Person

Apichatpong Weerasethakul

Anmeldelse
30. juni 2022

Magisk, mystisk film ser – vistnok – arvesynden som fødslen af vold, ikke skam

Amazonas gemmer på en hemmelighed fra menneskehedens fødsel i den fremragende, overrumplende, kompromisløst ikkeeffektjagende og – vil mange sikkert mene – langsomme film ’Memoria’. Men den handler slet ikke om tempo, det er en film, man skal være i og lytte til. Man skal lade den ske for øjnene og ørerne af én
Den britiske botanist Jessica Holland (Tilda Swinton) leder med lydteknikeren Hernáns (Juan Pablo Urrego) hjælp efter en brutal lyd, som hun hører inde i sit hoved i Apichatpong Weerasethakuls gådefulde ’Memoria’.
Anmeldelse
4. august 2011

Rolig, foruroligende mærkværdighedspoesi

Sidste års thailandske Guldpalme-vinder, spøgelsesfortællingen 'Onkel Boonmee som kan huske sine tidligere liv', er lige så sær og spooky, langtrukken og fascinerende som sin titel
I den thailandske 'Onkel Boonmee som kan huske sine tidligere liv' dukker Boonmees afdøde kone op — som spøgelse — og konverserer med familien.
  • Anmeldelse
    30. juni 2022

    Magisk, mystisk film ser – vistnok – arvesynden som fødslen af vold, ikke skam

    Amazonas gemmer på en hemmelighed fra menneskehedens fødsel i den fremragende, overrumplende, kompromisløst ikkeeffektjagende og – vil mange sikkert mene – langsomme film ’Memoria’. Men den handler slet ikke om tempo, det er en film, man skal være i og lytte til. Man skal lade den ske for øjnene og ørerne af én
    Den britiske botanist Jessica Holland (Tilda Swinton) leder med lydteknikeren Hernáns (Juan Pablo Urrego) hjælp efter en brutal lyd, som hun hører inde i sit hoved i Apichatpong Weerasethakuls gådefulde ’Memoria’.
  • Anmeldelse
    4. august 2011

    Rolig, foruroligende mærkværdighedspoesi

    Sidste års thailandske Guldpalme-vinder, spøgelsesfortællingen 'Onkel Boonmee som kan huske sine tidligere liv', er lige så sær og spooky, langtrukken og fascinerende som sin titel
    I den thailandske 'Onkel Boonmee som kan huske sine tidligere liv' dukker Boonmees afdøde kone op — som spøgelse — og konverserer med familien.