Person

Annelise Reenberg

Begge ben på jorden

Det klæder de fleste skuespillere at snakke fag i stedet for at udbrede sig om køkkenkunst og livets inderste mening, som de ofte nødes til af interviewere

Både stjerne og karakterskuespiller

Helle Virkner, der nu er død, 83 år gammel, lyste i over 60 år op på filmlærredet med sex, charme og klogskab

’Jeg føler mig ikke som pamper’

– Er Dansk Kunstnerråd en stærk eller en svag forening? »På papiret er vi jo stærke, men vi har ikke været i en kampsituation. Det kan godt være, vi er vanvittig stærke, men faktisk kender vi ikke vores styrke...

Her går det godt!

Hvorfor har dansk film mange kvindelige instruktører, når svensk film ikke har? Det spørgsmål stilles i øjeblikket igen og igen i svensk film. Her giver en række danske filmkvinder deres bud på mulige forklaringer

Nye dvd’er

Sleuth *En ældre aristokratisk og arrogant krimiforfatter (Laurence Olivier), der er meget glad for gåder og selskabslege, inviterer en ung cockney-frisør (Michael Caine) hjem til sit landsted for at diskutere frisørens affære med krimiforfatterens kone...

Film i tv

(2. sektion) v./Morten Piil *Annelise Reenberg instruerede i 1960 denne folkekomedie, der er blevet et ofte udskældt ikon for genren, symbolet på alt, hvad der er forlorent i gamle danske film...

Snot på ærmet, værsgo’

Spot Min far var redaktør af Familie Journalens roman-føljetoner og skrev selv nogle af dem. Når han skulle forklare genren, sagde han: »Som grebet ud af uvirkeligheden.« Men han sagde også: »Der skal snot på ærmet...

Film i tv

Mord i orientekspressen *Denne kriminalfilm fra 1974 bygger på en Agatha Christie- roman, hvor spændingen som så ofte før hos forfatterinden bygges om omkring afsløringen af den mordskyldige...

Film i tv

(2. sektion) *Karl Stegger er i forrygende form som filmens skurk, en pengestærk industrimand, der har onde planer om at forvandle den terminsplagede herregård Liljenborg til sildekogeri og fiskemelsfabrik...

Filmdivaer bag kameraet

Kvindelige instruktører sejrer hos publikum, mens mandefilm står for det alvorlige, kunstnerisk respekterede... Sådan er det ikke helt i dansk film – længere

Sider