Person

Asghar Farhadi

Artikler
Interview
13. oktober 2022

Ali Abbasi: ’Jeg vil ikke undskylde for, at jeg har lavet en voldelig film om en mand, der slår kvinder ihjel’

Kvinder har ingen kroppe i iranske film, og det vil Ali Abbasi gerne gøre op med i sin seneste film, seriemorderthrilleren ’Holy Spider’. Information har talt med den iransk-danske instruktør om den systemkritiske film, der er blevet en del af de aktuelle protester imod et kvindeundertrykkende præstestyre
Kvinder har ingen kroppe i iranske film, og det vil Ali Abbasi gerne gøre op med i sin seneste film, seriemorderthrilleren ’Holy Spider’. Information har talt med den iransk-danske instruktør om den systemkritiske film, der er blevet en del af de aktuelle protester imod et kvindeundertrykkende præstestyre
Anmeldelse
25. maj 2022

Asghar Farhadis ’A Hero’ udforsker en forviklingsfascinerende historie om en umage helt

Iranske Asghar Farhadi gransker i sin mesterlige hverdagsthriller ’A Hero’ de mange uventede forviklinger omkring en umiddelbart god gerning
Grundideen for ’A Hero’ sætter effektivt en twistet hverdagsthriller i gang: Den gældsfængslede Rahim (Amir Jadidi) får under to dages udgang en mistet taske med 17 guldmønter i hænderne.
Filmfestival i Cannes
15. juli 2021

En fjer bliver til fem høns i Asghar Farhadis ’En helt’, der godt kunne vinde en Guldpalme

Asghar Farhadis hverdagsdrama og sociale satire, ’En helt’, spås gode chancer for at vinde en Guldpalme. Det gør Julia Ducournaus ’Titane’, der handler om en kvindelig seriemorder, der boller med biler, nok ikke. Men sammen understreger de en af filmfestivalen i Cannes’ store styrker: kontrasterne og mangfoldigheden
Rahim (Amir Jadidi) fanges i et spind af løgne, bedrag og sociale medier, da han forsøger at komme ud af gældsfængsel og genstarte sit liv i Asghar Farhadis hverdagsdrama ’En helt’.
Essay
19. december 2019

Derfor er ’Nader og Simin – en separation’ en af de bedste film i dette århundrede

Iranske Asghar Farhadis ’Nader og Simin – en separation’ fra 2011 undersøger og udstiller vores moralske virkelighed med radikalitet og kunstnerisk vilje, og den er film nummer 19 i Informations julekalender
Ud fra deres egne motiver og principper gør alle personerne det rigtige i ’Nader og Sidim – en separation’. Alle stræber efter det gode, men alle kommer også til skade. Ingen er uskyldige, og ingen er uden ansvar.
Interview
21. marts 2019

Asghar Farhadi: ’Familien er det første lille samfund, hvor ens sande jeg bliver vist’

Asghar Farhadi forsøger at stille spørgsmål i sine film og lader publikum selv finde frem til svarene. Information har talt med den iranske filminstruktør, der er aktuel med det spansksprogede familiedrama ’Alle ved det’, som ikke mindst handler om hemmeligheder, fortidens spøgelser og mennesker under pres
Penélope Cruz og Javier Bardem spiller to af hovedrollerne i iranske Asghar Farhadis spansksprogede familiedrama, ’Alle ved det’. 
Anmeldelse
21. marts 2019

Iranskinstruerede ’Alle ved det’ slår store fede revner i spansk landsbyidyl

Iranske Asghar Farhadi er ikke pakkeløsningernes instruktør. I sit nye, spanske kidnapningsdrama, ’Alle ved det’, lufter han igen livsløgnene i menneskers allernærmeste relationer, og han undersøger landsbyidyllens mørke bagside
Penélope Cruz spiller Laura og Javier Bardem Paco i Asghar Farhadis familiedrama ’Alle ved det’, og lige som resten af personerne i filmen tilbageholder de enorme vandmasser fulde af skuffede følelser, desperation, skuffelse, nid og nag. 
Anmeldelse
10. maj 2018

Den russiske rockfilm ’Leto’ gør én både glad og melankolsk

Sovjettidens rockungdom gør oprør i den charmerende og energiske konkurrencefilm, ’Leto’, hvis instruktør, Kirill Serebrennikov, ikke kommer til Cannes, fordi han sidder i husarrest i Rusland. Og han er ikke den eneste filmskaber, der ikke kan deltage i årets festival
Den russiske filminstruktør Kirill Serebrennikovs konkurrencefilm, ’Leto’, handler om venskab, kærlighed og rockmusik i 1980’ernes Leningrad.
Anmeldelse
9. maj 2018

’Everybody Knows’ er ikke nogen katastrofe af en film, men det er heller ikke nogen ubetinget vellykket film

Tirsdag aften blev filmfestivalen i Cannes sparket i gang med iranske Asghar Farhadis desværre ikke så vellykkede familiedrama, ’Everybody Knows’
Laura (Penélope Cruz) og Paco (Javier Bardem) før helvede bryder løs i Asgar Farhadis familiedrama og Cannes-åbningsfilm, ’Everybody Knows’. Foto: Memento Films
3. marts 2017

Takketalen er en øvelse i på én gang at tage imod anerkendelse og give den videre

45 sekunder har Oscar-vinderne, fra de rejser sig fra stolen, til deres takketale skal være overstået. Og så har de 40 millioner sæt øjne på sig. Takketalen er en svær øvelse i på én gang at tage imod anerkendelse og give den videre. Her er årets bedste
45 sekunder har Oscar-vinderne, fra de rejser sig fra stolen, til deres takketale skal være overstået. Og så har de 40 millioner sæt øjne på sig. Takketalen er en svær øvelse i på én gang at tage imod anerkendelse og give den videre. Her er årets bedste
Analyse
28. februar 2017

’Jeg vil gerne sige tak til præsident Trump. Kan I huske sidste år, hvor det var Oscar-uddelingen, der fremstod racistisk?’

Det endte med en skandale. Men inden da var årets Oscaruddeling en af de bedste og mest politiske i mands minde
Oscar-vært Jimmy Kimmel stak fra begyndelsen af Oscar-showet til præsident Trump med vittigheder som: ’Jeg vil gerne sige tak til præsident Trump. Kan I huske sidste år, hvor det var Oscaruddelingen, der fremstod racistisk?’. Måske var det netop Jimmy Kimmels stikpiller, som satte både dem, der overrakte priserne, og dem, der modtog dem, fri til i stedet at tale om noget mere alment menneskeligt i stedet for direkte at gå efter præsidenten.

Sider