Person

Anton Tjekhov

Anmeldelse
5. marts 2022

Med Ukraine i baghovedet bliver Tjekhovs ’Onkels Vanja’ brændende aktuelt på Vendsyssel Teater

Tjekhovs ’Onkel Vanja’ bliver på Vendsyssel Teater et brandaktuelt drama om handlingslammelse, manglende selvværd, duelighed og drikfældighed – og om menneskelig længsel, drømme, ambitioner og kærlighed. Og således højaktuelt i forhold til Ruslands krig i Ukraine
Jakob Højlev Jørgensen leverer som onkel Vanja et stærkt psykologisk portræt af den menige russer, for hvem handling er opgivet, og derfor må dumpes på vodkaflaskens bund.
langsomme samtaler
3. oktober 2020

Cornel West: Valget står mellem en neofascistisk gangster og en nyliberalistisk katastrofe

Cornel West er en af de mest radikale kritikere af kapitalisme, racisme og militærmagt i USA. Han er en intellektuel superstjerne, filosof, professor på Harvard, socialist og politisk aktivist. Men han er også jazzmenneske og en kærlighedskriger, som insisterer på, at ingen skal boykottes, og at alle skal elskes
»Det bedste i USA er der stadig. Du kan se det på gaderne, det kommer i alle farver. Det bedste i USA er antislaveribevægelsen, kvindefrigørelsen, arbejderbevægelserne, klimabevægelserne,« siger filosof og aktivist Cornel West.
Anmeldelse
28. februar 2020

Nørrebro Teaters ’Kirsebærhaven’ er hverken god nok eller slem nok til at fastholde opmærksomheden

Det er ikke, fordi Nørrebro Teaters opsætning af Tjekhovs ’Kirsebærhaven’ egentlig falder igennem, men, I guder, hvor er den en intenst utydelig, forglemmelig og langtrukken oplevelse
Det er ikke, fordi Nørrebro Teaters opsætning af Tjekhovs ’Kirsebærhaven’ egentlig falder igennem, men, I guder, hvor er den en intenst utydelig, forglemmelig og langtrukken oplevelse
Anmeldelse
14. september 2018

En Tjekhov-masterclass for fans og fagfolk

Skuespillerne stråler i Tjekhov-filmatiseringen ’The Seagull – Mågen’, hvis rastløse kamera dog kun sjældent tillader handlingen at bundfælde sig
’Mågen’ er ganske sjov og underholdende, men sjældent nærværende og original
Baggrund
6. april 2018

Menneskekenderen Anton Tjekhov mestrerede alt det, man i dag kan lære på kurser i ’Creative Writing’

Anton Tjekhov (1860-1904) turde og kunne færdes nede hos sine personer og identificere sig med dem
Anton Tjekhov (1860-1904) turde og kunne færdes nede hos sine personer og identificere sig med dem
Baggrund
15. marts 2018

Den russiske folkesjæl er indlejret i Tjekhovs dramaer

Tjekhovs replikker virker overrumplende moderne i dag. Og med værker som ’Mågen’, ’Tre Søstre’ og ’Kirsebærhaven’ er han stadig hyppigt aktuel i Rusland – og i resten af verden
Tjekhovs replikker virker overrumplende moderne i dag. Og med værker som ’Mågen’, ’Tre Søstre’ og ’Kirsebærhaven’ er han stadig hyppigt aktuel i Rusland – og i resten af verden
Anmeldelse
6. oktober 2014

Når Tjekhov gør mest ondt

Republique forvandler Tjekhovs ’Tre Søstre’ til ’Tre Brødre’, så smerten over livets meningsløshed og kærlighedens umulighed sitrer. Understreget af en sort laksko
Nyhed
13. oktober 2011

Russerne kommer

Fordybelse. Dostojevskij, Tolstoj, Tjekhov. De russiske mestre sidder tungt på de danske teaterscener i dette efterår. Når de dystre russere er så populære lige nu, skyldes det både en tiltagende krisebevidsthed og behovet for at udforske dybden i den menneskelige psykologi som et modspil til medievirkelighedens overfladiskhed
Den britiske instruktør Katie Mitchell har netop haft premiere på Anton Tjekhovs teaterklassiker 'Mågen' på Det Kongelige Teater. 'Det kan iscenesættes som et romantisk stykke om eskapismens mulighed eller som et brutalt drama om livet, som det er. Lige nu er der mest brug for det sidste. At fremhæve det mørke og barske ved Tjekhov,' siger hun.
Anmeldelse
12. oktober 2011

Så er der ulykkelig kærlighed til alle

Der er også ekstra hjertebanken til publikummet i Skuespilhuset. For sjældent har Tjekhov været mere medrivende i sin livssmerte end i denne 'Mågen'
Nyhed
9. april 2010

Tjekket Tjekhov

Deutsches Theater leverer Tjekhovs 'Mågen' i en moderne version. Teksten er levende og vittig, scenografien er rå og enkel, skuespillerne dygtige og veloplagte. Der er ikke en finger at sætte noget sted. Det skulle da lige være dét: At det er så rigtigt, at det næsten er rutine
Corinna Harfouch og Alexander Khuon i 'Mågen'.

Sider