Person

Annika Aakjær

Anmeldelse
2. juni 2022

’Esthers orkester’ er en ujævnt fortalt debutfilm med en karakteristisk lys tone

En ukuelig kvinde vader ind i en kejtet mands hjerte, og sød –måske næsten for sød – musik opstår i ny sørgmunter komedie med Annika Aakjær og Johannes Lilleøre i hovedrollerne
Annika Aakjær spiller den så godt som ukuelige tegneserieforfatter Esther, der en skønne dag dukker op på tegneren Thomas' kontor og ændrer hans liv for evigt i Alexander Sagmos debutfilm ‘Esthers orkester‘.
Interview
30. december 2020

Hausgaard og Aakjær om 2020: De bagkloge må sparkes i skridtet fra morgen til aften

De lever begge af at skrive sange og fortælle historier, der får folk til at grine og ryste på hovedet ad alverdens idioti. En vis pandemi satte en stopper for deres turneer, men gav dem i stedet lejlighed til at observere folk fra deres mere ekstreme sider. Information har talt med Annika Aakjær og Niels Hausgaard om, hvad der har været at grine ad i 2020
Fælles for Niels Hausgaard og Annika Aakjærs humor synes at være, at den er drevet af indignation og at den spiller på en vis resignation over for alverdens idioti.
Folk
30. november 2020

FOLK

I Utah har man fundet en tre meter høj metalmonolit. Der er sat en underskriftindsamling i gang for at få Katrine Dirkinck-Holmfeld genansat. Og så skal alle talentspejdere, der interesserer sig for kunstneres fuckability, fyres, mener Annina Aakjær
Note
18. september 2020

Farvel til Kvindemuseets navn, musikbranchesexisme og cd’en som førende fysisk musikformat

De små kulturhistoriske skvulp, som kulturredaktionen har registreret i den forløbne uge, handler blandt andet om mere inkluderende navne, mere kompetente nævn og mindre tolerance over for sexisme i musikbranchen
Annika Aakjær gider ikke mere pis, når der handler om sexchikane i musikbranchen. Men hun gider til gengældt godt at komme med en lille advarsel om det, der er i vente: »Kom nu, be the change! For der er en komet på vej, og er du dino, så dør du!«
Kommentar
18. september 2020

#MeToo i medierne er afgørende for den brede forandring

Medierne missede momentet, da #MeToo-bølgen rullen første gang. Nu er der et nyt, skriver Anna von Sperling i denne kommentar
Sofie Linde skabte grobund for en ny bredde for #MeToo, da hun brugte scenen til årets Zulu Comedy Awards til at fortælle om dengang hun som 18-årig og ny i DR blev forsøgt truet til at give en stor »TV-kanon« et blowjob.
Anmeldelse
18. oktober 2019

Annika Aakjær finder latteren og grådens fællesmængde

En aften i selskab med Annika Aakjær er en aften i mavelatteren, slagfærdigheden og det profanes navn. Men det er også en aften i selskab med sorg og med en stemme, der dirrer af patos. De to yderpunkter – der alligevel har en fællesmængde – opstår, når hun taler mellem sangene, og når hun synger dem
Når Aakjær griber mikrofonen, guitaren og pletvist klaveret, dirrer hendes fortællinger fra det humane overdrev med patos og vibrato.
Anmeldelse
26. februar 2016

Med sproget som indsats

Den dansksprogede sang kan endnu. Det skader bestemt ikke, når de involverede gør sig umage. Det er der kommet tre eksempler på
Grænsen er tynd mellem det patetiske og det trivielle, som Tove Ditlevsen engang sagde og på den knivsæg balancerer Souvenirs.
Anmeldelse
11. oktober 2011

Følelsesteater med twist

Teatret taler til følelserne. Både i Nørrebro Teaters trylletolkning af 'Oliver Twist' og i Københavns Musikteaters sælsomme stemningsbillede fra Afghanistan
Melankoli og længsel – og en spirende erotisk betagelse – besætter mandekroppene i den fascinerende flygtningeforestilling 'Jeg er drømmenes labyrint'.
Nyhed
30. juli 2010

Danske musikfestivaler vil ikke bruge kønskvoter

Arrangørerne af en af Sveriges største musikfestivaler, Arvika Festival, har netop besluttet, at halvdelen af kunstnerne næste år skal være kvinder. Men hverken arrangørerne af Roskilde Festival eller Skanderborg Festival vil bruge positiv særbehandling
Björk og Patti Smith (billedet) har gjort deres til at Roskilde Festival har bemærkelses-værdige og store kvinder på scenen. Men en direkte kvote for kvindelige musikere for at opveje at mænd dominerer musikscenerene, kan ingen af de danske festival-arrangører se en idé med.
Interview
3. juli 2010

Hun tænder på det triste

Annika Aakjær, der er aktuel med en ny single, græder stadig som pisket, når hun læser H.C. Andersen
Annika Aakjær, der er aktuel med en ny single, græder stadig som pisket, når hun læser H.C. Andersen

Sider

  • Anmeldelse
    2. juni 2022

    ’Esthers orkester’ er en ujævnt fortalt debutfilm med en karakteristisk lys tone

    En ukuelig kvinde vader ind i en kejtet mands hjerte, og sød –måske næsten for sød – musik opstår i ny sørgmunter komedie med Annika Aakjær og Johannes Lilleøre i hovedrollerne
    Annika Aakjær spiller den så godt som ukuelige tegneserieforfatter Esther, der en skønne dag dukker op på tegneren Thomas' kontor og ændrer hans liv for evigt i Alexander Sagmos debutfilm ‘Esthers orkester‘.
  • Interview
    30. december 2020

    Hausgaard og Aakjær om 2020: De bagkloge må sparkes i skridtet fra morgen til aften

    De lever begge af at skrive sange og fortælle historier, der får folk til at grine og ryste på hovedet ad alverdens idioti. En vis pandemi satte en stopper for deres turneer, men gav dem i stedet lejlighed til at observere folk fra deres mere ekstreme sider. Information har talt med Annika Aakjær og Niels Hausgaard om, hvad der har været at grine ad i 2020
    Fælles for Niels Hausgaard og Annika Aakjærs humor synes at være, at den er drevet af indignation og at den spiller på en vis resignation over for alverdens idioti.
  • Interview
    6. februar 2010

    Kristendom eller kedelig sex

    Annika Aakjær skriver sange om virkeligheden, der er groteske og sjove på én gang. På hendes nye album, 'Missionær', handler sangene bl.a. om titlens mange betydninger: sex, gud, frygt og død
    'Det er sådan en sang, der repræsenterer min allerstørste frygt - at vælge den forkerte og godt vide det, men ikke gøre noget ved det,' siger Annika Aakjær om titelsangen på sit nye album, 'Missionær'.
  • Folk
    30. november 2020

    FOLK

    I Utah har man fundet en tre meter høj metalmonolit. Der er sat en underskriftindsamling i gang for at få Katrine Dirkinck-Holmfeld genansat. Og så skal alle talentspejdere, der interesserer sig for kunstneres fuckability, fyres, mener Annina Aakjær
  • Anmeldelse
    18. oktober 2019

    Annika Aakjær finder latteren og grådens fællesmængde

    En aften i selskab med Annika Aakjær er en aften i mavelatteren, slagfærdigheden og det profanes navn. Men det er også en aften i selskab med sorg og med en stemme, der dirrer af patos. De to yderpunkter – der alligevel har en fællesmængde – opstår, når hun taler mellem sangene, og når hun synger dem
    Når Aakjær griber mikrofonen, guitaren og pletvist klaveret, dirrer hendes fortællinger fra det humane overdrev med patos og vibrato.
  • Nyhed
    30. juli 2010

    Danske musikfestivaler vil ikke bruge kønskvoter

    Arrangørerne af en af Sveriges største musikfestivaler, Arvika Festival, har netop besluttet, at halvdelen af kunstnerne næste år skal være kvinder. Men hverken arrangørerne af Roskilde Festival eller Skanderborg Festival vil bruge positiv særbehandling
    Björk og Patti Smith (billedet) har gjort deres til at Roskilde Festival har bemærkelses-værdige og store kvinder på scenen. Men en direkte kvote for kvindelige musikere for at opveje at mænd dominerer musikscenerene, kan ingen af de danske festival-arrangører se en idé med.
  • Note
    18. september 2020

    Farvel til Kvindemuseets navn, musikbranchesexisme og cd’en som førende fysisk musikformat

    De små kulturhistoriske skvulp, som kulturredaktionen har registreret i den forløbne uge, handler blandt andet om mere inkluderende navne, mere kompetente nævn og mindre tolerance over for sexisme i musikbranchen
    Annika Aakjær gider ikke mere pis, når der handler om sexchikane i musikbranchen. Men hun gider til gengældt godt at komme med en lille advarsel om det, der er i vente: »Kom nu, be the change! For der er en komet på vej, og er du dino, så dør du!«
  • Kommentar
    18. september 2020

    #MeToo i medierne er afgørende for den brede forandring

    Medierne missede momentet, da #MeToo-bølgen rullen første gang. Nu er der et nyt, skriver Anna von Sperling i denne kommentar
    Sofie Linde skabte grobund for en ny bredde for #MeToo, da hun brugte scenen til årets Zulu Comedy Awards til at fortælle om dengang hun som 18-årig og ny i DR blev forsøgt truet til at give en stor »TV-kanon« et blowjob.