Person

Astrid Saalbach

Det Danske Akademi
8. oktober 2021

Med hån, spot og tilsvininger giver Suzanne Brøgger sin version af striden i Det Danske Akademi

Suzanne Brøgger bruger i sin nye bog, ’En forfatters dagbog 2010-2020’, sin ytringsfrihed til at latterliggøre og ’body shame’ modstandere som Marianne Stidsen, Søren Ulrik Thomsen og Frederik Stjernfelt
Suzanne Brøgger bruger i sin nye bog, ’En forfatters dagbog 2010-2020’, sin ytringsfrihed til at latterliggøre og ’body shame’ modstandere som Marianne Stidsen, Søren Ulrik Thomsen og Frederik Stjernfelt
Nekrolog
19. juni 2021

Lily Weiding er død, 96 år gammel: Hun var en kvinde, man tilbad

Den elegante skuespiller Lily Weiding fik alle de roller, hun kunne ønske sig. Men det var ikke mindst hendes rolle som instruktør af Beckett og som sparringspartner for Morten Grunwald, der satte afgørende præg på den danske teaterhistorie
Lily Weiding er hun død, 96 år gammel. Hun lod sig først pensionere som skuespiller, da hun var 83 år. Stadig på toppen og med ufravigelig disciplin i sin stærke stemme – efter en bemærkelsesværdig lykkelig skuespillerkarriere.
Anmeldelse
14. maj 2021

Astrid Saalbachs nye vemodige roman føles som et stykke levet liv

To kvinders sammenfiltrede skæbne er fremragende skildret i ’Der hvor du ikke vil hen’, og det er i Astrid Saalbachs indlevelse i og dramatiske fremstilling af personerne, at romanen får romankarakter
Astrid Saalbachs fortælling er baseret på gamle breve, som hendes familie i flere generationer har skrevet til hinanden.
Leder
20. april 2020

Den tragiske deroute for Det Danske Akademi

Krisen i Det Danske Akademi er først og fremmest en sen udløber af krisen i Det Svenske Akademi og handler mere om håndteringen af #MeToo-bevægelsen end om ytringsfrihed
Ideologiske brydninger har i årtier været en udfordring for dansk kulturliv og forårsaget de største kriser. Og man kan roligt konkludere, at Det Danske Akademi i det aktuelle tilfælde ikke har været i stand til at skabe de rigtige rammer for politisk og ideologisk uenighed medlemmerne imellem. Fotoet er et arkivfoto.
Baggrund
18. april 2020

Portræt af Det Danske Akademi: Nokkefårenes klub i fuld deroute

I Det Danske Akademi er fire prominente medlemmer gået og har smækket med døren i protest mod et andet medlems ageren. Vi tegner et portræt af den kulturelle institution, der lige nu befinder sig i sin største krise nogensinde
I Det Danske Akademi er fire prominente medlemmer gået og har smækket med døren i protest mod et andet medlems ageren. Vi tegner et portræt af den kulturelle institution, der lige nu befinder sig i sin største krise nogensinde
Det danske akademi
17. april 2020

Fire medlemmer går i protest: »Det Danske Akademi er ude i sit livs største krise«

Det Danske Akademi er man medlem af for livet, men nu trækker Suzanne Brøgger, Ida Jessen, Jens Smærup Sørensen og Astrid Saalbach sig i utide. De er oprørte over institutionens udvikling, fortæller de til Information, specifikt medlemmet Marianne Stidsen, som de mener, i offentligheden tegner et lodret forkert billede af akademiet
Suzanne Brøgger, Jens Smærup Sørensen, Ida Jessen, og Astrid Saalbach trækker sig i protest fra Det Danske Akademi.
Anmeldelse
2. december 2016

Saalbachs øjne ser alt

Mindreværdet og fremmedangsten bliver til vold i Astrid Saalbachs grumme hverdagshistorie fra et symbolsk callcenter i ’Kaldet’ på Aarhus Teater
Christian Hetlands seende nørd bliver så misundelig på de blindes verden, at han paranoidt forlanger at se et sæt glasøjne i Astrid Saalbachs stærke stykke Kaldet. For hvad nu, hvis der er indsat hemmelige kameraerne i øjnene?
Interview
10. juni 2014

’Teatercheferne lider af kontrolsyge’

Dramatiker og romanaktuelle Astrid Saalbach er vred over teatrenes selvcensur i jagten på statsstøtten. ’De tør ikke være kontroversielle. Og på den måde kommer de til at knægte den kunstneriske frihed – faktisk er det de teatre, der får mindst i støtte, der risikerer og satser mest’
Dramatiker og romanaktuelle Astrid Saalbach er vred over teatrenes selvcensur i jagten på statsstøtten. ’De tør ikke være kontroversielle. Og på den måde kommer de til at knægte den kunstneriske frihed – faktisk er det de teatre, der får mindst i støtte, der risikerer og satser mest’
Nyhed
28. september 2012

’Vi er ikke længere ofre for historien’

Mandlige hovedpersoner. Listen over kvindelige forfattere, der har skrevet bøger med mandlige hovedpersoner, bliver længere og længere. Vi har spurgt nogle af dem, hvad det kan skyldes, og hvor denne interesse for at leve sig ind i manden kommer fra
Mandlige hovedpersoner. Listen over kvindelige forfattere, der har skrevet bøger med mandlige hovedpersoner, bliver længere og længere. Vi har spurgt nogle af dem, hvad det kan skyldes, og hvor denne interesse for at leve sig ind i manden kommer fra
Interview
14. april 2012

På Skuldrene af hinanden

Som forfatter skylder man sine forgængere alt og lidt til, siger Astrid Saalbach, der selv er aktuel med romanen ’Fordrivelsen’

Sider

  • Det Danske Akademi
    8. oktober 2021

    Med hån, spot og tilsvininger giver Suzanne Brøgger sin version af striden i Det Danske Akademi

    Suzanne Brøgger bruger i sin nye bog, ’En forfatters dagbog 2010-2020’, sin ytringsfrihed til at latterliggøre og ’body shame’ modstandere som Marianne Stidsen, Søren Ulrik Thomsen og Frederik Stjernfelt
    Suzanne Brøgger bruger i sin nye bog, ’En forfatters dagbog 2010-2020’, sin ytringsfrihed til at latterliggøre og ’body shame’ modstandere som Marianne Stidsen, Søren Ulrik Thomsen og Frederik Stjernfelt
  • Leder
    20. april 2020

    Den tragiske deroute for Det Danske Akademi

    Krisen i Det Danske Akademi er først og fremmest en sen udløber af krisen i Det Svenske Akademi og handler mere om håndteringen af #MeToo-bevægelsen end om ytringsfrihed
    Ideologiske brydninger har i årtier været en udfordring for dansk kulturliv og forårsaget de største kriser. Og man kan roligt konkludere, at Det Danske Akademi i det aktuelle tilfælde ikke har været i stand til at skabe de rigtige rammer for politisk og ideologisk uenighed medlemmerne imellem. Fotoet er et arkivfoto.
  • Det danske akademi
    17. april 2020

    Fire medlemmer går i protest: »Det Danske Akademi er ude i sit livs største krise«

    Det Danske Akademi er man medlem af for livet, men nu trækker Suzanne Brøgger, Ida Jessen, Jens Smærup Sørensen og Astrid Saalbach sig i utide. De er oprørte over institutionens udvikling, fortæller de til Information, specifikt medlemmet Marianne Stidsen, som de mener, i offentligheden tegner et lodret forkert billede af akademiet
    Suzanne Brøgger, Jens Smærup Sørensen, Ida Jessen, og Astrid Saalbach trækker sig i protest fra Det Danske Akademi.
  • Nekrolog
    19. juni 2021

    Lily Weiding er død, 96 år gammel: Hun var en kvinde, man tilbad

    Den elegante skuespiller Lily Weiding fik alle de roller, hun kunne ønske sig. Men det var ikke mindst hendes rolle som instruktør af Beckett og som sparringspartner for Morten Grunwald, der satte afgørende præg på den danske teaterhistorie
    Lily Weiding er hun død, 96 år gammel. Hun lod sig først pensionere som skuespiller, da hun var 83 år. Stadig på toppen og med ufravigelig disciplin i sin stærke stemme – efter en bemærkelsesværdig lykkelig skuespillerkarriere.
  • Anmeldelse
    26. januar 2005

    Kød, blomster og forfald

    Rå, intense nye noveller af Astrid Saalbach, der tilsyneladende til stadighed må mindes faldets mulighed for ikke at miste balancen
  • Anmeldelse
    14. maj 2021

    Astrid Saalbachs nye vemodige roman føles som et stykke levet liv

    To kvinders sammenfiltrede skæbne er fremragende skildret i ’Der hvor du ikke vil hen’, og det er i Astrid Saalbachs indlevelse i og dramatiske fremstilling af personerne, at romanen får romankarakter
    Astrid Saalbachs fortælling er baseret på gamle breve, som hendes familie i flere generationer har skrevet til hinanden.
  • 14. januar 1998

    Her hjælper ingen kære mor

    Astrid Saalbachs 'Aske til aske - støv til støv' på Husets Teater er så fremragende, at det næsten ikke er til at holde ud TEATER Det er lumsk, Astrid Saalbachs nye stykke. Det begynder så morsomt og kitchet, at man intetanende bare føler sig vidunderligt godt underholdt...
  • Anmeldelse
    2. december 2016

    Saalbachs øjne ser alt

    Mindreværdet og fremmedangsten bliver til vold i Astrid Saalbachs grumme hverdagshistorie fra et symbolsk callcenter i ’Kaldet’ på Aarhus Teater
    Christian Hetlands seende nørd bliver så misundelig på de blindes verden, at han paranoidt forlanger at se et sæt glasøjne i Astrid Saalbachs stærke stykke Kaldet. For hvad nu, hvis der er indsat hemmelige kameraerne i øjnene?