Person

Anton Tjekhov

En Tjekhov-masterclass for fans og fagfolk

Skuespillerne stråler i Tjekhov-filmatiseringen ’The Seagull – Mågen’, hvis rastløse kamera dog kun sjældent tillader handlingen at bundfælde sig

Menneskekenderen Anton Tjekhov mestrerede alt det, man i dag kan lære på kurser i ’Creative Writing’

Anton Tjekhov (1860-1904) turde og kunne færdes nede hos sine personer og identificere sig med dem

Den russiske folkesjæl er indlejret i Tjekhovs dramaer

Tjekhovs replikker virker overrumplende moderne i dag. Og med værker som ’Mågen’, ’Tre Søstre’ og ’Kirsebærhaven’ er han stadig hyppigt aktuel i Rusland – og i resten af verden

Når Tjekhov gør mest ondt

Republique forvandler Tjekhovs ’Tre Søstre’ til ’Tre Brødre’, så smerten over livets meningsløshed og kærlighedens umulighed sitrer. Understreget af en sort laksko

Russerne kommer

Fordybelse. Dostojevskij, Tolstoj, Tjekhov. De russiske mestre sidder tungt på de danske teaterscener i dette efterår. Når de dystre russere er så populære lige nu, skyldes det både en tiltagende krisebevidsthed og behovet for at udforske dybden i den menneskelige psykologi som et modspil til medievirkelighedens overfladiskhed

Så er der ulykkelig kærlighed til alle

Der er også ekstra hjertebanken til publikummet i Skuespilhuset. For sjældent har Tjekhov været mere medrivende i sin livssmerte end i denne 'Mågen'

Tjekket Tjekhov

Deutsches Theater leverer Tjekhovs 'Mågen' i en moderne version. Teksten er levende og vittig, scenografien er rå og enkel, skuespillerne dygtige og veloplagte. Der er ikke en finger at sætte noget sted. Det skulle da lige være dét: At det er så rigtigt, at det næsten er rutine

Naja Marie Aidt fremhæves i Time Magazine

Naja Marie Aidt fremhæves i Time Magazine som en novelleforfatter i tråd med Tjekhov og Joyce i anledning af udgivelsen af en ny amerikansk antologi over europæisk litteratur 2010

Jeg var russisk læge

I disse dage går 860 håbefulde unge til optagelsesprøve på de statsstøttede skuespillerskoler, kun omkring 24 kommer gennem nåleøjet. De får tre minutter til at vise talentet

Berømte teaterfolk vil redde Tjekhovs dacha

Førende britiske dramatikere og skuepillere har iværksat en kampagne for at redde den villa, hvor Anton Tjekhov skrev nogle af sine vigtigste værker, deriblandt Tre Søstre og Kirsebærhaven. De hævder, at bygningen får lov til at forfalde på grund af spændinger mellem den russiske og den ukrainske regering

Sider

Mest læste

  1. Tjekhovs replikker virker overrumplende moderne i dag. Og med værker som ’Mågen’, ’Tre Søstre’ og ’Kirsebærhaven’ er han stadig hyppigt aktuel i Rusland – og i resten af verden
  2. Skuespillerne stråler i Tjekhov-filmatiseringen ’The Seagull – Mågen’, hvis rastløse kamera dog kun sjældent tillader handlingen at bundfælde sig
  3. Anton Tjekhov (1860-1904) turde og kunne færdes nede hos sine personer og identificere sig med dem
  4. Man tager næppe munden for fuld, om man påstår, at den moderne 'stramme'novelle begynder med Anton Tjekhov (1860-1904). Af ham lærte nemlig vældig mange - ikke mindst Joyce og Hemingway - kunsten at forkorte, skære bort, tilspidse en psykologisk konflikt, sætte genren på spidsen og overlade læserne friheden til at konkludere...
  5. Fordybelse. Dostojevskij, Tolstoj, Tjekhov. De russiske mestre sidder tungt på de danske teaterscener i dette efterår. Når de dystre russere er så populære lige nu, skyldes det både en tiltagende krisebevidsthed og behovet for at udforske dybden i den menneskelige psykologi som et modspil til medievirkelighedens overfladiskhed
  6. UDSTILlING *Boomerang er titlen på en temaudstilling, der undersøger den 'kvindelige erfaring'. 60 kvindelige kunstnere - 22 med værker til rummene og 38 med videos - forsøger at afsøge 90'ernes kvindeerfaringer...
  7. Førende britiske dramatikere og skuepillere har iværksat en kampagne for at redde den villa, hvor Anton Tjekhov skrev nogle af sine vigtigste værker, deriblandt Tre Søstre og Kirsebærhaven. De hævder, at bygningen får lov til at forfalde på grund af spændinger mellem den russiske og den ukrainske regering
  8. Deutsches Theater leverer Tjekhovs 'Mågen' i en moderne version. Teksten er levende og vittig, scenografien er rå og enkel, skuespillerne dygtige og veloplagte. Der er ikke en finger at sætte noget sted. Det skulle da lige være dét: At det er så rigtigt, at det næsten er rutine