Person

Anne Middelboe Christensen

Portræt
31. december 2021

Nikolaj Hübbe: »Jeg er ballettens sprechstallmeister. Værten. Afsenderen.«

Nikolaj Hübbe har været balletmester på Det Kongelige Teater i 13 år og har netop fået forlænget sin kontrakt med yderligere fire år. Vi besøger balletmesteren for at gøre status, se frem, og forholde ham til den kritik, han ofte bliver mødt med
Nikolaj Hübbe har været balletmester på Det Kongelige Teater i 13 år og har netop fået forlænget sin kontrakt med yderligere fire år. Vi besøger balletmesteren for at gøre status, se frem, og forholde ham til den kritik, han ofte bliver mødt med
Kommentar
28. maj 2021

Holstebro styrkes overraskende som dansens by

Det største problem ved at udflytte danseuddannelserne til Holstebro er, at ministerierne foretager dette som en besparelse i København – mere end som en gennemtænkt forbedring af danseuddannelsen. Selv om det sagtens kan vise sig at være en god idé
Holstebro er i forvejen en danseby, der præger hele landets dansefødekæde med energi og professionalisme. Dansen kom til byen i 1996, da Det Kongelige Teaters Balletskole oprettede en satellitskole, der har en eliteuddannelse for balletdansere for de 6-12 årige.
Anmeldelse
25. maj 2021

Kasper Holtens ’Hobbitten’ må have kostet kassen, men det er også i orden. Flottere kan det næppe gøres

’Hobbitten’ er lykkedes som ekstravagant udendørsteater i Kasper Holtens storladne og overdådige iscenesættelse i Ulvedalene. Med Signe Egholm Olsen som uimodståelig Bilbo
 
Anmeldelse
6. maj 2021

I det interaktive digitalteater kan du udleve din drøm om at blive en anden – med ny krop

Denne torsdag genåbner teatrene. Samtidig byder den digitale teaterfestival ’Re:locations’ på fascinerende én-til-en-forestillinger: Således vågnede teaterredaktør Anne Middelboe Christensen i AVATAR ME pludseligt op i en seng i Brasilien – med nye, lange, solbrune ben
 
Anmeldelse
5. marts 2021

Hvis jeg må tage en ballet med i himlen, så bliver det Neumeiers ’Romeo og Julie’

Når Julie løber frem på bare tæer med håndklæde om sig, åbnes tilskuerens sanser for ’Romeo og Julie’ og dens storladne tåspidsdans og actionagtige gadekampe. John Neumeiers ballet er lige fyldt 50 år. Men den føles stadig jublende ung – og kan ses på Det Kongelige Teaters hjemmeside
Julie løber frem mod publikum i al sin uskyld og leg. Her i Ida Praetorius' skikkelse.
Anmeldelse
17. november 2020

Nedlukningen af Nordjylland anmeldt som performanceteater: Plottet skrider. Men vi må ikke gå ud

’Nordjylland lukker’ er en hårrejsende ekstremperformance – og en ydmygelse af B-holdet i Danmarks syv yderste provinskommuner. Informations teateranmelder er fanget i sin bopæl i Hjørring. Så nu anmelder hun nedlukningen
»Performancen Nordjylland lukker lakker mod enden. De medvirkende imponerer – kun enkelte protesterer, og kun tilflytterne klynker,«, skriver teateranmelder Anne Middelboe Christensen.
Brobygning
11. november 2020

Dialekten, tavsheden, pastellerne og Sussi: Her er vores kærlighedserklæring til Nordjylland

Nordjylland er for en stund lukket af fra omverdenen, men kultur bygger bro. Så her er otte af kulturredaktionens foretrukne kulturprodukter fra denne tavse, barske og smukke del af Danmark
Syv kommuner i Nordjylland er nedlukket, hvorfor kulturredaktionen mindes landsdelen gennem otte af deres foretrukne kulturproduktioner. Blandt andet ’Klumpfisken’, hvor en trængt tredjegenerationsfisker fra Hirtshals portrætteres.
Baggrund
10. maj 2019

Grådlabil anmelder: »Det kan aldrig være en garant for æstetisk kvalitet, at noget får os til at græde«

Vi ved, at en film er god, når en anmelder skriver, at den fik hende til at knibe en tåre. Men hvis kunstnere spekulerer i at producere tårepersere ud fra helt nøgterne parametre og med henblik på at sælge billetter, hvordan kan kritikeren så vide, om hendes gråd er uforfalsket eller fremkaldt af simpel manipulation? Og er det overhovedet professionelt at græde over kunst? I vores serie om grådkultur er vi nået til: kulturkritikken
Vi ved, at en film er god, når en anmelder skriver, at den fik hende til at knibe en tåre. Men hvis kunstnere spekulerer i at producere tårepersere ud fra helt nøgterne parametre og med henblik på at sælge billetter, hvordan kan kritikeren så vide, om hendes gråd er uforfalsket eller fremkaldt af simpel manipulation? Og er det overhovedet professionelt at græde over kunst? I vores serie om grådkultur er vi nået til: kulturkritikken
Baggrund
7. juli 2018

Den vellykkede revy har gode figurer og rim – og må aldrig blive politisk korrekt

Hvordan skriver man en revy, som får publikum i latterkramper og anmelderne til at smide om sig med stjerner? En revyforfatter, en revykonsulent, en revyanmelder og en revyskuespiller giver her otte råd til den gode revy
Læserbrev
20. juni 2018

Når en anmelder ikke kan lide shorts

Anne Middelboe Christensen forstår ikke, at når Nikolaj Hübbe i 30 grader står i »slasket T-shirt og shorts og danser sammen med hundredvis af mennesker«

Sider

  • Anmeldelse
    25. maj 2021

    Kasper Holtens ’Hobbitten’ må have kostet kassen, men det er også i orden. Flottere kan det næppe gøres

    ’Hobbitten’ er lykkedes som ekstravagant udendørsteater i Kasper Holtens storladne og overdådige iscenesættelse i Ulvedalene. Med Signe Egholm Olsen som uimodståelig Bilbo
     
  • Kommentar
    28. maj 2021

    Holstebro styrkes overraskende som dansens by

    Det største problem ved at udflytte danseuddannelserne til Holstebro er, at ministerierne foretager dette som en besparelse i København – mere end som en gennemtænkt forbedring af danseuddannelsen. Selv om det sagtens kan vise sig at være en god idé
    Holstebro er i forvejen en danseby, der præger hele landets dansefødekæde med energi og professionalisme. Dansen kom til byen i 1996, da Det Kongelige Teaters Balletskole oprettede en satellitskole, der har en eliteuddannelse for balletdansere for de 6-12 årige.
  • Anmeldelse
    27. maj 2017

    Søde Orm

    ’Røde Orm’ på Moesgaard er blevet en skøn kærlighedshistorie for den flotte Andreas Jebro og den lækre Christine Gjerulff. Men Det Kongelige Teaters lange vikingeforestilling virker ufarlig
    Andreas Jebro brager igennem som vikingehelten i Røde Orm. Men forestillingen på Moesgaard ændrer hverken historieskrivningen eller nutiden.
  • Anmeldelse
    5. marts 2021

    Hvis jeg må tage en ballet med i himlen, så bliver det Neumeiers ’Romeo og Julie’

    Når Julie løber frem på bare tæer med håndklæde om sig, åbnes tilskuerens sanser for ’Romeo og Julie’ og dens storladne tåspidsdans og actionagtige gadekampe. John Neumeiers ballet er lige fyldt 50 år. Men den føles stadig jublende ung – og kan ses på Det Kongelige Teaters hjemmeside
    Julie løber frem mod publikum i al sin uskyld og leg. Her i Ida Praetorius' skikkelse.
  • Brobygning
    11. november 2020

    Dialekten, tavsheden, pastellerne og Sussi: Her er vores kærlighedserklæring til Nordjylland

    Nordjylland er for en stund lukket af fra omverdenen, men kultur bygger bro. Så her er otte af kulturredaktionens foretrukne kulturprodukter fra denne tavse, barske og smukke del af Danmark
    Syv kommuner i Nordjylland er nedlukket, hvorfor kulturredaktionen mindes landsdelen gennem otte af deres foretrukne kulturproduktioner. Blandt andet ’Klumpfisken’, hvor en trængt tredjegenerationsfisker fra Hirtshals portrætteres.
  • Interview
    25. marts 2008

    'Sylfiden er den uimodståelige lyst'

    Det er stadig sådan, at krop og køn helst skal være i betryggende afstand for at vi kan fungere. Det er dette skisma dansen reflekterer over. Hvor den er bedst, er den udtryk for at krop og ånd er ét, siger Anne Middelboe Christensen, der er aktuel med en stor bog om 'Sylfiden'
  • Analyse
    16. september 2016

    Råddenskaben og sandheden

    Shakespeares Hamlet bliver til storpolitisk teater i Hans Henriksens iscenesættelse på Aalborg Teater, hvor sneen daler sort bag gobelinerne
    I Hans Henriksens fortolkning af ’Hamlet’ på Aalborg Teater spiller Patrick Baurichter en analytisk Hamlet udsat for videoovervågning.
  • Baggrund
    7. juli 2018

    Den vellykkede revy har gode figurer og rim – og må aldrig blive politisk korrekt

    Hvordan skriver man en revy, som får publikum i latterkramper og anmelderne til at smide om sig med stjerner? En revyforfatter, en revykonsulent, en revyanmelder og en revyskuespiller giver her otte råd til den gode revy