Person

Andrea Arnold

Artikler
Leder
6. juli 2023

Vi hører dyrene tydeligere, når de ikke har stemmer

En række nye fiktions- og dokumentarfilm bringer publikum tæt på de dyr, vi mennesker har et problematisk forhold til – helt uden at give dyrene menneskestemmer eller lægge ord i munden på dem
En række nye fiktions- og dokumentarfilm bringer publikum tæt på de dyr, vi mennesker har et problematisk forhold til – helt uden at give dyrene menneskestemmer eller lægge ord i munden på dem
Anmeldelse
21. december 2019

’Honey Boy’ er et terapeutisk projekt for sin manuskriptforfatter og hovedrolleindehaver

Den amerikanske skuespiller og notoriske bad boy Shia LaBeouf uddriver sine dæmoner i den selvbiografiske ’Honey Boy’, som han har skrevet manuskriptet til og spiller den ene af hovedrollerne i
Lille Otis (Noah Jupe) lades ofte i stikken af sin egocentriske, manipulerende far i Shia LaBeouf og Alma Har’els ’Honey Boy’.
Essay
17. december 2019

Derfor er ’Fish Tank’ en af årtusindets bedste film

Andrea Arnold har som ingen andre sat rå og indlevede billeder på den unge kvindes blik. Her er kvinden ikke offer for, men produkt af sociale miljøer med grænseløse voksne. ’Fish Tank’ om en 15-årigs forgabelse i morens nye fyr er derfor et uomgængeligt bidrag til moderne filmkunst og socialrealisme
Hovedrolleindehaveren i ’Fish Tank’, Katie Jarvis, blev opdaget af Arnolds producer på en togstation, hvor hun stod og skændtes vildt med sin kæreste. Vreden, vi møder og føler, er altså en energi hentet indefra.
Anmeldelse
18. juni 2019

’Big Little Lies’ er ’Desperate Housewives’, hvis den var blevet instrueret af Ingmar Bergman i Californien

Der er et bergmansk blik for rådne relationer i skildringen af de fire mødre i HBO’s dramaserie ’Big Little Lies’. Mændene er reduceret til statister i infernoet af smudsige intriger i den stilistisk overlegne serie. Nu i anden sæson
Big Little Lies er kvindernes serie, den er stopfyldt med komplekse kvindeportrætter.
Anmeldelse
27. januar 2017

Fest på kanten af ingenting

’American Honey’ er en fremragende film om daglejerkapitalisme, partynihilisme og en kærlig drømmer. En roadmovie gennem et USA i færd med at flå indvoldene ud på sin ungdom, sin underklasse, sit kvæg, sin undergrund
’American Honey’ er en fremragende film om daglejerkapitalisme, partynihilisme og en kærlig drømmer. En roadmovie gennem et USA i færd med at flå indvoldene ud på sin ungdom, sin underklasse, sit kvæg, sin undergrund
20. maj 2016

Snapshots af Amerika

Det er et konfliktfyldt og problematisk USA, man møder i ’Loving’, ’American Honey’ og ’Paterson’, der alle tre er med i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes. Men det er også et mulighedernes USA, hvor mennesker mod alle odds finder deres egen vej og definerer deres skæbne
’American Honey’ (øverst) og ’Loving’ (nederst) er to af de film på Cannes, der både er politiske i deres kritik af USA, men som også har håb for landets fremtid. Fotos: Fra filmene
Anmeldelse
15. maj 2016

En amerikansk odyssé

Andrea Arnolds ’American Honey’ er en besættende roadmovie og dannelsesfortælling om en ung piges rejse rundt i USA sammen med en flok jævnaldrende, rodløse magasinsælgere
Sasha Lane som Star i Andrea Arnolds besættende ’American Honey’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
24. maj 2012

I jord skal du komme

Andrea Arnolds fascinerende filmatisering af ’Stormfulde højder’ er et råsmukt, nekrofilt naturdrama med en farvet Heathcliff som udgrænset mørkemand og med ungdomssanser stærkere end voksenfølelser
Interview
24. maj 2012

’Folk overfortolker tit mine film’

Socialrealismens feterede poet Andrea Arnold har filmatiseret en af Englands mest berømte litterære klassikere. Information har mødt den 51-årige britiske instruktør og forsøgt at styre sin trang til at analysere hendes rå, håndholdte, S/M-inspirerede version af Emily Brontës ’Stormfulde højder’. Forgæves.
Socialrealismens feterede poet Andrea Arnold har filmatiseret en af Englands mest berømte litterære klassikere. Information har mødt den 51-årige britiske instruktør og forsøgt at styre sin trang til at analysere hendes rå, håndholdte, S/M-inspirerede version af Emily Brontës ’Stormfulde højder’. Forgæves.
Nyhed
18. maj 2012

Alle vinduer og døre er åbne

Amerikanske Wes Anderson og franske Jacques Audiard har på hver sin meget forskellige og uhørt visuelle facon været med til at sikre en god begyndelse på filmfestivalen i Cannes
Amerikanske Wes Anderson og franske Jacques Audiard har på hver sin meget forskellige og uhørt visuelle facon været med til at sikre en god begyndelse på filmfestivalen i Cannes

Sider

  • Anmeldelse
    18. juni 2019

    ’Big Little Lies’ er ’Desperate Housewives’, hvis den var blevet instrueret af Ingmar Bergman i Californien

    Der er et bergmansk blik for rådne relationer i skildringen af de fire mødre i HBO’s dramaserie ’Big Little Lies’. Mændene er reduceret til statister i infernoet af smudsige intriger i den stilistisk overlegne serie. Nu i anden sæson
    Big Little Lies er kvindernes serie, den er stopfyldt med komplekse kvindeportrætter.
  • Essay
    17. december 2019

    Derfor er ’Fish Tank’ en af årtusindets bedste film

    Andrea Arnold har som ingen andre sat rå og indlevede billeder på den unge kvindes blik. Her er kvinden ikke offer for, men produkt af sociale miljøer med grænseløse voksne. ’Fish Tank’ om en 15-årigs forgabelse i morens nye fyr er derfor et uomgængeligt bidrag til moderne filmkunst og socialrealisme
    Hovedrolleindehaveren i ’Fish Tank’, Katie Jarvis, blev opdaget af Arnolds producer på en togstation, hvor hun stod og skændtes vildt med sin kæreste. Vreden, vi møder og føler, er altså en energi hentet indefra.
  • Anmeldelse
    15. maj 2016

    En amerikansk odyssé

    Andrea Arnolds ’American Honey’ er en besættende roadmovie og dannelsesfortælling om en ung piges rejse rundt i USA sammen med en flok jævnaldrende, rodløse magasinsælgere
    Sasha Lane som Star i Andrea Arnolds besættende ’American Honey’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
  • Nyhed
    31. august 2011

    Glamourøs kriseterapi i Venedig

    Filmfestivalen i Venedig gør oprør mod de undergangsmetaforer, der længe har præget mediedækningen af den prestigefyldte begivenhed. Hjælpen kommer fra et stort opbud af stjerneinstruktører, der vender krisen til en fordel ved at droppe storproduktioner og rette fokus mod psykologiske dramaer og nære relationer
    I går var det tid til at gøre de sidste forberedelser op til den 68. filmfestival i Venedig.
  • Anmeldelse
    30. september 2010

    Formidabel miserabelisme

    Den visuelt begavede Andrea Arnold fornyr på forførende vis den britiske realisme med det både sansemættede, spændende og sexede drama 'Fish Tank'
    Original. 'Fish Tank' er blevet kaldt en blanding af det bedste fra Lee Daniels' Precious og Lone Scherfigs An Education, men den er helt sin egen.
  • Anmeldelse
    24. maj 2012

    I jord skal du komme

    Andrea Arnolds fascinerende filmatisering af ’Stormfulde højder’ er et råsmukt, nekrofilt naturdrama med en farvet Heathcliff som udgrænset mørkemand og med ungdomssanser stærkere end voksenfølelser
  • Leder
    6. juli 2023

    Vi hører dyrene tydeligere, når de ikke har stemmer

    En række nye fiktions- og dokumentarfilm bringer publikum tæt på de dyr, vi mennesker har et problematisk forhold til – helt uden at give dyrene menneskestemmer eller lægge ord i munden på dem
    En række nye fiktions- og dokumentarfilm bringer publikum tæt på de dyr, vi mennesker har et problematisk forhold til – helt uden at give dyrene menneskestemmer eller lægge ord i munden på dem