Person

Astrid Saalbach

Nekrolog

Lily Weiding er død, 96 år gammel: Hun var en kvinde, man tilbad

Den elegante skuespiller Lily Weiding fik alle de roller, hun kunne ønske sig. Men det var ikke mindst hendes rolle som instruktør af Beckett og som sparringspartner for Morten Grunwald, der satte afgørende præg på den danske teaterhistorie

Astrid Saalbachs nye vemodige roman føles som et stykke levet liv

To kvinders sammenfiltrede skæbne er fremragende skildret i ’Der hvor du ikke vil hen’, og det er i Astrid Saalbachs indlevelse i og dramatiske fremstilling af personerne, at romanen får romankarakter

Den tragiske deroute for Det Danske Akademi

Krisen i Det Danske Akademi er først og fremmest en sen udløber af krisen i Det Svenske Akademi og handler mere om håndteringen af #MeToo-bevægelsen end om ytringsfrihed

Portræt af Det Danske Akademi: Nokkefårenes klub i fuld deroute

I Det Danske Akademi er fire prominente medlemmer gået og har smækket med døren i protest mod et andet medlems ageren. Vi tegner et portræt af den kulturelle institution, der lige nu befinder sig i sin største krise nogensinde

Fire medlemmer går i protest: »Det Danske Akademi er ude i sit livs største krise«

Det Danske Akademi er man medlem af for livet, men nu trækker Suzanne Brøgger, Ida Jessen, Jens Smærup Sørensen og Astrid Saalbach sig i utide. De er oprørte over institutionens udvikling, fortæller de til Information, specifikt medlemmet Marianne Stidsen, som de mener, i offentligheden tegner et lodret forkert billede af akademiet

Saalbachs øjne ser alt

Mindreværdet og fremmedangsten bliver til vold i Astrid Saalbachs grumme hverdagshistorie fra et symbolsk callcenter i ’Kaldet’ på Aarhus Teater

’Teatercheferne lider af kontrolsyge’

Dramatiker og romanaktuelle Astrid Saalbach er vred over teatrenes selvcensur i jagten på statsstøtten. ’De tør ikke være kontroversielle. Og på den måde kommer de til at knægte den kunstneriske frihed – faktisk er det de teatre, der får mindst i støtte, der risikerer og satser mest’

’Vi er ikke længere ofre for historien’

Mandlige hovedpersoner. Listen over kvindelige forfattere, der har skrevet bøger med mandlige hovedpersoner, bliver længere og længere. Vi har spurgt nogle af dem, hvad det kan skyldes, og hvor denne interesse for at leve sig ind i manden kommer fra

På Skuldrene af hinanden

Som forfatter skylder man sine forgængere alt og lidt til, siger Astrid Saalbach, der selv er aktuel med romanen ’Fordrivelsen’

'Vi går ad smallere stier, end vi tror'

Der skal så lidt til, før vi pludselig er en anden. Hvad sker der, hvis vi af en eller anden grund ændrer personlighed? Astrid Saalbach har skrevet en roman om en mand, der slår hovedet, får en hjerneskade og smides ud af sit liv

Sider

Mest læste

  1. Den elegante skuespiller Lily Weiding fik alle de roller, hun kunne ønske sig. Men det var ikke mindst hendes rolle som instruktør af Beckett og som sparringspartner for Morten Grunwald, der satte afgørende præg på den danske teaterhistorie
  2. To kvinders sammenfiltrede skæbne er fremragende skildret i ’Der hvor du ikke vil hen’, og det er i Astrid Saalbachs indlevelse i og dramatiske fremstilling af personerne, at romanen får romankarakter
  3. Astrid Saalbachs 'Aske til aske - støv til støv' på Husets Teater er så fremragende, at det næsten ikke er til at holde ud TEATER Det er lumsk, Astrid Saalbachs nye stykke. Det begynder så morsomt og kitchet, at man intetanende bare føler sig vidunderligt godt underholdt...
  4. Det Danske Akademi er man medlem af for livet, men nu trækker Suzanne Brøgger, Ida Jessen, Jens Smærup Sørensen og Astrid Saalbach sig i utide. De er oprørte over institutionens udvikling, fortæller de til Information, specifikt medlemmet Marianne Stidsen, som de mener, i offentligheden tegner et lodret forkert billede af akademiet
  5. Rå, intense nye noveller af Astrid Saalbach, der tilsyneladende til stadighed må mindes faldets mulighed for ikke at miste balancen
  6. I Det Danske Akademi er fire prominente medlemmer gået og har smækket med døren i protest mod et andet medlems ageren. Vi tegner et portræt af den kulturelle institution, der lige nu befinder sig i sin største krise nogensinde
  7. 2003 blev året, hvor det fredsommelige danske teater blev politisk. Få var de forestillinger, der kun handlede om Ham & Hende
  8. Det er tid til at sætte sig hjem. Og læse og lytte. I stilhed. Til det mod, årets bøder er udtryk for. På bogmessen drukner det hele i larm, iltmangel og dalende litterær modtagelighed