Der er rigeligt med gode intentioner, men knap plads til læseren i Anne Lise Marstrand-Jørgensens nye epos om tyske krigsflygtninge, der bor i en lejr i København efter Anden Verdenskrig
I essayet ’Jeg læner mig mod verden’ lader forfatteren sin livshistorie og sin samtid gennemlyse så klart, at man ikke forstår, at det kan gøres på kun 118 sider
I omegnen af 4.000 demonstranter var mandag mødt op på Rådhuspladsen i København for at minde sig selv og politikerne om, at menneskerettigheder kun er menneskerettigheder, hvis de gælder alle mennesker
Anne Lise Marstrand-Jørgensens nye roman, ’Sorgens grundstof’, er en dristig tidsrejse fra 1819 til nutiden med tre evige flygtninge i hovedrollerne. Sympatisk og velskrevet – men det historiske overblik får også en didaktisk tone, der skygger for indlevelsen i de tre hovedpersoners skæbne
Forfatter og uofficiel talsmand for Venligboerne Anne Lise Marstrand-Jørgensen boykotter Radio24syv, ’så længe de har en ledelse, der billiger racistiske og xenofobiske udsendelser’
Det er netop der, hvor historien knytter an til nutiden, hvor man kan spejle sig, at den historiske fiktion bliver interessant, siger Anne Lise Marstrand-Jørgensen om sin nye historiske roman, hvor hun aktualiserer en oldgammel historie
'Romaner kan tilfredsstille lysten til at fortælle en historie og gå i dybden med portrætter. Lyrikken kan fortælle os sandheder om ting, der er vanskelige at sige noget om. For mig er det lykken, når jeg kan få poesien ind i prosaen'
Der er rigeligt med gode intentioner, men knap plads til læseren i Anne Lise Marstrand-Jørgensens nye epos om tyske krigsflygtninge, der bor i en lejr i København efter Anden Verdenskrig
I essayet ’Jeg læner mig mod verden’ lader forfatteren sin livshistorie og sin samtid gennemlyse så klart, at man ikke forstår, at det kan gøres på kun 118 sider
Anne Lise Marstrand-Jørgensens nye roman, ’Sorgens grundstof’, er en dristig tidsrejse fra 1819 til nutiden med tre evige flygtninge i hovedrollerne. Sympatisk og velskrevet – men det historiske overblik får også en didaktisk tone, der skygger for indlevelsen i de tre hovedpersoners skæbne
Interview. Anne Lise Marstrand-Jørgensens store tobindsværk om Hildegard af Bingen blev nærmest påbegyndt mod forfatterens vilje, for hun syntes, at ideen var 'noget pjat'. Desuden kendte hun kun meget lidt til mystik. Det ændrede sig dog alt sammen undervejs, hvor også Anne Lise Marstrand-Jørgensens skriveproces indimellem blev styret af hændelser, som ikke er så ligetil at forklare
Det er netop der, hvor historien knytter an til nutiden, hvor man kan spejle sig, at den historiske fiktion bliver interessant, siger Anne Lise Marstrand-Jørgensen om sin nye historiske roman, hvor hun aktualiserer en oldgammel historie
I omegnen af 4.000 demonstranter var mandag mødt op på Rådhuspladsen i København for at minde sig selv og politikerne om, at menneskerettigheder kun er menneskerettigheder, hvis de gælder alle mennesker