået opkaldt en øl efter sig: Den hedder 'Son of Schopenhauer' og brygges af Djævlebryg...
I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
Guitaren har ikke ry for at være jazzens mest opmærksomhedskrævende instrument, men den opfattelse udfordrer Niclas Knudsen, Jakob Bro, Anna Roemer og Mark Solborg med deres spraglede blues, eventyrlige intimitet, ekspressive monotoni og uregerlige klange
Om Erik Wiedemann og John Tchicai, en rund fødselsdag på fredag og et hovedværk, der forsvandt. Kronikøren bliver ganske nostalgisk ved tanken om all that jazz i et miljø, der havde større spændvidde end i dag