Person

Arne Haugen Sørensen

Artikler
Anmeldelse
22. februar 2019

Arne Hauge Sørensens fængende selvbiografi foregår mest af alt i en art ’ydre monolog’

Fra utilpasset proletarunge til afklaret kunstner. Arne Hauge Sørensens selvbiografi strækker sig fra den fattige barndom til i dag, hvor han som anerkendt kunstner fortæller om sit liv i en art ’ydre monolog’, hvor smertepunkter berøres med usminket åbenhed – og det er så det
»På forhånd kendte jeg ikke meget til Arne Haugen Sørensens kunst og slet ikke til den kunstscene, han beskriver ret skræmmende. Jeg har ingen særlige kunstkvalifikationer, og jeg ventede mig ikke det store af en kunstners selvbiografi. Men jeg blev fanget af fortælleformen og endte med at læse bogen i ét interesseret stræk,« skriver Karen Syberg.
1. februar 2007

Op og ned i kunsten

Mange deler utvivlsomt Tom Jørgensens synspunkt om, at kunsten skal appellere bredt, og hans skepsis over for nye former. Men hvad siger de kunsthistoriske fortilfælde?
5. maj 2007

Erindring i vid og bid

Arne Haugen Sørensen besidder et stort, koloristisk verbalregister. Hans livserindringer er en realistisk kunstnermyte
23. marts 2007

Dumheden indhenter vi aldrig

Som barn modellerede han som en gal. Krigsfigurer blev fremstillet bag mørklægningsgardiner i lejligheden på Amager. Hver dag blev de ødelagt i legens hede, næste dag startede han forfra. Livet har været blakket, men billedhugger Jørgen Haugen Sørensen har nu altid lavet det, han ville. Året ud er han Årets Billedhugger på Statens Museum for Kunst
Nyhed
29. november 2002

Italiensk for begyndere

Inspireret af en italiensk form for narkobehandling har kunstneren Ulla Kampmann taget initiativ til en udstilling med en række førende billedkunstnere i et værested for narkomaner på Vesterbro i København
29. april 2002

Dæmoner og dommedag

Billedkunstneren Arne Haugen Sørensen fyldte lørdag 70 år. Det markeres med to bogudgivelser. Den ene er tvivlsom, den anden er i bedre form
31. januar 2002

Hyggegys og orden i tingene

Grønningen er i år godt iscenesat med lys og overskuelighed og gæster, hvis kunstneriske referencer er andre end medlemmernes
14. december 2001

Hvad tænker biæderen?

Klaus Rifbjergs nye prosadigte, der udkommer på 70-årsdagen, er atmosfæriske konfrontationer med de sammensatte følelsers kispus i sprogmusikalske konstellationer
19. september 2001

Et site i særklasse

Endnu et museum i København. Men er det mere end et fascinerende, underjordisk rum?
Kronik
18. juli 2001

Hænder på

Ægte kristen (kirke-)kunst behøver ikke »forestille« Jesus, som Ebbe Kløvedal Reich mener. I stedet kan kunsten vise os lyset, bønnen og det hellige som sanseligt udtryk

Sider

  • Note
    14. november 1996

    UDSTILlING

    Malmø byder p.t. på to seværdige udstillinger: I Rooseum kan man frem til den 15. dec. se udstillingen Maleri - det udvidede felt med deltagelse af kontroversielle kunstnere som Jessica Stockholder, Paul McCarthy, Uta Barth, Diana Thater, Rudolf Stingel, Remy Zaugg og Luc Tuymans...
  • 23. marts 2007

    Dumheden indhenter vi aldrig

    Som barn modellerede han som en gal. Krigsfigurer blev fremstillet bag mørklægningsgardiner i lejligheden på Amager. Hver dag blev de ødelagt i legens hede, næste dag startede han forfra. Livet har været blakket, men billedhugger Jørgen Haugen Sørensen har nu altid lavet det, han ville. Året ud er han Årets Billedhugger på Statens Museum for Kunst
  • 27. april 2001

    Jesus i historien

    Ebbe Kløvedal Reich giver en nuanceret og klar skildring af de danske Jesusbilleder
  • 14. december 2001

    Hvad tænker biæderen?

    Klaus Rifbjergs nye prosadigte, der udkommer på 70-årsdagen, er atmosfæriske konfrontationer med de sammensatte følelsers kispus i sprogmusikalske konstellationer
  • Kronik
    18. juli 2001

    Hænder på

    Ægte kristen (kirke-)kunst behøver ikke »forestille« Jesus, som Ebbe Kløvedal Reich mener. I stedet kan kunsten vise os lyset, bønnen og det hellige som sanseligt udtryk
  • Anmeldelse
    22. februar 2019

    Arne Hauge Sørensens fængende selvbiografi foregår mest af alt i en art ’ydre monolog’

    Fra utilpasset proletarunge til afklaret kunstner. Arne Hauge Sørensens selvbiografi strækker sig fra den fattige barndom til i dag, hvor han som anerkendt kunstner fortæller om sit liv i en art ’ydre monolog’, hvor smertepunkter berøres med usminket åbenhed – og det er så det
    »På forhånd kendte jeg ikke meget til Arne Haugen Sørensens kunst og slet ikke til den kunstscene, han beskriver ret skræmmende. Jeg har ingen særlige kunstkvalifikationer, og jeg ventede mig ikke det store af en kunstners selvbiografi. Men jeg blev fanget af fortælleformen og endte med at læse bogen i ét interesseret stræk,« skriver Karen Syberg.