Person

Ang Lee

Anmeldelse

Cuaróns mesterværk, ’Roma’, om 70’ernes Mexico er en smuk hyldest til verdenshistoriens bipersoner

Alfonso Cuaróns mesterlige ’Roma’ flytter fokus til en traditionel biperson, tjenestepigen Cleo og hendes perifere liv og levned. Det er et forunderligt vellykket greb i en film så rig på tekstur og respekt, at den sidder i kroppen, længe efter at den er slut

’Sandheden er skjult’

Der er paralleller til Ang Lees eget liv i den oscarvindende instruktørs nye film, ’Life of Pi’, der handler om en dreng, som mister alt og skal finde ud af, hvor han hører til

I en lille båd, der gynger

Indimellem er Ang Lees nye film, ’Life of Pi’, lige lovlig lang og new age-agtig, men det er også en smuk og bevægende røverhistorie om mental og fysisk overlevelse

Sæt dig ned og græd - eller find på noget nyt

Der skal nytænkning til, hvis de smalle film skal overleve i en tid med små filmbudgetter og et væld af medieplatforme, siger de to garvede filmproducenter Christine Vachon og Ted Hope om den økonomisk trængte, amerikanske independentfilm

USA i opløsning

Hermed introduceres Rick Moody på dansk - med 15 års forsinkelse, men stadig lige til tiden

Repremiere på 'Premiere'

Det var med store armbevægelser og glimt i øjet, at Christoffer Boe mandag aften søsatte den nye udgave af DR2's filmprogram 'Premiere'

Duksedrengen der skrev verdenshistorie

Ang Lee markerer 40-året for alle tiders mest berømte musikfestival med det harmløse, men ofte charmerende komediedrama 'Taking Woodstock'

’Amerika er en drøm, en idé’

Med ’The Ice Storm’ lavede Ang Lee et knugende drama om tømmermændene efter Woodstock. Med ’Taking Woodstock’ har han lavet en let komedie om den legendariske musikfestival

En helt almindelig onsdag aften

Oplæsninger. Det er et ubeskriveligt privilegium, at man en onsdag aften kan gå ind fra gaden og høre fantastiske oplæsninger eller Boston-trioen Drug Rug, skriver Naja Marie Aidt, der i ugens løb har været til flere oplæsninger og en fundraising med Obelix i baren

Unge mænd falder

Tre unge mænd lærer livet at kende på godt og især ondt i tre meget forskellige film i hovedkonkurrencen i Cannes

Sider

Mest læste

  1. Angiveligt er Edward Norton ikke tilfreds med den film, som den franske instruktør Louis Leterrier og selskabet bag, Marvel, har lavet. Norton ville have en film, der tog sig bedre tid og dykkede mere ned i karaktererne
  2. Alfonso Cuaróns mesterlige ’Roma’ flytter fokus til en traditionel biperson, tjenestepigen Cleo og hendes perifere liv og levned. Det er et forunderligt vellykket greb i en film så rig på tekstur og respekt, at den sidder i kroppen, længe efter at den er slut
  3. Familien og dens indre dynamik over for individets ofte modsatrettede behov er nogle af de ting, som den taiwanske instruktør Ang Lee efterhånden har beskæftiget sig med i mange år
  4. Et nyt filmår har taget sin begyndelse, og hvorfor ikke se lidt frem mod nogle af de filmoplevelser, som venter i 2008, og som i hvert fald denne anmelder glæder sig til?
  5. Kinesisk litteratur har aldrig haft det bedre - eller værre. For mens mange kinesere nyder, at litteraturen er blevet mere underholdende, anklages forfatterne for at forpasse en historisk chance for at kritisere det kommunistiske styre i Beijing
  6. Natasha Arthys 'Fighter' er en velinstrueret, men formularpræget historie om en 17-årig pige, der trods sin tyrkiske families modstand dyrker kung fu på højt plan
  7. *Sidney Pollack var manden, der på instruktørernes vegne gik i leding mod DR 1, fordi kanalen (som i øvrigt også andre kanaler) har vist bredlærredsfilm i beskåret format. Netop spændingsfilmen Tre døgn for Condor var stridens æble, og nu gør DR 1 en slags afbigt ved at vise filmen for ikke mindre end tredie gang siden 1988, men for første gang i det regulære, originale panavision-format...
  8. Moderne skæbnedrama om familien som sprængfarlig cocktail Teater Det virker. Det må man lade Betty Nansen Teatrets Ildansigt, uanset hvad man sidenhen kan tænke og mene sig frem til...