Person

Anne-Grethe Foss

Mere metro nu - men hvem betaler milliardregningen

På regning: Økonomien i metroprojekterne er som optimistiske joller i elementers rasen. Hidtil er det med broerne gået godt at indkapsle de store investeringer i selskaber og lade brugerne betale de store milliardlån på sigt

Hvorfor metro lige ved Marmorkirken?

Metroselskabet har af uransaglige grunde besluttet, at ét af stoppene på den nye metrocityring skal ligge ved Marmorkirken til trods for de risici, der er for at beskadige den fredede kirke. Stoppet kunne ligge så mange andre steder, hvis der overhovedet er brug for det stop

Den storslåede vision

Danmarks Radio er blevt kritiseret for dårlig byggestyring, budgetoverskridelser og kvalitetsforringelse af programmernei forbindelse med overflytningen til Ørestaden, men et synspunkt har manglet i debatten: det positive

Metropolitisk set

SELV OM den præsenteres som lydløs, lader det sig alligevel høre, at metroen er kommet for at blive! I Informations i2 i går blev de nye københavnske vognsæt karakteriseret som babytog med store troskyldige øjne...

På hjul med Kramer & Foss i ørestaden

Mødested: Københavns metrostation Universitetet/DR. Ørestadens forstandere - tidligere overborgmester og bestyrelsesmedlem, nu administrerende direktør Jens Kramer Mikkelsen, og viceadministrerende direktør Anne-Grethe Foss har givet tilsagn om at ledsage Information på en sommerlig cykeltur ned gennem områderne...

Livet er der ikke rigtigt tænkt på

Det begyndte i 1992. København skulle have en metro. Økonomien bag skulle sikres ved at man byggede en ny by i byen. Ørestad, skulle den hedde - Øresunds stad. Det største byggeprojekt i København i nyere tid...

Et helt igennem førerløst projekt

Om 11 dage kan den københavnske metro fejre sin to-års fødselsdag. Samtidig er opmærksomheden omkring det førerløse projekt steget til nye højder, efter at næstformand i Ørestadsselskabets bestyrelse, Jens Kramer Mikkelsen, har ladet sig udpege til administrerende direktør...

Ørestadsselskabet deles i tre

Med Kramer som ny på toppen, rykkes Anne-Grethe Foss et trin ned ad stigen og får ansvar for et af selskabets tre forretningsområder. Samtidig er det begyndelsen på et glidende generationsskifte i selskabets daglige ledelse

Farvel til metroens fjerde ben

I denne tid skal man nok vare sig for skråsikre bud på metroens fremtid, men her kommer alligevel et: Hvis DSB indgår tvangsægteskab med metroen, betyder det farvel til Metro-Cityringen

Borgerne finansierede Ørestads-selskabet

Frem til 1999 fik metroselskabet refunderet moms-udlæg for byggeri i Ørestaden, selv om det ikke var lovligt

Sider