Person

Alfred Hitchcock

Anmeldelse
22. september 2020

I ’Ratched’ er et monster ikke noget, man fødes som, men noget man bliver

Manuskriptforfatteren Evan Romansky og tv-seriekongen Ryan Murphy blander Alfred Hitchcock og Douglas Sirk i den skamløst kulørte og temmelig underholdende Netflix-serie ’Ratched’, der handler om, hvordan sygeplejersken fra ’Gøgereden’ blev så ond
Mildred Ratched (Sarah Paulson) sammen med en af de helt unge sygeplejersker, Dolly (Alice Englert), på det luksuriøse psykiatriske hospital Lucia, hvor der sker artige ting og sager.
Vi anbefaler
27. juni 2020

Otte podcasts, som Informations kulturredaktion elsker

Hvad enten du har brug for at svælge i filmhistorie, høre om hvordan det føles at være en basketballkasket eller at blive opdateret på revolutionernes historie, så har kulturredaktionen din ryg med anbefalinger af det, vi elsker højest for tiden
Informations kulturredaktion anbefaler otte podcasts til sommerferien. Blandt andet kan du i podcasten 'The Secret History of Hollywood' høre om Alfred Hitchcock i 20 timer.
Feature
16. juni 2020

60 år: Før ’Psycho’ og ’Peeping Tom’ kom filmmonstrene udefra

For præcis 60 år siden var der premiere på to film, Alfred Hitchcocks ’Psycho’ og Michael Powells ’Peeping Tom’, der omdefinerede gysergenren ved at undergrave normaliteten og lade monsteret være mennesket selv
’Peeping Tom’, der på dansk fik titlen ’Fotomodeller dræbes’, fortæller om seriemorderen Mark Lewis (Karlheinz Böhm). ’Den blev opfattet som meget provokerende, fordi det var første gang, at man sagde, at det var en alment menneskelig ting at kunne opføre sig så perverst,’ siger gyserekspert og lektor Rikke Schubart.
Kronik
30. maj 2020

Peter Elsass: Alle kan være helte. På den måde er begrebet ret banalt

Coronavirussen har givet anledning til en forøget fællesskabsfølelse og en heltemodig adfærd hos befolkningen og især hos sundhedspersonalet. Men katastrofer har altid skabt mange helte, og titlen som helt er derfor lidt banal, skriver professor emeritus i klinisk psykologi Peter Elsass i dette debatindlæg
Sygeplejersker fra NYU Langone Hospital i New York hyldes for deres indsats under coronaepidemien.  Men ved at kalde sundhedspersonalet for helte kan man komme til at forbigå diskussioner om, at de for eksempel er dårligt lønnede, skriver kronikøren.
Baggrund
19. maj 2020

Syv årtiers pionérarbejde står til at gå tabt, efter at legendarisk filmtidsskrift er blevet opkøbt

Et af de mest indflydelsesrige filmtidsskrifter nogensinde, franske Cahiers du Cinéma, er blevet opkøbt, og syv årtiers pionérarbejde står til at blive kasseret. Vi tegner et portræt af det indflydelsesrige tidskrift
Som 21-årig langede Francois Truffaut i 1954 i Cahiers du Cinema ud efter datidens franske film, og fem år senere debuterede han selv med ’Ung flugt’, som han her ses under optagelserne af. Truffaut dedikerede værket til læremesteren André Bazin, en af bladets grundlæggere, der døde året forinden.
Essay
24. december 2019

Derfor er ’The Grand Budapest Hotel’ en af dette århundredes bedste film

Bag den 24. og sidste låge i Informations julekalender med det 21. århundredes bedste film gemmer sig en blot fem år gammel, men allerede tidløs klassiker, Wes Andersons ’The Grand Budapest Hotel’, der blandt meget andet er en smuk og munter hyldest til Stefan Zweigs humanisme
Der er dem, som mener, at Wes Andersons film er ren overflade, som nok tager sig flotte ud, men er rungende tomme. Intet kunne være mere forkert, mener filmredaktør Christian Monggaard.
Interview
3. december 2019

Instruktøren bag ’Knives Out’: Vi prøvede rent faktisk at lave et rigtigt mordmysterium

Rian Johnson siger selv, at han selvfølgelig ikke er nogen Agatha Christie, men den amerikanske filmskaber har ladet sig inspirere af den britiske krimidronnings skaberværk i sin nye, veloplagte krimikomedie, ’Knives Out – var det mord?’. Information har talt med Rian Johnson om hans favorit-Poirot, Hitchcocks regler for spænding og nøglen til at lave en god og engagerende ’whodunit’
Rian Johnson (th.) instruerer Chris Evans og Ana de Armas under optagelserne til mordmysteriet ’Knives Out – var det mord?’. 
Baggrund
12. august 2019

’Death Proof’ er Tarantinos mest underkendte film – og det er lidt synd

Quentin Tarantinos forsøg på at lave en vaskeægte ’grindhouse’-film, ’Death Proof’, fangede hverken publikum eller kritikerne, men det er nu stadig en veloplagt og underholdende film, der kan ses som en slags forstudie til hans nye værk, ’Once Upon a Time … in Hollywood’
Alle biljagter og actionscener i ’Death Proof’, hvor Kurt Russell spiller Stuntman Mike, er lavet med rigtige biler og mennesker – ikke noget snyd der.
Anmeldelse
29. marts 2019
Interview
1. februar 2019

»At lave film er en fetich i sig selv, men man skal ikke dyrke volden mere end alt det andet«

Lars von Triers faste filmfotograf, Manuel Alberto Claro, bryder sig ikke om vold på film, medmindre den bliver forklaret og forsvaret. Det bliver den ikke i James Camerons manipulerende ’Avatar’, men det gør den i Triers film, senest i seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’, mener han
James Camerons ’Avatar’ er en dårlig, religiøs, overvoldelig børnefilm, mener Lars von Triers faste filmfotograf.

Sider

  • Essay
    24. december 2019

    Derfor er ’The Grand Budapest Hotel’ en af dette århundredes bedste film

    Bag den 24. og sidste låge i Informations julekalender med det 21. århundredes bedste film gemmer sig en blot fem år gammel, men allerede tidløs klassiker, Wes Andersons ’The Grand Budapest Hotel’, der blandt meget andet er en smuk og munter hyldest til Stefan Zweigs humanisme
    Der er dem, som mener, at Wes Andersons film er ren overflade, som nok tager sig flotte ud, men er rungende tomme. Intet kunne være mere forkert, mener filmredaktør Christian Monggaard.
  • Baggrund
    5. april 2017

    ’Gyserfilm har et eksistentielt lag, hvad enten de vil det eller ej’

    Hvorfor kan så mange mennesker godt lide at se gyserfilm, selv om de bliver skræmt fra vid og sans? Og hvad kan den stadigt mere populære filmgenre egentlig bruges til? I morgen begynder den årlige gyserfilmfestival Blodig Weekend i Cinemateket i København
    Hvorfor kan så mange mennesker godt lide at se gyserfilm, selv om de bliver skræmt fra vid og sans? Og hvad kan den stadigt mere populære filmgenre egentlig bruges til? I morgen begynder den årlige gyserfilmfestival Blodig Weekend i Cinemateket i København
  • Interview
    3. december 2019

    Instruktøren bag ’Knives Out’: Vi prøvede rent faktisk at lave et rigtigt mordmysterium

    Rian Johnson siger selv, at han selvfølgelig ikke er nogen Agatha Christie, men den amerikanske filmskaber har ladet sig inspirere af den britiske krimidronnings skaberværk i sin nye, veloplagte krimikomedie, ’Knives Out – var det mord?’. Information har talt med Rian Johnson om hans favorit-Poirot, Hitchcocks regler for spænding og nøglen til at lave en god og engagerende ’whodunit’
    Rian Johnson (th.) instruerer Chris Evans og Ana de Armas under optagelserne til mordmysteriet ’Knives Out – var det mord?’. 
  • 24. januar 2008

    Jeg kunne bedre lide bogen ...

    Gang på gang skuffes vi over filmatiseringer af kendte bøger - til trods for at over halvdelen af filmhistoriens spillefilm er lavet efter litterære forlæg. Hvorfor er forvandlingen fra bestseller til blockbuster så svær?
  • Baggrund
    19. maj 2020

    Syv årtiers pionérarbejde står til at gå tabt, efter at legendarisk filmtidsskrift er blevet opkøbt

    Et af de mest indflydelsesrige filmtidsskrifter nogensinde, franske Cahiers du Cinéma, er blevet opkøbt, og syv årtiers pionérarbejde står til at blive kasseret. Vi tegner et portræt af det indflydelsesrige tidskrift
    Som 21-årig langede Francois Truffaut i 1954 i Cahiers du Cinema ud efter datidens franske film, og fem år senere debuterede han selv med ’Ung flugt’, som han her ses under optagelserne af. Truffaut dedikerede værket til læremesteren André Bazin, en af bladets grundlæggere, der døde året forinden.
  • Baggrund
    12. august 2019

    ’Death Proof’ er Tarantinos mest underkendte film – og det er lidt synd

    Quentin Tarantinos forsøg på at lave en vaskeægte ’grindhouse’-film, ’Death Proof’, fangede hverken publikum eller kritikerne, men det er nu stadig en veloplagt og underholdende film, der kan ses som en slags forstudie til hans nye værk, ’Once Upon a Time … in Hollywood’
    Alle biljagter og actionscener i ’Death Proof’, hvor Kurt Russell spiller Stuntman Mike, er lavet med rigtige biler og mennesker – ikke noget snyd der.
  • Note
    27. februar 2009

    Rædslernes hus (1954)

    Mærk kuldegysningerne, når Paul Meurisse' inspektør folder sig ædende ondt ud som hverdagstyran på en fransk drengeskole, hvor alt er lurvet, betændt og kuldslået, hvor enhver venlig gestus viser sig falsk, og hvor svømmebassinet er en passende giftig sump af råddenskab.
    Mærk kuldegysningerne, når Paul Meurisse' inspektør folder sig ædende ondt ud som hverdagstyran på en fransk drengeskole, hvor alt er lurvet, betændt og kuldslået, hvor enhver venlig gestus viser sig falsk, og hvor svømmebassinet er en passende giftig sump af råddenskab.
  • Baggrund
    9. oktober 2009

    Genren, der kom ind fra kulden

    En planlagt nyindspilning af Le Carré-klassikeren 'Dame, konge, es, spion', tyder på, at biografgængerne stadig har appetit på spionagegenren - men hvori består i grunden den vedvarende appel ved skæg og blå briller?
    En planlagt nyindspilning af Le Carré-klassikeren 'Dame, konge, es, spion', tyder på, at biografgængerne stadig har appetit på spionagegenren - men hvori består i grunden den vedvarende appel ved skæg og blå briller?