Person

Amalie Skram

Litteraturhistorien er hele tiden til forhandling. Det er tid til at se på kvindernes plads

Når der kun findes én kvindelig forfatter på den danske kanonliste, skydes det ikke kun urimelige patriarkalske strukturer i fortiden, men også forældede og automatiserede forestillinger om den danske litteraturhistorie. Lad os nu få listen gjort tidssvarende, skriver forfatter og litteraturanmelder Nanna Goul i denne klumme

Politiken vil kanonisere en dansk kvindelig forfatter, som ingen har hørt om

Amalie Brask er i Karen Blixen-klasse, mener Politikens litteraturredaktør, men tilsyneladende er han helt alene om at have opdaget hende

’Skarpt sværd’ er en ulidelig strøm af sortsynet brutalitet, man bør udsætte sig selv for

Rasmus Halling Nielsens nye, eksperimenterende værk tvinger læseren til at tage bad i ødelæggelsen

Linda Boström Knausgård er lige så afmægtig som Amalie Skrams Else Kant

Man læser og læser, og man lider, bliver rasende og rystet, når man læser Amalie Skram og Linda Boström Knausgårds bøger om psykiatriske indlæggelser

Henrik Pontoppidan var ikke Lykke-Per, fremgår det af nyt gigantværk om nobelpristageren

Flemming Behrendts livsværk om Henrik Pontoppidan, ’Livsrusen’, er blevet en litterær mosaik snarere end en lineær fortælling om forfatterens værk, liv og tid. Mest optur er antydningen af, at Lykke-Per lignede broren Knud Pontoppidan – psykiateren, der slog sig på Amalie Skram

Vi er ikke færdige med at tale om disse seks bøger

Tre romaner, to lyrikudgivelser og en novellesamling udgør årets nominerede værker til Montanas Litteraturpris. De er vidt forskellige og valgt fordi, de trækker deres respektive genrer i en ny retning
Den feministiske kanon

’I love Dick’ og ’Alice i Eventyrland’ er to af de bøger, enhver feminist skal se at få læst

Litteraturen har altid været med til at forme og forandre vores forståelse af kvinder og køn. Men hvilke skønlitterære værker står frem som klassiske eksempler på feministisk litteratur? Vi har i samarbejde med tre eksperter udviklet en kanon

Det kvælende ægteskab

Amalie Skram ser i ’Sommer’ ikke kun kvindens forkrøbling i det borgerlige ægteskab, men også mandens. Og hendes psykologiske indlevelse er dybtfølt

Litteraturens glemte kvinder

Mange af Romantikkens kvindelige forfattere er forsvundet ud i glemslen, fordi litteraterne, der alle var mænd, ikke har skrevet om dem

Kom kunsten ind i klimakampen

Kulturen kan spille en selvstændig rolle i klimadebatten, fordi vi gennem kunsten kan få rokket ved vores fasttømrede forestillinger om, hvordan verden hænger sammen, skriver kulturminister Carina Christensen

Sider

Mest læste

  1. Amalie Skram ser i ’Sommer’ ikke kun kvindens forkrøbling i det borgerlige ægteskab, men også mandens. Og hendes psykologiske indlevelse er dybtfølt
  2. Flemming Behrendts livsværk om Henrik Pontoppidan, ’Livsrusen’, er blevet en litterær mosaik snarere end en lineær fortælling om forfatterens værk, liv og tid. Mest optur er antydningen af, at Lykke-Per lignede broren Knud Pontoppidan – psykiateren, der slog sig på Amalie Skram
  3. Mange af Romantikkens kvindelige forfattere er forsvundet ud i glemslen, fordi litteraterne, der alle var mænd, ikke har skrevet om dem
  4. Når der kun findes én kvindelig forfatter på den danske kanonliste, skydes det ikke kun urimelige patriarkalske strukturer i fortiden, men også forældede og automatiserede forestillinger om den danske litteraturhistorie. Lad os nu få listen gjort tidssvarende, skriver forfatter og litteraturanmelder Nanna Goul i denne klumme
  5. Litteraturen har altid været med til at forme og forandre vores forståelse af kvinder og køn. Men hvilke skønlitterære værker står frem som klassiske eksempler på feministisk litteratur? Vi har i samarbejde med tre eksperter udviklet en kanon
  6. Man læser og læser, og man lider, bliver rasende og rystet, når man læser Amalie Skram og Linda Boström Knausgårds bøger om psykiatriske indlæggelser
  7. Kun fire ud af 40 forfattere i Undervisnings-ministeriets nye kanon er kvinder. Kvindelige forfattere og litterater anfægter kanonudvalgets litteratursyn – det er udtryk for en velkendt patriarkalsk synsvinkel på litteraturen, lyder det.
  8. Debutanten Lotte Arnsbjerg er ikke alene om at fascineres-frastødes af englemageren Dagmar Overby, men manuskriptets to spor har svært ved at finde hinanden