Person

Anne Middelboe Christensen

Hvis jeg må tage en ballet med i himlen, så bliver det Neumeiers ’Romeo og Julie’

Når Julie løber frem på bare tæer med håndklæde om sig, åbnes tilskuerens sanser for ’Romeo og Julie’ og dens storladne tåspidsdans og actionagtige gadekampe. John Neumeiers ballet er lige fyldt 50 år. Men den føles stadig jublende ung – og kan ses på Det Kongelige Teaters hjemmeside

Nedlukningen af Nordjylland anmeldt som performanceteater: Plottet skrider. Men vi må ikke gå ud

’Nordjylland lukker’ er en hårrejsende ekstremperformance – og en ydmygelse af B-holdet i Danmarks syv yderste provinskommuner. Informations teateranmelder er fanget i sin bopæl i Hjørring. Så nu anmelder hun nedlukningen

Dialekten, tavsheden, pastellerne og Sussi: Her er vores kærlighedserklæring til Nordjylland

Nordjylland er for en stund lukket af fra omverdenen, men kultur bygger bro. Så her er otte af kulturredaktionens foretrukne kulturprodukter fra denne tavse, barske og smukke del af Danmark

Grådlabil anmelder: »Det kan aldrig være en garant for æstetisk kvalitet, at noget får os til at græde«

Vi ved, at en film er god, når en anmelder skriver, at den fik hende til at knibe en tåre. Men hvis kunstnere spekulerer i at producere tårepersere ud fra helt nøgterne parametre og med henblik på at sælge billetter, hvordan kan kritikeren så vide, om hendes gråd er uforfalsket eller fremkaldt af simpel manipulation? Og er det overhovedet professionelt at græde over kunst? I vores serie om grådkultur er vi nået til: kulturkritikken

Den vellykkede revy har gode figurer og rim – og må aldrig blive politisk korrekt

Hvordan skriver man en revy, som får publikum i latterkramper og anmelderne til at smide om sig med stjerner? En revyforfatter, en revykonsulent, en revyanmelder og en revyskuespiller giver her otte råd til den gode revy

Når en anmelder ikke kan lide shorts

Anne Middelboe Christensen forstår ikke, at når Nikolaj Hübbe i 30 grader står i »slasket T-shirt og shorts og danser sammen med hundredvis af mennesker«

Det Kongelige Teater stikker os blår i øjnene, når de puster besøgstal op

I stedet for at prale med pumpede besøgstal, der tæller både andre teatres forestillinger og erhvervsarrangementer, skulle Det Kongelige Teater hellere være stolt af sin kunstneriske aktivitet

PLATT-FORM er plathedsekvilibrister af Guds nåde

PLATT-FORM på Edison er alt, hvad du drømmer om i en teaterforestilling op til jul: musikalitet, selvironi, sexismesatire – og et anarkistisk drys af Gud
Anmeldelse

Søde Orm

’Røde Orm’ på Moesgaard er blevet en skøn kærlighedshistorie for den flotte Andreas Jebro og den lækre Christine Gjerulff. Men Det Kongelige Teaters lange vikingeforestilling virker ufarlig
Anmeldelse

Angsten for anmelderen

’Status’ er blevet en blændende afdækning af kunstnerens følsomhed – og anmelderens utilregnelighed – i Husets Teaters modige dramatisering af Erlend Loes roman

Sider

Mest læste

  1. Hvordan skriver man en revy, som får publikum i latterkramper og anmelderne til at smide om sig med stjerner? En revyforfatter, en revykonsulent, en revyanmelder og en revyskuespiller giver her otte råd til den gode revy
  2. Når Julie løber frem på bare tæer med håndklæde om sig, åbnes tilskuerens sanser for ’Romeo og Julie’ og dens storladne tåspidsdans og actionagtige gadekampe. John Neumeiers ballet er lige fyldt 50 år. Men den føles stadig jublende ung – og kan ses på Det Kongelige Teaters hjemmeside
  3. *Den Kongelige Ballet indleder i morgen sin Bournonville-uge - en hyldest til traditionen, som er kernen i kompagniets identitet. Men de senere år er kompagniet blevet kritiseret for sin tilfældige forvaltning af Bournonville-arven...
  4. aa Charlotte Aagaard AMC Anne Middelboe Christensen B.V. Børge Visby beb Bente Bundgaard bemu Berit Mühlhausen beyer Anders Beyer bjm Bjarke Møller Bjørk Kristen Bjørnkjær brun Henrik Brun burch Martin Burcharth B...
  5. Idealer og praksis, kulturdebat og skolebog i Anne Middelboes blandede landhandel
  6. ’Røde Orm’ på Moesgaard er blevet en skøn kærlighedshistorie for den flotte Andreas Jebro og den lækre Christine Gjerulff. Men Det Kongelige Teaters lange vikingeforestilling virker ufarlig