Person

Asger Leth

Anmeldelse
23. oktober 2020

Jørgen Leth vil gerne indramme kaos

I ‘I Walk‘ kæmper den aldrende Jørgen Leth for at bevare sin bevægelsesfrihed og den værdighed, der er forbundet med den. Undersøgelsen af alderdom er i sig selv interessant, men filmen savner et afgrænsende princip (eller flere)
Scenerne i ’I Walk’ udfyldes ikke nødvendigvis af en begivenhed, kameraet registrerer bare en gangbesværet Jørgen Leth og hans stilfærdige arbejde med at beherske sin krop og finde sig til rette i sine omgivelser.
Interview
30. april 2019

»Der skal skiftevis komme noget let, noget sjovt, noget eftertænksomt og noget, man kan græde til. Tænk på det som musik«

Emotionelle reklamefilm fylder mere og mere. For bedre at forstå hvordan de virker, er vores journalist sammen med reklamefilminstruktør Asger Leth gået i dybden med hans reklame for TV 2, »Alt det vi deler«, og har spurgt ham, hvad der teknisk set gør, at hun begynder at græde samme steder — hver gang
Dorrit og Jan møder Rikke. Det var Rikkes oldefar, der sejlede Jan til Sverige under Anden Verdenskrig.
Feature
30. april 2019

’Sadvertising’ får hele verden til at græde

Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer
Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer
Anmeldelse
19. marts 2018

Endelig er fokus flyttet fra det moralske forfald i expat-miljøet til de unge hovedpersoner

Endelig er ’Liberty’ blevet færdig med de voksnes moralske forfald og bøvl med deres eksistensberettigelser og nået til historien om Christian, der får sig et liv. Og så går det desværre alt for tjept
I DR's serie Libertys næstsidste afsnit er Christian flittig til at tage de sjove tjanser som dj og kassemester, mens Marcus halter rundt i baren og bliver mere og mere fuld og vred.
Anmeldelse
8. februar 2012

Med livet som indsats

’Det ultimative kup kræver den ultimative plan’, lyder en tagline for Med livet som indsats, Asger Leths første amerikanske spillefilm. Den ville passe bedre på Oceans Eleven, som forstod, at skal man iscenesætte et plausibelt kup hos en morderisk milliardær, bør man have en overbevisende plan
  • Interview
    30. april 2019

    »Der skal skiftevis komme noget let, noget sjovt, noget eftertænksomt og noget, man kan græde til. Tænk på det som musik«

    Emotionelle reklamefilm fylder mere og mere. For bedre at forstå hvordan de virker, er vores journalist sammen med reklamefilminstruktør Asger Leth gået i dybden med hans reklame for TV 2, »Alt det vi deler«, og har spurgt ham, hvad der teknisk set gør, at hun begynder at græde samme steder — hver gang
    Dorrit og Jan møder Rikke. Det var Rikkes oldefar, der sejlede Jan til Sverige under Anden Verdenskrig.
  • Feature
    30. april 2019

    ’Sadvertising’ får hele verden til at græde

    Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer
    Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer
  • Anmeldelse
    23. oktober 2020

    Jørgen Leth vil gerne indramme kaos

    I ‘I Walk‘ kæmper den aldrende Jørgen Leth for at bevare sin bevægelsesfrihed og den værdighed, der er forbundet med den. Undersøgelsen af alderdom er i sig selv interessant, men filmen savner et afgrænsende princip (eller flere)
    Scenerne i ’I Walk’ udfyldes ikke nødvendigvis af en begivenhed, kameraet registrerer bare en gangbesværet Jørgen Leth og hans stilfærdige arbejde med at beherske sin krop og finde sig til rette i sine omgivelser.